پیشنهاد رئیس کانون مرکز برای برگزاری آزمون وکالت واحد

عیسی امینی:

ایرادهای احتمالی سؤال‌های آزمون وکالت ناشی از اصرار حقوقدانان بر دیدگاه خود است

آزمون وکالت حذف نخواهد شد

پایگاه خبری اختبار- رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به سوالات آزمون وکالت ۹۷، گفت: اعتراضات تقریبا در تمام آزمون‌ها وجود دارد. تنها اقدامی که اسکودا می‌توانست انجام دهد استفاده از حقوق‌دانان برجسته کشور بود که این کار را هم انجام داد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، عیسی امینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «پس از انتشار کلید سوالات آزمون وکالت ۹۷ حرف و حدیث‌هایی پیرامون سوالات مطرح شد و اهم آن‌ها این بود که چرا با وجود سابقه برگزاری آزمون وکالت، نباید سوالات استانداردی طرح شود؟»، اظهار کرد: مسئولیت برگزاری آزمون وکالت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) است و طبعا باید از همان مرجعی که مسئول است پاسخ را مطالبه کرد اما به عقیده من این نحوه از پرسش‌ها و اعتراضات تقریبا در تمام آزمون‌ها وجود دارد و علت آن این است که مباحث نظری است و همیشه در مباحث نظری این تردیدها و اعتراض ها وجود دارد.

اعتراض تقریباً در تمام آزمون‌ها وجود دارد

رییس کانون وکلای مرکز، عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که آزمون وکالت برای اشتغال آینده جوانان دارد بیشترین تمرکز ذهنی روی این آزمون وجود دارد در غیر این صورت همین وضعیت را در آزمون قضاوت و آزمون‌های مشاغل دیگر، آزمون‌های سراسری کشور هم می‌بینیم. من از این روش و اشکالات آن دفاع نمی‌کنم و اگر اشکالی وجود دارد قطعا مخالف هستم اما به عقیده من تنها اقدامی که اسکودا می‌توانست انجام دهد این بود که از حقوق‌دانان برجسته کشور استفاده کند و همین کار را هم انجام داد.

اشکال از حقوق‌دانان برجسته کشور ما است

وی، اضافه کرد: اگر بخواهیم به دنبال اشکال واقعی باشیم آن اشکال در حقوق‌دانان برجسته کشور ما است که گاهی در طرح سوالات خود به دیدگاه‌های شخصی خود بیشتر از ضوابط نوعی احترام می‌گذارند. این روشی که اخیرا خود سازمان سنجش اعمال کرده مبنی بر حذف یک سوال و یا دو گزینه مثبت اعلام کردن برای برخی سوالات منجر به این می‌شود که حقی تضییع نشود. اما در هر صورت به عقیده من همین حد هم در ازمون های کشور اشکال وجود دارد و باید مرتفع شود.

آزمون وکالت کانون‌های کشور باید واحد باشد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا شیوه برگزاری آزمون وکالت برای سال آینده تغییری خواهد داشت؟»، بیان کرد: ما باید آزمون وکالت را آسیب شناسی کنیم. البته این اقدام را در اجلاس بعدی انجام خواهیم داد و اگر احساس ضرورت وجود داشته باشد حتما آن را انجام می‌دهیم. به عقیده شخصی من آزمون کانون‌های کشور باید واحد باشد و پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج حسب رتبه اشخاص کانون‌ خود را انتخاب کنند. اما این تصمیم یک نظر شخصی است و حتما باید در ظرف نظرات جامعه وکالت و تمام کانون‌ها بررسی شود و پس از ارزیابی ببینیم خروجی آن چه خواهد شد.

امینی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح جامع وکالت مبنی بر اینکه «آقای پورمختار- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی- از طرفی با حضور در جمع کمپین حذف ظرفیت آزمون وکالت به عنوان مدافعان آنها صحبت کردند و از طرف دیگر با حضور در همایش اسکودا مدافع کانون‌های وکلا اظهار نظر کردند، دقیقا موضوع چیست؟»، تصریح کرد: این پیچیدگی‌ که در ذهن شما شکل گرفته به حق است. در ذهن ما نیز پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌شود که چه حکمتی است افرادی بدون هویت مدنی این طرح را می‌سازند و تا این حد هم آن را پیگیری می‌کنند و تا آن حد هم در مسائل مطبوعاتی و در سطح رسانه ملی با قدرت و اقتدار آن را هدایت می‌کنند. باید تمام این‌ها را کنار هم قرار دهیم تا ابهامات مشخص شود.

طرح حذف ظرفیت از آزمون وکالت به نتیجه نخواهد رسید

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر اینکه طرح حذف ظرفیت کارآموزی وکالت و آن چیزی که بانیان آنها دنبال می‌کردند بی‌تردید به نتیجه نخواهد رسید، بیان کرد: دلیل این امر آن است که با نگاه به مقدمه توجیهی این طرح هم متوجه می‌شویم که این طرح عقیم است و کسانی آن را نوشتند که حتی یک روز از عمر خود نه وکالت انجام داده‌اند و نه نهاد وکالت را شناخته‌اند پس این طرح را نمی‌توان اجرایی کرد. مگر می‌شود حدود ۷۰۰ هزار فارغ‌التحصیل کشور را وکیل دادگستری کنیم؟ مگر می‌شود شخص با هر نمره‌ای وکیل دادگستری شود و قرار باشد تنها مدافع شاکی یا مشتکی عنه، خواهان یا خوانده در دادگاه باشد؟ این غیرممکن است.

دلیل اظهارنظرهای متفاوت پورمختار درباره آزمون وکالت

وی، افزود: بعید است که مجلس به این مرحله برسد تا چنین طرحی را به کرسی بنشاند. امروز ما و همکاران و نمایندگان‌مان در کمیسیون قضایی مجلس حضور فعال داریم و در تلاش هستیم تا موادی از لایحه استقلال کانون وکلا را اصلاح کنیم و قطعا این امر نتایج خوبی خواهد داشت مشروط براینکه این طرح را برمبنایی هدایت کنیم که توسط کارشناسان تدوین شود. به عقیده من احتمال دارد این امر به مجلس فعلی نرسد و قطعا برخی از مسئولانی که برداشت نادرست از نهاد وکالت و قوانین کشور دارند نیز به نتیجه‌ای نخواهند رسید و کار کارشناسی خواهد شد. اظهار نظر آخر جناب آقای پورمختار هم شاید پس از مراحل کارشناسی‌ است که در مجلس صورت گرفت. قطعا وقتی این طرح مسیر کارشناسی را طی می‌کند می‌تواند حرف‌هایی مطرح شود که مبتنی بر استانداردهای کارشناسی شده باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸۱ دیدگاه ها

  1. دوستانی که درباره نحوه تاثیر مثبت سوالات میگن و … من خواستم پاسخ بدم که نشد(گرینه پاسخ وجود نداشت).
    اون سوالات اصلا به نفع من نشدن اصلا…
    معمولا همیشه اونجا هایی که دلخواهم بوده قبول شدم اعم از دانشگاه و یا چیزای دیگه که دوست داشتم دست پیدا کنم نه الزاما با رتبه تک رقمی … با یه تلاش صادقانه برای خودم قبول شدم و بدست اوردم مطلوب هام رو…. معمولا حد وسط بودم همیشه.
    درباره آزمون قضاوت اگه یادتون باشه کامنت گذاشتم… من گفتم با این نحوه سوالات حیف ۱۰۰ تومن که دادم ازمون و … جالب بود که با رتبه بدی هم قبول نشدم… اما درصد هام جالب تر بودن …با درصد های ۱۰ و ۱۵ غیر درس جزا و کیفری رتبه زیر ۲۰۰۰ اوردن از ۳۰ هزار نفر خنده داره… چرا؟ چون سوالات عیب داشت … ایراد داشت و همه خراب کرده بودن..
    من قیاس هایی رو که میگیرم و اینجا به دوستان میگم بر اساس حقیقت هست اونی که دم از استدلال میزنه و منطق… سالهاست دکتر محمد خوانساری …دکتر روح الله عالمی و بزرگان منطق غیر حضوری و به توسط کتاب هاشون استاد من هستن و حق به گردنم دارن . همونطوری که اساتید رشته حقوق هیچ حقی به گردن من ندارن چون چیزی ازشون یاد نگرفتم و فقط وقتم رو خراب کردم سر کلاساشون و از این بابت طلبکارشون هم هستم. صرفا خودخوانی کردم همیشه در حقوق…
    در زمینه کف معدل هم من که فرار نکردم کارنامم رو هم نفر اول اپلود میکنم سایت اختبار جهت استفاده دوستان…من گفتم یه نمره میاد پایین بر اساس سوالات اختلافی و سطح سوالات نسبت به پارسال==> فقط پارسال و نه سال های قبل تر…
    دیگه پیامی نمیدم تا زمان اعلام نتایج . با توجه به سطح سوالات ؛ سوالات اختلافی و افزایش ظرفیت کانون ها و تطبیق دقیقی که سوالات پارسال و امسال صورت دادم.
    اصلا از درصد های اعلامی برخی افراد نترسید دوستان اصلا (کافیه کارنامه نفر یک قضاوت امسال رو نگاه کنید و درصد هاش رو ببینید )…
    موفق باشید.

  2. در زمینه طرح وکالت دوستان توجه داشته باشید قبولی در وکالت اگر چه واقعا سخت هست … اما کافیه که توی همین سایت اختبار مصاحبه ها با نفرات اول رو بخونید.
    غالبا بالای ۵ یا ۶ ماه مفید درس نخوندن…
    ۶ ماه مطالعه با کیفیت داشتن… و رتبه برتر هم شدن. اکثرا هم فارغ التحصیلان پیام نور و ازاد بودن…. در نتیجه اگر بخواید ز لحاظ پایه حساب کنید از لحاظ دانشگاه پایه ای نداشتن و فقط خودشون همت داشتن…
    این طرح دقیقا هدف کسانی هست که میخوان به هر طریقی وکیل شن… سالی دو بار ازمون گرفته شه و … اول وکیل پایه چند بشن بعد فلان بعد …
    اگر دقت کنیم الان اگر کسی میخواد وکیل پایه دو بشه : مشاوران امتحان بده چون پروانه مشاوران پایه دو هست قابل توجه کسانی که نمیدونن. یا نمیدونستن و مشاوران پایه یک نمیده.
    کسانی هم که واقعا اهل تلاش هستن یه بار بخونن و ۱۸ ماه کار اموزی کنن و مستقیم با توجه به توانایی هاشون پرونده بگیرن … در نهایت و در کل تصویب این طرح غیر از ضرر به حال افراد مستعد و توانمند و نفع به حال افرادی که اواقت فراغت یه لیسانس حقوق گرفتن نداره…
    اگر یه بار قبول نشدید وکالت دنبال راه رسیدن به اون به هر طریقی نباشید. با خوندن طرح میبینید واقعا ضرر میکنید. ۶ ماه با کیفیت مطالعه کنید یا اگر شاغل هستید ۱ سال با مطالعه منظم اما در حد دو سه ساعت در روز… مطمئنا نتیجه میگیرید با هر سطح علمی و هوشی که باشید.

    1. با نظر شما موافقم.
      اما فکر میکنم قبول نشدن در آزمون وکالت یا نداشتن استعداد حقوق، پایان دنیا نیست و افراد باید استعداد خودشون رو در جای درست شکوفا کنن.

      ممنون از استدلال خوب شما

    2. سلام
      کانون کاراموز و بعدش میشن وکیل ؛مشاوران ایتدا کارآموز بعد وکیل پایه دو بعد پایه یک.لطفامطالعه فرمایید

    3. حسین جان احسن به این استدلال های خوبتون درمورد طرح وکالت. بنده امسال کانون مرکز شرکت کردم اگر خداخواست قبول میشم ولی اگر نشد قرارنیست پاشنه درکانون وکلا را بشکنم وبه زور وارد اونجابشم.

  3. سلام، خیلی جالبه که در سوال۴۸ هم گزینه اشتباه تایپی داره و هم متن سوال جالبتر اینکه کلید این سوال نیز اشتباه است یعنی یک سوال و سه بار سهل انگاری!!!! عجیبه

    1. دفترچه سوالات من D بود.
      حقیقتا الان دقیقا یادم نیست نوشته بود صحیح است یا صحیح نیست؟ اما برخی موسسات که همون روزا سوالات دفترچه D رو منتشر کردن هم نوشتن صحیح نیست.
      نمونش دفترچه سوالات موسسه فاضل هست که دفترچه D رو منتشر کرد و من هم همون روز گرفتمش و نوشته بود صحیح نیست…
      تاریخ انتشارش هم ۱۱ اذر بود.
      احتمال میدم یه نفر اومده و چنین حرفی زده و دوستان هم به اشتباه انداخته… و چه بسا درست زده باشید و الان یادتون رفته باشه متن سوال رو…
      خودم گزینه هایی رو که زدم روی کاغذ نوشتم و اوردم مثلا چند روز پیش داشتم با کلید اصلی تطبیق میدادم به اشتباه افتاده بودم که فلان سوال رو فلان گزینه زدم اما بعد که به برگه ام مراجعه کردم دیدم درست زدم و مشکلی نبوده…و طبیعتا بعد ۳۰ روز که کلید رو دادن داوطلب هم یادش رفته چی جواب داده…
      باز هم مطمئن نیستم مگر که کسی سر جلسه از دفترچه D عکس گرفته باشه و بتونه ثابت کنه… چون اصلا روی سوال دو بار تایپ نمیشه… فقط گزینه ها جابجا میشن توی کد های مختلف… حتی اونم تایپ نمیشه از یه سوال مادر گزینه ها رو جابه جا میکنن… تایپ مجددی در کار نیست…

      1. سلام، اسکودا فقط دفترچهA رو منتشر کرده و موسسات براساس همون A نظردادن من یادمه که پسیده بود کدام ص است

  4. تاثیر مثبت رو که سازمان سنجش اعمال میکنه بهترین راه هست.(دقت کنیم)
    این موسسات چرا اونطرف قضیه رو نگاه نمیکنن؟ فرض کنید یکی به سوال پاسخ غلط نده براش حذف نشه اما ۱۹ سوال هم حساب نشه و فقط نمره منفی نگیره؟ ! ؟ به عبارتی نمره اون شخصی که به هر دلیل به سوال جواب داده از ۹۵ درصد حساب شه؟! اما منفی نگیره؟!
    بهترین کار در زمینه سوالات با تاثیر مثبت همون کاری هست که سازمان سنجش میکنه . برای کسی که جواب داده حذف میکنه اگه اشتباه پاسخ داده باشه ؛ و میانگین روی بقیه سوالات پخش میشه… تحلیل کردن ۲۶ صدم به نفع کسی میشه که غلط پاسخ داده… خب اونطوری که شما راه حل میدید ۵ درصد به ضرر اون شخصی میشه که جواب داده! عملا داره از ۹۵ نمرش حساب میشه چرا اینجاش رو نمیگید چه نفعی براتون داره؟
    دقت هم خوبه…
    کمی دقت کنیم. فرض کنید سوال با تاثیر مثبت حذف نشه و من غلط زدم سوال رو… عملا درصدی نمیگیرم فقط منفی هم نمیگیرم اما در کل ۵ درصد رو از دست دادم اگه میانگین پخش نشه رو سوالات دیگه… دلم خوش باشه منفی نگرفتم؟؟ پس ۵ درصد چی میشه؟ بین ۲۵ صدم از یک درصد و ۵ درصد عاقل کدوم رو انتخاب میکنه !
    کامنت های منم که جدیدا تایید نمیشن نمیدونم حرف درست زدن هم جرمه؟ اقلا ماده قانونیش رو هم بگید دیگه حرف درست نزنم…
    در رابطه با کف معدل جواب ها نهایتا تا دوهفته دیگه میاد و به عینه کاهش محسوس معدل رو هم حس میکنیم حداقل یک نمره (حداقل)

    1. بیشتر دقت کنید
      دوست عزیز تاثیر مثبت دادن به سوال به شکل کنونی، به ضرر کسانی هست که به اون سوال پاسخ مثبت دادن.
      نمیدونم دوستانی که دیپلم انسانی داشتن این محاسبات رو انجام دادن یا نه؟
      یه مثال خیلی ساده میزنم
      فرض کنید سوال ۱ مدنی بشه با تاثیر مثبت
      و فرض کنید شخص الف و شخص ب فقط به یک سوال پاسخ داده باشن
      شخص الف به سوال ۱ پاسخ داده و شخص ب به سوال ۲۰
      حالا چه اتفاقی میفته؟ درصد الف میشه ۵ درصد ب میشه ۵.۲۶

      آیا این عادلانه س؟

      1. کاش جای دیپلم ریاضی هم دیپلم انسانی داشتم.
        دوست عزیز من روی حرفم با موسسات هست که میگن : سوال با تاثیر مثبت رو اینطور در نظر بگیرید: نمره منفی به سوال ندید اما نمره مثبت هم ندید. این عملا یعنی سوالات ۲۰ تا حساب میشه… اما به هر حال کسی که غلط زده نمره ای ازش کم نمیشه… بهش اضاف هم نمیشه اما در کلیت : نمره انون طرف از ۹۵ حساب میشه… این یعنی ۵ درصد . و شما خودت داری میگی ۲۶ صدم درصد. در اصل خودت جواب خودت رو میدی دوست عزیز.
        بین ۵ درصد و ۲۶ صدم از یک درصد… کدوم نا عادلانه تر هست؟! بحث اینه در طرح سوال باید دقت شه که اینطور مشکلی پیش نیاد اما حالا اومده… بین ۲۶ صدم از یک درصد و ۵ درصد کدوم ناعادلانه تر هست؟ سوال ۲۰ تا حساب شه اما من که غلط زدم نمره نگیرم و عملا درصد من از ۹۵ حساب شه… اما اگر تقسیم شه بین سوالان جای ۵ درصد ۵.۲۵ بگیرم…!
        به هر حال توهین هم نکنید به کسی که دیپلم انسانی داشته. بلدن حساب کتاب کنن یا نه دیگه چه حرفیه!؟

        1. نه این مطلب رو درست نمیفرمایید شما. دارید چند تا چیز رو خلط میکنید.

          اول: آن چیزی که سازمان سنجش در تاثیر مثبت به اون عمل میکنه اینه که اگر کسی نزده باشه یا غلط زده باشه، تعداد سوالاتش میشه ۱۹ تا و من این رو براش در حالت بالا مثال آوردم که عین بی عدالتی ست.

          دوم : اون چیزی که شما میفرمایید اینه که اگر کسی به سوال جواب غلط داده بود، بابت غلط از او نمره ای کم نکنیم ، اما تعداد کل سوالات را هم کم نکنیم و اجازه بدهیم ۲۰ بماند.
          شما می فرمایید در این حالت یه ۵ درصد ازش گرفتیم طرف رو. بله ۵ درصد گرفته شده، چون غلط پاسخ داده و فرض میکنیم اصلا پاسخ نداده. خب حالا کسی که اشتباه پاسخ داده، داریم بهش یه جایزه میدیم و ۰.۳۳- درصد ازش کم نمیکنیم ؛ حالا یا چه توجیهی بیایم بجای این کار به سوالای درستش ۰.۲۶ اضافه کنیم؟ چرا باید سرنوشت سوالای دیگه بخاطر این سوال عوض بشه؟

          این قیاس شما به یکباره بین ۵ و ۰.۲۶ درصد، قیاسی عجولانه س و ظاهری فریبنده داره.

          فراموش نکنید که سازمان سنجش دو انتخاب داره: یکی حذف سوال و دیگری قرار دادن تاثیر مثبت.”
          وقتی اوضاع سوال خیلی خراب باشه قاعدتا حذف میکنن و وقتی سوال تا حدی مشکل داره، میان تاثیر مثبت میدن، با روش اول.

          به نظر میرسه در روش اول، سازمان داره یه جایزه مفت میده به کسانی که جواب ندادن.

          برای اینکه خوب مطلب براتون جا بیفته ، همون مثال قبل را یه طور دیگه بیان میکنم: تاثیر سوال ۱ مثبت شده است، شخص الف به همه سوالات جواب درست میدهد و فقط سوال ۱ را خالی میگذارد ، درصد او میشود ۱۰۰
          شخص ب به همه سوالات جواب درست میدهد و فقط سوال ۲ راخالی میگذارد درصد او میشود ۹۵ !

          میبینی شخص الف چه جایزه ای گرفته؟!!!!!

          حال اگر به روش دوم محایبه میشد، کاملا واضح است که در این مثال، هر دو ۹۵ درصد میشدند.

          امیدوارم واضح گفته باشم.

          در ضمن بنده خود را در حد و حدودی نمیدانم که به کسی توهین کنم و پیام بنده نیز گویای همین مطلب است که به کسی توهین نکرده ام. اگر صحبت من را توهین دانسته اید، حتما به درس جزای اختصاصی علاقه زیادی نداشته اید و خوب مطالعه نکردید.

          1. ۱۰۰ تقسیم بر ۱۹ میشه ۵.۲۶
            از طرفی ۵.۲۶ تقسیم به ۳ میشه : ۱.۷۵
            وقتی یه سوال درصد مثبتش بشه ۵.۲۶ از اون طرف سوال غلط هم درصد منفیش میشه ۱.۷۵
            حالا شما ۲۰ تا سوال بر مبنای صد درصد در نظر بگیرید.
            یه بار هم ۱۹ تا سوال بر مبنای ۱۰۰ درصد.
            اون ۵ درصد باقی مانده هم ۲۶ صدم رو ضرب در ۱۹ کنید و اون ۵ درصد رو هم تحویل بگیرید . نه سحر هست نه فریب و نه جادو…
            به هر حال نکته مثبت اینجاست که اگر تا فردا هم تحلیل بیارید خدا رو شکر که سازمان سنج روش صحیح رو اعمال میکنه و به این حرف ها توجهی نداره…
            موفق باشید.

          2. شما متوجه منظور من نشدید و مثالی پیدا کردید که میخواهید با استناد به اون، حکم کلی رو اثبات کمید!
            نمیدونم با چه منطقی دارید این کار رو میکنید.
            عزیز من مثال آخرم رو اگر مجددا بخونید متوجه میشید نابرابری رو . همون مثال برای نا عادلانه بودن این روش و جایزه مفت دادن به بعضی، کاملا کفایت میکنه. اگر میتونید پاسخ اون مثال رو بدید.

            شما برای اثبات حکم کلی دارید به فردی از افراد استناد میکنید. مانند اینکه بگویید کلاغ ها سیاه اند، چون کلاغ خانه ما سیاه است!!!

            مثال آخرم رو با دقت بخونید متوجه میشد

            دوست عزیزم، اگر استدلال قوی دارید ارائه کنید، نه اینکه ابراز خوشحالی کنید که سنجش این روش رو اتخاذ کرده!

            البته لازم به ذکر است که بنده با اینکه از این روش سنجش سود بردم، هیچ نیازی به نمره اون چند سوال نداشتم، ولی در عوض پام رو نمیتونم بذارم روی انصاف و منطق.

  5. سلام به همگی.واقعا چطور ممکنه در یک آزمون اشتباه تایپی در دفترچه ها بوجود بیاد؟!!در سوال ۴۸تجارت در دفترچه من صحیح است بود که وقتی به اولین گزینه ای که درست بود برخوردم بقیه گزینه ها رو نخوندم که ببینم ۳گزینه صحیح داره.حالا اسکودا مسئولیت این قضیه رو چرا قبول نمیکنه؟؟؟!!!

  6. با سلام.

    دوستان سوالات غیر استانداردی هم وجود داشت در آرزمون.
    اما نکه بگیم سوالات اشکال داشت. دو یا سه سوال اشکال تایپی یا فنی داشت و چند سوال اختلافی ک واقعا جای انتقاد و گلایه از کانون وکلا داره.
    من منکر تاثیرات منفی این اشتباهات در این گونه آزمون های مهم نیستم اما کسی ک درست مطالعه کرده و آماده اومده سر جلسه،۲۰ تا سوالش هم بزاره کنار میتونه اون ۱۰۰تای دیگه رو جواب بده و نتنها قبول بلکه رتبه بشه. ۷۳ هزار نفر آزمون میده اما کمتر از ۱۰ هزار نفر اونطوری ک باید درس میخونه… بعد ۶۰ هزار نفر دمبال اینن ک با ی مطالعه ی دست و باشکسته و غیر استاندارد قبول بشن،و از نظرشون سوالات هم ایراد داشته،
    از نظرشون همه طراح و اساتید و موسسات هم بی سوادند…..
    بله اشکالات وجود داره اما شمایی ک قبول شدنت و نشدنشت بستگی به ۴ تا سوالی داره ک استاندارد نیست ینی درست و اونجور ک باید درس نخوندی، پس اگه این ۴ تا سوال هم استاندارد بود کسای دیگه هم هستند ک جزتو جوابش بدن و قبول شن،چون اکثرا اون رو نزدن..
    نمیخام جو رو متشنج کنم ولی خدایی آزمون درحدی بود ک اگر همین چنتا منبع معروف رو ک اکثرا میخونیم درست و با دقت خونده باشی و اصولی کار کرده باشی و با مهارت فشار های روانی سر جلسه هم کنترل کنی ب راحتی میانگین ۸۰ رو بگیری… (و میانگین بالاتر رو بسختی)
    وقتی آخرین نفرای قبولی تو آزمون های ۹۵ و ۹۶ (با این آسونیش)تقریبامیانگینشون ۵۵–۶۰ بوده ینی امثال ماها با این سطح سواد دارن وکیل میشن
    منه دانشجوی دانشگاه بیامنور با این بیسوادیم(ک آنچنان هم اصولی درس نمیخونم) سال ۹۶ و ۹۵ رو با میانگین بالای ۸۰ و امسال رو هم با میانگین ۷۰ زدم..
    همونطور ک گفتم از ۱۲۰ تا سوال شما ۲۰ یا ۳۰ تاش هم ک نزنی برا قبولی تو اکثر کانونا مشکلی نداری…

    من از اکثرتون بیسواد ترم ..امیدوارم جسارتی نشده باشی ب کسی. ضمنا سوالات اختلافی و غیر استاندارد هم جز ۱ سوال بقیه به ضرر من تموم شد.

    1. یعنی چی ۹۵ و ۹۶ میانگین بالای ۸۰ و امسال ۷۰ زدید؟ اینطوری که باشه سال ۹۵ و ۹۶ باید جزو ۱۰ نفر اول هر حوزه ای که شرکت می کردید باشید. من لیست ۱۰ نفر اول همه ی حوزه ها را از سایت های آموزشی و نیز خود کانون های وکلا ملاحظه کردم اما نام تکراری برای سال های ۹۵ و ۹۶ که در بین ۱۰ نفر اول باشند ندیدم. البته ۱۰ نفر اول را با ارفاق عرض کردم چرا که به جرات باید جزو ۳ نفر اول می بودید.

    2. خب شما با میانگین ۸۰ سال ۹۶ قبول نشدی؟ امسال هم میانگینت ۱۴ هست… !
      عجیبه والا چون من دانشگاه هم پیام نور نبودم… بلکه دانشگاه تیپ یک بودم اما معدل وکالتم از همه کمتره از طرفی بیشتر ازخیلی ها هم وقت گذاشتم… داره باورم میشه از لحاظ هوشی مشکل دارم..
      مگر در خواب امسال کسی معدل بالای ۱۲ ببینه تاززه همون ۱۲ هم استثناء هست.
      موفق باشی دوست گرامی.

      1. خواهش میکنم حسین جان..بخدا اینطور نیست ک میگی. انصافا یبار دیگه سوالات وکالت ۹۷رو برسی کن… مطمعنم در هر کدوم حداقل ۸۵ تا سوال خوب و بدون اشکال و مطابق با نص(یا حداکثرش یه لایه زیر نص) رو پیدا میکنی.

      2. سلام دوستای گلم, من متاهلم وکلی مشغله داشتم سه ماه به آزمون خوندم ومعدلم ومیانگینم ۶۶درصد شده درضمن کل سوالای اختلافی جزا به ضررم شد . برخی سوال ها رو هم بی دقتی کردم نیومدم که دروغ بگم و جو متشنج کنم ولی باور کنید نحوهی مطالعه ی ماهم اشکال داره اگه کسی مطالعه ی صحیح ومنظم دلشت به راحت می تونست میانگین ۸۵رو تو این آزمون کسب کنه

    3. اشتباه از منه..بد گفتم.
      سال ۹۶ و ۹۵ رو آزمون ندادم چون هنوز واجد شرایطش نبودم.برج ۶ امسال خودم توخونه خودسنجی کردم ک سطح سوالات آزمونای قبل رو با معلومات فعلیم بررسی کنم. شما از اصل مطلب فاصله گرفتید..حالا ب فرض ک منم نزده باشم هرساله کسایی هستند ک با میانگین های بالا رتبه های برتر میشن…..بحث من اینه ک وقتی آزمون ها تا این حد ساده و غیر تحلیلی هست و آخرین نمره قبولی ها در سالای قبل اینقد پایین هست(توجه به مطلب قبلیم) یعنی ماها اونطور ک باید مطالعه نمیکنیم(همونطور ک گفتم ما ۲۰ تا سوالشم بزاریم کنار ۱۰۰ تا سوال سالم توش هست ک جواب بدیم) ..و کسانی ک ۴ تا سوال غیر استاندارد باعث میشه قبول نشن کسانی اند ک میخان تو کف معدل رقابت کنند و باید توجه کنند ک اگ اون ۴ تا سوال هم اشکال نداشت باز به معنی این نیست ک الزاما معدل شما ب کف میرسید و قبول میشدی چون کسای دیگم جز تو جوابشو میدن.
      ضمنا اضافه میکنم ک این صحبت ها ب معنی توجیه اشکالات در این آزمونهاو سکوت در مقابل آن دنیست(توجه ب مطلب قبل)

  7. متاسفانه ما ایرانی ها هرکس از پلی گذشت میخواد بعداز خودش پل خراب بشه وکسی نتونه رد بشه یا حتی غرق بشه.اتفاقا من طرح پذیرش وکالت را ملاحظه کردم وبسیار طرح خوبیه وازمون هم داره و سقف امتیاز برای قبول شدن قرار دادن.مسئولینی که خیلی ادعای عدالت ودلسوزی برای مردم وجامعه وکلا دارند بیایند پذیرش قضات وکار مندان حقوقی بازنشسته را که بعداز ۳۰سال کار وحقوق وپاداش بازنشستگی بدون آزمون می پذیرند را اصلاح کنند که حق جوانان ضایع نشود وهم بیکاری افزایش نداشته باشد وهم مانع از فساد در دستگاه قضایی نشود که اگر قطعا در ازمون هم شرکت کنند به همین راحتی پذیرفته نخواهندشد.حکایت پذیرش این دسته از وکلا هم،متاسفانه مانند پذیرش سردفتر مطابق ماده۶۹ق.د.ا رسمی است که سردفتر بعد از کلی درامد در طول اشتغال دفترخانه را به فزند خود یا متقاضی واجد شرایطی متمولی واگذار می کند که این مورد هم مانند مورد فوق باعث اجحاف در حق این همه فارغ التحصیل حقوق بیکار در جامعه می شود…

    1. شما که دنبال باز بودن مسیر برای جوانان هستی، آیا میدانی در این طرح وکلا به ۳ دسته تقسیم میشوند و افراد جوان حالا حالا ها باید در شورا ها و دعاوی کم ارزش ، عمر بگذرانند تا بلکه در میانسالی به دعاوی باارزش تر برسند ؟!

      1. اتفاقا این طرح عالی میشود و هر کاری را به کاردان میسپارند
        چرا که وکیل پایه یک دادگستری به قول شما معطل پرونده های کم ارزش شورا ی حال اختلاف نمیشود .
        فراموش نکنید وکالت منبع درآمد نیست برادر عزیز .

        1. وکالت منبع درامد نیست؟ یعنی الان سالی ۷۰ هزار نفر به عشق کمک به همنوع و متهم و خلافکار و .. میرن ازمون میدن؟
          وکالت منبع درآمد نیست؟
          میشه معنی این حرفتون رو بگید چون ذهن من متوجه نمیشه…
          وکالت منبع درآمد نیست؟ !
          مثال نقضش من … من برای در آمد وکالت دادم. همین یه مثال نقض میکنه حرف شما رو … البته از ۷۰ هزار نفر حدود ۷۰ هزار نفر از شدت بیکاری و برای در امد وکالت میدن ..اما همین که تنها یه نفر هم برای در امد وکالت امتحان بده نقضی بر حکم شما هست.
          !
          کسی میخواد وکیل پایه دو بشه بره مشاوران شرکت کنه برای اونم راه حل وجود داره نیاز نیست ۷۰۰ هزار تا فارغ التحصیل حقوق رو وکیل کنن…

        2. نمیدونم شما طرح رو آیا خوندی یا اینکه بدون اطلاع نظر میدی؟
          این ادعای شماست که طرح عالی میشود و هیچ استدلالی برای آن ندارید. مضافا بر اینکه در حال حاضر هم وکلا چندان تمایلی برای حضور در شورا ندارند و اصلا در حال حاضر مگر عموما وکیلی به جز وکیل پایه ۱ داریم؟!
          جمله پایانی هم ادعا و نظر شماست و برعکس مشاغلی چون وکالت، پزشکی و … در عین خدمت به مردم، منبع درآمد هم هستند.
          ببخشید اگر وکالت منبع درآمد نیست، وکلا از کدام منبع ارتزاق می کنند؟

          مخالفت کردن و انتقاد خوب است، مشروط بر آنکه با استدلال و عاری از خطا در استدلال باشد.

          موفق باشید

        3. دوست عزیز برای شما شاید منبع درآمد نباشه اما برا بقیه هست از جانب دیگران نظر ندید

      2. برادر عزیز اتفاقا طرح خوبیه و در خیلی از دعاوی وکالت الزامی میشه وهمچنین وکالت در دعاوی بصورت تخصصی خیلی بهتر از عمومیه همانطور که برای یک بیماری باید به متخصص ان مراجعه کرد تا نتیجه بهتر حاصل شود.ضمنا راه چند ساله را نمیشه یک شبه طی کرد ونیاز به صبر وحوصله وتجربه کافی داره!

        1. جناب مردانی
          انشالله که شما حتما با تجربه تر از بنده و سایرین هستید.
          اما برادر نکاتی هست که از آن غفلت نموده اید:
          فرمودید “اتفاقا طرح خوبیه” . یعنی چه؟ میشه توضیح بدید؟ من نمیفهمم بر حسب چه اتفاقی خوب هست؟
          آیا به صرف تخصصی شدن حرفه وکالت که اتفاقا خوب هم هست، کل این طرح توجیه میشه؟
          آیا با اثبات موجه بودن یکی از اجزا، کل هم توجیه می شود؟
          برادر من، برای دفاع از طرح بهتره اون رو مطالعه کنید، نظر اساتید رو هم جویا شوید، نظرات مخالف و موافق را هم بدانید و سپس اظهار نظر کنید.

          در غیر اسنصورت جواب حال حاضر شما، چیزی نیست بجز مغالطهء ترکیب و همچنین استفاده از استدلال تمثیلی که ضعیف ترین نوع استدلال است.

          از دوستانی که دعوی وکالت دارند، انتظار میرود در استدلال نیز در حد یک دانشجوی ممتاز حقوق بوده و با استدلال های عامیانه کار را پیش نبرند.

          1. همانطور که خودتان فرمودید هر طرحی موافقان ومخالفانی داره وهر کسی برای خود دلیل وتوجیهی داره ومنافعی را برای خودش در نظر میگیره،ولی در کل طرح خوبیه!

          2. بله به شرط اینکه واقعا دلیل اقامه بشود و دلیل تراشی و توجیه بی اساس نباشد.
            مغالطه ای داریم به اسم تکرار مدعا!
            یعنی کافی است فقط مدعا را تکرار کنی و طرف از بس گوشش پر میشه، دیگه از شما مطالبه دلیل نمیکنه!

            تکرار این مطلب که “در کل طرح خوبیه”، نشون میده شما اراده جدی جهت کشف و یادگیری و اصلاح اطلاعات قبلی خود رو ندارید و با انگیزه شوخی یا دست انداختن طرف مقابل یا حتی نداشتن پاسخ به انتقاداتی که متوجه نظر شما بوده، این مدعای کلی رو مجددا تکرار کردید.

          3. خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد

            بگذر ز عهدسست و سخن‌های سخت خویش

  8. با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
    آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای

    همکار گرامی اینجانب محمد علی .ا ی وکیل امور مشاوران قوه قضائیه و عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی میباشم
    در ابتدا باید خدمت آن همکار محترم برساند سوالات اختلافی و نظرات شخصی طراح سوال مدنی بار دگر جای بسی سوال بر جای گذاشته است در آزمون وکالت انتظار میرود سوالات استاندارد طراحی شود همچنین گزینه های مورد پاسخ
    از درس آیین دادرسی مدنی شروع میکنم
    در دعوا وقفیت باید عرض کنم که طراح سوال بصورت مبهم سوال مطرح نموده وه به طرز استاندارد خارج بوده لذا باید این نکته شفاف ذکر میشود که دعوای وقفیت بر سر چه رکنی از آن آنست و چه کسی دعوا را مطرح کرده …واقف یا وکیل دادگستری یا اینکه متولی
    پس باید این انحراف دچار شد که وقفی صورت گرفته است و نماینده وقف دعوا مطرح کرده در این صورت نماینده نمیتواند اراده کند و دعوا را با توافق به سمت سقوط حق شخص حقوقی خاتمه دهد .
    در واقع اقرار وکیل به ضرر موکل که قاطع باشد پذیرفته نخواهد شد .

    اکنون در خصوص درس مدنی سوال ۱۳ باید عرض شود که مغرور میتواند به غار رجوع کند که این سوال نیز داری شک و شبه میباشد و جای تامل دارد .
    سوال شماره ۱۶ مطابق نص صریح هر ضامن میتواند به مضمون عنه خود رجوع کند طراح محترم در سوال از اذن سخن به میان آورده که باید توجه داشت اذن ابتدایی برای رجوع به مدیون کافیست نکته مهمتر ثالث اگه قصد تبرعی داشت نیاز به اذن ضامن نداشت لذا در رجوع فقط نیاز به اذن است و پرداخت اینچنین نیست و نص صریح قانون مقرر داشته که ثالث نیز میتواند دین را پرداخت کند .
    در نتیجه وقتی اذن از ضامن گرفته جناب ثالث در واقع رابطه ای قراردادی ایجاد شده مه میتواند منشا آن طلبی باشد که ضامن از ثالث داشته است .مهمتر از آن وقتی طلبکار (له) دین را از پرداخت کننده وصول میکند اصلا برایش مهم نیست که پرداخت کننده چه قصدی دارد آیا تبرعی باشد یا معوض

    در فرض سوال شماره ۵ مدنی وقتی وراث اعیان را بفروش رسانیده باشند تقسیم ضمنی صورت گرفته در ثانی دیونی که به ترکه تعلق گرفته است کلی است نه عینی دقیقا سال نودو چهار سوال شماره ۱۸ درس مدنی همین سوال بوده که بعد از تقسیم طلبکار میتواند نسبت به وارث رجوع کند و معآله صحیح است .

    درس تجارت سه تا سوال ایراد دارد
    تاجر ورشکسته مالی بلاعوضهدریافت کند به نفع طلبکار است و صحیح است .
    سوال چهل هشت نیز چنین است اشتباه طراح فاحش است به طرزی که میتوان گفت جای بحث ندارد و سوال میبایست حذف میشد .

    اما درس جزا
    در مورد اموال مکشوفه داخل ملک طرف پیدا کرده و …. این سوال نیز در آزمون سال ۹۶ یا ۹۵ بود که طرح شد و پاسخ آن هیچ جرمی بود
    اکنون سال ۹۷ طراح با چرخش ۱۸۰ درجه آن را جرم تلقی نموده است .
    سوال شماره ۹۰ جزا ماده بیست و دو ق.م.ا. مقر داشته یک یا دو مجازات …طراح سوال در آزمون ۹۷ مقرر داشت تنها به یک مجازات
    سخن کوتاه کنیم
    همکار محترم وکیل عزیز و همکار محترم هیات علمی درست که من عضو هییت علمی دانشگاه آزاد جنوب کشور هستم سرفصل های دروس و کتاب های درسی دانشگاه ها این تفاوت را کنار میزند و چهره منابع غلبه بر این تبعیض دارد هر گردویی گرد است .آزمون وکالت مشاوران قوه قضاییه در سال ۹۶ برگزار شد و هیچ اشکالی در طرح سوالات مشاهده نشد صرف نظر از یکی دو کلمه تایپ شده که اصلاح گردید اما هموراه وکلای کانون های وکلا همین دو کلمه اشتباه را در شبکه های اجتماعی تلویزیونی بارها مطرح کردند لااقل در قالب انتقاد یا نهی از منکر ابتدا مقدمه ای لازم است و بود .
    هنوز هم جای تعجب است که کانون مرکز چرا با باقی کانون وکلای های استان های دیگر کشور اختلاف نظر دارد مصداق آن همایش سالانه بود در تبریز برگزار شد .
    در پایآن ضمن پوزش از همه ی حقوقدانان و وکلای محترم کشورمان ایران اسلامی و پرهزینه از اطناب ممل و ایجاز مخل و تصدیع از همکاران و برادران و مسوولین محرم اسکودا از طرف داوطلبان عاجزانه خواشنمدم با توجه به کمبود نیروی جوان در امر وکالت همای شایسته و عادلانه جهت تصویب لایحه جامع آزمون وکالت بعمل آید .
    یا حق .
    پیروز و سرافراز ایران سلامی .

    1. با سلام
      جناب آقای دکتر و عضو هیئت علمی و همکار آقای امینی!

      ابتدا باید عرض کنم
      کار پاکان را قیاس از خود مگیر گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر

      آِا نمیدانید که معامله اعیان قبل از رد دیون غیر نافذ است؟ ایا از نگاه ق م، تقسیم ، معامله است که آن را با معامله میدانید؟ جنابعالی که سخن از نص صریح میفرمایید، نص همیشه صراحت دارد و اگر صریح نباشد، ظاهر است !

      1. بنده جواب کامل تری نوشته بودم که جناب اختبار از سر ترس یا هر چیزی ، آن را سانسور کردند

          1. سرکار خانم
            عبارات من به هیچ وجه تحقیرآمیز نبود و بنده تنها به نظراتی که ایشان درباره مباحث حقوقی داده بودند، اظهار نظر کردم و همچنین نسبت به عنوانی که برای خود انتخاب کرده بودند.
            از انصاف به دور است متنی را که در ترازوی قضاوت و مشاهده همگان نرفته، یک جانبه داوری نمایید و آن را تحقیر آمیز بخوانید.
            وگرنه حتی در اینجا می توانید ادعا کنید اظهارات بنده توهین آمیز و حاوی الفاظ رکیک نیز بوده است. کسی چه می داند؟!

          2. اظهارنظر حقوقی شما با حذف کنایه‌ها منتشر شد. چنانچه با متن ویرایش‌شده مشکلی دارید بفرمایید تا حذف کنم.

            ترازو و داور انتشار نظرات در اختبار فعلاً تشخیص مدیران سایت است و کامنت‌ها را از طریق رأی‌گیری و نظرسنجی همگانی منتشر نمی‌کنیم

             

          3. بله
            قسمتی از نظر بنده نشر داده شد که چون شیری بود که دیگر نه یال داشت و نه کوپال!
            برای بنده نیز اهمیتی ندارد که جوابهایم منتشر بشود یا نشود. و سپس حذف بشود یا نشود. به نظر گردانندگان محترم احترام میگذارم.
            انتظار شور و تشکیل جلسه و رای گیری برای نشر نظزات را هم نداریم.
            تنها انتظار این است که اگر بنا به مناسباتی صلاح به انتشار نمیدانید، در مقام دفاع از کار خود، از برچسب زدن خودداری نمایید.
            گردانندگان محترم این وبسایت خدمات ارزنده ای به جامعه حقوقی ارائه میکنند که قدردان آن عزیزان هستیم.
            انشالله در مواقعی که شخصا ورود میفرمایند و پاسخی به نظرات مخاطبان میدهند، همواره با آرامش و طمانینه باشد و همه چیز در حد و شان جامعه حقوقی باشد و از بکار بردن ادبیات تنش زا و کنایه ها خودداری گردد.

    2. جناب آقای دکتر عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد جنوب کشور اصلا مقایسه ازمون مشاوران با آزمون وکلا قیاس مع الفارق است. این آزمون مشاوران سال ۱۳۹۶ را نمیدانم حضرتعالی تشریف داشتید یا نه آزمون نبود بلکه کنفرانس مشترک حل پاسخ ها بود. از ته سالن داد میزدن جواب گزینه ۴ است. حضرتعالی کمی تحقیق کنید

  9. آقای امینی برادر گران سنگ
    نمیدانم یا معنی سوال اختلافی را نمیدانید یا میدانید و تسامح میکنید
    سوال ۱۰۰ جزا قطعا و یقینا از موارد اختلافی است که دکتر صادقی با دکتر اردبیلی در این زمینه اختلاف نظر دارند
    چرا که اگر بگوییم سارق بصورت ارادی از سرقت اجتناب کرده خب اصلا هیچگاه شروع به سرقت محقق نمیشود!چرا؟چون زمانی که فرض کنید پلیس وارد خانه ای میشود که در حال سرقت است سارق با زمین گذاشتن اموال مسروقه فرار میکند این فرار و این ترک فعل یک امر ارادی است هرچند همه اتفاق نظر دارند که اینجا شروع به سرقت است پس وقتی سارق صدای نزدیک شدن آژیر پلیس را میشنود که اتفاقا برای دستگیری او آمده اند همین ترک فعل هرچند اختیاری به واسطه ی یک عامل خارجی است!
    حالا شما بفرمایید روز شب است…

  10. سوال ۴۸ را اصلاح کنید .
    این سوال دو پاسخ صحیح دارد ….در حالی که من حتی سر ازمون میزان پاداش رو هم میدونستم و میدونستم دو پاسخ صحیح وجود داره… ۳ و ۶ درصد رو زدم چون فکر کردم طراح خیلی تیز هوشانه و زیرکانه اعداد را جا به جا کرده !!! جالب اینجاست که فقط اشتباه تایپی بوده …سوالی که حتی حفظ بودم رو نه تنها نزده بلکه نمره منفی گرفتم ..این عدالت نیست .لطفا رسیدگی نمایید.

    1. این که دلیل خوبی نیست دوست عزیز!
      شما آگاه به جابجایی عام و خاص شده ای و برای گزینه اشتباه، چیزی را انتخاب کردی که الفاظ آن به گزینه صحیح نزدیک تر بوده؟!
      خب اگر میدانستی اعداد ۱۰ و ۵ اصلاح شده و دیگر در قانون وجود ندارد، با چه توجیهی آن را رها کردی ؟!

      1. بله چیزی که به نفع شما نباشد دلیل خوبی نیست .
        به توجیه تست هوش بودن سوال و مردد بودن بین دو پاسخ …فرقی نمیکرد هر کدام را انتخاب میکردم باز ممکن بود کلید چیز دیگری باشد .
        وقتی سوال دو پاسخ صحیح دارد تفسیر به رای نکنیم ……

  11. با سلام
    حذف ظرفیت به معنای حذف آزمون نیست.اتفاقا آزمون قطعا باید باشد و به صورت متمرکز که خود ایشان هم اشاره کردند برگزار شود.هرکس حداقل ترازی را که مبنا قرار می گیرد را اخذ کرد مجوز ورود به صنف و طی کردن مراحل بعدی را بگیرد. بنا نیست آزمون حذف شود.اما برخی می گویند در این صورت کانون تاکتیک دیگری را پیش خواهد گرفت مثل مهندسی کردن آزمون و تراز که البته این هم در جای خود تحلیلی است قابل توجه.اما کلیت قضایا این است که یک صنف نباید رنگ و بوی انحصاری به خود بگیرد. قوانینی که تصویب شده در دهه های بیست و سی و حتی ۷۰ متناسب با آن شرایط بوده و نیازمند بازبینی است.به نظر اینجانب از این منش البته به شرط بقای آزمون باید دفاع کرد.

    1. به نظر من کسی که نتونه ۶ماه مفید کتابهای حقوقی رو بخونه همون بهتر که اصلا متوجه وکیل بشه و این طرح جامع وکالت چرت ترین طرح هستش و مدافعان آن کسایی هستن که دوس دارن همیشه لقمه واسشون آماده باشه و به خودشون سختی ندن

  12. با سلام جناب امینی.
    جایی مطلبی از جنابعالی ذکر شده که در مصاحبه ای فرمودید طراحان سوالات امسال ازمون وکالت اساتید برجسته کشور بوده اند . اولا طراح سوال باید با تست آشنا باشد دوما به او یک بارم بندی داده شود تا به صورت یکنواخت از مطالب گوناگون ان دروس سوال طرح نمیاد .

  13. حالا درس جزا را کاری ندارم که…
    ولی تو مدنی و ادم یا سوال ۴۸ اساتید به قول ایشان برجسته چه ضابطه ی شخصی دارند؟
    همه نظر و استدلالی دارند از یک دانشجوی حقوق تا دکتر کاتوزیان، چی باعث میشه یک نفر استاد برجسته بشه غیر از قوت استدلال های او؟
    یه جوری میگن نظرات شخصی انگار فیزیک ریاضیه که یک جواب مطلق دارند، و عده ای میخواهند واقعیت رو انکار کنند. نه برادر حقوقه و استدلال ها متفاوت.
    وقتی استدلال های تعداد قابل توجهی از اساتید برجسته روبه روی هم قرار بگیرد می گوییم در این باره اختلاف است.
    وقتی دراین مسایل سوال طرح شود می گوییم سوالات اختلافی هستند(قابل توجه اقای دکتر شهبازی نیا)
    وقتی سوال اختلافی میدهیم و مثل جنابعالی پاسخ میدهیم، معنی این هم بازی کردن با یک عمر تلاش جوانان کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا