گفت‌وگو با امیرحسام هوشمندان رتبه ۶ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار– امیرحسام هوشمندان، متولد ۱۳۷۵ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه تهران است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز رتبه ۶ سهمیه ایثارگران را کسب کرد. آقای هوشمندان درحالی به این موفقیت دست پیدا کرد که تنها ۵ روز قبل از آزمون وکالت پدر خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده بود.
با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

امیرحسام هوشمندان هستم. سال ۱۳۹۶ از دانشگاه دانشگاه آزاد واحد پردیس (شهر پردیس) در مقطع کارشناسی حقوق فارغ التحصیل شدم. الان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه تهرانم و در یک شرکت خصوصی به عنوان مشاور حقوقی مشغول به کارم.

تا به حال در آزمون وکالت شرکت کرده بودید؟

بله، در سال ۹۸ در آزمون وکالت شرکت کردم. با توجه به آمادگی کم در آن مقطع با رتبه ۸۰۰ موفق به قبولی نشدم.

علاوه بر این در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نیز شرکت کردم و در استان تهران پذیرفته شدم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان چه بود؟

مهم ترین نکات برای شیوه مطالعه از نظر بنده برنامه ریزی دقیق و پایبندی به آن است. در طول سال گذشته روزانه حداقل ۸ ساعت مطالعه داشتم که روزهای پایانی و نزدیک به آزمون این ساعات افزایش پیدا می کرد. هر روز را به ۳ درس اختصاص داده بودم که با توجه به اهمیت و ضریب آن، ساعت مطالعه معین می شد، در آخر هر روز هم تست و جمع بندی روزانه داشتم. در کلاس آموزشی موسسات شرکت نکردم ولی در آزمون های جامع آن ها شرکت می کردم.

منابعی که برای آمادگی آزمون وکالت ۹۹ استفاده کردم:

درس حقوق مدنی کتاب دکتر بیات و تست قربانی
درس آیین دادرسی مدنی ۳جلدی بنیادین دکتر شمس و مختصر دکتر توکلی + تست السان و عمروانی.
تجارت کتاب درسنامه حقوق تجارت آقای معتمدی و تست دکتر قربانی.
اصول فقه: درسنامه و تست سمیرا محمدی.
آیین دادرسی کیفری: درسنامه و تست احمد غفوری
حقوق جزا: درسنامه و تست احمد غفوری

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟

تعویق های چند باره آزمون وکالت قطعا برای من مثل همه‌ شرکت کنندگان از چالش های جدی این مسیر بود به طوری که برخی از داوطلبان آماده آزمون بعد از تعویق های چند باره مایوس شدند و عده ای هم نتوانستند نتیجه مناسب تلاش و روزهای آمادگی صد در صدیشان کسب کنند. برای بنده هم این چالش جدی و گاهی ناامید کننده بود.

لطف خدا برای حفظ انگیزه و شروع دوباره‌ی تلاش و دعای خیر پدر و مادر قطعا منبع نیروی بنده در ادامه‌ی مسیر بودند. البته برای بنده در روزهای منتهی به آزمون شرایطی پیش آمد که باعث شد تاثیر بیماری کرونا و همه گیری آن خیلی بیشتر از اثر احتمالی تعویق آزمون در مسیر زندگی من اثر بگذارد. ۵ روز قبل از برگزاری آزمون پدر بنده در اثر همین بیماری فوت کرد و اصل شرکت در آزمون برای من سخت ترین کار دنیا شد.

یادم هست که حتی در شروع آزمون حال مساعدی نداشتم و قصدم ترک جلسه بود. دعای خیر مادر و زحمات بسیار ایشان یا لطف خدا یا خاطره‌‌ آخرین پیام ها و سفارش های پدرم و بهتر بگویم همه‎ اینها باعث شد توان ادامه آزمون را پیدا کنم. هر چه هست خداوند را شاکرم. ای کاش زودتر از این ها با رعایت تمام پروتکل ها آزمون برگزار می شد.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه شخصی من به داوطلبان عزیز این است که در این مسیر از حواشی دوری کنند و با تمرکز روی هدف، مطابق برنامه جلو بروند، برنامه برای پیروزی در این مسیر حرف اول و آخر را می زند. امیدوارم تک تک عزیزان سربلند از این مسیر بیرون بیایند.

و حرف آخر؟

همراه و یاور اصلی من در این مسیر خداوند متعال بود که لطف و رحمتش شامل حال من شد و توان ادامه مطالعه را با وجود تمام مشکلات سخت و طاقت فرسا به من عطا کرد.
پدر و مادر عزیزم هم در این مسیر مشوق من بودند. یکی از کسانی هم که باید از لطفت و همکاری ایشان یاد کنم آقای دکتر مهدی مظفری نیا هستند که برادرانه در طی این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکردند و شاید بدون وجود ایشان هرگز در این مسیر قادر به پیشرفت نبودم.

امیرحسام هوشمندان
امیرحسام هوشمندان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام بجز اینکه الحق و الانصاف این بنده خدا نمرات معقولی آورده دیگر چه ضرورتی داشت سهمیه بودن وی اینقدر شاخص یا بقول امروزیها بولد شود؟ تمام این رفتارها در گذر این سالها با فرزندان ایثارگر موجب شد برغم آسیبی که از جنگ دیده ام آرزو کنم باردیگر جنگی اتفاق بیوفتد تا ببینیم مرد میدان کیست؟ آنانکه به عنواین مختلف خانوادهای ایثارگر را به بهانه اختصاص اینگونه امتیازات آزرده اند آیا شجاعت اینرا دارند همچون پدران فرزندان ایثارگر دست از خانه و خانواده بشورند و عازم پیکار با متجاوز شوند؟حال تعجیلی نیست وقوع پیکار هم خیلی دور نیست بوقتش خواهیم دید؟

  2. این دوست عزیز خوب زده انصافا

    ولی هنوز معلوم نیست که قبول شدن ایثارگرها در سایر استانها چون ۷۰ درصد اعمال نشده ، باید بررسی بشه بعد …
    البته کانون مرکز فک کنم همه به حد نساب ۷۰ برسن چون کانونها تفکیک نشده اند حتما تو این کانون میرسن کل اون ۳۰ درصد ایثارگری…
    ولی سایر استانها فک کنم همه سهمیه دارها قبول نمیشن …

    مثل سال ۹۲ استان اصفهان که فقط ۶ نفر ایثارگر برداشته … چرا اینو مثال زدم ، چون اسامی کامل گذاشته این سال بقیه سالها یجور گیج کننده هستش …

    به نظرم کانون ها اصلا به تفکیک ظرفیت اعلام نکردن جمعا گفتن ۱۳۰ که این کار رو سخت کرده یعنی تعیین اون اخرین نفر قبولی سهمیه ازاد خیلی سخت شده و فقط با معادلات ریاضی سخت قابل حل هستش حالا یکی انصراف بده باید معادلات حل کنیم …

    ولی من میگم شما بیاین تعداد آزاد رو تعیین کنید بعد ایثارگرها رو حداکثر تا ۳۰ درصد از نظر تعداد معین کنید مشرط به حد نساب ۷۰ درصد اخرین نفر تعداد ازاد . این درست تر نیست ؟ ما هم گیج نمیشویم !!!

    یعنی به عبارتی تعیین به صورت سر جمع ایثارگری و ازاد یجور خود زنی محسوب میشه و با توجه به شرایط فعلی وکالت اصلا دیگه تعداد ۵ نفر یا ۱۵ نفر بیشتر هم دیگه خیلی مساله حساسی نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا