گفت‌وگو با سبحان محمدی، رتبه ۲ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ (حقوق جزا و جرم‌شناسی)

پایگاه خبری اختبار- سبحان محمدی، متولد سال ۱۳۷۹ و دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه سراسری تبریز است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی موفق به کسب رتبه ۲ سهمیه آزاد شده است.

با او درباره شیوه و منابع مطالعاتی‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

تقریبا به خاطر علاقه ای که از ابتدای کار به حقوق جزا داشتم، به مطالب و محتویات آن توجه می‌کردم. ولی از ترم ۴ به بعد کارشناسی شروع به تهیه منابع آزمونی کردم و مطالعات خود را به طور جدی آغاز کردم.

در مدت مطالعه شاغل نبودم ولی در طول ترم، دروس دیگر کارشناسی و ایام امتحانات موجب می‌شد که نتوانم تمام وقت خودم را به این گرایش و مطالب آن اختصاص بدم.

یک‌سال آخر قبل از کنکور کیفیت مطالعات خودم را اینچنین ترتیب می‌دادم که هر روز را حداقل به چهار درس مختلف، در چهار بخش یک ساعت و نیمه تقسیم می‌کردم و مطالعه می‌کردم.

میانگین مطالعات من ۶ ساعت بود ولی در اواخر به ۸ ساعت در روز هم رسید.

نکته ای که باید قابل توجه داوطلبین قرار بگیرد این است که ذهن انسان در یک روز تا محدوده مشخصی توان دریافت مطالب را دارد و می‌تواند کیفیت مطالعه را بالا نگه دارد. مطالعه کردن برای ساعات بیشتر از آن منجر به خستگی داوطلب و از دست دادن انرژی در روزهای آتی می‌شود.

به قول شاعر رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

کنکور هم یک ماراتن سالانه است و باید انرژی خودمان را در طول سال تقسیم کنیم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع مطالعاتی من در درس حقوق جزای عمومی و اختصاصی، کتاب شرح آزمونی دکتر غفوری و کتاب تست جزای عمومی دکتر کلانتری بود.

در درس آیین دادرسی کیفری، کتاب نکته های دکتر خالقی را مورد استفاده قرار دادم به همراه کتاب تست آیین دادرسی کیفری دکتر غفوری.

در درس متون فقه، کتاب دو جلدی دکتر سینجلی و تست ایشان مناسب است.

درس متون حقوقی شیوه و منابع مطالعاتی من کمی متفاوت بود. ابتدا لغات ۵۰۴ واژه اختصاصی کتاب دوراندیشان، بعد لغات ۵۰۴ واژه ی ضروری تافل، و در آخر لغات سال های قبل کارشناسی ارشد مورد بررسی و مطالعه قرار دادم. قدم بعدی من بررسی و شناخت تکنیک های حل مسائل متون حقوقی با توجه به متن های سال های قبل کنکور بود. به همین جهت کلاس ارشد متون حقوقی دکتر امیر بیک در این باب موثر و مفید واقع شد.

برای انتخاب منابع مطالعاتی از راهنمایی کسانی که سال‌ها قبل در آزمون شرکت کرده بودند کمک گرفتم و همچنین بررسی میزان ارتباطی که خودم می‌توانستم با مطالب آن منبع برقرار کنم بود.

در آخر در در‌س تخصصی و نزدیک به آزمون، از کلاس های نکته و تست دکتر کلانتری و دکتر کامفر استفاده کردم که بسیار موثر واقع شد و کمک زیادی در جمع بندی به من کرد.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

پرسش های آزمون ها سال به سال مفهومی تر و نسبت به گذشته که دروس تخصصی بیشتر نص محور بود فاصله گرفته. همچنین درس متون فقه امسال کاملا شبیه سوالات دکترا و به صورت مفهوم متن ارایه شده بود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

انشالله جهت ادامه تحصیل دانشگاه های تهران را مد نظر قرار دادم و نگاهی هم به دانشگاه های که شرایط بورسیه دارند توجه دارم.

و سخن آخر؟

در آخر جا دارد از پدر و مادر عزیزم که در طول این مدت باعث زحمتشان شدم تا بستر مطالعه ای توام با آرامش برایم فراهم کنند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم و امیدوارم تمامی داوطلبین با تلاش و پشتکار خودشان و زیر سایه دعای والدینشان به اهداف خود برسند.

کارنامه سبحان محمدی
کارنامه سبحان محمدی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. ادامه تحصیل در رشته حقوق بدون اشتغال به هرکاری اصلا صلاح نیست بخصوص با این وضع اسفناک اقتصادی و عدم اعتباری مدرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا