پاسخ سازمان سنجش به استعلام اسکودا مبنی بر غیر علمی بودن معیار ۷۰ درصد نمره یک درصد برتر آزمون

پایگاه خبری اختبار- سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به استعلام اسکودا درباره معیار پیشنهادی پذیرش در آزمون وکالت بر اساس ۷۰ درصد نمره یک درصد برتر آزمون، اعلام کرد این معیار غیر علمی است.پس از بحث های گوناگون درباره تغییر معیار پذیرش در آزمون وکالت، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که به اختصار اسکودا گفته می شود، موضوع را از سازمان سنجش آموزش کشور استعلام کرده است.

در موادی از طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار که این روزها در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، مقرر شده است که معیار پذیرش در آزمون وکالت و سردفتری از شیوه فعلی تغییر پیدا کند.

سازمان سنجش آزموش کشور امروز در پاسخ به استعلام اسکودا اعلام کرده است که معیار پیشنهادی جدید مبنی بر ۷۰ درصد نمره یک درصد برتر آزمون بدون در نظر گرفتن ظرفیت علمی نیست.

بیشتر بخوانید:

متن استعلام اسکودا و پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور را در ادامه می خوانید:

 

جناب آقای کوشا

رئیس محترم اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره ۷۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۳ در خصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران به استحضار می رساند، لحاظ ۷۰درصد نمره میانگین نفرات یک درصد برتر آزمون، بدون در نظر گرفتن ظرفیت معیار علمی و استاندارد برای تعیین حدنصاب نیست.

احسان جمالی

معاون فنی و آماری

 

باسمه تعالى

ریاست محترم سازمان سنجش آموزش کشور

 با سلام

احتراماً، همان طور که مستحضرید نحوۀ جذب کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری به صورت سالیانه و از طریق اعلام ظرفیت می باشد، از سویی مقرر شده است اصلاحاتی در خصوص نحوۀ جذب صورت پذیرد و یکی از پیشنهادها حذف ظرفیت و تعیین نصاب علمی شناور بدون لحاظ حداقل نمرۀ ثابت می باشد، به طوری که اگر داوطلب (حداقل ۷۰ ٪ امتیاز میانگین نمرات یک درصد حایزان بالاترین امتیاز را کسب کنند) قبول اعلام می شوند و کانون وکلا برای ایشان مبادرت به صدور پروانۀ کار آموزی و کالت می نماید. لذا با عنایت به اینکه سازمان محترم سنجش اطلاعات جامعی در خصوص نحوۀ جذب در اختیار دارد، خواهشمند است دستور فرمایید بررسی گردد:

آیا نصاب شناور با حذف ظرفیت بدون لحاظ (حداقل نمرۀ ثابت) معیار علمی و استاندارد در جذب می باشد یا خیر ؟

جعفر کوشا

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. فرض کن یه دعوی توی دادگاه داری که در صورت باخت کل سرمایه ات را از دست میدی خودت حاضری کار وکالتت را بدی به وکیلی که سواد و استعدادش پایینه و چند ساله نتونسته آزمون وکالت را قبول بشه؟ حالا با طرح جدید مجلس شده وکیل؟

  2. با سلام
    دوست عزیز انشالله شما هم به صف تحصیل کنندگان این حقوق نجومی خواهید رسید در نتیجه این طرح فاجعه بار….
    ولی امان از اون روزی که در جامه ی وکالت امان امان کنی از اوضاع خراب وکالت و نداشتن درآمد کافی…
    بنشین و بنگر خیلی طول نمیکشه

  3. سنجش نفری سیصدهزار تومان پول میگیره
    چند میلیارد میشه جمع و تفریق کنید
    من هم بودم قبول نمی کردم

  4. امان از انحصار طلب هااااااااااااا
    دارن به در و دیوار میزنن ، چون حق الوکاله های نجومی قرار منصفانه بشه ……… درود بر اقایان رییسی و قالیباف و نمایندگان مجلس …. شیر مادر و نان پدر حلالتااااان
    اسکودا با اون ازمونهای بی اساسش جوانهااااا را سر کار گذاشته ،،،، اصلا اسکودا منحل بشه بهتره

  5. درسته چهار گزینه ای خوب نیست. بهترین در روش های قابل اعماله .( اگر تشریحی بشه یا … اعمال سلیقه بیشتر میشه ) همینطور که الان در افرادی که خارج از آزمون وارد وکالت میشوند( قضات) وجود دارد

  6. البته نظر ما ک اهمیتی نداره…اما واقعا ازمون مرکز ار هم بیخودتره ..بقول دوستان کیلویی ک وکیل میگیرن هیچ بعدم از اونایی ک درصدای پایین زدن ازمون مجازی میگیرن ک به راحتی تقلب میشه کرد…سوالاشم خیلی ابتدایی….اقااا رو راست بگین ملاکتون چیه فقط جذب وکیل؟انگار به چیز دیگه ای توجه نمیشه الانم کسب و کار و از این داستانا همش انگار یک بازی سیاسیه. واقعیته دیگه هدف فقط ایجاد کسب و کاره حالا پول در میاد یا نه ب خود ما مربوطه

  7. چرا زمان دقیق ثبت نام آزمون ۱۴۰۰ رو اعلام نمیکنید پس الان ۱۸ مهر شد چرا اعلام نمیکنید …. قوه قضائیه ثبت نامش انجام شد کارت هاشون اومد … چند روز دیگه هم آزمونشون برگزار میشه اما کانون حتی زمان ثبت نامشم اعلام نکرده

  8. دوست عزیز ازمون تستی برای رشته ای مثل حقوق جایز نیست باید تشریحی باشه تا استدلال بشه وتستی برای رشته حقوق یه چیز باطلی است .

  9. آزمون ورود به حرفه مهندسی هرکس نمره ۵۰ از ۱۰۰ بیاورد، قبول میشود و میتواند پروانه اشتغال بگیرد. حالا چه یک نفر قبول شود چه همه قبول شوند. در نتیجه مهندسان پروانه دار زیادی آماده به کار هستند و سازمان نظام مهندسی کارها را به صورت سیستمی و به نوبت به آنها ارجاع میدهد. نظام مهندسی کار را به صورت قطره چکانی و از طریق سیستم ارجاع هوشمند بین مهندسان تقسیم میکند و این سیستم ارجاع به نفع مردم و مهندسانی است که پارتی ندارند.

  10. این که دوباره همون قبلی شد چون شناور هست
    از سازمان نظام مهندسی یاد بگیرید که هرکس نمره ۵۰ از ۱۰۰ بیاره، قبول میشه

  11. آقایان اسکودا و… چرا دنبال یک روش منسوخ هستید . چقدر دوستان دارند اعلام نظر می کنند و ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند . این روش تستی از اساس باطل است و دیگر در هیچ کجای دنیا برای یک رشته ای مثل حقوق و بخصوص وکالت که استدلالی است انجام نمی شود , حالا شما می ائید استعلام و… می گیرید که چه شود . اگر شما از طرح هایی مانند طرح کسب و کارها نگران هستید باید شیوه آزمون را تغییر دهید چون این موضوع را به شما که ذینع هستید سپرده اند . بیائید بصورت تستی (با پاسخ کوتاه) و تشریحی برگزار کنید . یک بار هم که شده در این سال ها یک اقدام اساسی انجام دهید . خوب در آن امتحان ( مثلا ۳۰ درصد نمره آزمون کوتاه یا تست و ۷۰ درصد نمره آزمون تشریحی ) مشخص می شود چه کسی سواد دارد یا ندارد . پس این کارها و اعتراض ها و… هیچ وجهی ندارد .

  12. اون وکلایی که مخالف این طرح هستند میشه درآمد یک سالشون رو انتشار بدن یا حق الوکاله هایی که گرفتن

    1. البته اینم بگم ماهی یک میلیون هم اجاره دفتر میدم که با این هزینه چیزی حدود ۳۸میلیون میشه و با ماهی تقریبا ۳میلیون پانصد

  13. وقتی با ۷۰ درصد از نمره یک درصد برتر قبول میشیم ، برای چی ۱۰۰ درصد انرژی مونو صرف آزمون وکالت کنیم؟ هر کی روزی دو ساعت درس بخونه قبوله !!!

  14. خوب رویه فعلی هم ناصواب هست یعنی داوطلبی که آزمون تستی را با موفقیت و رتبه زیر ۱۲۵۰ پشت سر می گذارد واقعا شایستگی لازم و کافی برای اخذ شغل وکالت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است که پس ما به راه را بیراهه رفتیم. بهترین شیوه این است که ملاک قبولی ۵۰ درصد آزمون تستی و ۵۰ درصد آزمون باشد و داوطلبی که در مجوع دو آزمون ۷۰ به بالا کسب نمود شایسته کارآموزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا