چند پرسش درباره طرح استفاده شخصیت‌های حقوق خصوصی از نماینده حقوقی

پایگاه خبری اختبار- دکتر حسن محسنی، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تهران، در یک یادداشت اینستاگرامی برخی ابهامات و ایرادهای «طرح اصلاح قانون استفاده دستگاه‌ها از نماینده حقوقی» را مطرح کرد.

به گزارش اختبار، «طرح اصلاح قانون استفاده بعضی از دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی مصوب ۱۳۷۴» در هفته‌های اخیر در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و کلیات آن در جلسه روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ این کمیسیون تصویب شده است.

متن اولیه این طرح به شرح زیر است:

به موجب این قانون بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، شهرداری و بانک ها و دستگاههای غیر دولتی و شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از جمله شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و تمامی شخصیتهای حقوقی، خصوصی اعم از موسسات، شرکت‌ها و بنگاه ها می توانند نماینده حقوقی خود را جهت طرح دعوا با دفاع از دعاوی مربوط در مراجع قضایی معرفی نمایند.

علی‌رغم مخالفت‌هایی که از سوی کانون‌های وکلا، مرکز وکلای قوه قضاییه و نماینده قوه قضاییه در جلسه بررسی کلیات طرح صورت گرفت، رسیدگی به این طرح و تصویب جزییات آن به سرعت ادامه دارد و آنطور که محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار داشته در آخرین جلسه بررسی طرح تصمیم گرفته شد تا همه دستگاه‌های ذکر شده در ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم، جواز استفاده از نماینده حقوقی به جای وکیل داشته باشند.

نقدعلی همچنین به خبرگزاری صداوسیما گفت: محور بحث در جلسه این بود که آیا این امکان برای تمام شخصیت‌های حقوقی فراهم باشد یا فقط برای شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند و در نهایت تصمیم کمیته بر آن شد که همه این شرکت‌ها از این جواز برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

در واکنش به این طرح،‌ دکتر حسن محسنی، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تهران در حساب اینستاگرام خود نوشت:

من درباره این طرح چند پرسش دارم:

آیا به تضمین درستی یا صحت آرای مراجع قضایی اندیشیده‌اید؟ آیا به کاهش بازار وکالت دادگستری هم با این طرح و هم با قانون تسهیل فکر کرده‌اید؟ آیا به افزایش دعاوی در دادگستری توجه دارید؟

آیا جامعه آماری از شخصیت های حقوق خصوصی در دست دارید؟ آیا به نقض برابری طرفین فکر می کنید: اشخاص حقوقی حقوق خصوصی و اشخاص طبیعی؟

منظور شما از بنگاه‌ها چیست؟ چرا تمایزی میان موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی ایجاد نمی‌کنید؟ آیا این حکم اختصاص دارد به شرکت‌ها و موسسات ایرانی؟ آیا نباید تفکیک شود میان شرکت‌های سرمایه و شخص؟

از جهت ماهیت رابطه میان نماینده و شخص خصوصی: وکالت مدنی / وکالت دادگستری چه تصوری دارید؟

این که این نمایندگان تابع حقوق کار هستند چه اثری بر نمایندگی ایشان در دادگاه‌ها دارد؟ از جهت نظارت بر رفتار و اعمال این نمایندگان و تخلفات انتظامی چه‌طور؟ از منظر پایبندی وکلا به قوانین و مقررات با سوگند چه‌طور؟

از جهت مزد و حق‌الوکاله نمایندگان چه وضعیتی دارند به ویژه وقتی که محکوم‌له واقع می‌شوند؟ با توجه به این که نظام قضایی با توجه به اهمیت دعاوی دارای سلسله مراتب دادگاهی و نظارت عالی و تالی است و با توجه به این که برخی دعاوی اهمیت بالایی در حوزه شرکت‌ها و موسسات دارند، ایشان در چه دعاوی و دادگاه هایی می توانند حاضر شوند؟

همچنین با توجه به این که نظام قضایی ما در دو صنف اداری و قضایی دارای مراجع عالی و تالی با صلاحیت و سلسله مراتب مشخص است، آیا نباید نمایندگی محدودیت مراجع داشته باشد؟ از جهت صلاحیت علمی و حقوق استخدامی نماینده چه رهیافتی را دنبال می کنید؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام ودرود . به نظرم طرح نماینده حقوقی طرحی خوبیه هر طرحی که باعث بشه جوانان این مرز وبوم به آینده این مملکت امیدوارتر بشن ودر حرفه ای مشغول بشن خوبه اونهایی که با این گونه طرحهای مخالفت میکنند بیان یه راهکار منطقی رو پیشنهاد بدهند برای جوانان ومنصف باشند شما خروجی دانشگاه حقوق رو گه خوب سرچ کنید میبینید چه خبره از این بهتر اینه که لااقل ورودی کانون وکلای دادگستری ومرکز وکلای کارشناسان رسمی ومشاوران خانواده قوه قضاییه رو با توجه به سطح ثبت نام طی یک سال گذشته وحتی امسال بررسی کنند وسقف ورودی کار آموزان را افزایش بدهند . ودر نتیجه طرح هر خانواده یک وکیل مثل طرح پزشک خانواده اجرا بشه . چه اشکالی داره . هر جا برای خدا کار شده امورات خوب پیش رفته . قصد داری معضل رو حل کنی بفر ما این گود واین میدان .

  2. بخش زیادی از تحصیلکرده های حقوق مشغول بکار میشود اشخاص حقوقی نیز به باسوادترین ومجربترین و متعهدترین استخدام میکنند نمایندگان نیز با مراجعه به محاکم تجربیاتی کسب میکنند بخشی از مشکلات کاردر جامعه حل میشود و انحصار این شغل شکسته میشود افرادی که در این حوزه نگران جامعه هستند نگران نباشنداگر آنها هم مجرب باشند نباید نگران باشند چون مردم ما فهیم بوده سره راازناسره تشخیص میدهند وکیل باسواد و کارآمد نگران نیست چون بکار خود ایمان داردانهایی نگرانی از دست دادن شغل دارند نه درد جامعه نشان ضعف کارشان است وگرنه فرد کارآمد نباید نگران باشد درود به شرف نماینده مجلس که وکیل جامعه هست و تقاضای اشتغال جوانان این مرزبومنددارد افرادی که استدلات غلط خود سالها عمر جوانان کشور رابه یغما بردند من از این طرح خدا پسندانه بعنوان دانش آموخته و تحصیل کرده حقوق با ۲۵ سال سابقه کاراستقبال میکنم انشالله این موضوع به گوش قوای سه گانه برسد موانع آنرا رفع کنند

  3. با در کنار هم قرار دادن قانون تسهیل و این طرح جدید به دسیسه بزرگی پی میبریم !
    هدف فقط حذف وکیل قانونی و از بین بردن نهاد مستقل کانون وکلاست ولاغیر !

  4. بهتره هرچی سریعتر اجرایی شه هر شخص اعم از حقوقی و حقیقی با وکیل در دادگاه باشن نه بدون این عین تمام دنیا!و در ابلاغیه ها الزامی بودن وکیل در جلسه دادرسی قید شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا