پیش‌بینی آغاز کارآموزی قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ در ابتدای سال آینده

پایگاه خبری اختبار- عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن بیان برخی پیچیدگی‌ها درباره پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰، از احتمال آغاز کارآموزی این افراد در ابتدای سال آینده خبر داد.

فرشید فرحناکیان در گفت‌وگو با اختبار با اشاره به اینکه «برای اجرای آیین نامه ۱۴۰۰ درخصوص کارآموزان، با سه مسئله اساسی مواجه هستیم» گفت: نخستین مسئله این است که این افراد یک مرحله اول دوماهه شامل آموزش و آزمون دارند. در کانون وکلای مرکز کارگروهی برای این دو مفوله تشکیل شد اما ما نمی توانیم تکلیف این آموزش دوماهه را بدون توجه به آزمون مرحله سوم (اختبار) روشن کنیم چرا که یکپارچگی آموزش از بین می‌رود. لذا کارگروه کانون مرکز را از این جهت دارای ایراد میدانم. بر همین اساس معتقدم اقدامات کانون برای مرحله اول آموزش هنوز اجرایی نشده است و باید به عقب بازگردیم

این وکیل دادگستری ادامه داد: نکته دوم اینکه اساسا مرحله آموزش و آزمون ذیل مفهوم مهم تری به نام تعیین شهر و محل اشتغال قرار می گیرد. به عبارت بهتر هنوز به جمع بندی نرسیده ایم که محل اشتغال و تعیین شهر با نمره آزمون اولیه مشخص شود یا نمره آزمون دوم نیز در آن دخیل باشد. این اقدام سبب میشود مکانیزمی داشته باشیم که داوطلبین سه مرتبه (آزمون ورودی وکالت، آزمون مرحله اول و آزمون مرحله سوم) قابلیت ارتقای محل اشتغال خود را داشته باشند. پیشنهاد من این است که حد نصابی را برای تعیین شهر در آزمون ورودی در نظر بگیریم و سپس اعلام کنیم اگر داوطلبین در آزمون های اول و سوم، موفق به کسب حد نصاب فلان شوند، می توانند محل اشتغال خود را ارتقا بدهند. یعنی همانطور که نظام پذیرش کارآموزی سیال می شود، نظام تعیین شهر هم همینگونه شود. این رویه سبب خواهد شد انگیزه و تلاش برای هر سه آزمون حفظ شود و مکانیزمی از آموزش، امتحان و پاداش شکل می گیرد.

او درباره سومین پیچیدگی این مسیر نیز گفت: نکته سوم اینکه اسکودا انتظار دارد کانون وکلای مرکز به عنوان کانون وکلای مادر هماهنگ عمل کند و هر مکانیزمی را که برگزید، پیش از اجرا در اسکودا مطرح کند. همین مسئله سبب تاخیر در فرایند نیز می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز با تاکید بر اینکه «نباید فراموش کنیم که ما تحت تاثیر قانون تسهیل و آیین نامه لایحه استقلال ۱۴۰۰ هستیم و همین مسئله سبب پیچیده شدن فرآیند کارآموزی شده است» افزود: علی رغم همه این مسائل، نسبت به روند سالیان گذشته عقب نیستیم. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود کارآموزی در سال جدید آغاز شود.

فرحناکیان درباره جزییات این دوره‌های آموزشی نیز گفت: تعیین درس ها باید مورد بررسی قرار بگیرد که با مرحله اختبار تداخل نداشته باشد. محل برگزاری آزمون ها قطعا در شهری که کانون مستقر شده است، خواهد بود و از این حیث برای داوطلبین دشوار می‌شود. مسئولیت آموزش و اجرای آن هم قطعا با کانون است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. درود بر شما بزرگواران دست اندرکار پایگاه اختیار

    از شما به عنوان یکی از کانالهای انعکاس دهنده دغدغه های داوطلبین آزمون کانون و مدیران اجرایی اسکودا تقاضا دارم که مساله امکان شرکت دانشجویانی رو که ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به عنوان ترم اخرشون محسوب میشه در آزمون وکالت مرداد آینده مطرح و پیگیری کنید.
    به نظرم با توجه به اینکه در سالهای گذشته آزمون در زمستان برگزار میشد و این گروه از دانشجوها فرصت شرکت در آزمون در همان سال فارغ التحصیلی رو داشتند، و تصمیم امسال اسکودا مبنی بر برگزاری آزمون صرفا در یک نوبت (تابستان) و زمان احتمالی ثبت نام که اواسط اردیبهشت ماه یعنی قبل از فصل امتحانات این دسته از دانشجوهاست، عدل و انصاف و این شرایط جدید اقتضا میکنه که به دانشجویان ترم آخر مجال شرکت در این آزمون داده بشه. چرا که عدم اجازه موجب تضییع حقی میشه که در تمام این سالها این دانشجوها ازش برخوردار بودن(شرکت در ازمون در همان سال فارغ التحصیلی).

  2. من نظراتم رو دادم…و بخاطر گل روی تیم ‌‌رسیدگیکننده که همشون رو عین داششام دوست دارم دیگه نظر نمی‌دم…

  3. چرا برای مرکز وکلا آزمون شفاهی حذف شده ولی برای کانون دو تا آزمون دیگه اضافه شده با آیین نامه جدید مشکل کارآموزان چند برابر میشه اولا ۸ماه هیچ درآمدی نخواهند داشت و علاوه بر اون هزینه های چند میلیونی رو برای آموزش هایی که نخواهند دید پرداخت می‌کنند شما دارید داوطلبان رو تحت فشار قرار میزارین تا به مجلس و قوه قضاییه نشون بدین کارشون اشتباه بوده
    ما مردمان خواب زده ایم و در خواب

  4. هدف از قانون تسهیل همانطور که از اسمش پیداست تسهیل در صدور پروانه وکالت و اشتغالزایی برای جوانان است نه صرفاً قبولی در آزمون.
    اینگونه که به نظر می‌رسد کانون وکلا با آیین نامه جدیدالتصویب درصدد بی اثر کردن قانون تسهیل است زیراکه با سه مرحله ای کردن دریافت پروانه وکالت عملا اختیار دارد در مرحله دوم و سوم با برگزاری آزمون های سخت از تعداد پذیرفته شدگان بکاهد.
    مراحل دریافت پروانه وکالت کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۰ طبق آیین نامه جدیدالتصویب:
    ١_شرکت در آزمون و کسب حدنصاب
    ٢_کلی بلاتکلیفی
    ٣_شروع مرحله اول و امتحان
    ۴_حضور در دادگاه به مدت ۶ ماه تمام وقت اداری بدون حق گرفتن پرونده
    ۵_اختبار کتبی و شفاهی
    امید است هدف قانون تسهیل که اشتغالزایی جوانان است تحقق یابد.
    باتشکر از سایت اختبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا