نکاتی برای داوطلبان آزمون وکالت

نکاتی برای داوطلبان آزمون وکالت

باید و نبایدهای شب آزمون وکالت

ساعت ۹ صبح جمعه هزاران داوطلب ورود به حرفه وکالت، روی صندلی حوزه‌های برگزاری آزمون وکالت خواهند نشست، رشد فزاینده داوطلبان آزمون وکالت در سال‌های اخیر حکایت از اشتیاق فارغ التحصیلان پر تعداد رشته حقوق برای ورود به این حرفه دارد.

داوطلبان آزمون، هر اندازه که توانسته اند مطالعه و کسب آمادگی علمی برای شرکت در آزمون کرده اند ولی برای موفقیت در این آزمون فشرده توجه به نکات دیگری نیز هست که هر یک می تواند در تغییر نتیجه آزمون داوطلبان موثر باشد.

♦ نکات شب پیش از آزمون:

۱- محل حوزه آزمون را به دقت شناسایی کنید، برای این کار می توانید از نقشه گوگل استفاده کنید یا اینکه یکبار مسیر را با خودرو طی کنید.

۲- اطلاعات روی برگه ورود به جلسه را به دقت کنترل کنید و اگر متوجه اختلاف یا نقصی شدید، طوری برنامه ریزی کنید که اقلا نیم ساعت زودتر به حوزه آزمون مراجعه کنید.

۳- قسمت مشخص شده روی برگه آزمون را امضا کنید و انگشت بزنید و یک سوزن روی برگه فرو کنید تا بتوانید با استفاده از آن برگه را روی لباس خود نصب کنید.

۴- دو مداد مشکی نرم، یک مداد نوکی (اتود) که داخل آن یک مغز اضافه داشته باشد، یک مداد تراش کوچک مرغوب، یک پاک کن بزرگ از نوع مرغوب، یک خودکار آبی، کارت ملی خودتان، چند برگ دستمال کاغذی و مقداری شکلات تلخ و شیرین را به همراه برگه ورود به آزمون که به دقت تا کرده اید داخل یک جامدادی کوچک زیپ دار قرار بدهید، اگر جامدادی مناسب ندارید، این وسایل را داخل یک کیسه کوچک قرار بدهید.

۵- ساعت زنگ دار رومیزی یا تلفن همراهتان را برای ساعت ۶ صبح تنظیم کنید، علاوه بر آن از یکی دیگر از اعضای خانواده بخواهید که او هم همین کار را بکند و فردا صبح از بیدار شدن شما مطمئن شود.

۶- بهتر است برای رفتن به محل حوزه آزمون از خودرو شخصی استفاده نکنید، مخصوصا اگر خودتان به تنهایی رانندگی می کنید حتما برای پیدا کردن جای پارک با مشکل مواجه خواهید شد.

۷- بهتر است از شب قبل تاکسی رزرو کنید، یا از شخص دیگری بخواهید که شما را به محل آزمون برساند، به این شکل در صورت مواجه شدن با ترافیک و ازدحام خودرو در نزدیکی محل آزمون می توانید از خودرو پیاده شوید و خودتان را به سرعت به حوزه آزمون برسانید.

۸- شام سبک بخورید و هر چه زودتر بخوابید.

♦ نکات صبح روز آزمون:

۱- پیش از اینکه به طور کامل تخت خواب را ترک کنید، صدای ساعت زنگ دار را قطع نکنید.

۲- صبحانه سبک و مقوی دارای مواد قندی بخورید، از خوردن مواد چرب یا شور خودداری کنید و پیش از ترک منزل مقداری قهوه غلیظ بنوشید.

۳- اگر فرصت دارید دوش آب سرد بگیرید.

۴- اگر تاکسی رزرو کرده اید یا با کسی برای رفتن به محل آزمون قرار گذاشته اید دوباره هماهنگ کنید، اگر نه زودتر درخواست تاکسی کنید و بخواهید جلوی منزل منتظر شما بماند.-

۵- یک ساعت مچی مطمئن و دقیق همراهتان بردارید.

۶- وسایلی که از شب قبل جمع آوری کرده بودید را کنترل کنید و یک بطری کوچک آب هم بردارید.

۷- کفش و لباسی بپوشید که خیلی راحت باشید.

۸- از همراه بردن لوازم اضافه مخصوصا تلفن همراه خودداری کنید، اگر تمایل به مطالعه و مرور مطالبی دارید کتاب یا جزوه ای بردارید که بتوانید آن را گوشه ای رها کنید و نگران از دست دادنش نباشید.

۹- اگر دارویی استفاده می کنید که اثر خواب آور دارد با اجازه پزشک استثنائا در این نوبت استفاده نکنید و به هیچ وجه برای کنترل اضطراب در جلسه آزمون از دارو یا دمنوش‌های آرامبخش استفاده نکنید، مواد آرامبخش عمدتا خواب آور هستند و عملکرد ذهنی شما را پایین می آورند.

۱۰- پیش از ترک منزل مخصوصا از مادرتان بخواهید برای موفقیت شما دعا کند.

♦ نکات پیش از آغاز آزمون:

۱- در زمان انتظار برای ورود به محل آزمون و پیش از آغاز آزمون ابدا با سایر داوطلبان صحبت نکنید و به مطالبی که ممکن است در مورد حجم مطالعه یا تجربیات آنان از آزمون‌های گذشته بشنوید توجه نکنید.

۲- محل صندلیتان را شناسایی کنید و مطمئن شوید که تصویر و شماره داوطلبی روی دسته صندلی متعلق به شما باشد.

۳- پس از شناسایی صندلی و استقرار، به توالت بروید.

۴- پیش از آغاز آزمون، برگه ورود به جلسه را روی لباستان نصب کنید.

۵- مداد و لوازمی که نیاز دارید را به شکل مطمئن در جای مناسبی بگذارید که در دسترس باشند.

۶- کارت ملی را در جیب پیراهنتان یا جای در دسترس دیگری بگذارید تا هنگام مراجعه مسوول کنترل هویت داوطلبان به او نشان بدهید.

♦ نکات پس از آغاز آزمون:

۱- به ترتیب به سؤالات درس‌هایی که به آن مسلط تر هستید پاسخ بدهید و الزاما از نظم سؤالات در دفترچه تبعیت نکنید.

۲- مراقب باشید و مرتب کنترل کنید که پاسخ‌ها در پاسخنامه جابجا نشوند و اقلا پس از پاسخ به هر چند سؤال یک بار شماره سؤال را با شماره ردیف مربع‌های پاسخنامه تطبیق بدهید.

۳- به مطالب اضافه ای که از بلندگوی سالن اعلام می شود توجهی نکنید، هیچ مطلب مهمی که مربوط به شما باشد تا پایان آزمون اعلام نخواهد شد.

۴- وقتتان را با خوردن کیکی که هنگام ورود به شما داده اند یا خوراکی‌های دیگر تلف نکنید، اگر احساس ضعف کردید از شکلاتی که همراه آورده اید بخورید و در ساعت دوم آزمون هم مقداری از شکلات تلخ بخورید.

۵- به زمانبدی دقت کنید، در عین حال دچار عجله نشوید، با توجه به افزایش زمان آزمون در این دوره شما به طور متوسط برای هر درس ۲۲ و نیم دقیقه زمان دارید، بهتر است اگر برای یک درس به زمان بیشتری نیاز دارید، پس از پاسخ دادن به همه سؤالات به آن درس برگردید، فراموش نکنید که حتما با درس‌هایی که تسلط بیشتر دارید شروع کنید.

۶- استرس دشمن بزرگ داوطلبان آزمون وکالت است، کاملا آرام باشید، مرتب به ساعت نگاه نکنید، اگر هیجان زده یا مضطرب شدید چند لحظه چشمانتان را ببنید و کمی آب بخورید.

۷- سؤالات را با دقت بخوانید، سؤال را خیلی پیچیده تحلیل نکنید، درست است که امکان دارد سؤالات دارای پیچیدگی‌هایی باشند ولی سراغ فرض‌های بعید نروید، اگر بین گزینه‌ها دچار تردید شدید، اولین پاسخی که به نظرتان صحیح رسیده بود را انتخاب کنید.

۸- ترس از اثر ویرانگر نمره منفی نباید موجب شود که به تعداد کمی از سؤالات پاسخ بدهید، شما برای قبول شدن در آزمون وکالت نیاز به کسب نمره خوب دارید و برای این باید به تعداد کافی از سؤالات پاسخ بدهید، بنا بر این اگر ۷۰ درصد اطمینان داشتید، به سؤال پاسخ بدهید.

انشاءلله سال آینده در ردای وکالت مشغول خدمت خلق باشید

نویسنده: سیاوش هوشیار

 

   

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. با سلام.
    به امید خداوند منان بهار سال ۱۳۹۹ مصادف با شروع کارآموزی مان باشد
    به امید موفقیت تک تک دوستان
    یا حق 🌷

    1. حدیث پیامبر هست مبنی بر اینکه اگر ۴۰ مومن برای امری دعا کنند به اذن خداوند رخ میدهد از همه وکلا و کاراموزان و بعبارتی هرکسی که این پیام را میخواند میخواهم از ته دل دعا کنند برای کسانی که زحمت کشیدند و تلاش کردند

      حسبنا الله و نعم الوکیل

  2. سلام.
    از هر کرانه تیر دعا کرده‌ام روان
    باشد کز آن میانه یکی کارگر شود
    از کیمیای مهر تو زر گشت روی من
    آری به یمن لطف شما خاک زر شود
    برای موفقیت همه دعا میکنم و شما هم برای هم دعا کنید ک راه اجابت دعا داشتن دل دریایی و خاستن خوبی برای دیگرانه.
    شما هم برای من دعا کنید ک محتاجم.
    اصول پارسال هم سخت نبود و پیچیدگی چندانی نداشت و سوالات روتین و ساده بود. سختی آزمون پارسال جزا بود. امیدوارم امسال داعیه داران آزمون استاندارد بتونن صدو بیست سوال استاندارد اگرچه سخت طرح کنن…….
    سوالاتی با چند پاسخ یا بدون پاسخ یا با نظر اختلافی سوال سخت نیست غیر استاندارده…….

  3. سلام دوستان. بیاین و برای قبولی هم از ته دل دعا کنیم دعا با زبان دیگران به اجابت نزدیکتره و بخایم خدا خیرمونو رقم بزنه. سوالای مدنی سادگی محسوسی ب سال قبل داشت و ازون پیچیگدگیا خبری نبود دصت کم در ظاهر خبری نبود. آدم ک چار پنج تا قانون خاص داشت اصن شوکه کننده بود و شروع سوالات با همون قوانین خاص استرس آور بود. تجارت نسبتا قابل قبول بود و علی رغم سختی اصول برای خود من اصول بی نهایت ساده بوده و تمام مباحثی ک هم تسلط داشتم و هم خیلی کار کرده بودم اومده بود اما امان از جزا که برا خود من سخت بود و آدک هم انتظار میرفت سختتر باشه ولی خدارو شکر نبود. میمنونه جزا و آیین دادرسی مدنی ک خدا بخیر کنه……

      1. سلام ابدا ساده نبود ولی شانس بزرگ من این بود که مباحثی اومده بود ک من تسلط کامل داشتم و کار کرده بودم. یک سوال نزدم دو سوال هفتاد سی زدم و هفده سوال صد در صد

        1. سلام مجدد
          امیدوارم همیشه موفق باشید در صورتی که ممکن باشد لطفاً منابعی که برای درس اصول فقه مطالعه کردید از طریق ایمیل بنده یا در یادداشت های همین مطلب و همین صفحه معرفی کنید . بسیار ممنون

          1. علیک سلام مجدد سلام مجدد
            خب من ارشد فقهم و بخشی از تسلطم به دلیل اینه ک از بدو کارشناسی با این درس درگیر بودم و خوشبختانه اساتید بی نظیری داشتم که این درسو برام آب خوردن کردن. نکته دیگر اینه ک منبع من فقط کتاب مرحوم آقای محمدی بوده و حضور در آزمونهای دادستان. قصد بزرگنمایی یا تبلیغ ندارم چون اصول ب تنهایی نمیتونه تضمین قبولی من باشه ب خصوص ک جزا رو بد زدم ولی ایننو میتونم با قاطعیت بگم تقریبا صد در صد سوالات اصول رو من در آزمونهای این موسسه دیده بودم ک یا مستقیم عینا همون مبحث با گزینه یکسان داشت مثل سوالی ک بیان میکرد با منتفع شدن یکی از شروط کدوم حکم مشروط ب قوتش باقیه یا سوالی ک در باره حکم تکلیفی و وضعی بود….. و یا غیر مستقیم و شبیه اون سوال و مطلبی ک تو آزمون اصلی اومد تو آزمون آزمایشیم اومد.
            و ی پیشنهاد ب شما و همه دوستان عزیز. راه یادگرفتن اصول منبع خوب نیست درگیر شدن با این درسه یعنی سعی کنید ک از مباحث اصولی تو زندگی روزمره استفاده کنید….. ممکنه خنده دار باشه ولی حقیقت اینه ک اصول درس حفظی نیست و این تنها راهشه ک ب پوستو گوشتتون بشینه. البته بلاشک کسی منکر تاثیر ی منبع خوب نیست ولی مهمتر از منبع خوب به چالش کشیدن این درسه. و اینم بگم ک در مقابل این ک اصول نقطه قوتفقهیاست تجارت نقطه ضعفشونه مث خودم ک صفر صفر بودم انقد ک تصمیم داشتم سفید بذارم. اما بعد تصمیم گرفتم ازش نترسمو ب جنگش برم. اگرچ ک هنوز تجارت ضعیفه ولی از صفر تو این آزمون نزدیک شصت هستم و این خودش برای من ی پیروزی اگرچه ک خود آزمون قبول نشم ک البته امیدوارم ب دعای خیر عزیزانم و یاری خدا این مرحله هم با موفقیت سپری بشه
            از ته دل دعا میکنم شما و همه دوستان تو این آزمون و باقی مراحل زندگی موفق و سربلند باشید.
            منم پر از استرسو نگرانیم شمام برای آرامش و البته قبولی من دعا کنید باشه ک خدا دعای هممونو اجابت کنه.

      1. سلام. امیدوارم به دعای خیر عزیزان همه دوستان ازین مرحله و مراحل بعدی زندگی ب سلامتو سر بلندی عبور کنن. از شما هم سپاسگزارم و امیدوارم شما هم موفق باشید

    1. سلام دوباره
      از راهنمایی شما و پاسخ مبسوط شما بسیار ممنونم آرزومند موفقیت جنابعالی و همه دوستان هستم.

  4. با سلام.
    با توجه به اینکه پاسخ ها رو هم موسسات آماده کردن و با توجه به اختلافاتی که در پاسخ موسسات با هم وجود داشت معدل من بین ۸.۶ تا ۹.۰۵ متغیر هست… حالا پاسخ رسمی سنجش هم بیاد میانگینش بشه ۸.۷ معدل من…
    حالا من سوالم اینه با توجه به افزایش ظرفیت سهمیه ایثار گران از ۳۰ به ۶۰ نفر در کانون فارس و اینکه آخرین قبولی پارسال در سهمیه ایثار گران فارس معدلش ۹.۳ بوده و امسال هم چندان افزایش متقاضی برای کانون فارس وجود نداشته آیا امکان قبولی با میانگین معدل ۸.۷ در سهمیه وجود داره؟
    درباره سوالات هم من واقعا موندم چطور برخی میگن خیلی آسون بوده… امسال به دلیل اینکه مدنی پارسال وحشتناک بود مدنی رو اسون داده بودن اما بقیش در کل از پارسال واقعا سخت تر بود… ایین دادرسی مدنی که ا قانون خاص شروع میشد و ادامه داشت تا چند تا سوال! یا روی قسمت هایی تاکید شده بود که چندان مورد مطالعه نبودن… از طرفی اصول فقه هم که وحشتناک بود ! دادرسی کیفری متعادل و خوب و اما جزا هم که سوالات طولانی و حتی اختلافی داده بودن چطور برخی میگن اسون بوده الله اعلم … اقلا در قیاس با پارسال تفکیک کنن بگن مدنی آسون بود نه همه درس ها…

  5. امسال درس ایین دادرسی مدنی و اصول فقه سخت بودن.
    درصد ها طبیعتا توی این دو درس میاد پایین.
    تجارت نسبت به پارسال سخت تر بود اما نه به معنی سخت بودن سوالات … سوالات تجارت متوسط بودن.
    مدنی در عین حالی که همه بعد از آزمون از آسون بودنش میگفتن بعد از انتشار پاسخ نامه مشخص میشه که نکاتی داشته که شاید مورد توجه قرار نگرفته باشن… مثل سوال ۱۸ و۱۶ و۱۲ و۶ و… ظاهر سوالات فریبنده بودن و سریع گزینه مد نظر رو زدیم اما ممکنه جواب اونی که زدیم نباشه.

    1. سلام
      دقیقا با نظر شما موافقم در عین سادگی حاوی نکات ریزی بود که دقت بیشتری باید میشد

  6. بسیار وزین
    الان دو ساعت بعد ازمونه و الان که نگاه کردم دقیقا تموم کارایی که انجام دادم رو بیان فرمودید فقط میمونه هیجان اومدن جوابها که کولاک میکنه در من
    بشکن زنان اومودم بیرون و حدود ۹۰ تا از پاسخهایی که زده بودم رو تونستم به کاغذی منتقل کنم و بیارم باخودم و الان منتظرم موسسات پاسخنامه پیشنهادی خودشونو اعلام کنن تا مقایسه کنم
    با ارزوی سربلندی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا