چطور بفهمیم در آزمون وکالت ۱۳۹۹ قبول شده‌ایم‌؟

پایگاه خبری اختبار- چطور بفهمیم در آزمون وکالت ۱۳۹۹ قبول شده‌ایم‌؟یکی از پرسش‌هایی که هر دوره پس از اعلام نتایج آزمون وکالت برای داوطلبان ایجاد می شود این است که از کجا بفهمیم که در آزمون قبول شده ایم یا نه؟

باید توجه داشت که اصولاً بر اساس قانون هر یک از کانون‌های وکلای دادگستری ۲۵ گانه سراسر کشور به طور مستقل کارآموزان وکالت مربوط به خود را پذیرش می کنند و اسکودا به نمایندگی از کانون‌های سراسر کشور کار برگزاری آزمون را انجام می دهد و پس از تصحیح اوراق، نمره و رتبه داوطلبان مربوط به هر کانون را به همان کانون ارسال می کند تا هیات مدیره هر کانون قاعدتا بر اساس رتبه و شرایط قانونی کارآموزان خود را به میزان ظرفیت اعلام شده در آگهی آزمون پذیرش کند.

داوطلبان آزمون وکالت ۱۳۹۹ در دو گروه کلی قرار می گیرند

ضمنا باید توجه داشت که داوطلبان آزمون وکالت در دو گروه کلی قرار می گیرند، یک گروه «سهمیه آزاد» و گروه دیگر «سهمیه ایثارگران» هستند. در  سال‌های اخیر کانون‌های وکلا ظرفیت پذیرش خود را به تفکیک سهمیه اعلام کرده اند.

بنابراین، هر داوطلب آزمون با سایر داوطلبان سهمیه خود در کانونی که ثبت نام کرده است رقابت می کند. کارنامه‌ها هم بر همین اساس تنظیم شده‌اند، یعنی با توجه به نمره تراز هر داوطلب رتبه او در سهمیه ای که داشته (آزاد یا ایثارگر) و در کانونی که ثبت نام کرده بوده تعیین شده است. بر این اساس مثلاً در کانون مرکز، یک داوطلب با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک داوطلب با رتبه یک در سهمیه ایثارگران وجود دارد.

مقایسه رتبه با عدد ظرفیت اعلام شده

بنابراین شما برای اینکه بفهمید قبول شده‌اید یا نه، باید در جدول پایین همین صفحه کانونی که در آن ثبت نام کرده‌اید را پیدا کنید، بعد از آن ببینید که رتبه شما در کانون و سهمیه، از عدد ظرفیت اعلام شده برای سهمیه ای که شما در آن شرکت کرده اید بیشتر است یا نه، اگر رتبه شما برابر یا کمتر از ظرفیت اعلام شده در سهمیه باشد، شما قبول شده‌اید.

مثال: داوطلبی که در سهمیه ایثارگران در کانون مرکز ثبت نام کرده است و رتبه او در کانون و سهمیه ۴۸۰ اعلام شده است، عملاً در آزمون قبول نشده است، چون ظرفیت پذیرش در سهمیه ایثارگران در کانون مرکز ۴۵۰ نفر اعلام شده است.

ولی اگر همین داوطلب کانون مرکز در سهمیه آزاد شرکت کرده باشد، عملاً در آزمون قبول شده است، چون zرفیت پذیرش کانون مرکز در سهمیه آزاد ۱۰۵۰ نفر اعلام شده است.

حد نصاب علمی لازم برای داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت ۱۳۹۹

البته داوطلبان سهمیه ایثارگر علاوه بر کسب رتبه لازم، می‌بایست حد نصاب علمی لازم (حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی سهمیه آزاد) را نیز به دست بیاورند.

به این نکته مهم توجه داشته باشید، که پذیرش داوطلبان به عنوان کارآموز وکالت موکول به تصویب و اعلام هیات مدیره هر یک از کانون ها در مورد خودشان است که در یک فرایند جداگانه از حدود دو هفته آینده انجام خواهد شد، و ما در پایگاه خبری اختبار به محض اعلام هر کانون خبر آن را در وب‌سایت و کانال تلگرامی اختبار و صفحه اینستاگرام اختبار اعلام خواهیم کرد.

همچنین کانون وکلای دادگستری مرکز به صورت معمول اقدام به پذیرش گروهی از داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت می‌کند، بنابراین اگر رتبه شما در این کانون اندکی بیشتر از ۱۲۶۰سهمیه آزاد و یا ۵۴۰ سهمیه ایثارگران است، این شانس را دارید که در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرفته شوید. تعداد افرادی که در این مرحله قبول می‌شوند در حال حاضر مشخص نیست و مدتی پس از پایان فرایند ثبت نام قبول‌شدگان، از سوی هیأت‌مدیره کانون اعلام می‌شود.

جدول ظرفیت پذیرش اعلام شده هر یک از کانون ها آزمون وکالت ۱۳۹۹

چطور بفهمیم در آزمون وکالت ۱۳۹۹ قبول شده‌ایم‌؟
چطور بفهمیم در آزمون وکالت ۱۳۹۹ قبول شده‌ایم‌؟

بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا