واکنش عیسی امینی به خبر پنج‌برابر شدن جذب مرکز وکلای قوه قضاییه در اردبیل

رئیس و مسئولان قوه قضاییه به مسئله ضرفیت‌های آزمون این مرکز ورود کنند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به خبر ۵ برابر شدن ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۹۸ نسبت به آزمون پیشین، خواستار ورود رئیس قوه قضاییه به مسئله آزمون اخیر این مرکز شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، عیسی امینی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه کانون وکلا درباره‌ی برگزاری این آزمون چیست و اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری به برگزاری آزمون جذب کارآموزان وکالت توسط مرکز وکلای قوه قضائیه به کجا رسید؟ گفت: علی‌رغم اعتراضات فراوان به اصل آزمون، نتیجه‌ای حاصل نشد. متأسفانه با وجود کانون وکلای دادگستری در کشور و تفکیک اختیارات در قانون اساسی برای قوا و مردم نهادها، آن مرکز به برگزاری آزمون کارآموز وکالت پرداخته و با استناد نادرست به مادۀ ۱۸۷ قانونِ منقضی‌شدۀ برنامۀ سوم توسعۀ کشور، نهاد مدنی متولی این امر را نادیده گرفت. طبعا ایجاد نهاد موازی ‌و تقویت تفکر موازی‌سازی موجب تضعیف نهاد اصلی و مردم نهادها شده و خطری جدی برای حفظ حقوق ملت و استقرار عدالت و ایجاد نظم در این عرصه است. متأسفانه هرجایی که از قانون اساسی یا اصول کلی و پذیرفته‌شده منحرف شدیم، لطمات جدی به مردم و نظام تقنینی، قضایی و یا اجرایی کشور وارد کردیم که علی‌رغم سهمگین‌بودن آن، درباره‌اش آسیب‌شناسی نکردیم و بعضا آن را دوباره تکرار کردیم.

امینی با بیان اینکه «پس از ماه‌ها تخریب وجهۀ کانون وکلا و طرح مطالب نادرست وپوپولیستی، آزمون جذب کارآموزان وکالت توسط این مرکز که قانوناً مستقل نیست و آن هم بدون اعلام ظرفیت از قبل، برگزار شد» افزود: متأسفانه اصل این آزمون که توسط نهادی به‌جایِ کانون وکلا، نهاد قانونی و تعریف‌شدۀ جذب وکیل در عرصه داخلی و بین المللی، برگزار شده است با نقض اصول کلی بوده و بلکه در اجرا نیز با نقض آیین‌نامه در ضرورت تعیین ظرفیت نیز همراه بوده است؛ زیرا این آزمون بدون اعلام ظرفیت و احتمالاً جذب بدون ضابطه، با نقض شفاف‌سازی و با حواشی‌ همراه است که نتیجۀ آن، پرورش وکیل ضعیف و با امکان نظارت کمتر و عملاً تشکیل کانون وکلای موازی و دشوارساختن انتخاب وکیل صالح و با دانش لازم برای مردم است که قطعاً موجب دورشدن از منطق اصولی و حقوقی خواهد شد.

وی افزود: روشن است وقتی‌که اکثریت اعضای تعیین ظرفیت جذب کارآموز کانون‌های وکلای دادگستری با نمایندگان محترم قوۀ قضاییه است و امکان اضافه‌شدن جذب کارآموز، در صورت نیاز وجود دارد جذب کارآموز توسط این مرکز به این استناد، ادعای موجهی نیست. متأسفانه آنچه در مبادی ورودی پزشکی کشور و جذب پزشک و بر جامعه شریف پزشکان در این سال‌های اخیر گذشته است، امروز ناخواسته دامن‌گیر وکالت نیز خواهد شد و این بار، این صدمه به‌جایِ جسم بر آبرو و حقوق مردم وارد خواهد شد.

وی افزود: آنچه امروز کشور ما نیاز دارد حکومت قانون و توسعۀ نهادهای مدنی و مورد پذیرش مجامع داخلی و بین‌المللی است که صدمه‌پذیری کشور را به‌حداقل برسانند و بتوانند مدافع منافع ملی کشور باشند. امیدواریم با دخالت و ورود رئیس محترم قوۀ قضاییه بر این مساله مهم نیز از تضعیف نهادهای مدنی جلوگیری به‌عمل آمده و آنچه کشورهایی همچون پاکستان و هند در این رویه اشتباه تجربه کردند در ایران شکل نگیرد.

رئیس کانون وکلای مرکز درباره‌ آینده دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه نیز گفت: طرحی که در این چند سال اخیر به مجلس ارائه می شد الحاق اعضای آن مرکز به کانون وکلا بود. ولی اگر شایعه جذب غیر متعارف و زیاد در این آزمون مرکز که اصل آن محل اعتراض است صحت داشته باشد نشان می دهد عملا خود آن‌ها نیز به دنبال بقای نهاد موازی و استمرار فعالیت دو مرجع در کشور به همین وضعیت هستند. البته در صورت صحت این ادعا که همچون ظرفیت چند برابر برای جذب مرکز مشاوران استان اردبیل با منسوب کردن آن به اظهارات رییس کل محترم دادگستری آن استان مطرح شد، اساسا از آن مرکز هم چیزی باقی نخواهد ماند. امیدوارم تصمیم گیرندگان محترم امور مرکز مشاوران صدای حقوقدانان و وکلا اعضای خود را بشنوند و اهمیت جایگاه حق دفاع و نظم قضایی را قربانی برخی از تندروی‌های عده‌ای معدود نکنند. آنچه امروز ضروری است ورود ریاست و مسئولین محترم قوه قضاییه بر این امر و تدبیر قانونی در آن است.

امینی در پاسخ به این سوال که آیا جذب وکیل بیشتر کمک به اشتغال جوانان نیست؟ گفت: اگر نیاز بیشتری بود و زیر ساخت‌ها وجود داشت همان کمیسیونی که اکثریت آن با نمایندگان محترم قوه قضاییه است تعداد بیشتری برای آزمون کانون‌های وکلای دادگستری کشور جذب می‌شد. حال معلوم نیست چگونه کانون‌های وکلای دادگستری با سابقه صدساله، قبل از آزمون موظف به تعیین ظرفیت بودند ولی این آزمون مرکز برای اولین بار غیر شفاف و بدون تعیین ظرفیت برگزار شد که اساسا محل اعتراض است. ضمنا تحمیل جذب فارغ التحصیلان حقوق صرفا بر کانون وکلا بی عدالتی و بی توجهی به آثار آن است.

وی ادامه داد: در این کشور بعضا به جای کارآفرینی به دنبال شغل آفرینی و آمار هستیم و امیدوارم با ورود رییس محترم قوه قضاییه که به درستی، در مدت ریاست خود بر قانون مداری و مبارزه با فساد تاکید فرموده‌اند، جلوی این سیاست غلط و فساد زا در کشور و خصوصا در امر مهم عدالت و آن هم مرتبط با حق دفاع گرفته شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: اگر ضابطه سواد، آموزش، نظارت و مبنای منطق نیاز در جذب و پرورش وکیل که با آینده و حقوق مردم کار دارند نادیده گرفته شود این فارغ التحصیلان بیکار به وکلای بیکار و آن هم بدون مبنا و نظارت لازم تبدیل شده و چنان موجب اختلال در حق دفاع مردم و نظم عمومی می شوند که بازنده آن فقط اعضای کانون وکلا و مرکز امور مشاوران نیستند بلکه مردم و دادگستری خواهند بود.

وی در پایان افزود: جامعه وکالت و حقوق دانان کشور در انتظار شفاف‌سازی در این جذب و توجه جدی به این دغدغه‌ها هستند و به‌ هرحال ملاک همه ما باید منافع ملی و تعالی واقعی کشور باشد و دغدغه ما نیز همین است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۴ دیدگاه ها

  1. هم رشته‌ای گرامی، اعطای پروانه وکالت بدون آزمون به قضات و کارمندان و نمایندگان حقوقی بازنشسته ادارات دولتی و عمومی غیردولتی بر اساس قانون است و نه بر اساس تصمیمات هیئت مدیره و رئیس کانون وکلا!!! حقوق خوانی که حتی از قوانین مربوط به حوزه کاری خود اطلاع ندارد!

    1. دوست دانشمند، ما هم میدانیم طبق قانون به یکسری اشخاص بدون آزمون پروانه میدن، سوال این است چرا مسئولان کانون های وکلا نسبت به این مهم واکنش و اعتراضی ندارند؟!
      چرا تلاشی برای بلااثر کردن چنین قوانین ناعادلانه ای در مجلس انجام نداده و نمی دهند؟!

  2. این همه پزشک تو کشور هس این همه تابلو و…یعنی همه بیکارن بهانه هاتون ایراد داره 😐
    چرا واکنش بی ضابطه به قضات و نمایندگان و کارمندان بازنشسته یا سهمیه ایا ندارین که بدون ازمون پروانه دو دستی بهشون میدین؟حتی دوره کاراموزی و ازمون اختبارم ندارن!!!!!!!!یه منشی دفتر نمونش چرا باید بعد بازنشستگی پروانه دار شه بدون ازمون؟؟؟؟؟؟
    من حتی بقالیم پروانه بده ازش حمایت میکنم کار میخوام میفهمی؟ هرکاری باشه میکنم ملت در اخر کسیو انتخاب میکنن که واقعا کاریه من همین الا بدون پروانه مشاوره میدمو دادخواست و لایحه مینویسم ازمون مشاوران شرکت کردم سوالات عالی بود نمیشه گفت نه سخت نه اسان عوضش منبع بود هرکی منبع رو خونده قبوله ظرفیت کلا بی معنیه تو رشته وکالت چون باید وکیل جنم داشته باشه کار موکلشو انجام بده از حقو حقوقش دفاع کنه چند درصد از وکلا حال حاضر این کارو میکنن؟؟؟؟
    ان شا الله نهاد دیگه ایم اضافه شه که راحتتر از قوه قضاییم بده پروانه

    1. عزیزم این دقیقا به این دلیل حرف میزنی و این شکل کار می خواهی که از حقوق چیزی نمی دونی و وکالت رو با پزشکی مقایسه نکن بازار این دو تا زمین تا آسمان فرق دارند و اگه شما یک ذره اطلاعات حقوقی داشته باشید از کانون هم قبول می شین🤔و در ضمن سوالات کانون خیلی بهتر از مشاوران بود و ۳ تا سوال اختلافی بود در حالی که اگه سوال مشاوران رو ببینی می فهمی چقدر اختلافی بود.ولی باز میگم اگه سواد حقوقی داشته باشی آزمون کانون راحتتره و اگر سخت باشه برا همه سخته پس نگو زمین کجه 😅😅😅

    2. همین الان مشاوره میدم و لایحه می نویسم پس جنم دارم منتها وکلا که لایحه می نویسند و مشاوره میدنو تو دادگاهم دفاع می کنند و آزمونم تونستند قبول بشن جنم ندارند!!
      کار می خوام!!پس با سواد و بی سواد بیان تو وکالت که یه سری لایحه تایپ شده آماده را کپی پیست کنند توهم وکالتم بردارند حق مردمم ضایع شد و به وکلا بی اعتماد شدند جهنم این که وکلا نهاد مستقل نداشته باشند به درک چون من کار می خوام!
      منم به خدا کار میخوام ولی خدایا به من کمک کن فقط خودمو نبینم و به مسائل کلان حقوقی مثل تفکیک قوا و حقوق افراد جامعه بی تفاوت نباشم

  3. با سلام جناب رئیس، ما به اندازه کافی چند سالی است که بابت آزمون وکالت اذیت میشیم و از فشار استرس رنج میبریم، تا جایی که ٣٠ سالمونم نشده موی سر سفید شد!!
    خواهشاً حداقل نتایج را زودتر اعلام بفرمایید، یکماه گذشت!!

  4. نه اینکه کانون وکلا خودش کاملا حق رو رعایت میکنه. دلیل ش برای عدم اجازه به دانشجویان ترم آخر برای ثبت نام چیه؟؟؟!!!! آیین نامه ش؟!! خب این آیین نامه از طرف خودش تعیین شده و منطقی نیست شخصا حضوری هم اسکودا و انجمن سر زدم میگن این قانون ماست و ما انتخاب میکنیم چه جوری برگزار بشه. پس چرا همه آزمون های استخدامی مدرک نمیخام و شرط شرکت تحویل مدرک در زمان اعلام نتیجه و مصاحبه است یعنی کل کشور داره نادرست اجرا میکنه شما درست؟!!!
    صرف

  5. اینا ول کنین بجای این حرف ها برین یه اعتراضی یه کامنتی تو صفحه شخصی اقای جهرمی بزارین مصاحبه علمی روانشناسی بندازن مراکز استان ها . این طوری الکی مجبورین یه تومن خرج کنین در نهایت هم ممکنه قبول نشین
    مطمئن باشین تعداد درخواست ها زیاد باشه ترتیب اثر می دن
    لطفا خانم زنده دل نظرم بگذار

  6. جناب اقای امینی شما فقط یک ازمون برگزار میکنید بعد کاراموز را در امان خدا تنها میگذارید و وکیل سرپرستی که تعیین میکنید به چشم رقیب به کار اموز نگاه میکند از یک ازمون تستی چطور نتیجه گرفتید چه کسی با سواد چه کسی بی سواد است باز مرکز مشاوران دوران کار اموزی حرفه ای تری دارد بی سواد هم با سواد میشود

  7. اسکودا من هیچ وقت تو رو نمیبخشم ۵سال تمام زحمت کشیدم و هربار با اختلاف درصد اندک قبول نشدم ،از زندگیم عقب ماندم ،هرسال افسرده تر و سرخورده تر شدم فقط به امید اینکه روری وکیل بشم

  8. دکتر امینی عزیز منم مثل شما در آسایش و رفاه بودم اصلا به فکرم خطور نمی کرد که چه جوان هایی در این آزمون های غیر استاندارد با حد فاصل کم در قبول شدن هر سال خاک کتاب خانه می خورند و سرنوشت و آینده یک حقوق خوان به این آزمون های مشکل دار بسته شده است
    پس بدان خود بینی بزرگترین گناه است
    پس چرا این تومار رو به پروانه دادن به بازنشستگان و از ما بهترون تنظیم نمی کنید

  9. ای کاش کسانی که کامنت میگذارند و از کانون وکلا ایراد میگیرند نگاهی به جذب قضات می انداختند که چنان قطره چکانی نیرو جذب میکنند !! هر چند باید به صورت عملی این دوستان وارد مراحل جذب قضات شوند تا ببینند جذب محدود یعنی چه !!! هر چند بنده تمام مراحل علمی را با رتبه عالی گذارندم اما ریزش بسیار گسترده در این حوزه و جذب حداقلی و دفع حداکثری را شاهد بودم در حال حاضر ازمون وکالت ۹۸ را مثل همه شما داده ام بدانید که وکیل کمتر به نفع همه جامعه است حتی اگر چند سال پشت این مقطع بمانیم باز به تلاش ادامه دهید وانرژی خودتان را با مسایل ظرفیت تلف نکنید

    1. نفست از جای گرم بلند میشه
      در نیابد حال پخته هیچ خام( ترکیش میشه ؛ آجین توخدان خبری یوخدی)

  10. با سلام
    جناب آقای امینی
    شغل وکالت به تعداد کم و زیاد وکیل نیست
    به میزان سواد حقوقی نه صرفا نحوه تست زنی و نحوه روابط عمومی با مسئولین و مردم هست
    به نظر بنده ریاست محترم قوه قضاییه خیلی خوب اطلاع دارند که به چه میزان نیاز جامعه به دسترسی به وکیل هست
    از ریاست قوه قضاییه جناب اقای رییسی تشکر میکنم

  11. آقای دکتر امینی به نظر شما بهتر نیست بیشتر رو مشکلات و معضلات اسکودا تمرکز کنید…

  12. برادر بزرگوار استاد عزیز شما در مرداد ماه اعتراف کردید که کاهش ظرفیت ازمون ٩۵ اشتباه بود و شروع کننده همه این جریانات خود کانون بود چ لزومی داشت یکباره ظرفیت پذیرش نصف بشه در شرایطی که دهه ٩٠ دهه ورود ب عرصه کار متولدین دهه۶٠ که هرجایی وارد شدن با تغیرات و سختی مواجه شدن تا ١٠ سال دیگه و حتی کمتر این داستانا تموم میشه ولی بازنده این جریان فقط کانون خواهد بود ، الان هم دارن اشتباه میکنن اینکه کی اعتراف کنن خدا میدونه اعتراف ب کمی ظرفیت یا نحوه طراحی سوالات .
    تعداد جذب تازه رسیده ب تعدادی که تا قبل از ٩۵ میگرفتن درصورتی که منقاضی خیلی بیشتر شده سالهای ٩٠-٩٣ کسانی بودن که با ٢ ماه مطالعه قبول میشدن الان ٣ سال و بیشتر پشت ازمون موندن و

  13. سلام دوستان،سه نکته خدمت همه شما عرض میکنم تا با عمق فاجعه ای که این چند سال با فارغ‌التحصیلات حقوق رفتار شده رو پی ببرید:
    ۱- سالانه بر تعداد داوطلبان آزمون افزوده شده و برای هر ثبت نام مبلغی در نگاه اول جزیی ولی با یک محاسبه ساده رقمی نجومی بدست می آید؛(درآمد زایی کلان از جیب من و شما)
    ۲- سالانه کانون مرکز شامل استانهای تهران، سیستان و بلوچستان، سمنان و هرمزگان می باشد، طبق نص صریح قانون هر استانی ۶۰ وکیل داشته باشد می بایست تشکیل کانون مستقل بدهد…!؟ آیا طی سالیان متمادی این ظرفیت برای استانهای مذکور بوجود نیامده؟؟؟(بحث انتقال پولی و منفعت کانون مرکز)
    ۳- ادعای فارغ‌التحصیلال بیکار منتهی به وکیل بیکار شدن کذب محض می باشد چرا که خودتان واقف هستید روز اول دانشگاه همه بجای اینکه ما رو حقوق دان محسوب کنند می گفتند فلانی وکیل هست؛حتی در عرف کسی نمی گوید رشته حقوق،همه میگن وکالت میخونه… پس با توجه به اینکه هر کسی در محیط خانواده و فامیل براحتی می تواند وکیل خانواده شده که امروزه در اروپا و آمریکا جزء پنج شغل تاپ محسوب میشوند…
    اما در مورد مرکز مشاوران که به تازگی به وکلا قوه قضاییه تغییر نام داده نیز ایرادات شکل و ماهوی زیادی وجود دارد که از حوصله بحث خارج است…
    یکبار برای همیشه شرکت در آزمون کانون را تحریم کنید و پرونده‌های حقوقی را به وکلای گران قیمت این کانون که فقط ادعای نهاد مدنی و مشروطه دارد ندهید،خواهید دید که ماهیت اصلی این نهاد چه بوده و چه شده است…
    به امید آن روز که می دانم زیاد دور نیست…
    با تشکر و تجدید سپاس

    1. دوست گرامی آقای دل سوخته وکالت، طبق فرمایش دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی، عرف غلط، عرف محسوب نمی‌شود. بنابراین، این که روز اول شما رو وکیل خطاب می‌کردند با این‌که دانشجوی رشته حقوق یا فقط فارغ‌التحصیل این رشته بودید، اشتباه محض بوده هم رشته‌ای گرامی. ضمناً، من و شما حقوقدان هم نیستیم و حقوق خوان هستیم. حقوقدان اشخاصی مانند مرحوم استاد فقید جناب آقای دکتر امیر ناصر کاتوزیان و جناب آقای ستاد دکتر سید حسین صفایی و امثالهم هستند و نه من و شما.

    2. چه عیبی دارد یک وکیل ماهی به اندازه یک مهندس یا دبیر آموزش و پرورش درآمد داشته باشد مگر باید حتما وکلا لاکچری باشند. باور کنید رشته روانشناسی ده برابر مشکل‌تر از حقوق است چون تماما نظریه های خارجی و واژه های خارجی است ولی یک صدم وکلا درآمد ندارند باید هر خانواده با بودجه کم یک وکیل و یک روانشناس مشاور داشته باشد

  14. این کار تبدیل دانشجویان بیکار به وکلای بیکار است که فقط اسم وکیل رو یدک دارند و دیگر هیچ، تعداد پذیرش باید منطقی باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا