پیشنهاد عفو محکوم نجات یافته پس از اجرای مجازات اعدام از سوی رییس قوه قضائیه

پیشنهاد عفو محکوم نجات یافته پس از اجرای مجازات اعدام از سوی رییس قوه قضائیه

رییس قوه قضاییه از پیشنهاد عفو مرد اعدامی که اخیراً پس از اجرای حکم اعدام، علائم حیات یافته است خبر داد و گفت: نظر اینجانب بر پیشنهاد عفو فرد مذکور از مجازات اعدام با یک درجه تخفیف است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک فرا رسیدن عید بزرگ غدیر خم با اشاره به اعدام اخیر در بجنورد و موضوع وجود علائم حیات در این فرد، برخی بحث‌های مطرح شده در این خصوص را غیرفنی و غیر مرتبط و ناآگاهانه دانست و گفت: اما به لحاظ عاطفی یکی از راه‌های برخورد با فرد اعدامی که مرگ را به چشم دیده و شدائدی را تحمل کرده است عفو است و چنین فردی که دارای وضعیتی خاص است می‌تواند مورد لطف و عفو نظام اسلامی قرار گیرد و اینجانب به لحاظ عاطفی قطعاً این کار را خواهم کرد.

وی افزود: متاسفانه در کنار این بحث عاطفی، بحث‌هایی حتی از جانب برخی حقوقدانان مطرح شده است که چندان درست نیست؛ چرا که اعدام در واقع به معنی سلب الحیات است و اگر به مقتضای دقیق تعابیر قانونی بخواهیم عمل کنیم باید از کسی که حیاتش باقی مانده است سلب حیات شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: گاهی ممکن است به هر دلیل، دار کشیدن که ابزار و مقدمه مجازات اعدام یا همان سلب الحیات است موجب سلب نشده باشد که در این صورت فرد باید اعدام شود مگر اینکه بتوان فرض کرد شخص واقعاً سلب حیات شده باشد و در اثر پدیده‌ای نادر و خاص به حیات برگشته باشد که این فرض به لحاظ فقهی و حقوقی محتاج تأمل خاص است.

آملی‌لاریجانی مباحث حقوقی و فنی در این باره را متفاوت از مباحث رسانه‌ای دانست و گفت: کش دادن این مسئله در روزنامه‌ها و حتی آوردن استفتائات تکذیب شده طبیعی نیست و اگر منظور بحث، بحث حقوقی است باید در محافل حقوقی بنشینند و بحث کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا