نمونه رای محکومیت به اتهام عمل منافی عفت غیر از زنا (در حد خلوت کردن)

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- یکی از شعب محاکم تجدیدنظر کشور، با تایید رای دادگاه بدوی، خلوت کردن یک زن و مرد را مصداق جرم «رابطه نامشروع» دانست.

قضات این دادگاه هرگونه رابطه زن و مرد فاقد علقه زوجیت را که با قصد التذاذ باشد (قدم زدن، مکاتبه، مکالمه تلفنی و…) مشمول عنوان مجرمانه مندرج در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی دانسته‌اند.

ماده ۶۳۷ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی  (‌تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده):

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

متن رای به شرح زیر است:

«رای دادگاه»

درخصوص تجدید نظر خواهی آقای … فرزند سید … متولد سال … (با وکالت آقای …) و خانم … فرزند … متولد سال … (با وکالت خانم لیلا …) از دادنامه شماره … شعبه … دادگاه کیفری ۲ که متضمن محکومیت هر یک به تحمل سی و پنج ضربه شلاق تعزیری بابت انجام عمل منافی عفت غیر از زنا، با یکدیگر در حد خلوت کردن (موضوع شکایت خانم … همسر متهم ردیف اول) می باشد، موجه نیست.

زیرا

اولا

با عنایت به گزارش ضابطان، به مودای گواهی شهود و مطلعان قضیه که نسبت به آن اعتراض موثری نشده و سایر قرائن امارات مقید علم موجود در پرونده دلیل کافی برای احراز بزهکاری مشارالیهما وجود دارد،

ثانیا

در این مرحله نیز ایراد و دفاعی که موجدات فسخ رای یاد شده را ایجاب نماید به عمل نیامده است و بر خلاف مدافعات وکلای متهمان، وقوع بزه موضوع ماده ۶۳۷ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، محدود به انجام عمل فیزیکی نیست، چرا که ماده مرقوم هم، «رابطه نامشروع را جرم انگاری کرده و هم «عمل منافی عفت مادون زنا از قبیل تقبیل و مضاجعه» را و در تحقق بزه معنون از طریق اول با توجه به مفهوم لغوی رابطه (آنچه دو تن با دو چیز را به هم پیوستگی و ارتباط می دهد، علاقه بین دو تن یا دو چیز) وجود ارتباط فیزیکی شرط نیست، بلکه هر گونه مراوده بین زن و مرد فاقد علقه زوجیت و به ویژه زن و مرد داری مانع نکاح از قبیل مکالمه تلفنی، قدم زدن در بارک با خیابان، مکاتبه، خلوت کردن در منزل یا خودرو و … اگر همراه با توافق طرفین و با سوء نیت (قصد التذاذ) باشد به این علت که این رفتار مورد نهی شارع قرار گرفته مشمول ماده مزبور می باشد

و ثالثا

رسیدگی در مرحله نخستین از لحاظ رعایت صول و تشریفات دادرسی فاقد اشکال موثر قانونی است،

بنابراین دادگاه ضمن رد تجدید نظر خواهی، دادنامه تجدید نظر خواسته را با اصلاح عنوان اتهام از «انجام عمل منافی علت غیر از زنا» به «برقراری رابطه نامشروع» تایید می نماید. این رای به استناد ماده ۴۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری قطعی است.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. این رای اشتباه است . چون قانون ماهوی جزایی رو تفسیر موسع کرده !!! قاضی محترم باید اصول مهم حقوق جزا رو یک بازخوانی مجدد بکنه . اگر اینجور بخوایم با توسیع قوانین جزایی رو تفسیر و تبیین و استنتاج بکنیم که باید در کشور یک دیوار بزرگ مثل دیوار سریال گیم آو ترونز بکشند و مردا این ور ، زنا اون ور !!! همین آرا و اعمال هست که باعث وهن و سست جلوه دادن ابهت یک ایدئولوژی می شه متاسفانه

  2. حکم اینقدر شکه کننده بوده که کانال اختبار نتوانسته شعبه و شهر صدور حکم بیان کنه.

  3. سلام و علیکم خواهر! قصد و انگیزه که از امور درونیه انسانه چطور احراز می کنید؟ حتما با مشاهده خندیدن طرفین قصد تلذذ استنباط می کنید! خب باب علم قاضی هم که بازه و با خیال راحت میشه محکوم کرد!

  4. به نظرم حرف شما درست نیست اگه قرار کاریه می تونه توی دفتر کار و اداره باشه نیاز نیست در جاهایی که شک برانگیزه قرار بزارند

  5. واقعا جای تاسف داره … توی این زمانه ای که ازدواج سخت شده یه جوون که حقوقش شاید به ۵میلیون برسه و اجاره خونه ها ۴ میلیون به بالاس یعنی اون بنده خدایی که ۵میلیون حقوقشه تازه باید ۳ الی ۴ میلیون دیگه روش بذاره بتونه گوشت و مرغ و برنج کیلویی ۵۰ هزار تومنی بخره…. جای اینکه این مشکلات و حل کنه نشستن حکم میدن که یه زن و مرد داخل ماشین رابطه نامشروع دارن و باید شلاق بخورن جای این حکم های صد من یه غاز فکر چاره باشین که اون زن و مرد جای خلوت کردن تو این اماکن ازدواج سالم داشته باشن … کجای دنیا گفته شده زن و مرد حتما باید تا آخر عمر با هم زندگی کنن شاید یه زن نخواد با شوهرش دیگه زندگی کنه و برعکس یه مرد… انقدر قیمت سکه رو بالا بردن که مرد و زنی که هیچ نوع سازگاری با هم ندارن به اجبار باهم زندگی میکنن و جدا نمیشن اما در کنارش اینجور روابط رو دارن… البته گفتن این مورد ضروری که یک سری از آدما چه مرد چه زن با وجود تمام سازش در زندگی کلا مریضن و دوست دارن روابط خارج از ازدواج داشته باشن واقعا این حکم قاضی محترم جای بحث و تامل داره….

  6. فکر کنید هی ملّت رو دراز کنیم و شلاّق بزنیم،چرا؟ چون قصد التذاذ رو در روابطشون احراز کردیم.
    از همه کار هم راحت تر در حقوق جزا همین احراز کردن سوء نیّت هست واقعاً!!!
    خدایی هی برمیگردیم به تنظیمات کارخانه.

  7. البته من به تجدیدنظرخواه دقت نکردم که آقا بوده.در جواب به خانم نسیم هم مجدد بر فرض اینکه شخص محکوم، خانم بوده نظر دادم. به هر جهت چه آقا چه خانم، قاضی نباید تا این حد پا به حریم خصوصی اشخاص بگذاره و به این راحتی افراد رو محکوم به رابطه مشروع کنه اون هم صرفا با قراین و اماراتی که مبناش هر چیز دیگری غیر از رابطه نامشروع میتونه باشه!

  8. برای درک بهتر از رای صادره، باید کل پرونده مطالعه بشه و گزارش ضابطین قضایی هم مورد توجه قرار بگیره
    تحقیقات دادسرا و رای بدوی هم خیلی در تصمیم گیری موثره.
    انتشار اینگونه مطالب کار درستی هم نیست

  9. اگه صرفا قرار کاری بود همسر آقا ازش شکایت نمی‌کرد و دلیلی بر پنهان کاری وجود نداشت و نوشته ک امارات و قرائن هم مستند پرونده بوده…

    1. همسر خود بنده یه مرد روانی شکاک بود که صحبتهای درسی دانشجویی رو هم رابطه نامشروع میدید و اگر همکلاسیم تماس میگرفت و سوال درسی داشت،دو روز تو خونه دعوا بود حتی با وجود اینکه تلفن رو روی اسپیکر میگذاشتم و میشنید که صرفا مکالمه درسیه! چون همسرش شکایت کرده پس نامشروعه؟
      بعدم قصد التزاز وقتی تنها قرینه بیرونیش خلوت کردنه، ثابت نمیشه! مگر اینکه به مکالمات و محتوای صحبتهاشون دسترسی بوده باشه و مردان توهمی زیادند در ایران! البته بلانسبت مردان عاقل و متفکر.

  10. قبیح بودن این چنین رایی انقدر باید تو شبکه های اجتماعی پر و ترند بشه که دیگه هیچ قاضی ای جسارت صدور احکام این چنینی نکنه! جالبه قاضی تجدید نظرم مصادیق بسیار زیبایی نام برده! مکاتبه و مکالمه تلفنی و خلوت کردن در خودرو! فردا روز میان هر زن و مردی که تنها تو خودرو بودن و علقه زوجیت بینشون نبود رو محکوم به رابطه نامشروع میکنن! دارن استارت اینو میزنن که زن ها مجدد به آشپزخانه ها برگردند و حق حضور فعال در جامعه را نداشته باشند!!!

  11. لطفا در قرائت رای دقت لازم داشته باشین ، تو رای اشاره شده که هرنوع رابطه همراه باقصد التذاذ ، نگفته که صرفا هرنوع ارتباط که همگی دارین جو میدین به قضیه.

  12. بعد میگن قضات باسوادن باید بدون آزمون وکیل بشن!
    چنین استدلالی اونم تو عصر امروز واقعا عجیب و تاسف باره! بعد اونوقت تفسیر مضیق و به نفع متهم چی میشه؟ اصل بر پوشش جرایم منافی عفت و سعی شرع بر پوشش و عدم اثباتشون چی میشه؟ چجوری میشه تو دنیای مدرن امروز که زنان هم پابه پای مردان کار و فعالیت اجتماعی میکنند و این مستلزم قرارهای کاری و تلفنی و ارتباط اجتماعی بین مردان و زنان هست، به این سادگی حکم به رابطه نامشروع داد!
    عجیبه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا