گفت‌وگو با سعید خلیلی؛ رتبه ۲ کانون وکلای آذربایجان غربی در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

گفت‌وگو با سعید خلیلی؛ رتبه ۲

کانون وکلای آذربایجان غربی در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

لطفا قدری درباره سوابق تحصیلی‌تان بگویید

سعید خلیلی هستم متولد ۱۳۷۰ فارغ التحصیل رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته حقوق خصوصی دانشگاه تبریز می باشم.

امسال برای اولین بار در آزمون وکالت شرکت کردم که موفق به کسب رتبه ۲ در کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی شدم.

مطالعه آزمونی را از کی شروع کردید؟

برای آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منابع حقوق خصوصی را از بهمن سال ۱۳۹۹ مطالعه می‌کردم. بعد از آزمون ارشد سه ماه وقفه ایجاد شد یعنی از آبان ۱۴۰۰ به  بعد دوباره شروع به مطالعه کردم

در این مدت شاغل نبودم ولی به دلیل اینکه مجبور بودم ۲ روز در هفته را در کلاس‌های مقطع ارشد شرکت کنم از لحاظ وقت مقداری کمبود داشتم. به غیر از این دو روز، در بقیه روزهای هفته هم برای درس‌های  کلاسی وقت می‌گذاشتم و به طور میانگین ۶ ساعت مطالعه می کردم.

تعویق‌های آزمون روی برنامه‌ریزی‌تان چه اثری داشت؟

تعویق آزمون برا داوطلبی که برنامه منظمی برای آزمون دارد سم است. به طوری که همه انرژی و وقت را برای آزمونی که در تاریخ مشخص قرار است برگزار شود می‌گذارد و وقتی آزمون تعویق می شود آن انرژی داوطلب که به اوج خودش رسیده ناگهان از بین می‌رود.

برای بنده این دوران تعویق سخت بود چون کلاسهای ارشد حضوری شده بود حتی یه وقفه یه ماه هم در فروردین ماه ۱۴۰۱ داشتم  ولی با راهنمایی و کمک‌های دوستم امید فروغ دوست که در حال عضو کانون وکلای مرکز است و در سال  ۱۳۹۵ در آزمون قضاوت رتبه ۶ را کسب کرده بود باز شروع کردم.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با امید فروغ‌دوست، رتبه ۶ مرحله تستی آزمون قضاوت ۱۳۹۵

با این همه هم کلاسهای ارشد و هم امتحانات ارشد باعث شد در دوماه آخر نتوانم برخی درس‌ها را مرور کنم مثلا تجارت را در آزمون کارشناسی  ارشد ۸۷٪ زده بود ولی در آزمون وکالت ۴۰درصد زدم و این یکی از نتایج بد تعویق آزمون است. به هر حال داوطلبان در این دوران باید  دلسرد نشوند و همچنان به مطالعه ادامه بدهند چون به هر حال آزمون برگزار می شود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

همان طور که قبلا گفتم بنده برای آزمون ارشد کتابهای مرجع را خونده بودم. برای آزمون وکالت با راهنمایی دوستانم که تجربه آزمون داشتند منابع زیر را انتخاب کردم.

حقوق مدنی: کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات و تست دکتر قربانی

آیین دادرسی مدنی: دو جلدی دکتر توکلی و کتاب تست از دکتر دکتر کمالوند

حقوق تجارت: از کتاب تک جلدی دکتر توکلی و کتاب تست دکتر قربانی استفاده کردم. در حال حاضر کتاب دکتر توکلی  بصورت  دو جلدی حقوق تجارت چاپ می شود.

آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته های دکتر خالقی و کتاب تست دکتر عظیم زاده

حقوق جزا: کتاب شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی و کتاب آقای غفوری

اصول فقه: کتاب دکتر شب خیز و کتاب تست دکتر محمد بخشی

متون فقه: متن تحریر الوسیله و فایل صوتی دکتر محسن برهانی که در کانال تلگرام ایشان وجود دارد.

قانون اساسی: فقط نص قانون اساسی

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

هر روز ۴ درس مطالعه می کردم. یکی از این دروس مدنی بود که به صورت ثابت تا روز آزمون هر روز ۲ساعت مطالعه می کردم، یک ساعت متون فقه با فایل صوتی دکتر محسن برهانی، نیم ساعت هم قانون اساسی و بقیه مدت هم مثلا آیین دادرسی مدنی و هر موقع  آیین دادرسی مدنی تمام می‌شد درس دیگری را جایگزین می‌کردم به این صورت ادامه می داد.

مطالبی را که می‌خواندم نکته‌برداری می‌کردم، سه روز بعد مرور می‌کردم و تست می‌زدم.

توصیه‌تان به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

تعدد منابع نداشته باشند و اینکه به طور مستمر هر چند ساعت مطالعه شان هم کم باشد ادامه دهند از تست های موسسات استفاده کنند.

هر داوطلبی با توجه به شناختی که از زمان مفید بودن مطالعه خود دارد برنامه ریزی کند مهم این است که منابع درستی انتخاب کرده و تلاش مستمری نسبت به آن منابع داشته باشد.

کارنامه سعید خلیلی
کارنامه سعید خلیلی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا