گفت‌وگو با حانیه کلیدری، رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰) کانون وکلای خراسان

پایگاه خبری اختبار- حانیه کلیدری متولد سال ۱۳۷۷ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی (دانشگاه فردوسی مشهد) است که در آزمون وکالت کانون وکلای موفق به کسب رتبه ۲ شده است. او در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۰ نیز رتبه ۲ استان خراسان (مجموع نمره آزمون کتبی و شفاهی) به دست آورده است.

خانم کلیدری در دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل کرده و مدرک کارشناسی حقوق را نیز از دانشگاه پیام نور اخذ کرده است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون‌ها گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تجربه دو آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا چه تفاوت‌هایی داشت؟

در آزمون مرکز وکلا دروس متون فقه و حقوق ثبت تاثیر شگرفی بر میزان تراز داوطلبان دارد و تاثیر دروس تخصصی و اصلی در آن کمتر از کانون وکلا است. اما سطح سوالات سه سال گذشته آزمون‌ مرکز وکلا با سطح سوالات کانون تفاوتی ندارد و رقابت در هر دو آزمون دشوار است.

مرحله مصاحبه شفاهی مرکز وکلای قوه قضاییه را چطور پشت سر گذاشتید؟

به احتمال زیاد برای پذیرفته‌شدگان جدید مصاحبه حذف خواهد شد اما مصاحبه من ۱۰ سوال عقیدتی سیاسی و سه سوال علمی داشت.

مصاحبه‌کنندگان معمولا رویکردی سازشی داشته و حتی با مسامحه پاسخ های ناقص را صحیح تلقی می نمودند. اما متاسفانه در هر گزینشی، سلیقه ای عمل کردن ناگزیر است به طوری که برخی دوستان من مصاحبه گر هایی داشتند که ایرادات و سوالات غیر استاندارد و نامربوط به داوطلبان وارد نموده بودند.

البته جای نگرانی نیست چون این مورد استثناست. تعداد مصاحبه گرها ۲ نفر است که یک نفر سوال علمی و دیگری سوال عقیدتی می‌پرسد و مدت آن اصولا کمتر از نیم‌ساعت است. مصاحبه غول هفت سر نیست و با سطح قبلی آزمونی می‌توان از آن سربلند بیرون آمد. نکته مهم برای مصاحبه گر در وهله اول سبک آداب و رفتار و شخصیت وکالتی شماست. سوالات عقیدتی هم از موضوعات روزمره و عادیست و اگر ضعیف هستید از جزوه های مذهبی موجود در اینترنت استفاده نمایید. صداقت و عدم دورویی از فاکتورهای مهم برای مصاحبه‌ است، خودتان باشید و سعی در تظاهر نداشته باشید مثلا اگر چادری نیستید لازم‌نیست چادر بپوشید.

تاثیر تعویق‌های آزمون وکالت بر مطالعه شما چه بود؟

حدود ۹ ماه حفظ استمرار کار سختی است و نیاز به مرور هرروزه و آمادگی مستمر دارد. خصوصا که بعد از اسفندماه تا حدود خرداد حتی تاریخ برگزاری آزمون مشخص نبود و ما بدون هیچ افقی فقط مطالعه می‌کردیم.  من این تعویق را به فال نیک گرفتم چون اگر آزمون در سال گذشته برگزار می‌شد سن من ۲۴ سال نبود. آزمون های آزمایشی مستمر و ادامه حضور در فضای آزمونی در حفظ آمادگی من تاثیر زیادی داشت.

تصویب قانون تسهیل و حواشی دیگر آزمون وکالت شما را دلسرد نکرد؟

قانون تسهیل اشتباهی همانند حذف دادسرا هاست که مقنن به زودی متوجه اشتباه خود در تصویب آن می شود. پس از زمزمه های قانون‌ تسهیل ابتدا دلسرد شدم چون تر و خشک را باهم می‌سوزاند. اما بعدا با مشورت با اساتید متوجه شدم کمترین تاثیر را بر تلاش و جایگاه آینده من خواهد داشت. در هرصورت همه پذیرفته‌شدگان همکاران آینده ما هستند و باید به آنها برای افزایش سطح علمی کمک نمود.

منابع مطالعه‌تان برای این دو آزمون چه بود؟

منابع بنده در مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری مشترک بود که به شرح ذیل است:

حقوق مدنی: جزوه استاد صفاکیش + تست موضوعی شهبازی

آیین دادرسی مدنی: جزوه استاد حسینی + تست موضوعی السان

حقوق تجارت: جزوه استاد حیدری

اصول فقه: جزوه‌ استاد مروارید + سه جلدی آقایان قافی و شریعتی

متون فقه: جزوه استاد مروارید

حقوق جزای عمومی و اختصاصی: جزوه استاد قاضی زاده + تست موضوعی غفوری

آیین دادرسی کیفری: جزوه استاد شاهچراغ

حقوق اساسی: متن قانون

حقوق ثبت: جزوه استاد زبر دست و غلامپور

در آزمون‌های آزمایشی موسسه داداستان هم شرکت داشتم.

برای منابع دچار مشکل تعدد و سردرگمی نشدم و به داوطلبان هم توصیه می‌کنم‌ از صفر تا صد با یک کتاب یا یک‌کلاس پیش بروند و تا انتها به آن وفادار بمانند. اگر کسی مشکل کلاس ندارد و خودخوان است هم منابع خوبی وجود دارد که باید با مشورت بافردی آگاه آنها را انتخاب کرد.

برنامه‌ مطالعه‌تان به چه ترتیبی بود؟

برنامه ریزی توسط خودم انجام می‌شد و مشاور نداشتم. روزانه دو یا سه عنوان درسی را مطالعه کرده و همه دروس را هم راستا با یکدیگر پیش می‌بردم. و سعی میکردم عناوین هم خانواده مثل جزا و آیین دادرسی کیفری را در یک روز مطالعه کنم.

روند کلی مطالعه من در چهار چوب بودجه‌بندی موسسه بود که حدود ۲۵ بار مرور کل قوانین تا آذرماه در آن پیش‌بینی شده بود. پس از آن در دوران تعویق هم با همین اصول کلی پیش می‌رفتم و فقط محشاهایم را مرور می‌کردم و تست می‌زدم.

به نظر من برنامه‌ریزی امری کاملا شخصی است اما اصول آن بین همه مشترک است مانند سیر صعودی و تدریجی ساعات مطالعه، پرهیز از مطالعه دو درس آیین دادرسی مدنی و کیفری به طور متوالی و…

آیین دادرسی مدنی مورد علاقه من نبود. پس سعی کردم با مطالعه قوانین خاص درصد خودم را بالا ببرم. حدود ۵ سوال از این قوانین آمده بود که از سطح انتظار من کمتر بود اما به همه آنها پاسخ دادم. اما به طور کلی اگر در یکی از دروس مدنی یا آیین دادرسی مدنی ضعیف هستید، دیگری را تقویت کنید و قوانین خاص را فراموش نکنید.

انتظار این رتبه را داشتید؟

در واقع انتظار رتبه یک را داشتم و از همان ابتدا برای رتبه یک شروع کردم اما چند روز به ۳۰ تیر دچار بیماری شدم به طوری که چند روز آخر هیچ مطالعه ای نداشتم و با کمک های پزشکی خودم را به امتحان رساندم. البته الان خدارا شاکرم که با تراز ۱۱ هزار پذیرفته شدم و فاصله من با رتبه یک خراسان ۶ هزارم درصد بود.

برای داوطلبان آزمون وکالت چه توصیه‌ای دارید؟

سه عامل موفقیت مشترک به طور کلی عدم تعدد منابع، فاصله گرفتن از فضای مجازی و استمرار است. در دوران تعویق فقط با محشاهای نوشته خودم مرور می‌کردم.  محشا سرعت شما را بسیار افزایش می‌دهد و سپرده روزهای مرور است. به طوری که من ماه های آخر با محشا هر ۵ روز کل قوانین را مرور می‌کردم.

توصیه میکنم در هر شرایطی استمرار خود را حفظ کنید از انسان های سمی و حواس‌پرتی‌های زندگیتان مثل فضای مجازی فاصله بگیرید. یک منبع را ده بار بخوانید نه ده منبع را ی‌کبار. کمتر از یک‌سال به خودتان زحمت بدهید و نتیجه آن را یک عمر ببینید.

وکالت جایگاه مادی و اجتماعی بالایی دارد و ارزش این مرارت ها را دارد. باور کنید قبولی نه به ساعات مطالعه عجیب و طولانی نیاز دارد ک نه به هوش فراوان. تنها استمرار می‌خواهد و اراده. همچنین به اتکای قانون تسهیل آمادگی خودتان را از دست ندهید چون با وجود این قانون هم حدود ۹۰ درصد داوطلبان مردود شدند. فارغ از این قانون های زودگذر، تلاش کنید با اقتدار و سربلندی پذیرفته شوید چون در دوران کارآموزی اگر سطح علمی پایینی داشته باشید مغبون می‌شوید.

و حرف آخر؟

 لازم می‌دانم در انتها از خانواده عزیزم خصوصاً پدر و مادر مهربانم، موسسه داداستان و آقای صالحی بزرگوار که در حفظ روحیه من نقش پررنگی داشتند تشکر کنم.

کارنامه حانیه کلیدری
کارنامه حانیه کلیدری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام من بامدرک کاردانی حقوق ثبتی وبعدکارشناسی حقوق ثبتی بامعدل بالاامکان شرکت آزمون وکالت دارم خراسان رضوی؟

    1. سلام ممنونم
      تمرکز سایت ما اخبار و مطالب مرتبط با رشته حقوق و فارغ‌التحصیلان این رشته است
      در اغلب رشته‌های آزمون کارشناسی رسمی فارغ‌التحصیلان حقوق امکان شرکت ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا