نگرانی داوطلبان و سکوت مسئولان؛ اسکودا کجاست؟

✍🏻 مونا زنده‌دل

چندی پیش یکی از مسئولان نهاد وکالت پس از یک لایو اینستاگرامی از داوطلبان آزمون وکالت که مایل به تعویق زمان آزمون بودند خواست تا مشخصات خود را در دایرکت اینستاگرام برای او ارسال کنند، اتفاقی که باعث ایجاد حواشی و ابهامات متعددی از سوی داوطلبان شد.

به دنبال توضیحی درباره علت و نتیجه ارسال این مشخصات با وی تماس گرفتیم اما این مسئول صرفاً به بیان اینکه «حاضر به جواب دادن به هیچ سؤالی نیستم» اکتفا کرد و نهایتاً دربرابر اصرار خبرنگار اختبار و پرسش درباره وضعیت برگزاری آزمون گفت: «اسکودا، اتحادیه کانون‌های وکلاست و صرفاً در برابر کانون‌ها وظیفه پاسخگویی دارد و هیچ‌یک از مسئولانش وظیفه‌ جواب‌دادن به شما را ندارند.»

هرچند این جمله، دیدگاه یک شخص خاص بوده و قاعدتاً بیانگر دیدگاه رسمی یک نهاد نیست، اما به نظر می‌رسد توصیفی از رویکرد عملی گروه زیادی از مدیران و مسئولان نهادها و ادارات، اعم از دولتی و غیردولتی، باشد.

در هفته‌های اخیر و با بالاگرفتن بحث تعویق یا برگزاری آزمون‌های دکتری و وکالت و نیز با افزایش بحران کرونا در استان خوزستان، یک بار دیگر جای خالی پاسخگویی و همدلی مسئولانه احساس می‌شود، خلائی که این روزها شاید به اندازه خطرات ویروس کرونا باعث اضطراب داوطلبان شده است.
داوطلبان می‌پرسند اگر تصمیم قطعی بر برگزاری آزمون اتخاذ شده بود چرا این تصمیم تنها یک هفته قبل از تاریخ مقرر به صورت رسمی اعلام شد؟ چرا با وجود افزایش حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری در خوزستان و در شرایط نگران‌کننده این استان، شهرهای برگزاری آزمون وکالت در خوزستان افزایش پیدا نمی‌کنند؟ با توجه به محدودیت‌های رفت‌وآمد، وضعیت تردد داوطلبان به چه ترتیب خواهد بود و اخذ مجوز سفر به چه روشی باید انجام شود؟

اسکودا به‌عنوان نهاد برگزارکننده آزمون وکالت در ماه‌های اخیر صرفاً به بیان اینکه «مجری آزمون، سازمان سنجش است» و «تعویق یا عدم تعویق صرفاً در اختیار ستاد مبارزه با کروناست» اکتفا کرده، اما به نظر نمی‌رسد این امر، رافع مسئولیت اخلاقی اسکودا در اطلاع‌رسانی شفاف، پاسخگویی به سوالات و تلاش برای فراهم‌کردن مقدمات حضور داوطلبان در یک آزمون برابر و کم‌خطر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. باسلام احسن به شرفت این شدحرف درست حساب.ازفرد مدبروکارآزموده این کارها درمیاد وقتی آقایی بدنبال پست ومقام وخودشان به منصب دلخواه رسانده اول میگویند قطعا برگزار میشه بعدابااظهار تاسف شانه خالی میکنند… صادق نیستند وتدبیری ندارند تادرموارد غیر قابل پیش بینی یابعبارتی فورس مازور کاری کنند.

  2. کاش آقای شهبازی نیا استعفا نمی داد ، جماعت فعلی اسکودا مسؤلیت پذیر نیستن و‌ به شأن این جایگاه خیلی آسیب رسوندن و به شعور مخاطب و دواطبین توهین می کنند. اسکودا روزهای بدی دارد . امیدوارم بزوی افراد شایسته مدیریت امور را بدست گیرند

  3. من خودم اهوازم ، واقعا مردم اصلا هیچ رعایت نمیکنن چون خسته شدن . منم یکساله دارم میخونم دوسدارم آزمون جمعه برگزار بشه راحت بشم نتیجشم مهم نیست برام. ولی خبرای چند روزه در مورد کسب و کار کردن وکالت واقعا نا امید کنندس برا منی که از دوره ی دبیرستان برای این آرزو و تخصص آیندم تلاش میکردم و هیچ وقت مادی بهش نگاه نکردم و بابتش از خیلی لحظات خوش زدم که بهش برسم که الان چندتا مسئول بی تدبیر اینجور بخوان به قضیه نگاه و برخورد کنن ! فقط میتونم بگم متاسعم.

  4. با سلام
    واقعا این حرف قابل هضم نیست که افراد میگن «خب هر کسی می ترسه یا بیماری زمینه ای یا شرایط ویژه داره توی آزمون شرکت نکنه!!!»
    در واقع مثل این میمونه که به یکی بگیم تو که نون شب نداری بخوری، به من چه؟!! من که دارم، میخورم و تو وظیفه داری بشینی و منو نگاه کنی!!! تا روزی که نون به دستت برسه!! «لابد به این میگن شرایط برابری افراد!!»
    والا چند روز پیش از زبان دکتر طبرسی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه پزشکی طبیب در تلویزیون بیان شد که ما می شنویم که برخی آزمونها داره برگزار میشه واقعا نباید اینکار صورت بگیره چون تجمع افراد در یک محل یکی از عوامل گسترش بیماریه… وزیر بهداشت هم که بنده خدا از بس فریاد زد خسته شده…
    الان سوال اول اینه که ستاد ملی مقابله با کرونا کجای ماجراست و چرا ورود نمیکنه؟؟!!
    سوال دوم اینه که در صورت برگزاری آزمون چرا فقط مراکز استان در این شرایط باید محل آزمون باشن؟؟ چرا مثل آزمون دکتری شرایط رو در نظر نگرفتن؟؟
    سوال سوم اینه که بعضی از استانها فاصله شهرها از هم زیاده، افراد باید ۳ ساعت کمتر یا بیشتر توی راه باشن، سالهای قبل بعضی افراد از شب قبل به شهر محل آزمون میرفتن، آیا سازمان نمی تونست تعداد محل آزمونها رو حداقل ۲ شهر شرقی یا غربی، شمالی یا جنوبی استانها رو برا امتحان مشخص کنه تا از تراکم کاسته بشه؟؟
    افرادی که توی آزمونهای قبلی شرکت کردن میدونن که هر فردی تنها توی محل آزمون حاضر نمیشه یا با فردی از خانواده یا چند تا دوست با هم میرفتن به محل آزمون .. همه که ماشین شخصی ندارن بعضیا هم با آژانس یا کرایه… خود این امر باعث ۲ برابر شدن تعداد افراد در یک محل میشه.
    بد نیست گاهی خودمون رو جای افرادی که شرایط دشوار دارن قرار بدیم و از دید اونها به قضایا نگاه کنیم و همه رو با دید اینکه فقط خواستار تعویق یا تعلیق هستن، نبینیم.. افرادی که حقوق میخونن میدونن که برای شرایط فورس ماژور هم قوانینی وجود داره و در صورت نبود قانون و در صورت لزوم، میشه قاعده ای رو موقتا به صورت قانون اجرا کرد!!

  5. ۴روز مونده به آزمون هیچوقت لغو نمیشه وقتی آزمون دکترا برگزار شد اینم برگزار میشه پس جای حرص خوردن و پرداختن به این حاشیه های بی اساس تو این ۴روز باقیمونده بچسبین به مرور قوانین با آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه داوطلبین

  6. سلام امسال میشد آزمونهارو لغو کرد و سال بعد، بعد از واکسیناسیون بسیاری از آزمونها دوبار در یک سال برگزار کرد، حتی اگر یک نفر نتونه شرکت کنه یا یک نفر جونشو بخاطر این آزمونها که الی ماشاءالله تو کشور ما جهت کسب درآمد زیاد هست،از دست بده چطور میشه پاسخگو کرد مسئولان برگزاری رو؟ این یه بحران هستش، همونطور که هتلا تالارا و بسیاری مشاغل معطل ماندند جهت جلوگیری کسب درآمد کنکوری هم باید معلق می ماند ودر فرصت مناسب برگزار میشد.
    هرروز کادر پزشکی و پرستاری و… پرپر میشن شما بگو یسال درس خوندم نتیجه شو ببینم، طرف حداقل ۲۵ سال درس خونده شده پزشک متخصص و بخاطر کرونایی که کسایی مثل تو پخش میکنن بدون دیدن نتیجه هم برای خودش و بدون استفاده برای جامعه پرپرمیشه…اونوقت با ی لیسانس فلان دانشگاه از رنج تحصیلو نتیجه و ثمره بگو
    خودپرستیرو بزار کنار گاهی اجتماعی فکر کن

  7. سلام و احترام: واقعا باید تاسف خورد به مسئولین اسکودا که راحت با سرنوشت داوطلبها بازی میکنه. کلا از خودشون سلب مسئولیت میکنن و شرایط و وضعیت نامساعد بیماری را درنظر نمیگیرن.😔

  8. از نظر انتخاب زمان برگزاری آزمون در اسفند ماه- بعد از تعویق -از همان ابتدا تصمیمی اشتباه بود. یک هفته مانده به تعطیلات سراسری که افراد میزان تعمل گسترده تر اجتماعی دارند. الان هم آغاز پیک چهارم و از نوع ویروس جهش یافته این تجمعات را بسیار خطرناک می کند. بهتر بود آزمون بعد از این که واکسیناسیون تاحدودی چرخه این ویروس نحس را تضعیف می کرد در سال آینده و در دو نوبت مرداد ماه و بهمن ماه برگزار می شد. هیچ اتفاقی هم نمی افتاد. آیا از آمار بسیار عجیب ابتلای شرکت کنندگان در آزمون قبلی خبر دارید؟ مسولیت ازدست رفتن جان بسیاری از این شرکت کنندگان متوجه چه کسی خواهد بود؟

  9. هر کسی می ترسه بشینه خونه و بیرون نیاد . نمیشه که هر کاری می خواید می کنید، سر کار می روید بازار شب عیدتون رو می روید تفریحتون رو می روید تا میرسه به آزمون صدای وا اسفاتون بلند بشه . خیلی ها یکساله درس خوندن می خواهند ثمرش رو برداشت کنن . وضعیت آمار کرونا هم در کل کشور به جز خوزستان خوبه . نمیشه که هر دفعه به یه بهانه ای بحث تعویق رو میذارید . اونهایی که می ترسن سال ۱۴۰۴ بیان امتحان بدن شاید دیگه کرونایی نباشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا