نماینده مجلس: قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

پایگاه خبری اختبار- درحالیکه طبق گفته مسئولان مرکز وکلای قوه قضاییه هنوز درباره نحوه محاسبه نمرات داوطلبان آزمون فوق‌العاده این مرکز اختلاف نظر وجود دارد و جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، با تعیین رقم دقیق افرادی که باید قبول شوند گفت درصورت کمتر شدن تعداد قبولی‌ها از این عدد با همه مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

به گزارش اختبار، آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه موسوم به آزمون فوق‌العاده روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور ۷۲ هزار داوطلب برگزار شد و درحالی‌که وعده اعلام نتایج ظرف ۲ هفته از سوی مسئولان داده شده بود، مسئله اعلام نتایج در عمل با چالش‌های مختلفی روبرو شد و بارها به تعویق افتاد.

در همین حال بعضی نمایندگان مجلس در حساب‌های توییتری خود از قبولی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون خبر داده و آن را پیروزی ناشی از قانون تسهیل صدور مجوزها دانستند.

خبر اعلام این تعداد قبول‌شده در مرحله تستی در برنامه خبری صداوسیما نیز اعلام شد، برنامه‌ای که اسماعیل حسینی ایجی، سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در آن حاضر بود اما گفت این رقم را نه تایید می‌کند و نه تکذیب.

او همچنین گفت که نتایج اولیه روز دوشنبه ۶ تیر منتشر می‌شود و پذیرفته‌شدگان مرحله تستی برای طی مرحله شفاهی و سایر مراحل دعوت خواهند شد.

رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه نیز درخصوص رقم قبول‌شدگان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

«فارغ از اینکه عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله تستی آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا ، عدد دقیقی است یا خیر، باید توجه داشت که جذب مرکز ۲ مرحله ای بوده و هرگز تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله تستی موفق به عبور از مرحله مصاحبه شفاهی و اخذ پروانه کارآموزی نخواهند شد. حسب تجربه حدود نیمی از این افراد در مصاحبه مردود می شوند.»

اعتراض نماینده مجلس به برگزاری مصاحبه شفاهی

در پی اظهارات مسئولان مرکز وکلا درباره برگزاری برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان آزمون تستی، بعضی نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کردند، از جمله جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس و از تدوین‌کنندگان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به اقتصادآنلاین گفت: «در جلسات کمیسیون با وکلا که تاکنون برگزار شده هیچ صحبتی از آزمون شفاهی به میان نیامده بود. برگزاری آزمون شفاهی و در نظر گرفتن نمره آن برای جذب وکیل ممنوع است و باید برای آن از مجلس استفساریه گرفته شود.»

نکته قابل تامل در این رابطه این است که در جلسات کمیسیون جهش تولید که برای بررسی طرح تسهیل… برگزار می‌شد، با تصمیم و دستور علی بهادری جهرمی، رئیس وقت مرکز وکلای قوه قضاییه،‌ نمایندگان این مرکز حضور پیدا نکردند و تنها نمایندگان کانون‌های وکلا شرکت داشتند. به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد تا مسئله مصاحبه شفاهی و عقیدتی درباره جذب وکیل، به طور کلی در جلسات کمیسیون مطرح نشود.

تعویق اعلام نتایج به دلیل اختلاف نظر درباره نحوه محاسبه نمرات

علی‌رغم چشم‌انتظاری داوطلبان برای انتشار نتایج در روز ۶ تیر، این امر یک بار دیگر به تعویق افتاد و سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در توضیح علت تاخیر بیان داشت: «با توجه به اینکه قانون تسهیل یک قانون نوپا می باشد و اختلاف نظر در نحوه محاسبه نمرات بر اساس تراز یا درصد نیز وجود دارد، اعلام نتایج نهایی در تاریخ اعلام شده منوط به تصمیم‌گیری مجدد خواهد بود که اگر نتیجه مطلوب حاصل گردید، نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

بعضی معتقدند طرح موضوع ممنوعیت برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان، یکی از دلایل این تعویق بوده و مسئولان درحال بررسی نحوه حل این مسئله هستند.

نماینده مجلس: تعداد قبول‌شدگان ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر است

از حواشی جالبی که درخصوص اعلام نتایج این آزمون فوق‌العاده ایجاد شده، تعیین رقم دقیق کسانی که می‌بایست قبول شوند از سوی یک نماینده مجلس و هشدار برای کم‌تر نشدن تعداد از این عدد است.

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دراینخصوص در حساب توییتر خود نوشت که اگر آمار قبول‌شدگان از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر کمتر بشود، با تمام مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

این رقم دقیق درحالی بیان می‌شود که اولاً مشخص نیست چگونه نمایندگان مجلس به آن دست پیدا کرده‌اند و ثانیاً هنوز موضوع نحوه محاسبه نمرات داوطلبان مورد اختلاف است.

به نظر می‌رسد چالش‌های این آزمون و حواشی آن همچنان ادامه خواهد داشت و در این میان بیشتر از همه داوطلبانی آسیب می‌بینند که درحال آماده کردن خود برای آزمون وکالت روز ۳۰ تیر کانون‌های وکلای دادگستری هستند.

مشاهده منابع آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. لطفا اینقدر با ادبیات انقلاب و نظام کج روی مجلسی هارو روتوش نکنید، مشخصه اصلا متوجه اتفاق بد که برای نهاد مقدس وکالت افتاده نیستید، در عجبم چرا می زارید عده ای نا آگاه برای ما تصمیم بگیرند و شما چرا خوشحالید؟؟؟!!!

  2. اینجوری میگی چون اون طرف آبی، تو هم اومدی این ور آب ببینیم میتونی اینجوری حرف بزنی، نماینده ای که فرق ماده تبصره رو نمی دونست الان رفته برای قشری تصمیم می گیره که خالق کتاب هایی هستند که اونا حتی از روش هم نمی تونن بخونن.
    بزرگوار اینا میخوان عقده خودشون و اطرافیانشون که نتونستند درس بخونند و در آزمون های حقوقی قبول بشند رو با قانون تسهیل سر همه حالی می کنند

  3. درست میفرمایید پذیرش بیش از حد وکیل تالی فاسد داره که متاسفانه نمایندگان محترم بدون توجه به نظریات کارشناسی صاحب علم قانون رو تصویب کردند که انشالله خیلی زود نتیجه اون رو در جامعه می بینند

  4. مجلس انقلابی یعنی همین چه عجب یکی به فکر جوان ها شد ضمنا این رقم تعداد قبولیو قبلا خوده روسا کانون مرکز اعلام کرده بودن قبولیو این نماینده عزیز هم نقلی از صحبتا اون عزیزان کرده و هیچ خطایی ازش سر نزده و فقط نظارت در امر اجرا صحیح قانون داره میکنه و امر به معروف و نهی از منکر از مسولان زیرربط از قانون تخدی نکنن و باید این ده هزار نفر که بار علمی دارن قبول اعلام بشن همگی چون قانونه و هرکی خلاف قانون عمل کرد باهاش برخورد جدی شه با هر مقامی چون خلاف نظام عمل داره میکنه و باعث تشویش اذعان عمومی میشه

  5. تمام افرادی که از چنین نظراتی طرفداری میکنند، سرخردگان و وامندگانی هستند که علیرغم سالها آزمون وکالت، در هیچ آزمونی پدیرفته نشده اند
    دوستان عزیز خطابم با شماست
    شما اگر وکیل هم شوید، شان و وجهه آن را ندارید و نمیتوانید اعتماد موکل رو به دست اورید و باز هم افراد با سواد از شما پیشی میگیرند
    در اتش حسد و عقده خود بسوزید

  6. داوطلب چندین ساله آزمون وکالت

    ۵ ساله که در آزمون وکالت شرکت میکنم و هر دفعه به خاطر درصد قبولی بسیار کم جا میمونم
    تو رو خدا سنگ جلوی قانون تسهیل نندازید و بزارید یه بار هم که شده کاردان های مجلس انقلابی این کار را عملی کنند.

    ممنونم از شما جناب دکتر شجاعی عزیز

  7. با سلام
    قربان آن کرامت و شرافت و بزرگواری و صلابت شما نماینده مجلس بزرگوار جناب شجاعی بزرگوار و شایسته، حقآ و انصافآ اگر گفته میشود مجلس انقلابی باید نمایندگانی همچون حضرتعالی را در خود جای داده باشد تا برازنده این عنوان گردد جای نمایندگانی مثل شما دهه هاست در مجالس گذشته خالیست اگرچه با تصویب و پشتیبانی این طرح اثبات گردید بحمدالله حضرتعالی تنها نیستید و ضمن آنکه خداوند سبحان و حاضر در هرجا با شماست بوده اند و هستند یارانی که همچون حضرتعالی این شرافت و نجابت و نهایتا برازندگی عنوان مجلس انقلابی را کماکان معنا بخشیده ، از پاسداری آن از پای نمی نشینند…خداوند متعال همواره یاری رسان و امدادگرتان …..

    1. با سلام خدمت سایت اختبار و همراهان لطفاً یکی توضیح بده این ( اقای محمد پوراصغر داوطلب آزمون وکالت ) چی میگه !!!! اخه این حرفها یعنی چی!!؟؟ ایشون دست فردوسی شاعر بزرگ را از پشت بسته . فردوسی در شاهنامه خود، در مدح پادشاهان اینگونه صحبت نمی کرد .

  8. دیدگاه من ثبت نشد عجب سالی ده هزار نفر مگه چه خبره اینهمه وکیل حداقل وجهه قانون خراب نکنید

  9. سلام علیکم

    درصورت بالا رفتن کمیت الزاماً کیفیت پائین نمیاید چراکه بحث حیات و رزق وکلا در میان است و مسابقه زنده ماندن این هنر وکالت مبتنی بر ادامه تحصیل روزانه علم حقوق برای وکلا میباشد و آنانی که صرفاً با تکیه بر کمیت آمده اند خودآگاه یا ناخودآگاه خذف شده و آنهایی که کیفیتشان را بالا میبرند پاینده اند …
    این جراحی حقوقی ، بدون خونریزی نخواهد بود اما کسب صحت و سلامت جامعه حقوقی بیمار ایران اسلامی بحمدلله و عملکرد دکترین حاذق حزب الله ، مانند دیگر عملکرد حزب الله بدون اعتراض مافیا نخواهد بود…
    با حزب الله و عملکرد علوی ایشان آشنا شویم تا موُمن بمانیم… ان شاالله

  10. بابت تک تک لحظاتی که برای آزمون وکالت استرس کشیدم چه تعویق های پارسال چه بازی های امسال مسئولین کانون و مرکز و نماینده‌ای مجلس و قوه قضائیه رو حلال نمیکنم که تو اوج جوونی اندازه یه آدم ۷۰ سال تو همین دوسال استرس کشیدم
    خدا ازتون نگذره این حق الناسه

  11. با سلام هدف و غایت اصلی قانونگذار محترم در تدوین و تصویب طرح تسهیل مرتفع نمودن موانع ، سهولت اخذ مجوز کسب و کار و حذف روشهای سنتی و سلیقه ای در انتخاب افراد اصلح می باشد بنظر انجام مصاحبه شفاهی با روح این قانون کاملا در منافات و تضاد بوده چرا که همین روش و موضوع خود باعث ترویج عملکرد سلیقه ای و موج بدبینی به ملاک های قانونی و واقع گرا است اصرار مسئولین محترم مرکز به ادامه این شیوه برگزاری مصاحبه شفاهی اهداف قانون موصوف را در آتیه محقق نخواهد کرد لطفا تصویب کنندگان محترم این قانون به این مهم التفات ویژه ای معطوف نمایند. با سپاس

  12. چه آشکارا تهدید میکنن که تخلف کنند؛آزمونی که دستوری و غیر استاندارد باشد و عوامل اجرایی آن هیچ اراده و دخالتی نداشته باشند دو زار ارزش و اعتبار ندارد و وای به حال نهاد و شغل وکالت که بازیچه کمیسیون شد و بالاتر از آن وای به حال حقوق عامه ای که قرار است به دست وکیل نما زیر پا له شوند

  13. بس کنید آقای شجاعی شما کی هستید که بخوایید قانون رو به عنوان اسلحه تهدید به سلامت جامعه استفاده کنید، هر وقت طلبه ها بی حساب و کتاب وارد حوزه شدند شما نگران ورود ۱۰ هزار نفر در هر دوره به وکالت باشید…
    مرکز وکلا و کانون وکلا لطفا متحد شوید، به داد اعتبار و شرافت وکالت برسید…
    لطفا نشر دهید.

  14. ضمن عرض سلام به حجت الاسلام دکتر حسن شجاعی،از تلاش ایشان جهت مبارزه با انحصار کمال تشکر را داریم.خداوند شما را از گزند دشمنان طریق حقیقت حفظ بفرماید.همانگونه که سردار دلها حاج قاسم با روحیه جهادی،از آرمان های انقلاب دفاع کرد.از مخلصین همین طریق در سنگر مجلس از شما و نیروهای انقلابی توقع داریم مانند حاج قاسم در احقاق حق مردم مبارزه و جهاد کنید.درود خداوند بر شما و همه پاسداران حقوق ملت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا