کتاب‌های مختصر حقوق به قلم محمدمهدی توکلی

منبعی کاربردی برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی

با سلام در این مطلب به معرفی سری کتاب های مختصر حقوق از انتشارات مکتوب آخر می پردازیم.

از این سری کتاب، کتاب های مختصر حقوق مدنی، مختصر حقوق تجارت و مختصر آیین دادرسی مدنی توسط مؤلف محترم جناب آقای دکتر محمدمهدی توکلی به چاپ رسیده است.

نویسنده در نگارش و تدوین این کتاب‌ها چند هدف کلی را در نظر داشته که اول جنبه آموزشی داشته باشد حتی برای کسی که برای بار اول با این مباحث روبرو می شود نیز مفید و کاربردی باشد. دوم اینکه برای کسانی که مطالعه ابتدایی داشته‌اند نکاتی ذکر شده است که خلأهای آموزشی قبلی را پر کند و سوم جهت کسانی که مطالعه کامل داشته‌اند با تکرار مجدد آن مباحث، مطالب را در ذهن تثبیت کند. این کتاب‌ها جهت دانشجویان و داوطلبان آزمون های حقوقی نگاشته شده و مفید است و برای افراد صرفاً علاقه مند به رشته حقوق کارایی ندارد زیرا به طور تخصصی و با لسان کاملاً حقوقی به تبیین مسائل پرداخته است.

نویسنده به فراخور اهمیت مطالب، به ترتیب آموزش مباحث در دانشگاه یا به ترتیب مقرر در قوانین کتاب را تدوین کرده است و این نکته مهم و حائز اهمیتی است. انتخاب تیترهای اصلی و فرعی مناسب نیز در یادگیری مطالب کمک شایانی می نماید و در جاهایی که لازم و ضروری بوده است نکاتی در پاورقی توضیح داده شده و بعضاً به منابع اصلی ارجاع داده شده است.

کتاب های مختصر حقوق مدنی و مختصر آیین دادرسی مدنی به لحاظ داشتن ضریب ۳ و اهمیت فراوان آن در آزمون متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت بسیار مفید ارزیابی می شود. البته باید گفت کارکرد اصلی این کتاب‌ها در زمان جمع بندی و تثبیت مطالب و مخصوص هفته های پایانی منتهی به آزمون های حقوقی است.

کتاب های فوق، با هدف مرور و جمع بندی سریع مطالب نگارش یافته است. با توجه به حجم زیاد و گسترده حقوق مدنی و تجارت و آیین دادرسی مدنی، گاه مرور مباحث این دروس دشوار می گردد؛ امّا مؤلف با استفاده از سبکی نوین، مباحث را به شیوه نموداری و تطبیقی با نظمی خاص، ارائه نموده است. اتخاذ این شیوه علاوه بر کمک به یادگیری آسان و مفهومی تر مطالب، موجب می شود تا خواننده بتواند در کوتاه ترین مدت مباحث فوق را جمع‌بندی نماید.

از ویژگی های این کتاب‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مختصر حقوق مدنی

  • – بجای طرح مطالب به صورت ماده محور تمامی مواد و موضوعات مرتبط به صورت موضوعی و مطابق با سرفصل های دانشگاهی مطرح گردیده که باعث می شود زحمت پیدا کردن مواد مرتبط بر دوش داوطلب نباشد؛
  • – این کتاب شما را از خواندن چندین کتاب بی نیاز و برای دوستانی که قصد شرکت در آزمون های حقوقی دارند، مطالعه همین کتاب توصیه می شود؛
  • – آوردن تمامی قوانین مرتبط با موضوعات مطروحه به خصوص قوانین خاص آزمونی که در نتیجه گیری بهتر در آزمون های حقوقی تأثیر بسزایی دارند.

مختصر آیین دادرسی مدنی

  • – آوردن قانون خاص های مرتبط با مواد قانون آیین دادرسی مدنی تا خواننده بداند که در هر بحث کدام قسمت قانون آیین دادرسی مدنی با قوانین مرتبط مطالعه شود؛
  • – مطالب کتاب طبق نظم مواد قانونی و به ترتیب مواد آورده شده نه بر مبنای سرفصل دروس دانشگاهی که در جهت سهولت مطالعه بسیار مفید می باشد؛
  • – نوع نگارش کتاب با توجه به اهداف نویسنده آموزش قوانین کنونی آیین دادرسی مدنی بوده و از توضیحات حاشیه ای و موارد غیرضروری پرهیز شده است؛
  • – تدوین کتاب در چهار بخش و به صورت منسجم و با شیوه ای کاملاً نو تا یادگیری مطالب را در کوتاه ترین زمان ممکن میسر گردد.

مختصر حقوق تجارت

  • – در این اثر سعی شده است که جامعیت و اختصار کنار هم بنشینند . نظم مطالب بر طبق مواد قانونی تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات تنظیم شده است؛
  • – در نگارش مطالب این کتاب قوانین جانبی مانند قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ،قانون بازار اوراق بهادار ،قانون صدور چک،قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی و سایر قوانین اقماری از چشم دور نمانده است؛
  • – در ابتدای کتاب علائم اختصاری قوانین و مقررات بیان شده است؛
  • – در این کتاب سعی شده است که بر مبنای نصوص قانونی به توضیح و تشریح و استدلال پرداخته شود و در مواجهه با موارد اختلاف نظر ،نظرات منطبق بر نص قانون که در آزمون های حقوقی ملاک قرار می گیرد بیان شده است؛
  • – از آنجایی که تألیف این کتاب بر مبنای قانون صورت گرفته در پایان هر جمله و پاراگراف مواد قانونی مستند آن جمله و پاراگراف بیان شده است؛
  • – همچنین در فهرست در کنار هر عنوان ، مقررات و مواد قانونی که آن فصل و مبحث به توضیح آن‌ها اختصاص داده شده است درج شده است.

در پایان باید اشاره داشت که کتاب های مختصر حقوق جزای عمومی، مختصر حقوق جزای اختصاصی، مختصر آیین دادرسی کیفری و مختصر اصول فقه نیز توسط مؤلفین دیگری از این انتشارات به چاپ رسیده است که هر کدام با توجه به ویژگی های منحصر خود می توانند منبعی مناسب جهت جمع بندی و تثبیت باشند.

همچنین در نظر داشته باشید که برای تهیه این کتاب میتوانید به سایت “هوالوکیل” از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کتاب (به شکل تخصصی فقط کتاب های حقوقی) مراجعه و خرید خود را درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال سریع به سراسر کشور

۱ روزه در تهران (پیک موتوری)

۳ روزه به سراسر کشور (پست پیشتاز)

https://www.hovalvakil.com

تلفن تماس : ۰۲۱۶۶۹۷۲۴۰۰

نویسنده:مصطفی مصلح تهرانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. به نظر بنده داوطلبان آزمون وکالت یا قضاوت باید منابع اصلی رو مطالعه کنند. چرا که این نوع کتاب‌ها مختصر منابع هستند و جامع نیستند و ممکن است طراح، سوالی را طرح کند که در این نوع کتاب‌ها نباشد و زمانی که داوطلب منابع اصلی رو مطالعه کند آمادگی پاسخگویی به هر سوالی رو دارد. ضمناً، داوطلبان باید لیستی از قوانین خاص را گردآوری کنند. به عنوان مثال در کتاب مقدمه حقوق تجارت آقای دکتر کورش کاویانی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) از نشر میزان تقریبا تعداد زیادی از قوانین خاص را در کتاب ایشان ذکر نموده‌اند و در متن کتاب نیز به برخی از قوانین خاص اشاره نموده‌اند که در آزمون وکالت سال گذشته پاسخ دو سوال از قوانین خاص و پاسخ یک سؤال از قوانین خاص در آزمون قضاوت در این کتاب بیان شده بود. ضمن این که روانترین کتاب در زمینه حقوق اسناد تجاری از همین مؤلف فوق‌العاده می‌باشد.

    1. سلام و عرض ادب ، لطف می کنید بفرمائید منظورتان از منبع اصلی چیست. و لطف بفرمائید اگر امکانش هست بهترین منبع را برای حقوق تجارت را معرفی کنید.

  2. جزوه تجارت آقای معین شرقی را از سایت وزین اختبار دانلود کردم واقعا بینظیر است ……کاری که داوطلبین عزیز باید انجام دهند را ایشان انجام داده و کل حقوق تجارت را خلاصه و مفید در اختیار شما دوستان قرار داده ……

  3. با سلام و احترام

    ابتدا باید از وضعیت اسف بار کاغذ در کشور ابراز نگرانی کرد که کتابی که دقیقا آبان ۹۷ من ۴۵ هزار تومان خریدم باید دانشجویان و محققین با ۶۰% اضافه قیمت خریداری نمایند و این فاجعه است .

    در مورد کتاب های استاد دکتر توکلی نظرات مختلفی در میان داوطلبین آزمون وکالت در جریان است بعضی این کتب را فوق العاده و بعضی بسیار مختصر می دانند .

    بنده حقیر هنوز وقت نکرده ام کتاب مختصر حقوق مدنی را مطالعه کنم اما کتاب دادرسی مدنی ایشان را بسیار مفید و بدور از زیاده گویی دیدم که مطمئنن* کمک شایانی مخصوصن* در این برهه زمانی به داوطلبین محترم می نماید .

    اما کتاب حقوق تجارت متاسفانه از نظرات شخصی و دکترین استاد پر شده و مخصوصن در مبحث تاجر به نظر بسیاری از مباحث تفاوت آشکار با نظرات مشهور اساتید حقوق تجارت دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا