پارلمان مجازی ایران

پارلمان مجازی ایران

سامانه ای تعاملی که طرح ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی را در معرض قضاوت صاحب نظران قرار می دهد

پایگاه خبری اختبار – همانطور که از نامش پیداست پارلمان مجازی ایران، نسخه ای مجازی از مجلس قانونگذاری ایران است. این پارلمان، سامانه ای تعاملی است که برای نخستین بار، مهم ترین طرح ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی را به شیوه ای جدید و ابتکاری در معرض قضاوت صاحب نظران قرار می دهد و نخبگان جامعه را به مشارکت در فرآیند قانونگذاری کشور دعوت می کند.

ساختار پارلمان مجازی ایران شبیه مجلس شورای اسلامی طراحی شده است. اعضای این پارلمان می توانند علاوه بر حضور فعال در صحن علنی مجلس و اظهار نظر در باره طرح ها و لوایحی که مطابق اعلام هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی در دستور کار جاری صحن قرار گرفته است، به کمیسیون های مختلف وارد شده، در باره طرح ها و لوایح مطرح در کمیسیون های تخصصی اظهارنظر نمایند. همچنین امکان تذکر به رئیس جمهور و وزرا و نیز سؤال از وزیران، پیشنهاد ایده جدید برای قانونگذاری، نظارت بر اجرای صحیح قوانین، اخطار قانون اساسی و… در پارلمان مجازی ایران فراهم شده است.

شیوه کار در پارلمان مجازی ایران:

۱. از طریق نشانی www.ir-vp.com به این سامانه وارد شوید.

۲. صحن علنی یا هریک از کمیسیون های مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

۳. فهرستی از طرح ها و لوایحی که به صحن یا کمیسیون منتخب شما ارجاع شده است، در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

۴. با کلیک بر روی طرح یا لایحه مورد علاقه خود، آن را باز کنید.

۵. ذیل هر ماده یا تبصره، امکان اظهارنظر سریع (رأی دهی) در نظر گرفته شده و شما می توانید با نتخاب یکی از سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع، رأی خود را اعلام نمایید.

همچین اظهارنظر تفصیلی در قالب کامنت نیز امکان پذیر است.

برای بهره مندی کامل از امکانات این وبگاه و اظهارنظر در مورد طرح ها و لوایح، ابتدا باید به عضویت پارلمان مجازی درآیید. روند عضویت در این سایت، آسان و سریع است و می توانید با انتخاب گزینه ثبت نام در صفحه اصلی و تکمیل اطلاعات، عضو پارلمان مجازی ایران شوید.

اعضای شورای سیاستگذاری:

طراح و صاحب امتیاز این سامانه، دکتر محمدحسین حسین‌زاده بحرینی (نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات) است و سایر اعضای شورای سیاستگذاری آن عبارتند از:

آیت الله محمدحسن ابوترابی فرد (نماینده مردم قزوین و آبیک بود در ششمین، هفتمین و هشتمین دوره و نماینده حوزه انتخابیه تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی)

دکتر احمد توکلی (نماینده بهشهر در دوره اول مجلس و نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی)

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم (نماینده حوزه انتخابیه تهران در دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی)

دکتر محمدحسین فرهنگی (نماینده حوزه انتخابیه تبریز در دوره هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا