گفت‌وگو با ابراهیم کریمی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای آذربایجان غربی

پایگاه خبری اختبار-  ابراهیم کریمی، متولد ۱۳۷۴ و دانش آموخته رشته حقوق دانشگاه پیام نور سقز است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای آذربایجان غربی رتبه ۱ را کسب کرد.

با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

ابراهیم کریمی هستم. سال ۱۳۹۹ از دانشگاه پیام نور سقز در رشته حقوق فارغ التحصیل شدم. مجرد هستم و در روستا و بدون هیچ امکاناتی زندگی می کنم. قبل از آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه هم شرکت کرده بود. زمانی که شروع به خواندن برای آزمون مرکز وکلا کردم، در مجموع ۴۵ روز وقت داشتم؛ اگرچه سطح علمی خوبی نداشتم اما از آن جا که استرس قبول شدن نداشتم، بدون هیچ فشار و نگرانی‌ای مطالعه می کردم.

البته قبلا تجربه شرکت در آزمون قضاوت ۹۹ را نیز داشتم که در آن آزمون رتبه ۱۰ مرحله تستی را کسب کردم.

از روزی که برای آزمون وکالت شروع به مطالعه کردم، همزمان در شهر تهران مشغول به کار شدم؛ هم کار می کردم و هم مطالعه. حتی یک روز هم بیکار نبوده ام.

درباره شیوه مطالعه و منابعی که برای آمادگی استفاده کردید کمی توضیح بدهید.

برای آزمون قضاوت کلا ۶۵ روز مطالعه داشتم. برای آزمون وکالت مطالعه بیشتری داشتم اما به طور منظم نبود و گاهی یکی دو ماه وقفه داشتم.

من اصلا تست کار نمی‌کردم و تاکید بر مطالعه متن مواد بود. من منابعم را برای هیچ کس توصیه نمی کنم زیرا اشخاص باید متناسب با قدرت علمی و قدرت فهم خودشان منابع را انتخاب کنند. دقیقا همانند پزشکی که برای هر مریضی نسخه جداگانه ای تجویز می کند.

من هیچ وقت ساعتی درس نمی خواندم. زیرا هدف گذاری داشتم و باید به آن هدف می رسیدم؛ مثلا هر روز ۲۰ صفحه حقوق جزا مطالعه می کردم. علاوه بر این هیچ وقت یک کتاب را تنها مطالعه نمی کردم و در روز هر پنج منبع تخصصی به جز اصول را مطالعه می کردم هرچند به مقدار کم .

اصول فقه را ۱۵ روز آخر روزی ۲ ساعت مطالعه کردم.

منابع مطالعاتی ابراهیم کریمی

منابع مطالعه من هم عبارت بودند از:

حقوق مدنی: جزوه دکتر شهبازی + دو جلدی دکتر توکلی

آیین دادرسی مدنی: فقط متن قانون آیین دادرسی مدنی

حقوق تجارت: فقط متن قانون البته برای تجارت ۳ از کتاب دکتر توکلی استفاده کردم

اصول فقه: کتاب دکتر نامداری را مبنا قرار دادم و نیم نگاهی هم به سه جلد آقای قافی داشتم. به نظرم هیچ کتابی به اندازه کتاب دکتر نامداری مباحث را آسان نکرده است.

حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری: متن مواد و کتاب های آقای غفوری. البته تاکیدم بر متن مواد بود و بسیاری اوقات شرح را نمی خواندم

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟ جلسه آزمون را با شرایط خاص امسال چگونه مدیریت کردید؟

خلف وعده اقدام بسیار بدی است و طرف مقابل را نارحت می کند. آن هم در شرایطی  که یک روز به آزمون مانده بود. خوشبختانه این تعویق ها هیچ ضربه ای به من نزد زیرا من فقط برای آزمون نمی خواندم؛ چه آزمون برگزار می شد چه نمی شد، بالاخره من خودم را موظف می دانستم که تسلط علمی برای آینده داشته باشم و با وجود اتمام آزمون باز هم مثل گذشته مطالعه می کنم.

توصیه ابراهیم کریمی به داوطلبان آزمون وکالت

داوطلبین به دنبال تعدد منابع نباشند زیرا منابع تقریبا یکی هستند؛ لذا یک منبع را انتخاب و به آن منبع تسلط پیدا کنند.

به قول مرحوم بروسلی: من از شخصی نمی ترسم که هزار فن را بلد است بلکه از کسی می ترسم که یک فن را هزار بار تمرین کرده است. به نظرم این جمله را باید با آب طلا نوشت. باور کنید مهم ترین توصیه در موفقیت بنده همین بوده است و به آن عمل کردم و نتیجه گرفتم. به داوطلب های آزمون‌های دیگر نیز می‌گویم: «تکرار تکرار تکرار».

و حرف آخر؟

این موفقیت بیشتر از همه لطف و کرم خداوند بوده که همراه من است و بعد از آن نیز دعای خیر پدر و مادرم است.

به طور خلاصه عرض کنم من هم مانند بسیاری از شما مشکل داشتم و زندگی پر فرازو نشیبی داشتم اما مغلوب مشکلات نشدم و بر آنها غلبه کردم. همیشه این سختی ها هستند که زندگی را شیرین می کنند؛ فان مع العسر یسری.

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. آرزوی موفقیت برای تمام دوستان دارم.

گفت‌وگو با ابراهیم کریمی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای آذربایجان غربی
گفت‌وگو با ابراهیم کریمی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای آذربایجان غربی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض تبریک
    فقط با خواندن متن قانون آئین دادرسی مدنی نمیتوان ۹۳٪ به سوالات پاسخ داد بهتره روراست باشیم.

    1. مصاحبه جالبی توی اپارات بود از مهدی زارعی درباره مشاوره ازمون وکالت. گفت اگر درس خوندی و نمی تونی تست بزنی یعنی منابعت غلطه. من خیلی نگاه به منابع رتبه های برتر کردم و با همین منابع ازمون دادم بگم نتونستم تست بزنم می گفت منابع اصلی رو بخون نه در تمام دروس . بعد تست بزن

  2. سلام
    من نمیدونم چرا اکثر رتبه های بر تر میگن من پایه علمی ضعیف بود من هیچ امکاناتی نداشتم من هیچی بلد نبودم
    بعد در عرض مدت کمی یهوی معجزه شد شدم رتبه برتر
    هیچ کار خاصی هم نکردم (بگو نمیخوام بگم ) در حالی که ۹۹ % دانشجوهای پیام نور از روزی که وارده دانشگاه میشن با در نظر داشتنه آزمون وکالت و امتحانت دانشگاه که بیشترشون به صورت تستی بر گزار میشه به تست خوانی و تست زنی تسلط کامل پیدا میکنن
    واقعیت اینکه این دسته از داوطلبین ۴ سال دانشگاه برای وکالت آماده میشن نه چندماه نزدیک به آزمون ولی اصلا و در هیچ مصاحبه ای به این موضوع اشاره نمیکنن
    ای کاش کمی صادقادت و درستی و راستی وجود داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا