نگاهی به سوالات آزمون وکالت ۱۳۹۹

بررسی اجمالی سوالات آزمون وکالت 1399

پایگاه خبری اختبار- شاید بشود آزمون وکالت ۹۹ را یکی از عجیب ترین آزمون های سراسری چند سال اخیر کشور و کانون های وکلا دانست، آزمونی که قرار بود در آذر سال ۱۳۹۹ برگزار شود، ۷ ماه بعد در تیر سال ۱۴۰۰ و بعد از فراز و نشیب فراوان و طراحی مجدد سوالات آزمون وکالت برگزار شد.

آزمون وکالت ۹۹؛ یک آزمون وکالت خاص

تعویق سه باره آزمون وکالت تنها یکی از مصائبی بود که داوطلبین آزمون وکالت را دچار چالش و استرس کرد.

این وضع نه تنها داوطلبین آزمون مذکور، بلکه برگزار کنندگان آن (اسکودا) را نیز دچار مشکل کرد و موجب شد تا به گفته نایب رییس اسکودا سوالات این آزمون دوباره طراحی شود.

درس حقوق مدنی آزمون وکالت ۱۳۹۹

به نظر می رسد سوالات درس حقوق مدنی امسال به طور نسبی ساده تر از چندسال گذشته طراحی شده بود و به جز یک غلط تایپی در یک سوال که ابهام آفرین بود، باقی سوالات از استاندارد نسبی برخوردار بود.

درس آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت ۱۳۹۹

طراحان سوالات درس آیین دادرسی مدنی مشابه چند سال گذشته از قوانین خاص به نسبت دیگر منابع بهره بیشتری برده بودند و سوالات منبعث از قوانین خاص داوطلبانی را که وقت مطالعه این قوانین را نداشته و یا اهمیتی برای مطالعه این قانون ها قائل نشده بودند، دچار استرس و گاهی یاس می کرد.

درس حقوق تجارت آزمون وکالت ۱۳۹۹

سوالات درس تجارت آزمون وکالت ۹۹ را شاید بتوان خصیصه مهم این آزمون تلقی کرد؛ از آنجایی که هر ساله یک یا دو درس آزمون وکالت نسبت به سایر دروس از سختی بیشتری برخوردار است، به نظر نگارنده این بار قرعه به نام درس تجارت خورده بود و سوالات این درس نسبتا از سوالات سال های گذشته سخت تر می نمود و در بین سوالات دروس شش گانه نیز سختی بارزتری داشت.

درس اصول فقه آزمون وکالت ۱۳۹۹

تفاوت سوالات درس اصول فقه نسبت به سال های گذشته را می توان در فقهی تر طراحی شدن آن دانست؛ شاید با توجه به آزمون های ۵ سال گذشته وکالت انتظار داوطلبان این گونه شکل گرفته بود که پاسخ های چهارگزینه ای بیشتر حاوی قوانین موجود باشد تا امور فقهی، تفسیری و خارج از قانون.

همچنین تعدادی از سوالات از بخش هایی از درس اصول فقه مورد توجه قرار گرفته بود که به طور معمول در بودجه بندی موسسات کمتر دیده می شود؛ امری که باعث می شود داوطلبان آزمون های پیش رو در مطالعه برخی از بخش های کمتر دیده شده اصول فقه تجدیدنظر کنند.

منابع پیشنهادی اصول فقه آزمون وکالت

درس حقوق جزا آزمون وکالت ۱۳۹۹

امسال درس حقوق جزا به نسبت چند سال گذشته ساده تر طراحی شده بود و از این حیث داوطلبین کمتر دچار استرس و چالش بودند. همانطور که انتظار می رفت قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به صورت صریح یا پنهان بخشی از سوالات آزمون امسال را به خود اختصاص داده بود و پیامی که به داوطلبین آزمون وکالت ۱۴۰۰ می داد این بود که باید بر روی قانون مذکور بیشتر متمرکز شوند.

درس آیین دادرسی کیفری آزمون وکالت ۱۳۹۹

به نظر نگارنده سوالات درس آیین دادرسی کیفری به نسبت ساده طراحی شده بود و داوطلبین آزمون وکالت را با پایانی خوشایند و رضایت آفرین روبرو می کرد.

آراء وحدت رویه؛ وجه بارز آزمون وکالت ۹۹

یک وجه بارز آزمون وکالت ۹۹ این بود که سوالات تمام دروس آزمون وکالت(به غیر از اصول فقه) حداقل حاوی یک رای وحدت رویه مربوط به یکسال گذشته بود، نکته ای که شاید ضرورت توجه زیاد به آرای وحدت رویه برای داوطلبین آزمون های بعدی وکالت را گوشزد کند.

نویسنده: سیدسبحان هوشیار امامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. خنک آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش /// بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر…
    سلام به همه دوستان، متاسفانه آزمون ۱۳۹۹ کانون وکلا ، در نهایت غیر استاندارد بودن سوالات مطرح شد.نباید فراموش می کردند که این آزمون یک رقابت علمی است در میان افرادی با توانایی مختلف علمی حقوقی ،با تمام علاقه ای که به کانون وکلا دارم باید اعتراف کنم متاسفانه کانون وکلا این رسالت را فراموش کرده و “شگفت آزمونی” شبیه هیچ آزمون استانداردی!!! برگزار کرد، براستی داوطلبی که عمر خویش را گذارده تا به جمع بندی تمام مطالب برسد تا به قولی به نقطه جوش آزمون علمی برسد می بایست این گونه غربال شود ….آیا عیار شناخت “سره” از ” ناسره” راه دیگری جز سوالات غیر استاندارد نداشت…!”ای کاش نخستین سخن ات رنگ هوس داشت” الا ای مسولین انتخاب سوال !!!فراموش کرده اید که ین آزمون ۱۵۰ دقیقه بیشتر زمان ندارد یعنی متوسط هر سوال ۱دقیقه و ده ثانیه پس چگونه و با چه انصافی ۴ سوال را در یک برگه A4 گذارده اید که چه؟؟به دنبال سنجش علم داوطلب هستید یا به دنبال ….؟؟؟؟شاید برخی در پاسخ بنده بگویند برای همه همین است اما سخت در اشتباهند زیرا کسی که علمش را ندارد از روی جهل تست را نمیزند و کسی که عالم است به دلیل کمبود وقت ….!!!!در شگفتم عجب عدالتی..!! پس آنان که می دانند با آنان که نمی دانند برابرند و ما خبر نداشتیم،عجب!!
    البته فقط ۴ سوال نبود که طولانی بود بلکه سوالات متعددی با این ایراد وجود داشت….به همین دلیل تعداد کلمات مندرج در دفترچه ۱۳۹۹ بسیار طولانی تر و بیشتر از سالهای گذشته بوده …! اما به صورت خاص در مورد محتوای سوالات و در ادامه، کلید اشتباه تعریف کردن جای بسی درنگ و تامل و تعمق است …”تا یار که را خواهد و میلش به که باشد” به عنوان مثال در مورد سوال ۴۱ تجارت:در صورت سوال آمده: پس از برگشت زدن چک:باید توجه داشت که در گواهینامه عدم پرداخت مبلغ چک ذکر می شود،بی شک با وجود ۲ مبلغ در چک، بانک صرفا مبلغ کمتر را البته با رضایت دارنده !!!می تواند پرداخت کند یا برای صدور گواهینامه عدم پرداخت لحاظ کندو به تبع آن دادگاه هم گواهینامه عدم پرداخت را مد نظر قرار می دهد بانک مرجع تشخیص روابط حقوقی نیست….!!وقتی صورت چک خط نخورده!و میان روی چک و ظهر چک تفاوتی نیست چرا باید پشت چک را لحاظ کند راستی دوستان آدرس این بانک در کجاست من که تا حالا این چنین بانکی را ندیدم و نشنیدم…حالا فرض کنید که ما در منصب قضا باشیم و این چک مطمئنا اصل عدم زیاده حاکم خواهد بود پس مبلغ کمتر ملاک است نه مبلغ بیشتر ….سوال ۴۲ با توجه به اصل امری بودن قوانین شکلی محل بحث است!!!!سوال ۴۷ با توجه به ایهام در صورت سوال و اصل عدم نیابت!!!باید گفت ایراد جعل در برابر ثالث قابل استماع است، چرا؟؟در صورت سوال بیان شده مطابق قرار!!یعنی چه ؟؟آیا قرار بوده صادرکننده تاریخ خاصی را در سفته درج کند،اما به عمد این کار را نکرده یا اینکه قرار بوده ید بعدی جای خالی را پر کند یعنی اعطای نیابت کرده؟؟؟تا یار که را خواهد و میلش به که باشد!!وقعا قحطی و کمبود واژه است؟؟ سوال ۴۹ عجب سوالی بود دوستان دیگر درموردش صحبت کردند ” تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل” برویم سراغ سوال۵۲ به نظر این سوال گزینه کاملا صحیحی ندارد اما باید گفت میان بد و بدتر عقل حکم می کند بد را برگزینیم چطور حق العمل کار حق حبس دارد مگر مگر مگر !! شرط خلاف شده باشد یعنی در صورتی می تواند حق حبس اعمال کند که این حق را اسقاط نکرده باشد بنابراین گزینه ای که تمام و کمال این حق را به حق العمل کار می دهد اشتباه است و گزینه ای که به صورت نسبی!! به موضوع نگاه کرده صحیح ( با تسامح)به نظر می رسد چرا این گزینه هم اشتباه است؟؟زیرا اصل را بر عدم استحقاق حق العمل کار دانسته حال آنکه اصل بر داشتن حق حبس است مگر حق العمل کار آن را اسقاط کرده باشد…. اشکالی نداره بزرگ میشیم یادمون میره !!! ….در دروس و سوالات دیگر از جمله مدنی سوال ۱۸ که می بایست ذکر می شد “بدوا !!!!!حق فسخ ندارد” و به دلیل صنعت واج آرایی ادبی حرف ش و مچ گیری و اساسا به دنبال سنجش سواد وعلم داوطلبان نبودن گزینه ها این گونه به ما می گویند که”” فرقی میان آنان که می دانند با آنان که نمی دانند نیست””….اشکالات به همین جا ختم نمی شود … در خیر جماعت چه سخن ها که نگفتیم //// ای کاش یکی زین همه گفتن اثری داشت… از صبوری شما خواننده عزیزم سپاس بیکران….

    1. بسیار عالی جناب محسن با این قلم زیبا و روان و استدلال های شایسته و به جا از نظر بنده حقیر . انشاالله در این آزمون و تمام مراحل زندگی موفق و موید باشید. یاعلی.

  2. سلام
    خواهش میکنم یک نفر راهنمایی کنه ک دفتر چه ۹۰۱d رو چجوری پیدا کنم.همه جا فقط دفتر چه b هست.

  3. دوستان در درس مدنی یک اشتباه املایی وجود داشت که امثال بنده نتوانستیم به خاطر همان غلط املایی پاسخ سوال را انتخاب کنیم. در متن سوال اینطور بود که “زوج” به “زوجه” وکالت برای اجرای طلاق داده، اگر “زوجه” مجنون دایمی شود به چه صورت میشود: بنده میدانستم که اگر “زوج” مجنون شود وکالت منفسخ میشود و لیکن “زوجه” میتواند فقط از حق فسخ نکاح (محصور در ماده قانونی) استفاده کند، اما هر چه فکر کردم متوجه نشدم که اگر “زوجه” مجنون شود خودش چکار میتواند بکند و احتمال دادم چون خودش مجنون شده نمیتواند فسخ نکاح بخواهد!! بنابراین سوال را از ترس نمره منفی رها کردم. اما بعدا متوجه شدم غلط املایی بوده و در متن سوال درواقع زوج مجنون شده نه “زوجه” ! خوب این ظلمی است که سنجش و کانون وکلا در حق بنده و امثالهم به دلیل عدم دقت در تایپ کلمات با یک حرف “ه” آخر کلمه که زن و مرد بودن رو جابجا میکنه مرتکب شده اند و بنده ۳ نمره از دست دادم.

  4. سلام با این درصدها و با داشتن سهمیه ایثارگری در کانون مرکز که امسال ۵۴۰ نفر سهمیه میگیره امکان قبول شدن هست؟
    ۳۰ تا مدنی
    ۲۶ تا ادم
    ۲۱ تا تجارت
    ۲۳ تا اصول
    ۴۸ تا جزا
    ۷۸ تا ادک

  5. به نظر بنده ما مردمان این خطه رو هر کاریشون بکنی حرف حرفی هستند. در عروسیها یا بفرمایید شامها حتی اگر در حد کامل و عالی و چند نوع غذا درست کنند بازهم اخر سر یه ایرادی یا حرفی هست که بزنند! “چرا در بازه و چرا دم خر درازه و…
    قابل توجه اونهایی که هی عصبی بودند و میگفتند چرا آزمون برگزار نمیشه، رییس اسکودا فلان، رییس سنجش بیسار و… الان آزمون برگزار شد خوب شد؟ موفق شدن؟ جالب اینجاست همونهایی رو میشناسم که تشنج ایجاد میکردن اما الان هی میگن سوالها سخت بوده، آیا میشه اعتراض کرد؟! سخت نبود آیا؟!!!!!!! متاسفانه صبوری، احترام، بزرگ شدن، انسانیت و منش در بسیاری وجود نداره فقط میخواییم به یک نوعی یک تشنجی درست کنیم و تمام.! به نظر بنده وکلا و قضات و حقوقدانها اول باید صبوری، مهربانی، آرام بودن، صبوری و احترام به دیگران رو آموزش ببینند و سپس به سمت آزمون بروند.

  6. آزمون نظام مهندسی رو لغو کنید این آزمون ۸ ساعت زمان میبره چجور تو گرمای خوزستان تا آخر آزمون ماسک بزاریم

  7. باسلام
    چطور میشه به برخی از سوال های آزمون وکالت اعتراض کرد به کجا باید اعتراض کنیم کسی میتونه راهنمایی کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا