گزارش شصت و سومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش شصت و سومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

یک شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳

دستور اعلام شده برای شصت سومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز:

۱- گزارش ملاقات با معاونت حقوقی قوه قضائیه

۲- اساسنامه مرکز داوری کانون

۳- مراسم تحلیف روز ۲۶/۱۰/۹۳

۴- پرونده های صدور

۵- پرونده های انتقال

گزارش شصت و سومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز – یک شنبه ۲۱ دی۱۳۹۳

شروع جلسه : ساعت ۹:۱۰        

پایان جلسه : ساعت ۱۳:۴۵

غایبین : آقایان مصباح (بستری و درمان)، کریمی، جندقی، سمامی (دانشگاه)

پس از تلاوت کلام الله مجید صورتجلسه قبل قرائت شد و ساعت ۹:۴۰ برخی اعضا نطق پیش از دستور به شرح زیر ایراد نمودند:

سردارزاده: تقاضا دارم راجع به تعیین محل اشتغال قضات دیوان عدالت اداری دستور مستقلی طرح شود تا به یک سیاست واحد برسیم و عمل کنیم در مورد بیمه تکمیلی من با بیمه ایران تلفن زدم آن ها حاضرند هر سرویس را با نصف حق بیمه سایر شرکت ها ارائه دهند.

نجفی توانا: اگر sos آنگونه که می گویند هست به نظرم بهتر است با بیمه دیگری قرارداد ببندیم و از سال بعد طرف قرارداد را رقابتی انتخاب کنیم.

شهبازی نیا: اجرای قانون آیین دادرسی کیفری که از شاهکارهای قانونگذاری پس از انقلاب است مکرر به تأخیر افتاده است اخیراً چند نماینده طرح حیرت آوری تقدیم مجلس کرده اند که این قانون را اصلاح کنند یکی از موارد اصلاحی در مورد عدم حضور وکیل در مرحله تحقیقات است که بازگشت به عقب است نمایندگان مردم که باید حامی حقوق ملت باشند نباید چنین پیشنهادی را طرح کنند مخصوصاً که قانون به تأیید شورای نگهبان هم رسیده لذا حضور وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی هم خلاف شرع نیست. طرح جدید با اصل ۳۵ قانون اساسی مغایرت دارد.

نجفی توانا: ظاهر قانون آیین دادرسی کیفری جدید مترقی است ولی مانند باغی است که یک در بیشتر ندارد و ورود به آن در باز هم مقید و مشروط است همین مسأله دخالت وکیل در جرائم مهم را یک هفته می توانند به تأخیر بیندازند که معلوم است در این یک هفته پرونده چگونه تشکیل و ساخته می شود. این از قانون فعلی هم عقب تر است و بسته تر البته جنبه های مثبت هم دارد ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با گفتگو و نوشتن به جنبه های مثبت کمک کنیم و ابعاد منفی را تضعیف نماییم.

مالکی: بر فرض که ایرادات شما وارد باشد نباید بدعت مجلس را در ورود نابهنگام فراموش کرد بدعت دیگر مجلس در عدم اعلام وصول لایحه جامع وکالت است که مخالف نص صریح ماده ۱۶۴ آئین نامه داخلی مجلس است. اگر در این بحث یک حرکت علمی انجام می شد ما الان شاهد اعلام وصول این طرح اصلاحی آن هم نسبت به قانونی که طبق اصل ۸۵  قانون اساسی تصویب و اصولاً آزمایشی است که ایراد آن باید در عمل به دست آید و در آخر دوره اصلاحات اعمال شود نمی بودیم.

نجفی توانا: جامعه وکالت خاموش است چند نفر تک صدا حرکت می کنند ولی بقیه در این حرکت صنفی مشارکت نمی کنند. از تمام وکلا تقاضا دارم انرژی خود را صرف دفاع از کیان کانون کنند و مطلب بنویسند.

دیوسالار: طرح قانونی امر به معروف و نهی از منکر توسط شورای نگهبان با ایرادات اساسی مواجه شده است و بی سابقه است که شورا به لزوم رعایت قانون اساسی و عادی و منافع و مصالح عمومی توجه کرده است و یکی از موازین مسلم فقهی را به این دلیل کنار گذاشته است. با این رویکرد جدید خوب است این مطلب طرح اصلاح آیین دادرسی کیفری را با حقوقدانان شورای نگهبان لااقل مطرح کنیم.

نجفی توانا: با ترکیب جدید شورای نگهبان از این دست اتفاقات خوب را امیدواریم بیشتر شاهد باشیم.

امینی: ما تصویب کردیم که تمام مصوبات را در سایت کانون منعکس کنیم که این امتیازات مختلفی دارد انتظار داریم سایت کانون فعال شود چند نفر که توانایی دارند مأمور کنیم که صورتجلسه ها را پس از نگارش ظرف یک هفته منعکس کنند.

نجفی توانا: علت تأخیر این است که وفق مصوبه هیأت مدیره  صورتجلسه ابتدا باید توسط هیأت رئیسه بررسی و مسائل خصوصی و شخصی افراد حذف شود و لذا طول می کشد. الان کانون در شرایط حساسی است و با تلنگر نابجا دچار مشکل می شود نگاه به کانون جمعی باشد نه فردی یا گروهی. به من هرچه می خواهید بگویید نقد کنید ولی نهاد وکالت را حفظ کنید.

ضرابی: بعضی تصمیمات کمیسیون کارآموزی سنگین است و تناسب با تخلف کارآموزان ندارد کسی که یک هفته تأخیر در انجام تکالیف دارد به اختبار ۶ ماه بعد می فرستند.

حامدتوسلی: من حیث المجموع آیین دادرسی کیفری جدید به مراتب بهتر است در مورد لایحه جامع وکالت هیچکس منکر زحمات شما نیست اما انتقاد به عدم وصول لایحه جامع دارای جهات و ظرایفی است در مورد انتقال زوجین وکیل به نظرم باید موضوع را به طور خاص در دستور جلسه بگذارید که بحث کنیم موارد قابل توجهی دارد.

ساعت ۱۰:۲۰ جلسه وارد دستور شد.

کامیار: در دستور جلسه، یک مورد که ۶ رأی مساوی داشت از سه جلسه قبل نیامده و عملاً هنوز مطرح نشده است همچنین در جلسه قبل هم یکی از دستورات مطرح نشد که در این جلسه باید طرح شود.

نجفی توانا: موارد را به هیأت رئیسه بگویید تا در دستور بیاید.

دستور اول : گزارش ملاقات دکتر توانا و دکتر محمدنبی با آقای دکتر خدائیان معاونت محترم حقوقی قوه قضائیه

نجفی توانا: برخی ملاقات ها پس از حصول نتیجه به عرض همکاران می رسد در این ملاقات ها چند محور چالشی مطرح شد یکی راجع به لایحه جامع وکالت بود و بحث استقلال نهاد وکالت و وکیل ما گفتیم نقض استقلال مضر به منافع ملی است. راجع به بازرسی بدنی وکلا صحبت کردیم تعامل ایشان در این جلسه مثبت بود قول های مساعدی دادند آنها هم پذیرفته اند که نهاد وکالت باید مستقل باشد ولی برداشت آن ها از استقلال چیز دیگری است ما گفتیم اجازه بدهید کار وکلا دست خود وکلا باشد محدودیت قانون سال ۷۶ هم کمتر شود راجع به لغو بازرسی بدنی نظر مثبتی داشتند.

محمدنبی: بحث دادگاه انتظامی قضات را طرح کردیم و نمونه آرایی که برای الزام کانون به صدور پروانه وکالت برای افرادی که فاقد سابقه مثبتی هستند ارائه کردیم راجع به همکاران زندانی از قبیل آقای سلطانی و سیف زاده و مساعدت به آن ها صحبت کردیم موافقت کردند که پیگیری کنند تصمیم دارند بعد از این تمام لوایحی که به قوه ارسال می شود جهت اظهار نظر از ما هم کمک بگیرند.

مالکی: در این گونه جلسات گاه تصمیماتی می گیرند ولی پیگیری نمی شود باید شخص خاصی مأمور پیگیری این مذاکرات شود. موضع آن ها نسبت به استقلال محل تأمل و خطرناک است آنها روی استقلال وکیل تمرکز دارند ولی استقلال کانون را مدنظر ندارند باید در این مسأله حساس باشیم این خط قرمز ما است در مورد ارسال لوایح بهتر است اول لایحه جامع وکالت را که مسترد کردند ارسال کنند تا کانون نظر بدهد.

سردارزاده: راجع به وکیل ۳۲ میلیاردی یا خانمی که پوشش نداشت با وجودی که متوجه شدند از کانون نیست ولی اقدامی نکردند آنها به استقلال ما اعتقادی ندارند و آخر هم آن را نقض خواهند کرد.

آقای فرض پور ساعت ۱۱:۰۰ وارد شد.

سپس دستور بعدی که اساسنامه مرکز داوری بود طرح شد.

ابتدا نسبت به پیشنهاد اصلی که تشکیل مرکز به صورت شخصیت مستقل دارای استقلال مالی و اداری باشد بحث شده و نهایتاً تصویب شد که «مرکز داوری کانون مستقل از کانون مرکز و دارای شخصیت حقوقی اداری و مالی بر وفق اساسنامه مصوب هیأت مدیره باشد» آنگاه متن پیشنهادی دکتر شهبازی نیا قرائت شد.

مواد اساسنامه ماده به ماده طرح و اصلاحات و حذف و اضافاتی اعمال شد و نهایتاً متن به شرح پیوست [ متن اساسنامه تا زمان انتشار این خبر منتشر نشده است] تصویب رسید.

جلسه ساعت ۱۳:۴۵ پایان یافت و بررسی سایر دستورات به جلسه بعد موکول شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا