گفت‌وگو با صبا گلنارکار، رتبه ۸ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ گرایش حقوق بین‌الملل

پایگاه خبری اختبار- صبا گلنارکار متولد سال ۱۳۷۷ تهران و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه امام صادق است که در آزمون ارشد سال ۱۴۰۱، رتبه ۸ را در گرایش حقوق بین الملل کسب کرده است.

با او درباره منابع و شیوه مطالعه‌اش برای این آزمون گفت‌وگویی کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه آزمونی را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

من از تابستان و عملا از مرداد به صورت روزنامه وار شروع به مطالعه منابع اصلی گرایش حقوق بین الملل کردم. تقریبا در روز حداقل دو درس را مطالعه می‌کردم. بله به صورت تمام وقت روی خواندن آزمون متمرکز بودم هرچند نیمی از سال را در دانشگاه نیز ترم آخرم را می‌گذراندم و عملا تکالیفِ دانشگاه هم انجام میدادم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع اصلی را پیشنهاد می‌کنم؛ برای حقوق بین الملل عمومی، کتاب دکتر بیگدلی و تمامی اسناد مهم بین المللی، همچنین مقالات و اخبار مهم با موضوعات بین المللی، مطالعه آرای مهم و مشهور بین المللی، برای حقوق اساسی کتاب دکتر قاضی و قانون اساسی به همراه نظریات تفسیری شورای نگهبان، و برای حقوق سازمانهای بین المللی کتاب دکتر قاسم زمانی، سازمانهای بین المللی از دکتر موسی زاده، کتاب حقوق سازمانهای بین المللی دکتر بیگ زاده را مطالعه کردم.

برای متون حقوقی باتوجه به پایه نسبتا خوبی که داشتم؛ صرفا نکات حل تست های درک مطلب و همچنین برخی لغات مهم را مطالعه کردم؛ همچنین دوره و کتاب دکتر طاهر حبیب زاده را برای این درس بسیار توصیه می‌کنم. از ایشان بابت آموزش بی نظیرشان بسیار سپاسگزارم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید. (لطفا بحث منابع و نحوه مطالعه رو به شکل تفصیلی بفرمایید)

من روزانه به طور میانگین از مرداد ماه پنج ساعت وقت می‌گذاشتم، هرچند روزهای آخر مطالعه ام به چهارده ساعت هم رسید؛ و اواسط کار، گاهی هشت ساعت در روز هم مطالعه داشتم.

خودم با تایم گرفتن مشکلی نداشتم و کمکم می‌کرد؛ برنامه هر روز را تعیین می‌کردم که برای هر درس باید چقدر وقت بگذارم و چه مبحثی را بخوانم؛ ساعت مطالعه نیز دستم آمده بود که در هر نیم ساعت شش صفحه می‌خوانم؛

سپس هر درس را سعی می‌کردم نیم ساعت بخوانم سپس ده دقیقه استراحت می‌کردم و برای تنوع به درس دیگری می‌رفتم؛ مثلا نیم ساعت حقوق بین الملل، ده دقیقه استراحت، نیم ساعت اساسی و…

به این ترتیب پیش میرفتم تا مبحث و تعداد ساعات تعیین شده و برای هر درس را تمام کنم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران

سطح سوالات آزمون ۱۴۰۱ را چطور دیدید؟

برای گرایش حقوق بین الملل عمومی به دلیل اینکه کلا چهار درس باید در آزمون جواب داد، علی الاصول وقت کم نمی‌آورید. اما امسال به قدری سوالات حقوق بین الملل فنی و تحلیلی بود که وقت زیادی می‌گرفت و من اول این درس و درسهای دیگر و در آخر درس متون حقوقی را جواب دادم و عملا وقت کمی برای پاسخ به درس آخر برای من باقی مانده بود.

با تتبع در آزمونهای سالهای قبل نیز درمی‌یابیم که هر سال یک درس سخت‌تر و فنی‌تر طراحی می‌شود و در قدم اول داوطلب باید آرامش خود را حفظ کند و به این نکته توجه کند که برای همه همین قدر سخت است! پس از کسی عقب نمی‌ماند!

برای داوطلبان آزمون‌های سال‌های بعد چه توصیه‌ای دارید؟

نکته مهمی که داوطلبان باید به آن توجه کنند این است که ناامید نباشند؛ اگر خودشان تلاش کنندبا توکل به خدای متعال، بهترین نتیجه را قادر خواهند بود کسب کنند؛ من رشته ام در دبیرستان تجربی بود؛ اما در طول خواندن برای کنکور ارشد سعی کردم تلاشم را در حد توان انجام دهم و نتیجه داد! پس ناامید نباشند اگر پایه ایشان ضعیف است یا در دانشگاه رنک تحصیل نکرده اند؛ همه چیز به خود دانشجو، تلاش و مطالعه او وابسته است.
نکته بعدی آنکه در طول دوران مطالعه برای کنکور برای من حوادث ناگوار و تلخی مانند غم فقدان عزیزانم اتفاق افتاد؛ مهم این است که بعد از هر حادثه آدم هرچند دست و پا شکسته و ناامید اما ادامه دهد… و همیشه به خاطر داشته باشد که «این رنج دلپذیر، همین است زندگی!»
نقاط قوت و ضعف:

من بالاترین درصدم حقوق بین الملل عمومی بود و علّت این قوّت را مطالعه مقالات مرتبط با حقوق بین الملل می‌دانم. پیشنهاد شخصی من این است داوطلب این گرایش هفته ای یک مقاله مرتبط بخواند و آن را خلاصه کند و در دفترش یادداشت کند تا در ذهنش تثبیت شود. همچنین نحوه مطالعه تحلیلی کیس ها و آرای دیوان ها بسیار مهم است؛ به نظر من دانشجو در خلال رویه قضایی بین المللی است که حقوق بین الملل را می‌آموزد. پس باید آن ها را یاد بگیرد تحلیل کند و در باره آنها بحث کند؛ صِرفِ حفظِ مطالب، واقعاً کافی نیست!

پایین ترین درصدم متاسفانه در درس حقوق اساسی بود؛ و نقطه ضعفم عدم مرور این درس بود؛ من برای حقوق اساسی متاسفانه وقت کمی گذاشتم و در آخر به دلیل مشکلاتی که برایم پیش آمد نتوانستم خوب جمع بندی و مرور کنم؛ پیشنهادم به داوطلبانِ امسال جمع بندی و مرورِ نهاییِ اساسی ۱ و ۲ است؛ طوری برنامه ریزی کنند که در ماه آخر هر دو اساسی را کاملا مرور کرده باشند و مسلط باشند تا به عاقبت این درصد دچار نشوند! هرچند علی الاصول داوطلبان گرایش حقوق بین الملل از حقوق اساسی به دلیل ضریب ۱ این درس غافل اند؛ اما باید توجه کنند که چقدر می‌تواند در رتبه و تراز ایشان تاثیر بگذارد.

و حرف آخر؟

از جناب آقای کیان بیگلربیگی و جناب آقای هومن هروی کمال تشکر و احترام را دارم که واقعاً بهترین نوعِ مشاوره ی‌ تحصیلی را دلسوزانه ارائه کردند و قطعا بیشترین سهم را در موفقیتِ اینجانب داشته اند.

کارنامه صبا گلنارکار
کارنامه صبا گلنارکار
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. جناب اقای امین رضا دقیقا منظورتون از رشته مفید وکاربردی چی هست؟
    من ارشد بین المللم رو از دانشگاه تهران گرفتم و الان با معدل و دو مقاله ای که داشتم از ۸ دانشگاه بورسیه برای دکترا گرفتم که درحال تحقیقم کجا مناسب تره!
    گرایش حقوق بین الملل و تجارت بین الملل تنها گرایش هایی هستند که برای دکترا به راحتی دروازه های دانشگاه های جهان باز میشه و همچنین اطلاعات زبان انگلیسی و تحلیل وقایع روز رو به دنبال داره
    خانم زنده دل لطفا بیشتر از گرایش های متعدد حقوقی خصوصا بین الملل یا مالکیت فکری اخبار بگذارید تا دیگراااااان بدانند همه چیزِ حقوق ؛ شرح لمعه و قوانین کهنه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا