گفت‌وگو با احسان فخری، رتبه ۲ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ حقوق تجارت بین‌الملل

پایگاه خبری اختبار- احسان فخری، متولد سال ۱۳۷۸ و تحصیل‌کرده دانشگاه علوم قضایی است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۲ رشته حقوق تجارت بین‌الملل شده است.

او در کنکور سراسری سال ۱۳۹۷ نیز موفق به کسب رتبه ۵۶ شده بود.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

زمان آغاز مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

یک سال پیش یعنی از شهریور ماه ۱۴۰۰ به طور جدی شروع به مطالعه برای ارشد کردم. شیوه مطالعه بنده به صورت برنامه هفتگی بود و دروسی که نیاز بود بخوانم در طول هفته تقسیم می‌کردم و با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که آخر هفته انجام میدادم به نسبت اهمیت و ضرایب آن ها مشغول مطالعه می شدم.

در کنار مطالعه برای آزمون ارشد در کلاس های ترم ۷ و ۸ دانشگاه هم شرکت می‌کردم.

منابع مطالعاتی آزمون کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل

بنده با توجه به وقتی که در اختیارم بود چندان فرصت مراجعه به کتب مرجع نداشتم به همین جهت رو به مطالعه کتب کنکوری آوردم از جمله این کتب که به نظرم جامع و مانع بودند دو جلدی آقای توکلی برای درس حقوق مدنی و دو جلدی آقای رشیدی نسب برای درس حقوق تجارت بود.

در صورتی که شما قصد قبولی در رشته های کد ضریب ۸ داشته باشید باید پنج درس را مطالعه کنید:حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق بین الملل عمومی، حقوق بین الملل خصوصی، متون حقوقی و صد البته قوانین مرتبط.

برای شروع ابتدا یک شمای کلی از حجم منابع بدست آورده و سپس یک برنامه طولانی مدت تهیه کردم و مشخص کردم که مثلا تا فلان تاریخ باید یک دور کامل منابع را خوانده باشم. بدین ترتیب تا زمان کنکور حدود ۷ یا ۸ بار تمامی  دروس را در کنار تست‌زنی مطالعه و مرورکردم.

میانگین ساعات مطالعاتی بنده تا قبل از عید ۴ تا ۵ ساعت و بعد از عید ۷ تا ۸ ساعت بود. البته باید به یک نکته خیلی مهم اشاره کنم، ساعات و شیوه مطالعاتی هر فرد مختص به خود اوست و بستگی به عوامل مختلف از جمله پایه علمی شخص دارد و شما نمی‌توانید یک نسخه واحد برای همه ی افراد تجویز کنید.

سوالات آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ حقوق تجارت بین‌الملل

طبیعتا وقتی شما تست های زیادی کار می‌کنید تا حدودی با شیوه طراحی سوالات آشنا می‌شوید؛ مخصوصا کنکور سال‌های اخیر و کنکور دکتری‌ای که در همان سال برگزار می شود.

در آزمون امسال سوالات درس حقوق تجارت نسبت به سال های پیش دشوارتر بود اما درسی که بیشتر باعث تعجب من شد حقوق بین الملل عمومی بود.التبه بنده انتظارسوالات سخت و عجیبی برای این درس داشتم و کتاب آقای ضیائی بیگدلی را هم که منبع اصلی این درس است چندین بار مطالعه کردم منتها دست طراحان سوال برای این درس به شدت باز است و متاسفانه محدودیتی هم از حیث منابع ندارند.

البته که صرفا خواندن کتاب دکتر ضیائی کفایت نمی‌کند و بنده هم برای درصد ۳۰ تا ۴۰ خودم را آماده کرده بودم ولی سوالات امسال…

شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای آزمون کارشناسی راشد

من در آزمون های یکی ازموسسات شرکت می‌کردم اما از ابتدا هدف و مقصودم از شرکت در این آزمون ها اول مدیریت زمان و دوم تجربه کردن مجدد جلسه آزمونی بود که چندین سال از آن فاصله گرفته بودم.

رتبه‌ام هم در این آزمون ها تقریبا مشابه رتبه اکتسابی در کنکور بود.

بیشتر بخوانید:

توصیه ام به داوطلبین این است که حداقل برای مدیریت زمان و آشنایی با جو جلسه در این آزمون ها شرکت کنند چرا که تجربه تست‌زنی در جلسه آزمون متفاوت از تجربه‌ای است که در خانه یا کتابخانه کسب می کنید.

دانشگاه مد نظر برای ادامه تحصیل

بنده به سفارش اساتیدم و همچنین علاقه شخصی رشته حقوق تجارت بین الملل دانشگاه شهید بهشتی را هدف اول و آخر خود قرارداده بودم و انشالله قصد ادامه تحصیل در همین دانشگاه را دارم.

سخن آخر

نکته آخر که لازم میدانم خدمت عزیزان و بالاخص علاقه مندان به رشته حقوق تجارت بین الملل عرض کنم این است که این رشته تقریبا رشته‌ای نو و بدیع است که فرصت مطالعه، پیشرفت و پژوهش زیادی دارد. منتها دقت بفرمایید که لازمه قبولی و از آن مهم‌تر ادامه و موفقیت در این رشته، زبان انگلیسی خوب و قوی است به گونه ای که راحت بتوانید منابع دست اول خارجی را مطالعه و در صورت نیاز اقدام به نوشتن مقاله یا ارائه مطالب به زبان انگلیسی کنید.

کارنامه احسان فخری
کارنامه احسان فخری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خوب که چی مثلا . قانونی که تو کتابهای حقوق میخونی با قوانین موجود در دادگاهها زمین تا آسمان فرق داره مطمئنم کسانی که حقوق خوندن بیشتر تو زندگیشون دغدغه و مشکلات دارن چون می دونن هیچی سرجاش نیست متاسفانه !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا