چگونه رتبه یک وکالت شدم (۲)

چگونه رتبه یک وکالت شدم (قسمت دوم)

به قلم علی اکبر غلامی رتبه اول آزمون وکالت ۱۳۹۴ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در کشور

قسمت اول این نوشته را اینجا بخوانید

اما با وجود این اختلاف نظرات بین رتبه ها، برای ۳ ماهِ پایانی چگونه تصمیم گرفتم؟

مرحله به مرحله برای ۵ مورد به شرح زیر تصمیم گیری کردم:

۱⃣ انتخاب آزمون آزمایشی:
بهتر است قبل از شرکت در آزمون اصلی وکالت، لااقل در یک آزمون مشابه شرکت کنیم.

آزمون های مرحله ایِ موسسات را به دلایلی انتخاب نکردم. تجربه سالها تدریس ریاضی و رویارویی با کنکورهای آزمایشی به من نشان داده که آزمونهای مرحله ای بسیار غیراستاندارد است. این آزمونهایِ دارای بودجه بندی ممکن است برای افرادی مناسب باشد که بخواهند بر طبق همان بودجه بندیِ آزمون مطالعه نمایند.

✅ ولی آزمونهای جامع میتواند تا حدودی استاندارد باشد و برای کسانی که طبق برنامه شخصی خود مطالعه میکنند، محک مناسبی باشد. همانگونه که تمام رتبه ها در مصاحبه های خود، از شرکت در آزمونهای جامع موسسات خبر داده بودند.

? ولی من حتی در آزمونهای جامع موسسات نیز شرکت نکردم! چون علاقه ای نداشتم که نتیجه تلاشم را موسسه ای به نام خود ثبت کند آنهم به صِرفِ اینکه دو آزمون جامعِ آن را شرکت کرده ام! (البته ناگفته نماند که این دلیل کاملا شخصی است. داوطلبان برای محک خود میتوانند در آزمونهای جامع شرکت نمایند.)

✅ با این اوصاف، تصمیم گرفتم در یک آزمون رسمی شرکت کنم ولی به طور آزمایشی.
آزمون قضاوت مناسب بود؛ هم رسمی بود و هم یک ماه قبل از وکالت برگزار میشد.

۲⃣ انتخاب کلاس:
اگر شخصی بر اساس کتاب مرجع یا با استفاده از کتابهای تکمیلی و جزوات، به تنهایی میتواند بر حقوق مسلط شده و قانون را تحلیل کند، نیازی به کلاس ندارد.

✅ همانگونه که من نیز از هیچ نوع کلاسی استفاده نکردم. (نه کلاسهای دانشگاه و نه موسسات) زیرا در زمان دانشجویی، ترم به ترم، مطالعه کتب مرجع مربوط به دروس همان ترم را به صورت خودخوان (بدون استاد و کلاس) در دستور کار داشتم.

چون خودم تجربه سالها تدریس و برگزاری کلاس ریاضی داشته ام، میدانم که کلاس به درد چه افرادی میخورد.

✅ کلاس برای آن دسته از افرادی سودمند است که به تنهایی قادر نباشند با استفاده از ابزارهای پیش گفته، به توانایی تجزیه و تحلیل قانون دست پیدا کنند.
برای این دسته از داوطلبان، دو نکته را بر اساس تجربیات تدریس خود بیان میکنم:

۱- کلاسهای گروهی (با تعداد نفرات بالا) بازدهی بسیار پایینی دارد. تنها مزیت اینگونه کلاسها، هزینه پایین آن است. اما تجربه نشان داده است که چنین کلاسهایی تقریبا هیچ مزیت دیگری ندارند!
بنا بر همین داستان، کلاسهای خودم را برای ریاضی همواره به صورت ۵ الی ۶ نفره برگزار میکردم.

۲- کلاسی که زمان زیادی را از شخص در طول روز میگیرد نیز کارایی کمی دارد. مثلا کلاسهایی که از صبح تا شب برگزار میشود، بسیار فرسایشی و بدون بازدهی کافی هست.
کلاسهای من برای ریاضی بیشتر از ۴ ساعت در یک روز نبود. بطوریکه پس از آن، شاگردانم کلاس دیگری نداشتند و با استراحتی کوتاه، میتوانستند بقیه زمان روز را به مطالعه اختصاص دهند.

✅ مطالعه شخص بعد از کلاس، بسیار بیشتر از کلاس رفتن اهمیت دارد.

✅ بنابراین بهتر است انتخاب کلاس مطابق موارد بالا باشد. یعنی:
اولاً شخص مطمئن باشد که به تنهایی نمیتواند از پسِ آن درس یا آن مبحث برآید؛
ثانیاً کلاسی مناسب از نظر تعداد افراد انتخاب کند؛
ثالثاً زمان کلاس آنقدر طولانی نباشد که تمام وقت شخص در روز گرفته شود.

۳⃣ انتخاب جزوه یا کتاب تکمیلی:
هیچ اعتقادی به جزوه و… نداشتم. پیش از آن، در زمان دانشجویی، تمام کتب مرجع را خوانده بودم و دیگر چیزی به نام جزوه برایم مفهومی نداشت. بنابراین جزوه ها و کتابهای تکمیلی پیشنهادی رتبه ها را از انتخابم حذف کردم.

جزوه و کتاب تکمیلی زمانی ارزشمند است که: یا کتاب مرجع وجود نداشته باشد؛ یا به هر دلیلی از این کتابها استفاده نکرده باشیم.

✅ اگر برای یک درس، کتاب مرجع نخوانده باشیم، باید:
? یا یک کتاب تکمیلی انتخاب کنیم؛
? یا یک جزوه؛
? یا هیچکدام! (مثلا بگوییم: فقط قانون را میخوانم)

✅ از همه بهتر و کاملتر، کتاب مرجع است. هیچ جایگزینی برای کتب مرجع وجود ندارد. اما اگر قبل از ۳ ماهِ پایانی، سراغِ کتب مرجع نرفته باشیم، ناچاراً میتوان برای این ۳ ماه، جزوه یا کتاب تکمیلی انتخاب کرد. البته فقط یکی از آنها!

هم جزوه و هم کتاب تکمیلی، انتخاب جالبی نیست. اگر بناست انتخاب کنیم، فقط یکی از آنها بهتر است؛ نه هر دو.
همه چیز را با هم نباید مخلوط کرد. یعنی نباید دور خود را شلوغ کنیم!

قسمت سوم این نوشته را اینجا بخوانید

منبع : کانال وکالت علی اکبر غلامی

آخرین اخبار آزمون وکالت را اینجا پیگیری کنید

 

نمایش بیشتر

‫۹ دیدگاه ها

  1. احسنت دقیقا برای من که فوق لیسانس حقوق هستم سوال بود که چطور درک درستی را از کتب مرجع داشتند.من مشهد در محضر اساتید بزرگی درس خواندم و شاید صدها بار یک ماده را خوانده ام ولی دقیقا کلام یکی از اساتید عالی رتبه که در محضر اساتید بزرگی چون کاتوزیان،آزمایش ،محقق داماد،امامی و سایر بزرگواران درس را گذرانده بودند این بود که اگر صدها بار قانون بخوانی باز هم متوجه مطلب جدیدی خواهی شد و اینان که در دانشگاههای عالی در کرسی شاگردی بودند تاکید بر اساتید گران داشتند بعد من مانده ام چطور بدون استاد آن هم فارغ التحصیل ریاضی کلمات سنگین حقوقی را درک نمودید کلماتی که به قول اساتید بزرگمان که دانشجویانی بودند که وکیل شدند ولی در دادگاه به علت تعداد کلاس کمی که شرکت نموده اند در تلفظ مشکل داشتند حتی ساده ترین کلمات.امیدوارم آنقدر بهره هوشی شما چنان بالا بوده که پاسخگو باشد.این سخن درست است که بدون موسسات هم امکان قبولی است ولی در کل بدون استاد بودن برای رتبه یک شدن شاید در جهت حفظیات کمی قابل تصور باشد که سخت است اما برای یک وکیل برجسته شدن جای تامل است که امیدوارم برترین باشید در وکالت .

  2. کلیپ ۱۵۸دقیقه ای آقای غلامی را در آپارات ببینید متوجه خواهید شد که زمان خواندن آرای وحدت رویه و قوانین خاص کی هست؟موسسات فقط چشمشان را به جیب داوطلب دوخته اند و جز وقت تلف کردن فایده ای ندارن.روش آقای غلامی برای مطالعه بی نظیره این روش فقط در دانشگاه های معتبر جهان پیاده میشه

  3. جناب بابک متاسفانه قبول حقیقت برای شما بسیاااار تلخ بود. جناب غلامی حرفی رو زدند که تمامی متقاضیان وکالت و قضاوت طی چندین سال ،به این نتیجه میرسند./

  4. باور غلط مردم ما اینه که برایه رسیدن به هدف تا عرق و اشکمان در نیاید و رمق از وجودمان نرود به موفقیت نمیرسیم!!!!! تنها چیزی که ما را به هدفمان میرساند نه درس خواندن زیاد نه خواندن کتب قطور نه چشمان ورم کرده بلکه تلاش هدفمنده

  5. با سلام و عرض تبریک خدمت جناب غلامی :

    در ابتدا باز هم طبق روال همیشه باید از استاد هوشیار کمال تشکر را بنمایم که در رابطه با درس فارسی تمام نوشته های ما را چاپ کردند …..

    پیرامون نوشته های جناب غلامی بد ندیدم چند خطی بنگارم …..

    جناب آقای غلامی شما درست است که نفر اول شدید ولی در صحبتهای شما تناقض هایی وجود دارد که به هیچ عندان برای من که مانند شما مهندسی خوانده ( البته سال ۱۳۷۰ ) که خود میدانید در آن سالها کنکور دو مرحله ای بود و بسیار سخت و من با رتبه ۲۵۰ دانشگاه شریف قبول نشدم ….. بعد لیسانس علوم سیاسی و لیسانس و فوق لیسانس حقوق و فوق دیپلم عکاسی و در حال حاضر ترم سوم مترجمی زبان انگلیسی هستم و وکیل دادگستری .

    اما هر چه فکر میکنم که دانشجویانی که در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی و…..در محضر اساتید بزرگ حقوق این مملکت درس خوانده اند هنوز در فهم کتاب های مرجع مشکل دارند و شما چطور بدون استاد و به صرف اینکه ریاضی درس میدادید تمام کتب مرجع را کامل فرا گرفته اید نمیتوانم قبول کنم …….

    شما منابعی را معرفی کردید که اگر داوطلبی فقط اینها را بخواند بدبخت میشود ……آقای غلامی شما فرموده بودید که کتب مرجع را خوانده اید !!! میتوانید یکی از کتب اساتید بزرگوار را به من معرفی کنید که در آن آراء وحدت رویه و قوانین خاص باشد !!!

    در همین آزمون سال ۹۴ به جرات ۱۵ سوال از این قوانین سوال بود شما چطور بدون اینکه قوانین خاص را مطالعه کرده باشید توانستید رتبه یک کشور را بیاورید ؟؟؟؟؟؟

    شما و رتبه اول سال گذشته که از موسسه ………بودند ( اسم موسسه راننوشتم تا تبلیغی نشود ) فکر نمیکنم فرقی داشته باشید ولی نظرات ایشان با شما از زمین تا آسمان فرق دارد

    درست است که ما جزو نفرات اول نبودیم ولی بعد از قبولی به ما وکیل میگویند و به شما هم وکیل ……

    شما تمامی زحمات موسسات را به سخره گرفته اید ( که نمیخواستم قبولی من به اسم موسه ای تمام شود )

    حال خوب است شما خود معلم بودید و فکر کنید همین شما چقدر از قِبل همین دانشجویان قبولی در کنکور پول در آورده اید ….

    من چون حداقل ۱۲ سال بیشتر از شما درس خوانده ام و چون در پیام نور لیسانس حقوق گرفته ام و در حال حاضر بصورت تضمینی در موسسه ………. درس میدهم به هیچ عنوان به داوطلبین آزمون وکالت توصیه نمیکنم که تست نزنند و یا در آزمون موسسات شرکت نکنند

    البته در هر کاری افراد خارق العاده پیدا میشوند که خداوند هوشی سرشار به آنها عطا نموده که درسی را که چهار سال پیش خوانده اند را الان به خاطر دارند

    به امید اینکه در لحظه لحظه زندگی شاد باشید

    بابک زارعی

    شیراز

    1. سلام،شما فقط برای منافع خودتون قلم زدید نه داوطلبان و چه کسایی که چه هزینه ها کردن و از تدریس های تضمینی هیچ موسسه ای نتیجه نگرفتن
      منم وکالت قبول شدم درسته رتبه نشدم ولی باب میل و تلاشم بود و از هیج موسسه و… استفاده نکردم چون معتقدم وقت گیر و… هستن
      البته من استثنا نیستم و افراد زیادیو میشناسم که قبول شدن و از هیچ موسسه ای استفاده نکردم
      لطفا آمار ثبت نامی های موسسه و تعداد قبولی هاشو بگید که معلوم بشه که از هر ۱۰۰ نفر موسسه یک نفر قبول شده اونم با تلاش خودش نه موسسه .
      موفق باشید

  6. با عرض تبریک خدمت جناب غلامی رتبه اول کانون ضمن آرزوی بهترین ها 

    سوالی از محضرتان دارم و اینکه آیا برای جانبازان شرط سنی شرکت در کانون همانند دیگران است یا در این زمینه استثناء قائل شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا