نگاهی به سوالات آزمون وکالت ۱۳۹۹

بررسی اجمالی سوالات آزمون وکالت 1399

پایگاه خبری اختبار- شاید بشود آزمون وکالت ۹۹ را یکی از عجیب ترین آزمون های سراسری چند سال اخیر کشور و کانون های وکلا دانست، آزمونی که قرار بود در آذر سال ۱۳۹۹ برگزار شود، ۷ ماه بعد در تیر سال ۱۴۰۰ و بعد از فراز و نشیب فراوان و طراحی مجدد سوالات آزمون وکالت برگزار شد.

آزمون وکالت ۹۹؛ یک آزمون وکالت خاص

تعویق سه باره آزمون وکالت تنها یکی از مصائبی بود که داوطلبین آزمون وکالت را دچار چالش و استرس کرد.

این وضع نه تنها داوطلبین آزمون مذکور، بلکه برگزار کنندگان آن (اسکودا) را نیز دچار مشکل کرد و موجب شد تا به گفته نایب رییس اسکودا سوالات این آزمون دوباره طراحی شود.

درس حقوق مدنی آزمون وکالت ۱۳۹۹

به نظر می رسد سوالات درس حقوق مدنی امسال به طور نسبی ساده تر از چندسال گذشته طراحی شده بود و به جز یک غلط تایپی در یک سوال که ابهام آفرین بود، باقی سوالات از استاندارد نسبی برخوردار بود.

درس آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت ۱۳۹۹

طراحان سوالات درس آیین دادرسی مدنی مشابه چند سال گذشته از قوانین خاص به نسبت دیگر منابع بهره بیشتری برده بودند و سوالات منبعث از قوانین خاص داوطلبانی را که وقت مطالعه این قوانین را نداشته و یا اهمیتی برای مطالعه این قانون ها قائل نشده بودند، دچار استرس و گاهی یاس می کرد.

درس حقوق تجارت آزمون وکالت ۱۳۹۹

سوالات درس تجارت آزمون وکالت ۹۹ را شاید بتوان خصیصه مهم این آزمون تلقی کرد؛ از آنجایی که هر ساله یک یا دو درس آزمون وکالت نسبت به سایر دروس از سختی بیشتری برخوردار است، به نظر نگارنده این بار قرعه به نام درس تجارت خورده بود و سوالات این درس نسبتا از سوالات سال های گذشته سخت تر می نمود و در بین سوالات دروس شش گانه نیز سختی بارزتری داشت.

درس اصول فقه آزمون وکالت ۱۳۹۹

تفاوت سوالات درس اصول فقه نسبت به سال های گذشته را می توان در فقهی تر طراحی شدن آن دانست؛ شاید با توجه به آزمون های ۵ سال گذشته وکالت انتظار داوطلبان این گونه شکل گرفته بود که پاسخ های چهارگزینه ای بیشتر حاوی قوانین موجود باشد تا امور فقهی، تفسیری و خارج از قانون.

همچنین تعدادی از سوالات از بخش هایی از درس اصول فقه مورد توجه قرار گرفته بود که به طور معمول در بودجه بندی موسسات کمتر دیده می شود؛ امری که باعث می شود داوطلبان آزمون های پیش رو در مطالعه برخی از بخش های کمتر دیده شده اصول فقه تجدیدنظر کنند.

منابع پیشنهادی اصول فقه آزمون وکالت

درس حقوق جزا آزمون وکالت ۱۳۹۹

امسال درس حقوق جزا به نسبت چند سال گذشته ساده تر طراحی شده بود و از این حیث داوطلبین کمتر دچار استرس و چالش بودند. همانطور که انتظار می رفت قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به صورت صریح یا پنهان بخشی از سوالات آزمون امسال را به خود اختصاص داده بود و پیامی که به داوطلبین آزمون وکالت ۱۴۰۰ می داد این بود که باید بر روی قانون مذکور بیشتر متمرکز شوند.

درس آیین دادرسی کیفری آزمون وکالت ۱۳۹۹

به نظر نگارنده سوالات درس آیین دادرسی کیفری به نسبت ساده طراحی شده بود و داوطلبین آزمون وکالت را با پایانی خوشایند و رضایت آفرین روبرو می کرد.

آراء وحدت رویه؛ وجه بارز آزمون وکالت ۹۹

یک وجه بارز آزمون وکالت ۹۹ این بود که سوالات تمام دروس آزمون وکالت(به غیر از اصول فقه) حداقل حاوی یک رای وحدت رویه مربوط به یکسال گذشته بود، نکته ای که شاید ضرورت توجه زیاد به آرای وحدت رویه برای داوطلبین آزمون های بعدی وکالت را گوشزد کند.

نویسنده: سیدسبحان هوشیار امامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. وقتی کلید سوالات بیاد همگی شگفت زده خواهید شد ، من نظرات خیلی از صاحب نظران را به دقت گوش کردم و عقیده دارم دوستان متوجه تله ها در سوالات نیستند ، آزمون بالغ بر ۱۰ تله تست داشت به طور مثال در جزا سوالی که بیان میکرد شخص با معرفی کذب خود به عنوان وکیل ، دسته چک … فاقد عنوان مجرمانه جواب صحیح خواهد بود .

  2. سلام دوستان. حدود ۱۲ سؤال از مدنی به صورت کدام گزینه صحیح است طرح شده بود، فکر کنم طراح سوال به شکلی دیگه بلد نبوده سوال طرح کنه. آرزوی موفقیت.
    😂😂😇😇

  3. طراح تمام سعیش رو کرده بود طوری سوال طرح کنه که کسی نتونه جواب بده این حجم سوالات از قوانین خاص و فرعی و سوالات استنباطی از قوانین اصلی مشخص کننده تمایل کانون وکلا به جذب وکیل از بین بازنشستگان قوه است به نظرم بهتره داوطلبان سالهای بعد تو شرکت در آزمونی که طراح مدام دنبال تله تستی و دورزدن روند مطالعه داوطلبان هست تجدیدنظر کنند.

  4. در سالهای گذشته اکثر سوالات از نص قانون بود و سوالات قانون محور
    الان مسأله محور در صورتی که همین الان هم کسانی که وکیل کانون هستند در آزمون شرکت کنند از پس سوالات بر نمی‌آیند

  5. سلام دوستان عزیز
    به نظرم سطح سوالات از سال های قبل به مراتب سخت تر بود مخصوصا تجارت که وحشتناک بود
    اگه میشه دوستان عزیز درصد هاشون رو بزارن ممنونشون میشم
    باتشکر از سایت خوب اختبار

  6. سلام
    خسته نباشید
    درسته ک سخت بود ولی هر ازمونی سختی خودشو داره
    و برای این ازمون درسته ک سر موعد برگزار نشد ولی چندین بار فرصت مطالعه داشتند.
    بنظر سوالات خوب بود..شاید انتظار داشتند از نص صریح قانون سوال بیاد.

    1. اره چرا نباید از نص هم سوال بیاد؟ مگه ۲۰ سال پیش با نص قانون وکیل نمیشدن؟؟؟؟ یا شاید اونا از نظر شما وکیل نیستن یا اینکه سرکار هم با نص وکیل شدین و الان مخالفش شدین؟؟!!!

  7. من موندم با این وضع سختی سوالات ، آیا وکلایی که در دهه ۸۰ و‌ حتی اوایل دهه ۹۰ قبول شدن آیا صلاحیت عنوان‌وکیل و کسب درآمد رو‌دارن؟! چرا به این روشنی توزیع عدالت با چالش مواجه است؟!

  8. سختی سوالات تجارت و آدم که مشخصن غیرقابل انکار بود . اما با نگارنده ی متن در باب “آسان” بودن دروس دیگر مخالفم . باید این را انگاشت که دیگر نمی توان از عبارت “آسان” برای آزمون وکالت مخصوصن از ۹۷ به این سو‌استفاده‌کرد . باید اذعان کرد طراحی سوالات حتی مدنی و جزا و آدک به شدت مفهومی ، تله ای و چالشی بود حتی از ۹۷ و ۹۸ هم بیشتر . با احترام

    1. دقیقا همون مدنی هم دهن مادرو سرویس مرد همه مسأله …بریم با سال ۹۸ مقایسه کنین کلی سوال حفظی و نص محور داده بودن

  9. بک خصیصه بارز دیگر این سوالات، طولانی بودن صورت سوال بود که واقعأ مطالعه آن وقت گیر بود.

  10. باسلاممممم😆
    خدمت اختبارجانی که مارودوست نداره اماماهمچنان دوستش داریم😍

    من یه سوال داشتم واینکه میشه لطف کنیدسوالات تجارت باجواب روخودتون منتشرکنیددیشب لایویه استادی رودیدم اصن جواب رو*_*هی میگفت ممکنه گزینه ۱و۲ باشه تماماً احتمالی دادجواباروبعضی سوالات روهم گفت ممکنه حذف بشه واختلافیه..جالب نبودکلاً..

    اگه میشه خودتون منتشرکنیدسوالات تجارت روبه همراه جواب ماشماروبیشترازاین مدل اساتیدقبول داریم❤

  11. آزمون علاوه بر سطح بالاتری که نسبت به آزمون های سال های قبل داشت و سوالات با پیچیدگی عجیب و غریبی طرح شده بودند، داوطلبین رو از لحاظ شکل سوالات و منبع سوالات غافلگیر کرد. این دوره از همون اول همه چی به ضرر داوطلبین بود.

    1. با این درصدها و با داشتن سهمیه ایثارگری در کانون مرکز میشه قبول شد؟
      مدنی ۳۰
      آدم ۲۸
      تجارت ۲۸
      اصول ۲۳
      جزا ۶۰
      ادک ۸۰

  12. سلام دوستان
    با دقت در تمامی سوالات و آنالیز ان متوجه شدم
    ۱۰ سوال تعیین کننده در مجموع ۱۲۰ سوال وجود دارد که البته سهم تجارت ۴ سوال جزا ۳ سوال و بقیه به جز ادک یک سوال
    سوالاتی که خیلی از صاحب نظران را هم حتی به چالش کشیده و با وجود زمان و خارج از استرس آزمون به اقرار خود قادر به پاسخگویی به انها نیستند
    حال در ازمونی ‌که یک سوال تعیین کننده قبولی یا مردود شدن داوطلب است …. یک واقعیت محض وجود دارد و تمام متخصصین منکر ان نخواهند بود
    قبولی در این آزمون علاوه بر علم به شانس هم بستگی دارد ، البته که دوستانی که در مجموع بیش از ۶۵ درصد را کسب کرده باشند از شمول خارجند
    با آرزوی شانس واسه خودم و همه کسانیکه تا پای جان مقاومت کردند
    🤗

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا