گفت‌وگو با حامد پرویزی؛ رتبه ۱ آزمون سال ۱۴۰۰ مرکز وکلای قوه قضاییه در استان تهران

پایگاه خبری اختبار- حامد پرویزی متولد سال ۱۳۷۵ و فارغ‌التحصیل رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بین‌المللی قزوین است که در آزمون سال ۱۴۰۰ مرکز وکلای قوه قضاییه موفق به کسب رتبه ۱ در میان داوطلبان استان تهران (مجموع نمره مرحله کتبی و شفاهی) شده است.

با او درباره نحوه برگزاری این آزمون و شیوه مطالعه‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

برای داوطلبانی که قصد دارند در آزمون مرکز وکلای قوه شرکت کنند توضیح مختصری درباره فرایند پذیرش در این مرکز و مراحلی که پشت سر گذاشتید بفرمایید.

شیوه پذیرش مرکز وکلا دو مرحله ای می باشد و وقتی شما از مرحله تستی گذر کنید وارد مرحله مصاحبه شفاهی می شوید که در مرحله مصاحبه شفاهی در دو شاخه سوالات حقوقی و عقیدتی و سیاسی از داوطلبین پرسش هایی صورت میگیرد و بازه زمانی ازمون شفاهی حدودا ۶ ماه بعد از ازمون کتبی  است و جواب آزمون مرحله شفاهی حدودا دو ماه بعد به داوطلبین اعلام شد.

برای هر کدام از دو مرحله تستی و شفاهی چه مدت مطالعه کردید و منابع مطالعه‌تان چه بود؟

برای آزمون کتبی من پنج ماه به شکل مداوم و مستمر مطالعه داشتم و بعد قبولی و امدن نتایج، دیگر شیوه مطالعه من تغییر کرد به دلیل اینکه ازمون شفاهی دیگر نیاز به تسلط کامل و جزئی بر تمام مطالب نداشت و در این قسمت سعی من بر این بود تسلط کلی بر مطالب داشته باشم و با توجه به اینکه شاغل بودم، از ساعت ۶ به بعد برای آزمون شفاهی مطالعه می‌کردم و برای این آزمون حدودا یک ماه مطالعه داشتم

منابع مطالعاتی من به شرح زیر بود:

حقوق مدنی: دو جلدی توکلی به همراه تست جرعه نوش

آیین دادرسی مدنی: تک جلدی مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی به همراه تست عمروانی

حقوق تجارت:جزوه استاد تحریری، کتاب دکتر معتمدی و تست قربانی

حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری: کتاب‌ ها و تست احمد غفوری

متون فقه: جزوه آقای ملاکریمی

حقوق ثبت:جزوه موسسه دادآفرین

حقوق اساسی: جزوه آقای ملاکریمی

من بسیار در انتخاب منبع حساسیت داشتم و نظرات رتبه های برتر را در مصاحبه های که سایت اختبار منتشر می‌کردند با دقت مورد بررسی قرار می دادم و در نهایت ماحصل این منابعی بود که من انتخاب کردم.

در دوران مطالعه تعدد منابع بسیار اشتباه است و بهتر است یک منبع مناسب را انتخاب کنید و مرور و تکرار خود را زیاد کنید.

سطح سوالات و شیوه برگزاری آزمون کتبی به نظرتان چطور بود؟

از نظر بنده بسیار سخت بود و اصلا انتظار این چنین سوالاتی واقعا نداشتم.

به صورت کلی این ذهنیت در بین داوطلبین وجود دارد که سطح سوالات مرکز وکلا از کانون وکلا پایین تر است در حالی که اگر مقایسه صورت بپذیرد دو ازمون ۱۴۰۰ مرکز وکلا و ۱۳۹۹ کانون واقعا ازمون مرکزوکلا به مراتب سخت تر بود به‌خصوص در بعضی درس‌ها مثل آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی.

برای موفقیت در آزمون وکالت تنها استمرار بر مطالعه و مرور و تکرار های منظم رمز موفقیت در این ازمون سخت می باشد زیرا مطالب به شدت فرار هستند و هیچ راه میانبری وجود ندارد.

فرایند برگزاری مرحله شفاهی آزمون به چه ترتیبی بود؟

سه روز قبل از آزمون شفاهی مکان و زمان و اتاق مصاحبه از طریق پیامک به داوطلبین اطلاع داده شد و وقتی بنده وارد محیط شدم خیل عظیمی از داوطلبین منتظر برای مصاحبه بودند.

 وقتی وارد شدم ابتدائاً مدارک بنده توسط مسئولین مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تایید  بنده رابه سمت اتاق های مصاحبه راهنمایی نمودند و بنده وارد اتاق شدم که دو نفر از اساتید یکی از ایشان سوالات حقوقی و دیگری سوالات عقیدتی سیاسی را مورد پرسش قرار دادند، ابتدای امر سوالات حقوقی و بعد سوالات عقیدتی سیاسی مورد پرسش واقع شد و در هر دوی این عنوان اساتید ۵ سوال را از بنده پرسیدند.

اینکه در این مرحله چه نوع سوالاتی مورد پرسش واقع می شود بستگی به نظر مصاحبه کننده دارد که در مورد بنده مصاحبه کننده محترم در سوالات حقوقی تماماً از امور کیفری و جزایی از بنده سوال کردند و در بعد عقیدتی سیاسی انجام تکالیف دینی از جمله نماز و روزه و… و مشکلات جامعه و ولایت فقیه و اصول دین از بنده سوال شد.

در آزمون شفاهی اضطراب داشتید؟ و اگر بله چطور آن را مدیریت کردید.

مطمئنا اضطراب جز لاینفک این ازمون شفاهی بود و این امر را در ذهن خود مداوم مرور می‌کردم من تلاش خود را کرده ام و نتیجه را به خدا واگذار می‌کنم و این به شدت در کاهش استرس بنده تاثیرگذار بود.

در عمل هم وقتی وارد اتاق مصاحبه می شوید و مصاحبه کننده اولین سوال را مورد پرسش قرار می دهد با پاسخ به آن سوال اعتماد به نفس شما بسیار بالا می رود و خود را آماده برای باقی سوالات خواهید کرد.

انتظار کسب این رتبه را داشتید؟

حقیقتا خیر بنده تنها برای قبولی صرف در آزمون شرکت کردم ولی خیلی تلاش کرده بودم در امر مطالعه مرور و لطف خداوند شامل حال بنده شد و توانستم این رتبه را کسب کنم.

به داوطلبان آزمون‌های حقوقی چه توصیه‌ای دارید؟

به همه داوطلبین عزیز حقوقی خاطرنشان می‌کنم برای قبولی در این آزمون نیازی به ثبت نام در کلاس های آمادگی و آزمون های موسسات نیست ولی اگر داوطلبین توانایی مالی دارند می تواند مکمل باشد و اگر هم نباشد داوطلبین چیزی را از دست نداده اند ولی حتما از یک مشاور که وکیل باشند استفاده کنند و به تبلیغات واهی در اینستاگرام توجه نکنند که این آزمون هیچ راه میانبری ندارد.

با آرزوی موفقیت برای تمام داوطلبین.

کارنامه حامد پرویزی
کارنامه حامد پرویزی

بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام و ادب
    لطفا خواهشمندم در مورد بلاتکلیفی وضعیت کاراموزان مرکز وکلا ۱۴۰۰ خبر کار کنید و پیگیری نمایید. بعد از یک سال معطلی و طی تشریفات طولانی و حتی واریز هزینه کارموزی همچنان در سامانه کاراموزی با پیغام (( در انتظار تایید کمیسیون استانی)) مواجه می شویم یعنی حتی وکیل سرپرست هم هنوز تایید نشده. حالا بقیه مراحل رو چقدر میخوان کش بدهند؟
    در گروه واتساپ از کارموزها خواستیم به اختبار اطلاع بدهند. ممنون می شوم خبر بزنید بلکه به گوششان برسد لطفا لطفا لطفا

    1. عجله نکن…ایقد بیای تو راهروها بشینی و سر ظهر بری خونه ک نهایتا ۶ماه دوام بیاری دیگه ول میکنی میری ..کار کجاااا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا