گزارش شصتمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش شصتمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳

دستور اعلام شده برای شصتمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز:

۱- گزارش اجلاس تجلیل از ۳۴۰۰ وکیل در کمیته امدادامام خمینی (ره)

۲- نتایج اختبار

۳- استرداد پروانه

۴- موضوع انتقال اعضا هیأت مدیره کانون های استانی

۵- پرونده های صدور

۶-  پرونده های انتقال

گزارش شصتمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز – سه شنبه ۹ دی۱۳۹۳

شروع جلسه : ساعت ۹:۲۵        

پایان جلسه : ساعت ۱۴:۰۰

غایبین : آقایان نجفی توانا، کریمی، شهبازی نیا، خانم ضرابی

پس از تلاوت کلام الله مجید برخی ازاعضای محترم هیأت مدیره مطالبی به شرح زیر قبل از دستور بیان کردند :

علیزاده طباطبایی: لایحه جامع وکالت حسب اطلاع به هیأت حل اختلاف قوا ارسال شده است سعی داریم به مجلس برگردد.

مالکی: قوه قضائیه مدعی شده که مجلس لایحه را به قوه قضائیه برگردانده جهت اظهار نظر که بنده مخالفت کردم. زیرا مبنای قانونی ندارد. آقای رزم مقاله ای نوشتند در خبرگزاری میزان که که من هم جوابیه نوشتم که اگر چاپ نکنند من از طرق دیگر به ایسنا ارسال خواهم کرد. در مورد ماده ۳۳ دیروز در مرکز پژوهش های مجلس آن را مرعی گذاشتیم تا نظر کانون های وکلا را اخذ کنیم.

محمدنبی: دیروز در کمیته امداد امام خمینی اجلاس تقدیر از وکلای نیکوکار برگزار شد که اکثر قریب به اتفاق آن ها وکلای عضو کانون های وکلا هستند. خانم امین زاده و وزیر دادگستری هم حضور داشتند خانم امین زاده تأیید کردند که لایحه جامع به هیأت حل اختلاف قوا رفته است و لذا باید هم و غم خود را برای این هیأت متمرکز کنیم.

کامیار: یکی از مسائل مهم کانون مشارکت این وکلا در امور کانون است که کمیسیون ها با این هدف طراحی شده اند. ما در این مورد گرچه اعضای کمیسیون ها را با تأخیر تعیین کردیم ولی نزدیک به ۳۰۰ نفر از وکلا در این کمیسیون ها عضویت پیدا کردند لکن نمودی از فعالیت کمیسیون ها دیده نمی شود. برخی هنوز تشکیل نشده اند و برخی هم هنوز اعضایی دارند که در جلسات به علت عدم اطلاع از برگزاری کمیسیون ها در آن ها شرکت نکرده اند هیأت مدیره باید در خصوص فعال سازی کمیسیون ها متناسب با نیروهایی که در آن به کار گرفته شده اند فکر اساسی بکند.

مصباح: تذکر به جایی بود در مورد کمیسیون امور حقوقی من همین عقیده را دارم از جمله پرونده هایی از سوی هیأت مدیره به آن ها ارجاع داده شد که هر روز متقاضیان آن به ما مراجعه و پیگیر جواب هستند. دوره حاضر منظم ترین دوره است که به طور مرتب جلسات هیأت مدیره تشکیل شده است حال آنکه دوره های قبل معمولاً سه شنبه ها جلسه بود. در مورد حضور تماشاچیان هم آن ها منع نشده اند فقط انتشار مذاکرات باید به نقل از سایت کانون باشد و لاغیر.

سمامی: در مورد عدم حضور وکلا در جلسات هیأت مدیره در فضای مجازی سروصدا شده است. خواهش می کنم اعضای محترم هیأت مدیره در فضای مجازی حاضر شده و پاسخ دهند مگر قرار است وکلا دیگر در جلسات حاضر نشوند! نمی دانم چگونه مطرح شده است من نگران هستم که تصور شود ما اخبار را از دید وکلا دور می کنیم بحث ما این بود که بیایند ولی این امر سازمان یافته نباشد.

علیزاده طباطبایی: در مورد فعال نبودن کمیسیون ها من هم گله دارم به عنوان رابط کمیسیون حقوق بشر با وجودی که افراد معتبری در نظر گرفتیم اما عملاً فعالیتشان را مسدود کردیم آن ها در مهر ۹۳ برنامه خود را دادند اما اصول این برنامه ها در هیأت مدیره تصویب نشده و گفتند به کمیسیون آموزش مربوط می شود. برگزاری سمینار و کارگاه آموزشی پیرامون مسائل حقوق بشر بهتر است در کمیسیون حقوق بشر انجام شود برخی کمیسیون ها تشکیل نشده و حقوق بشر هم که تشکیل شده است از فعالیت افتاده است. باید هیأت مدیره برای تشکیل و فعال شدن کمیسیون ها حساس تر شود. محافظه کاری هایی در هیأت رئیسه می بینم. من مثلاً قول می دهم در کمیسیون حقوق بشر از خط قرمزها عبور نکنیم ولی نمی شود کلاً چشم خود را بر روی همه چیز ببندیم.

حامدتوسلی: در مورد کمیسیون ها من تا حال چند بار اظهارنظر کردم مثلاً کمیسیون حقوقی آقای برهمن که بسیار مسلط است هر بار آمده است متأسفانه به دلیل عدم حضور بقیه دست خالی برگشته و الان تقاضا کرده که وی را معاف کنیم. برای نظارت و بازرسی طرح داشتیم و گفتیم صد نفر وکیل باید انتخاب کنیم توجه نکردید در وضع فعلی کمیسیون هر چقدر تلاش کند به نتیجه نمی رسد چون دایره تخلفات بسیار زیاد است. لغو همایش کمیسیون حقوق بشر یک روز قبل از برگزاری زشت بود. کمیسیون فرهنگ و هنر هم که فعال است اولین پیشنهادش را اصلاً اجازه طرح ندادید به هر حال کوتاهی در کارها ناشی از فعل هیأت مدیره محترم است.

مالکی: از جناب سمامی ممنونم که بحث فضای مجازی را مطرح کردند. اگر جلوی عمل خلاف را از ابتدا نگیریم ادامه پیدا می کند. پیرو مصوبه به حق هیأت مدیره که مذاکرات تا قبل از تصویب منعکس نشود این روال نقض شد چند بار تذکر دادیم تا در ۲ جلسه قبل تصویب شد که در سایت کانون منتشر شود و بعد هم در روزنامه ها و هرجا می خواهند بگذارند. خواستیم جلوی هرج و مرج و اقدامات ژورنالیستی گرفته شود هیچکس در امر اطلاع رسانی مانعی ایجاد نکرده است. فقط گفتیم از سایت کانون بگیرید و منتشر کنید. متأسفانه الان برخلاف واقعیت همان دوستان القاء می کنند که هیأت مدیره مانع شده است.

محمدنبی: طبق مصوبه پس از خواندن صورتجلسه و امضاء قابل درج در سایت است پس از آن دیگران هر اطلاعی که می خواهند بدهند. در مورد کمیسیون ها اعضا را مرداد تعیین کردیم الان کمیسیون رفاه که سه هفته است تشکیل شده جلسات متعدد دارند. فقط ۲ تا کمیسیون رنگ و لعاب کمتر دارد که چون همه از فحول هستند بارها با آنها تماس گرفته اند ولی نمی آیند کارهای مانده از سال های قبل هم برای کمیسیون حقوقی داریم ولی کارهای ۹۳ را تقسیم کردیم برای اعضای کمیسیون به صورت انفرادی فرستادیم تا انجام دهند.

برخی کمیسیون ها که اعضایشان نیامدند جایگزین تعیین کردیم. در مورد کمیسیون نظارت تهران را به ۶ منطقه تقسیم کردیم. تا تک تک دفاتر بررسی شود. گزارش بازرسی سمنان را تکمیل کردیم. توقع نداشته باشید ظرف سه ماه مدینه و خلد برین شود. در مورد کمیسیون حقوق بشر هم خودشان تصمیم گرفتند که برگزار نشود من از وضع کمیسیون ها راضی نیستم ولی سه ماه است که شروع کرده اند. اگر بازدهی ندارند باید آسیب شناسی کنیم.

مصباح: به هر حال تذکر همکاران ضرورت دارد و البته توضیح جناب دکتر محمدنبی هم قانع کننده است.

امینی: یکی از دلایل مهم ناکارآمدی کمیسیونها، عدم توجه اعضای هیأت مدیره به مسئولیت خود به عنوان «رابط» است. همیشه منتظر هیأت رئیسه نباشید. قدری خودمان به عنوان «رابط» تلاش کنیم و به تعهدات خود توجه کنیم. همه کاسه کوزه ها را نباید سر هیأت رئیسه بشکنیم. نقص از کیست که برخی کمیسیون ها تشکیل جلسه نداده اند باید هنگام تعیین اعضا کمیسیون ها دقت می کردیم. جالب است برخی انتخاب شدگان گفته اند که چرا آن ها را انتخاب کرده ایم برخی کمیسیون ها به حدنصاب نمی رسند که تشکیل جلسه دهند. در مورد فضای مجازی که خیلی هم تکرار کردیم من خودم نگران فتنه هستم. مطلب مرا از میان ۲۸ صفحه گزارش انتخاب کرده و مستقلاً در فضای وایبر نشر کردند این قصدش نفاق و فتنه است کانون به عمل نیاز دارد نه شعار و تبلیغ.

سردارزاده: اکثریت قاطع هیأت مدیره، با تصمیم مربوط به نشر مذاکرات موافقت کرده است اما با اطلاع رسانی مخالف نبودند. اگر بخواهیم خود را نشان دهیم سخن دیگری است گاه احساس می شود که انگار فقط سردارزاده در هیأت مدیره است و همه مطالب را می گوید و همکاران دیگری وجود ندارند این جوری نباید عمل کنیم. اگر دموکراسی را قبول داریم تصویب شده پس نباید تا قبل از درج در سایت منتشر شود. در مورد کمیسیون ها، کمیسیون تسخیری واقعاً فعال است و زحمت می کشند البته جای مناسبی ندارند و نظم کافی هم ندارند.

جندقی: تصمیمات هیأت مدیره پس از تصویب با نظر رئیس کانون باید در سایت برود ولاغیر حتی برخی تصمیمات هم نباید در سایت منتشر شود.

ساعت ۱۰:۱۵ صورتجلسه قبل قرائت شد سپس آقای مالکی تقاضای اعمال جرح و تعدیل در مصوبه مربوط به موضع کانون وکلا در قبال تصمیم اسکودا راجع به لایحه جامع وکالت داشت که نهایتاً این تقاضا در صورتجلسه قبل اصلاح شد.

سپس دستور اول جلسه مطرح شد که گزارش اجلاس وکلای نیکوکار بود.

محمدنبی: این اجلاس برای تقدیر از وکلای نیکوکار بود که به طور معاضدتی و رایگان در امر مشاوره و  کمک رسانی حقوقی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می دادند، جناب باقری مسئول معاضدت کانون زحمت زیادی کشیدند، جناب قمشه معاون حقوقی کمیته امداد هم آنجا صحبت کردند. در کل کشور ۳۴۰۰ وکیل با آنها همکاری می کنند این اجلاس که توسط خودشان برگزار شد در واقع تبلیغ بزرگ و پررنگ وکلای کانون وکلا بود و خیلی هم در کل کشور بازتاب داشت وزیر و معاون حقوقی رئیس جمهور هم سخنرانی کردند و آقای قمشه از کانون بسیار تشکر کردند. دکتر نجفی توانا نیز در زمینه مسائل مربوط به روابط کانون با مردم و شرایط و جایگاه وکیل و وکالت سخنان مبسوطی ارائه نمودند که شرح کامل آن در سایت ها و خبرگزاری ها آمده است.

آنگاه دستور بعدی مطرح شد که مربوط به نقل و انتقال مدیران کانون های استانی بود.

مصباح: در دوره های قبل مصوب شد که اعضای هیأت مدیره های کانون های وکلای استانی اگر متقاضی انتقال باشند در ردیف عادی نباشند از آن زمان تعداد کانون ها زیاد شده است الان هر دوره حدود ۱۱۰ نفر عضو کانون ها می شوند و با تغییر دوره افزایش هم دارد. این مصوبه بازنگری لازم دارد یا مصوبه را ادامه دهیم به همان صورت قبل؟

مالکی: آن مصوبه در زمان خودش موجه بود اما الان این تبعیض است اگر شرایط یکسان باشد بهتر است اگر امتیازی دارند باید هنگام بررسی در کمیسیون نقل و انتقال مثل سایر امتیازات مورد توجه قرار گیرد.

فرض پور: بعضی مصوبات در مقاطع خاصی مفید بود اما الان فلسفه وجودی اش را از دست داده است.

امینی: در طول سال ۹۱ و ۹۲ جمعاً ۲ درخواست از مدیران کانون ها داشتیم امسال هم اصلاً تقاضایی نیامده است وقتی عضو هیأت مدیره کانون می آید دنبال انتقال حتماً مشکل دارد بهتر است در مورد زمان و نوبت امتیاز بدهیم ولی رسیدگی ماهیتی مثل بقیه شود.

سردارزاده: تعداد قلیلی از مدیران متقاضی هستند که معمولاً شرایط استثنایی دارند مدیران کانون وقت خود را در کانون صرف می کنند و به جامعه وکلا خدمت می کنند لذا امتیاز در نوبت و شرایط باید داده شود.

دیوسالار: عضویت در هیأت مدیره کانون حق ایجاد نمی کند. تهران در حال انفجار است هر کس برای انتقال دلایلی دارد به نظرم مصوبه را لغو کنیم.

حامدتوسلی: تعداد متقاضیان بسیار معدود است اینها مورد احترام وکلا هستند و ما هم باید احترام بگذاریم.

نهایتاً با ۵ رأی موافق تصویب شد به تقاضای متقاضیان انتقال که عضو هیأت مدیره یکی از کانون های وکلای ایران بوده باشند در کمیسیون خارج از نوبت بررسی و رسیدگی می شود.

آنگاه با غیرعلنی شدن جلسات دستورات بعدی مطرح شد.

قبل از طرح دستور جناب فرض پور اعلام کرد که در طول مدت غیبت من تصمیمی در خصوص سردبیر کانون اتخاذ شده است و خانم ضرابی تعیین شده ولی طبق عرف نزدیک به قانون در این خصوص باید با نظر مدیر مسئول باشد که بنده هستم. در کمیسیون انتشارات هم نظرشان روی آقای آل داود بوده که پس از مذاکرات دامنه داری بوده است با وجودی که من برای هر دو نفر احترام قائلم ولی پاسخگوی کمیسیون هم باید باشم.

امینی: باید با نظر مدیر مسئول باشد ولی اینکه نظر کمیسیون را اجرا کنیم من تا این حد اعتقاد ندارم باید به نظرم این موضوع در دستور جلسه قرار گیرد.

مالکی: مطلب جناب فرض پور قابل احترام است البته نکته روی فرد نیست آقای آل داود انسان شریف و دانشمندی است همانند خانم ضرابی ولی بحث ما تغییر دیدگاه ها و سیاست ها ست کسی باید باشد که این دیدگاه را داشته باشد.

کامیار: تذکر آئین نامه ای دارم بحث خارج از دستور است نباید بیشتر ادامه دهیم.

دستور بعدی که راجع به پرونده های نقل و انتقال است مطرح شد که تصمیم گیری گردید.

سپس ساعت ۱۲:۰۰ اعلام تنفس شد و ساعت ۱۲:۳۰ جلسه ادامه یافت

مصباح: دستور بعدی بررسی نتایج اختبار در سال ۹۳ است. تعداد مدارک تحویلی به کمیسیون ۴۴۱ نفر بود اختبار کتبی در سه روز ۲ و ۳ و ۴ مهر ۹۳ برگزار شد و اختبار شفاهی از ۱۸/۷/۹۳ تا ۲۵/۹/۹۳ برگزار شد. کارآموزان مجاز به شرکت ۴۰۷ نفر بودند که ۴ نفر غایب بودند و از ۴۰۳ نفر حاضر در اختبار کتبی و شفاهی ۲۴ نفر مردود و ۳۷۵ نفر قبول شدند.

هیأت مدیره بعد از بررسی نتایج اختبار را عیناً تصویب کرد.

مصباح: کمیسیون پیشنهاد کرد که نفرات اول تا هشتم اختبار تقدیر و عکسشان در تابلو نصب شود، نفر اول آقای محمدکاظم فرحزادی با معدل ۱۵/۳۸ و نفر هشتم خانم مژده فیروزی با معدل ۱۴/۳۴ پیشنهاد کمیسیون این است که درمورد ۲% اول اختبار چون تا رتبه هشتم چند نفر از قبل  محل اشتغالشان شهر تهران بوده و مایل به تغییر شهر نیستند به جای آنها تا رتبه سیزدهم این امتیاز اعمال شود تا جمعاً ۸ نفر از این امتیاز بهره مند شوند. لذا تا نفر سیزدهم آقای بابک پاک نیا حق انتخاب محل اشتغال داشته باشد.

این پیشنهاد مورد تصویب هیأت مدیره قرار گرفت

در پایان آقای فرض پور اعلام کرد که با توجه به اینکه رابط هیأت مدیره در کمیسیون انتشارات و شورای تشکل ها است به دلیل همزمانی این دو برای شورای تشکل ها جایگزین تعیین شود.

جلسه ساعت ۱۴:۰۰ خاتمه یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا