نماینده مجلس: قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

پایگاه خبری اختبار- درحالیکه طبق گفته مسئولان مرکز وکلای قوه قضاییه هنوز درباره نحوه محاسبه نمرات داوطلبان آزمون فوق‌العاده این مرکز اختلاف نظر وجود دارد و جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، با تعیین رقم دقیق افرادی که باید قبول شوند گفت درصورت کمتر شدن تعداد قبولی‌ها از این عدد با همه مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

به گزارش اختبار، آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه موسوم به آزمون فوق‌العاده روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور ۷۲ هزار داوطلب برگزار شد و درحالی‌که وعده اعلام نتایج ظرف ۲ هفته از سوی مسئولان داده شده بود، مسئله اعلام نتایج در عمل با چالش‌های مختلفی روبرو شد و بارها به تعویق افتاد.

در همین حال بعضی نمایندگان مجلس در حساب‌های توییتری خود از قبولی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون خبر داده و آن را پیروزی ناشی از قانون تسهیل صدور مجوزها دانستند.

خبر اعلام این تعداد قبول‌شده در مرحله تستی در برنامه خبری صداوسیما نیز اعلام شد، برنامه‌ای که اسماعیل حسینی ایجی، سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در آن حاضر بود اما گفت این رقم را نه تایید می‌کند و نه تکذیب.

او همچنین گفت که نتایج اولیه روز دوشنبه ۶ تیر منتشر می‌شود و پذیرفته‌شدگان مرحله تستی برای طی مرحله شفاهی و سایر مراحل دعوت خواهند شد.

رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه نیز درخصوص رقم قبول‌شدگان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

«فارغ از اینکه عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله تستی آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا ، عدد دقیقی است یا خیر، باید توجه داشت که جذب مرکز ۲ مرحله ای بوده و هرگز تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله تستی موفق به عبور از مرحله مصاحبه شفاهی و اخذ پروانه کارآموزی نخواهند شد. حسب تجربه حدود نیمی از این افراد در مصاحبه مردود می شوند.»

اعتراض نماینده مجلس به برگزاری مصاحبه شفاهی

در پی اظهارات مسئولان مرکز وکلا درباره برگزاری برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان آزمون تستی، بعضی نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کردند، از جمله جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس و از تدوین‌کنندگان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به اقتصادآنلاین گفت: «در جلسات کمیسیون با وکلا که تاکنون برگزار شده هیچ صحبتی از آزمون شفاهی به میان نیامده بود. برگزاری آزمون شفاهی و در نظر گرفتن نمره آن برای جذب وکیل ممنوع است و باید برای آن از مجلس استفساریه گرفته شود.»

نکته قابل تامل در این رابطه این است که در جلسات کمیسیون جهش تولید که برای بررسی طرح تسهیل… برگزار می‌شد، با تصمیم و دستور علی بهادری جهرمی، رئیس وقت مرکز وکلای قوه قضاییه،‌ نمایندگان این مرکز حضور پیدا نکردند و تنها نمایندگان کانون‌های وکلا شرکت داشتند. به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد تا مسئله مصاحبه شفاهی و عقیدتی درباره جذب وکیل، به طور کلی در جلسات کمیسیون مطرح نشود.

تعویق اعلام نتایج به دلیل اختلاف نظر درباره نحوه محاسبه نمرات

علی‌رغم چشم‌انتظاری داوطلبان برای انتشار نتایج در روز ۶ تیر، این امر یک بار دیگر به تعویق افتاد و سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در توضیح علت تاخیر بیان داشت: «با توجه به اینکه قانون تسهیل یک قانون نوپا می باشد و اختلاف نظر در نحوه محاسبه نمرات بر اساس تراز یا درصد نیز وجود دارد، اعلام نتایج نهایی در تاریخ اعلام شده منوط به تصمیم‌گیری مجدد خواهد بود که اگر نتیجه مطلوب حاصل گردید، نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

بعضی معتقدند طرح موضوع ممنوعیت برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان، یکی از دلایل این تعویق بوده و مسئولان درحال بررسی نحوه حل این مسئله هستند.

نماینده مجلس: تعداد قبول‌شدگان ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر است

از حواشی جالبی که درخصوص اعلام نتایج این آزمون فوق‌العاده ایجاد شده، تعیین رقم دقیق کسانی که می‌بایست قبول شوند از سوی یک نماینده مجلس و هشدار برای کم‌تر نشدن تعداد از این عدد است.

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دراینخصوص در حساب توییتر خود نوشت که اگر آمار قبول‌شدگان از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر کمتر بشود، با تمام مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

این رقم دقیق درحالی بیان می‌شود که اولاً مشخص نیست چگونه نمایندگان مجلس به آن دست پیدا کرده‌اند و ثانیاً هنوز موضوع نحوه محاسبه نمرات داوطلبان مورد اختلاف است.

به نظر می‌رسد چالش‌های این آزمون و حواشی آن همچنان ادامه خواهد داشت و در این میان بیشتر از همه داوطلبانی آسیب می‌بینند که درحال آماده کردن خود برای آزمون وکالت روز ۳۰ تیر کانون‌های وکلای دادگستری هستند.

مشاهده منابع آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

    1. بابا خوندن نظرت اعصاب رو خورد میکنه نه جملت معلومه نه محتوای کلامت نه منظور اصلیت اول برو ادبیاتتو کمی بالا ببر بعد راجع وکیل شدنت صحبت میکنیم

  1. سلام اقای دکتر ایجی از زمان ازمون تا حالا چشم انتظاری می کشیم لااقل یه تاریخی بفرمایید تا از بلا تکلیفی در بیاییم

  2. با سلام و عرض احترام
    گر چه در هر آزمونی اغلب کسب نمره بالای آزمونی ملاک سنجش و برتری برای قبولی و جذب برترین هاست اما همه و مخصوصا خانواده حقوقی می دانند ملاک شناخت و تعیین برترین بودن در وادی حقوق و وکالت صرفا قانون خوانی و گذر از آزمونی تستی و داشتن دانش تست زنی و تکنیک های خاص شناخت تله های آزمونی و اصطلاحا دست طراح سئوال را خواندن و مهارت مدیریت زمان و کنترل استرس آزمون و… نیست بلکه موضوع وکالت و فلسفه آن خیلی فراتر از یک آزمون است و این هنری است که تمرین و تکرار در آن نت موسیقایی خوش نوایی برای دیگران خواهد بود ، پس هنر نمایی و هنرمند بودن و ساز عدالت را به خوبی و خوش نوایی نواختن را با یک آزمون که حتی عامه ملت هم می‌دانند قبولی در آزمون ورودی حتی با رتبه برتر نمی‌تواند ملاک انتخاب وکیل آنان در دعاوی باشد را از کسانی که شاید توانایی کمتری در آزمون تستی دارند ولی قدرت تحلیل و تشخیص و شناخت راه حمایت از حقوق حقه مردم را عاشقانه و … می دانند را سلب نکنید و نگذارید صرفا عدم مهارت در یک آزمون، صدها مهارت را در افراد زیادی از جامعه حقوقی به فنا و نابودی بکشاند و این بدانید و می‌دانیم که قبولی در آزمون با رتبه حتی تک رقمی تضمین درست و مناسبی برای تقویت جامعه وکلای کشورمان نبوده ، نیست و قطعا نخواهد بود.

    1. عزیز جان بله آزمون وکالت کامل ترین راه نیست هیچکس منکر آن نیست اما بهترین راه (ممکن) برای شناخت توانایی است خود آمریکا که الان کعبه ی آمال است آزمون بار میگیره یعنی عقلشون از ما کمتره؟راه دیگه ای نیست ما تو دادگاهامون مردمو راه نمیدیم که بخواهند توانایی وکلارو بسنجند صرف اینکه وکیلی بتونه رای به نفع موکل بگیره هم معیار محسوب نمیشه چون رای به توانایی وکیل وابسته نیست تازه همونم ما رای رو نمیتونیم منتشر کنیم پس بنابراین به جای نوشتن همچین متن هایی برید همون قانونو بخونید ببینیم با قانون خوانی آیا شما میتونید وکالت قبول شید یا نه

  3. بفرما اینم یکیش ببینید بار علمی و فهم و درکش از امورات و مناصب و جایگاه افراد رو….مثلا وکیلی شما؟؟ شما وکیل نیستی بخیل هستی…چطور به نماینده مجلس میگی شما کی هستی؟ هر قانونی که تو و من و همه مردم روزانه چندین مرتبه اسم میبرن و به آن در هر امری استناد و مراجعه میشه رو همین بزرگوار انقلابی شریف که شما بهشون میگید کی هستی تصویب کرده و اجرا و محافظتشم که فعلا در این مورد بخصوص رو میبینیم که جانانه و کوبنده و قاطعانه هستش….نمیتونی با وکلایی که آماده ورود به پاسداری از کرامت و نجابت مرکز وکلا بتمام معنا شده اند کار کنی و فکر میکنی رمق و توان رویارویی و رقابت سالم در عرصه عمل و کار با ایشان رو نداری خوب بکش کنار درست متوجه شدی اکنون دیگر بت ۶۵ ساله انحصارتان توسط ابراهیمان زمان در هم شکسته شد، اکنون عرصه عمل ، تلاش، رقابت سالم، درستکاری، دفاع از حق واقعی ، و شکوفایی مرکز وکلا و انشالله کانون وکلا هم بوده و خواهد ماند
    من خودمم شخصا که کمر به خدمت جانانه به مردم و ملت و کشورم بسته لحظه ای توقف نخواهم کرد با خداوند سبحان….پس شد کلا به چی؟؟ این شد:: سزا و جزای اهل دک و پوز و متخلف با حفاظت و قوه محترم و اجر مرکز محترم و خود قوه و حفاظت و منم با پروردگار

    1. هر وقت فهمیدی فانون ضابطه نوعی و نمایندگی امری شخصی هست بیا اینجا در دفاع از نمایندگان کامنت بذار. اونم نمایندگانی که فهمشون از قانون براساس منافع شغصی هست نه منفعت عمومی آقای کاسه داغتر از آش

  4. آقایانی که الان سنگ امثال این نماینده را به سینه می زنید و خوشحالی می کنید،انشا ا‌… تشریف میارید تو بازار کار ببینم اونوقت چه جوری برا آقای شجاعی ها کف و سوت میکشید… جهش تولید از پایه درست میشه نه با اضافه کردن تعداد وکیل و سردفتر و دکتر و مهندس… اگر واقعاً دلسوز حرفه وکالت هستید و دلسوز حقوق عامه مردم به مسائل ذیل توجه فرمایید و به گوش امثال شجاعی ها برسانید؛ ۱_ موکل نداره حق الوکاله بده! راهش چیه؟مفتی کردن خدمات وکالتی؟! خیر!! ایجاد چتر پوششی برای بیمه حق الوکاله که در همه دنیا وجود دارد ((مثل بیمه پزشکی که مخارج بیمار را پوشش میده،نه اینکه دستمزد دکتر رو پایین بیارند)) ۲_اون هایی که می فرمایید رقابت ایجاد میشه و مردم وکیل خوب و بد تشخیص میدن،کاملاً اشتباه می فرمایید،ما اجناس ملموس و میز و تخته تولید نمی کنیم که به این راحتی جنسش قابل فهم و درک برای غیر حقوقی باشه،نمیتونی به عنوان وکیلی که قسم خورده، پرونده ای که دوسال حبس قطعی داره را نگیری! که قراره ببازی و قضاوت بشی،بلکه باید قبولش کنی و تلاشت را بکنی تا حبسش را کمتر کنی،ولی آخرش میگن باختی…! یا جایی که طرف مقابلت با نفوذ پرونده رو میبره! علم تو بره زیر سوال و هزار مورد دیگه که جاش نیست بیان بشه،به کوتاه سخن کار وکالت به این راحتی ها قابل رتبه گذاری نیست… اگر هم باشه، جان و مال مردم بازیچه این آزمون و خطا نیست!!!نمیشه ورودی پزشک جراح را بالا ببریم بگین مردم از عملکردش میفهمن بازار تنظیم میشه… چون بعد از اینکه ۲۰ نفر مردن و ناقص شدن،بگیم خب ایشون جراح خوبی نیست، بریم مغازه بغلی…. ۳_اگر دنبال انحصار شکنی هستین؟! چرا مجوز دفاتر خدمات قضایی در این قانون نیامده؟! چطور این خدمت باید به افراد خاص تعلق بگیره و ظرفیت بازار را در نظر بگیرند!؟ چرا مجوز بانک و بیمه انحصار داره؟!…۴_آقای نماینده!! کدام استسفاریه!!؟ابهامی وجود ندارد!! قانون تسهیل تمامیت قوانین وکالت و لایحه استقلال را،که نسخ نکرده است، تنها در مورد ماده ۵ و موارد تعیین ظرفیت ناسخ این قوانین بوده است… آیا قوانین اختبار شفاهی و کتبی رانیز نسخ فرموده؟! خیر…. مرکز وکلا اختبار خود را در ابتدا می گیرد و آن را مصاحبه شفاهی مینامند و کانون وکلا در انتهای کارآموزی و آن را اختبار مینامند. اصولاً یک مرحله‌ای بودن برای چنین حرفه خطیری مگر ممکن است؟!؟!
    یک پزشک در مراحل مختلف در طول دانشگاه و پایان هر دوره درسی چنین خبره سنجی ای را از طریق آزمونی پشت سر می گذارد و سپس به مرحله بعد میرود.
    ۵_عنوان قانون قدیم و قانون تسهیل جدید،صدور پروانه کارآموزی!!! است و نه پروانه وکالت…!!! آیا نظر این نماینده محترم این است که هر که کارآموز شد به اجبار پروانه وکالت برای وی تضمین گردد؟! ولو دارای صلاحیت کافی نباشد؟! اگر چنین است از فردا قانون جدید تصویب فرمایند و نام پروانه کارآموزی را به پروانه پایه یک تغییر دهند و کانون وکلا و مرکز مشاوران راهم ملغی فرمایند
    و خود نمایندگان مجلس به این امور رسیدگی کنند،دیگر نیاز به استسفاریه هم نمیباشد‌. با تشکر.

  5. با سلام عرض احترام
    گر چه در هر آزمونی اغلب کسب نمره بالای آزمونی ملاک برتری برای قبولی و جذب برترین هاست اما همه و مخصوصا خانواده حقوقی می دانند ملاک شناخت و تعیین برترین بودن در وادی حقوق و وکالت صرفا قانون خوانی و گذر از آزمونی تستی و داشتن دانش تست زنی و تکنیک های خاص تله شناسی و اصطلاحا دست طراح سئوال را خواندن و مهارت مدیریت زمان و کنترل استرس آزمونی و… نیست بلکه موضوع وکالت و فلسفه آن خیلی فراتر یک آزمون است بلکه این هنری است که تمرین و تکرار برای دیگران نت موسیقایی خوش نوایی خواهد بود ، پس هنر نمایی و هنرمند بودن و ساز عدالت را به خوبی و خوش نوایی نواختن را با یک آزمون که حتی عامه ملت هم می‌دانند قبولی در آزمون حتی با رتبه برتر نمی‌تواند ملاک انتخاب وکیل آنان در دعاوی باشد را از کسانی که شاید توانایی کمتری در آزمون تستی دارند ولی قدرت تحلیل و تشخیص و شناخت راه حمایت از حقوق حقه مردم را عاشقانه و … می دانند را سلب نکنید و نگذارید عدم مهارت در یک آزمون صدها مهارت در افراد زیادی از جامعه حقوقی را به فنا و نابودی بکشاند .

  6. سلام وعرض ادب و احترام اخه این همه وکیل برای چی مگیرید اخه پس هر کسی یک لیسانس بگیره ازمون وکالت بده قبول دیگه چرا سالهای پیش این همه سخت گیر ی بود امسال راه باز شده شراط سنی بزارید راه برای جوانان باز کنید نه افراد۵۰ ساله یا خانه دار وکیل شراط ازمون ۶۵ سال زیاد نیست فکر نکنم این هم وکیل نیاز باشه تازه بازم سهریور ازمون هست که تشکر

  7. سلام وعرض ادب و احترام
    اخه این همه وکیل برای چی مگیرید اخه پس هر کسی یک لیسانس بگیره ازمون وکالت بده قبول دیگه
    چرا سالهای پیش این همه سخت گیر ی بود امسال راه باز شده
    شراط سنی بزارید راه برای جوانان باز کنید نه افراد۵۰ ساله یا خانه دار
    وکیل شراط ازمون ۶۵ سال زیاد نیست
    فکر نکنم این هم وکیل نیاز باشه تازه بازم هشریور ازمون نشد که
    تشکر

  8. بعضی ها که در دفاع از این ثقه الاسلام پست می گذارند قطعاً فرق دعاوی حقوقی و کیفری را هم نمی داند چه برسد به مقوله تخصصی وکالت. وقتی عرصه از وجود اساتیدی چون دکتر کاتوزیان دکتر آقایی دکتر عراقی دکتر لنگرودی درودیان خالی شود یاوه گویانی که با رانت در جایگاه کرسی مجلس نشسته اند تصمیم ساز خواهند شد
    *شاگردان آن بزرگمردان حقوق بیدار شوید*
    نماینده به اصطلاح انقلابی اگر خیلی دلسوز هستی قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را اجرا کن قانون منع اشتغال دو شغله ها را اجرا کن. قانون منع بکارگیری قضات را تصویب کنید. تا ظرفیت بازار کار فراهم گردد موسسات غیر حقوقی که امثال شما در چنبره دارید و ضمن فرار مالیاتی صرفاً با آبرو و شرف ملت بازی میکنید را تعطیل کنید حمایت کنندگان از شما نیز پیرو شما هستند. ضمناً از نام شهید عزیز ایران حاج قاسم بزرگوار سوء استفاده نکنید. اگر مرد میدان بودید در آزمون سواد خود را نشان می‌دادید درگاه وکالت را با سنگ مهره ها پر نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا