کشاورز : «برای برگزاری آزمون وکالت چاره ای جز آزمون تستی نیست»

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران :

«برای برگزاری آزمون وکالت چاره ای جز آزمون تستی نیست»

پایگاه خبری اختبار – رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: با توجه به وجود اداره معاضدت کانون‌ها و نیز وکالت تسخیری هیچ کسی به علت نداشتن توان مالی، بی وکیل نمی‌ماند و به نوعی اگر وکالت اجباری شود، وکالت تسخیری و معاضدتی هم است.

به گزارش ایسنا، بهمن کشاورز در نشستی با عنوان «اشباع بازار کار وکالت در ایران» گفت: حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی حقوق داریم و بیش از ۶۸ هزار نفر هم در آزمون وکالت شرکت کرده‌اند و در نتیجه با اشباع بازار وکالت مواجه می شویم که همین امر زاینده فساد است. زمانی که وکلا پروانه وکالت اخذ می‌کنند و امکان مالی هم ندارند به دنبال آن توقع آن‌ها و جامعه بالا می‌رود که در نهایت با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت موسسات حقوقی، گفت: موسسات حقوقی مانند قارچ می رویند و نهایتا ما به نقطه ای می رسیم که طرح سه فوریتی یا قانونی دو فوریتی باید آورده شود که آن‌ها جمع شوند و این بسیار خطرناک است.

کشاورز با بیان اینکه عدم استفاده از فرهنگ وکیل یکی از اشکالات عمده جامعه ما است گفت: اگر قرار است این مشکل حل شود باید فرهنگ استفاده از وکیل را از دبیرستان آغاز کنیم و از همان ابتدا به کودکانمان بیاموزیم که حق و حقوقی دارند و باید آن را مطالبه کنند. متاسفانه بروز مشکلات موجود در این زمینه باعث شده که ما با اشباع بازار وکالت روبرو باشیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تصریح کرد: کسانی که بعضا وکیل نیستند و تحصیلات حقوقی ندارند، موسسه حقوقی را ثبت می‌کنند و وکلای جوان را استخدام می‌کنند که حاصل آن اشباع بازار کار وکالت است. این موسسات درآمدهای هنگفتی از طرق مختلف دارند که متاسفانه همکاران ما مورد استثمار این موضوع قرار می گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که ابزارهای کافی برای اطلاع رسانی امر وکالت به مردم از طریق رسانه ها در اختیارشان قرار گیرد.

کشاورز با اشاره به فعالیت مرکز مشاوران قوه قضاییه (ماده ۱۸۷) یادآور شد: مجلس قبلی هم بر این موضوع تاکید داشت که جذب مرکز مشاوران قوه قضاییه (ماده ۱۸۷) پس از اتمام برنامه سوم توسعه غیرقانونی است ولی متاسفانه با این وجود می بینیم که این مرکز همچنان فعالیت می‌کند.

وی درباره نحوه برگزاری آزمون وکالت گفت:‌ برای برگزاری این آزمون چاره ای جز آزمون تستی نیست. مصاحبه در آزمون وکالت، آن را از صحت و دقت دور می‌کند. ما یک بار در سال ۹۰ آزمون را به دو صورت تستی و تشریحی برگزار کردیم که مشکلاتی را به وجود آورد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ادامه داد: با توجه به وجود اداره معاضدت کانون ها و نیز وکالت تسخیری هیچ کسی به علت نداشتن توان مالی، بی وکیل نمی ماند و به نوعی اگر وکالت اجباری شود، وکالت تسخیری و معاضدتی هم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. احسنت این مسئله چند شغلی بودن دقیقا حرف دل همه جوونای بیکار امروزی ست ک متاسفانه تا کنون تلاشی واس حل این ماجرااااا نشده …

  2. سلام تورو به خدا مخالف مرکز مشاوران نباشید ا شرایط سنمان از ۵۰ سال به بالا هست . ما چکارکنیم 

  3. حالا که  با هزار مصیبت حقوق خوندیم بازم میخوان سنگ بندازن و ظرفیتهارا خیلی خیلی کم کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا