کتاب شهادات و کتاب وکالت از تحریرالوسیله

منبع درس متون فقه آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۹۸

یکی از مواد امتحانی آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، متون فقه است که بنابر آگهی آزمون سال ۹۸، پنج بخش از کتاب تحریرالوسیله امام‌خمینی (ره) شامل کتاب‌الوکاله، کتاب‌القضاء، کتاب‌الشهادات، کتاب‌الاقرار و کتاب‌الایمان است. فایل PDF کتاب شهادات و کتاب وکالت را می‌توانید در اینجا دانلود کنید. سه کتاب دیگر نیز در روزهای آتی در همین سایت منتشر خواهد شد.

سایر منابع آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه را از اینجا دریافت کنید

کتاب شهادات را رضا چوپانی، کارشناس‌ارشد حقوق خصوصی، تهیه کرده و برای انتشار در اختیار پایگاه خبری اختبار قرار داده است.

کتاب الشهادات

القول فی صفات الشهود

و هی أمور: الأولالبلوغ، فلا اعتبار بشهاده الصبی غیر الممیز مطلقاً و لا بشهاده الممیز فی غیر القتل و الجرح، و لا بشهادته فیهما إذا لم یبلغ العشر، و أما لو بلغ عشراً و شهد بالجراح و القتل ففیه تردد، نعم لا إشکال فی عدم اعتبار شهاده الصبیۀ مطلقاً.

صفات شهود‏

‏‏و آن‌ها چند امر است:‏

اول:‏‏ بلوغ؛ پس شهادت پسر بچۀ غیر ممیّز مطلقاً و همچنین شهادت پسر بچۀ ممیّز در‏ ‏غیر قتل و جرح و همچنین شهادت او در آن‌ها در صورتی که به ده سال نرسد، اعتبار‏ ‏ندارد. و اما اگر به سنّ ده سال برسد و به جرح و قتل شهادت بدهد، در آن تردّد است. ولی‏ ‏اشکالی در عدم اعتبار شهادت دختر بچه مطلقاً نیست.‏

فایل PDF بخش شهادات تحریر الوسیله ( عربی با ترجمه فارسی ) را از اینجا دریافت کنید

کتاب وکالت

وکالت عبارت است از اینکه انسان کار خود را به دیگرى واگذار کند که تا زنده است انجام دهد و یا تا زنده است یکى از امور او را راه بیاندازد، (مثلا تجارتش را بچرخاند یا ملکش را اداره کند)، و وکالت از آن جا که عقدى است از عقود احتیاج به ایجاب و قبول دارد، و ایجابش هر عبارتى است که این مقصود را برساند، مثل اینکه به وکیلت بگوئى : (من تو را وکیل کردم ) و یا (تو در انجام فلان کار وکیل منى ) و یا (انجام فلان کار را به تو واگذار کردم ) و امثال اینها بلکه ظاهرا همین هم کافى باشد.که بگوید فلان کار مرا انجام بده مثلا خانه ام را بفروش و منظورش این باشد که من اینکار را به تو واگذار کردم ، و قبول وکالت نیز هر عبارتى است از وکیل که رضایت او را بر وکالت افاده کند، بلکه على الظاهر همین مقدار کافى در قبول باشد که وکیل بعد از ایجاب شروع به انجام آن عمل کند بلکه اقوى آن است که اصلا ایجاب و قبول لفظى نمى خواهد و به طور معاطاه نیز واقع مى شود به اینکه متاعى را به او بدهد تا بفروشد او هم آن را تحویل بگیرد، بلکه بعید نیست که با نامه نیز تحقق پیدا کند یعنى موکل به شخص بنویسد که فلان کار را و وکیل هم به مضمون نامه راضى شود هرچند که مدتى نامه دیر بدستش رسیده باشد پس بنابراین بین ایجاب موالات معتبر نیست ، و سخن کوتاه اینکه در وکالت قید و شرطهاى سایر عقود نیست حتى اگر وکیل بپرسد (آیا من وکیل تو باشم در فروختن خانه ؟) و صاحب خانه بگوید: (آرى ) وکالت صحیح و تمام است هرچند که ما این و امثال این را در سایر عقود کافى ندانسته ایم .

کتاب الوکاله

و هى تفویض أمر إلى الغیر لیعمل له حال حیاته أو إرجاع تمشیه أمر من الامور إلیه له حالها ، و هى عقد یحتاج إلى إیجاب بکل ما دل على هذا المقصود ، کقوله وکلتک أو أنت وکیلى فى کذا أو فوضته إلیک و نحوها ، بل الظاهر کفایه قوله : بع داری قاصدا به التفویض المذکور فیه ، و قبول بکل ما دل على الرضا به ، بل الظاهر أنه یکفى فیه فعل ما وکل فیه بعد الایجاب ، بل الاقوى وقوعها بالمعاطاه بأن سلم إلیه متاعا لیبیعه فتسلمه لذلک ، بل لا یبعد تحققها بالکتابه من طرف الموکل و الرضا بما فیه من طرف الوکیل و إن تأخر وصولها إلیه مده ، فلا یعتبر فیها الموالاه بین إیجابها و قبولها ، و بالجمله یتسع الامر فیها بما لا یتسع فى غیرها حتى أنه لو قال الوکیل أنا وکیلک فى بیع دارک مستفهما فقال : نعم صح و تم و إن لم نکتف بمثله فى سائر العقود .

فایل PDF بخش وکالت تحریر الوسیله – فقه الوکاله ( عربی با ترجمه فارسی ) را از اینجا دریافت کنید
 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    در صورت امکان تقاضا میشود فایل صوتی متن و ترجمه تحریرالوسیله در باب های وکالت،قضا،شهادت،اقرارو القول فی الیمین جهت دانلود در سایت ارائه فرمایید.
    سپاس و تشکر از زحمات شما برای جامعه حقوقی

  2. واقعا جای تشکر خیلی فروان داره زحماتتون هرچند که دست ما کوتاه هست واسه قدردانی و تنها کاری که میتونیم در قبال لطف شما کنیم همین تشکر ساده و کلامی هست. لطف بزرگی به بچه ها ی حقوقی میکنید سپاس سپاس

    1. سلام و عرض ادب ، لطفا مابقی متون فقه رو برای ازمون وکلا قوه قضائیه در سایت قرار دهید، مچکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا