نقدی بر آزمون‌ استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور

نقدی بر آزمون‌ استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور

پایگاه خبری اختبار – اولین دوره آزمون دستیاران ستادی دستگاه های اجرای کشور روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد، با این حال ابهامات و مسائلی در مورد این آزمون وجود دارد که باید با تامل بیشتری به آن پرداخت.

با مراجعه به اطلاعات اعلام شده در مورد آزمون دستیاران ستادی نمی توان به تعریف روشنی از جایگاه "دستیار ستادی" دست یافت، "ضوابط تامین دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی کشور" مصوب ۱۱/۳/۱۳۹۴ هیات دولت و دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون‌ استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور سال ۱۳۹۴ منتشر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، در مورد "دستیار ستادی" و موقعیت و جایگاه او در نظام اداری و دستگاه های استخدام کننده توضیح کاملی ارائه نداده اند. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون حاوی اطلاعات پراکنده و کدهای مختلفی برای خوشه، شغل و رشته های مجاز است که به سردرگمی داوطلبان اضافه می کند.

ذیل بخش شرایط اختصاصی داوطلبان آزمون دستیاران ستادی در دفترچه راهنمای آزمون، در بند ۶  یکی از شرایط اختصاصی داوطلبان به این شکل آمده است :" دارا بودن رتبه کشوری کمتر از ۵۰۰۰ در گروه های ریاضی و فیزیک  و علوم تجربی و کمتر از ۲۰۰۰ در سایر گروه ها در کنکور سراسری کارشناسی که توسط سازمان سنجش برگزار گردیده است."

در رابطه با این شرط چند نکته قابل توجه است :

۱- در حالی که سیاست عمومی کشور در سال های اخیر به سمت و سوی حذف کنکور بوده است، قراردادن این شرط بر خلاف این رویه و در جهت پر رنگ کردن نقش و جایگاه کنکور به نظر می رسد.

۲- ممکن است برخی داوطلبان اصلا در کنکور سراسری سازمان سنجش شرکت نکرده باشند، به عنوان مثال فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور یا فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و … ، این در حالیست که طبق بند شش مذکور فقط رتبه کسب شده داوطلبان در آزمون سراسری معتبر و ملاک دانسته شده است و در این باره هیچ راه حلی پیش بینی نشده است.

۳- از سوی دیگر داوطلبان آزمون دستیاری ستادی که فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، بعید است که عملا دسترسی به مستندات مربوط به رتبه و کارنامه کنکور مقطع کارشناسی خود داشته باشند، داوطلبان آزمون دست کم شش سال پیش در کنکور کارشناسی شرکت کرده اند و عملا به جز برای ثبت نام در مقطع کارشناسی نیازی به حفظ رتبه کنکورشان نداشته اند و تا به حالا هم در هیچ آزمون دیگری به جز این آزمون رتبه کنکور کارشناسی موثر و ملاک پذیرش نبوده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. سلام

    کسی اطلاع داره که قرار نتایج دقیقا کی اعلام شود؟ و تا حالا کسی را برای مصاحبه دعوت کرده اند؟

  2. سلام همه چیش خوب بود بجز ملاک رتبه. من خودم رتبه ۱۶۰ کنکور سراسریم و ارشدمم رتبه ۱۴ و دکتری هم ۸.

    ولی یه دوست داره رتبه سراسریش ۱۴۰۰۰ بوده ولی الان دانشجوی دکتری شریفه و نخبه هستش و نتونست شرکت کنه

    ممکنه یکی در دوران کنکور سراسری بچه فقیر بوده و رتبه خوبی نداشته و یکی هم بچه پولدار بوده و هزاران کلاس تست رفته و رتبه خوبی داشته

    به نظر من این ملاک غیر عادلانه بوده شدی

    باید همه شرکت میکردن و خود ازمون محک خوبی بود و همچنین مصاحبه

  3. سلام به نظر من خیلی هم ازمون خوبی بود درسته سوالاتش سخت بود ولی باید یه تفاوتی بین ما ها که تمام سالهای مدرسه و دانشگاه درس خوندیم باشه؟ من رتبه کارشناسی ۶۰۰ و کارشناسی ارشد را از سهمیه استعداددرخشان استفاده کردم و بدون آزمون رفتم چون در طول دوره کارشناسی رتیه اول بودم الان به صورت ساعتی تدریس میکنم دانشجوهایی دارم که از مراکز علمی- کاربردی مدرک گرفتند و در پست های عالی قرار دارند آیا این عدالت است؟ شرایط آزمون بسیار خوب بود چون همه نمی توانستند در آزمون شرکت کنند.

  4. من تو این آزمون شرکت کردم و چند روز پیش که نتایج اعلام شد، با عبارت آزاردهنده ی شما حد نصاب لازم را کسب نکرده اید مواجه شدم. می خواستم بگم که  تو این آزمون، داوطلبای رشته ی ما توی استان ما، هیچکدوم قبول نشدیم، از رشته های دیگه ام که چند نفر رو میشناسیم، از اونام هیچ کس قبول نشده. می خوام این مطلب رو بگم که سوالاتی که تو این آزمون طراحی شده بود، واقعا سوالات چرت، مزخرف، غیراستاندارد و در برخی مواقع سخت تر از سوالات کنکور دکتری بود. خواهشا اونایی که تو آزمون شرکت کردن و اعتراض و شکایت از غیراستاندارد بودن آزمون دارن، بیاین جمع شیم و یه اعتراض به دیوان عدالت اداری بفرستیم. از مدیریت سایت اختبار، خواهش می کنم، هماهنگی های لازم رو برای این مساله انجام بدن. با تشکر

  5. به هر حال امیدوارم برای فارغ التحصیلان یا دانشجویان دکتری کارهایی مفیدتر از هیئت علمی شدن ، تعریف بشه

  6. دوستان عزیز فلسفه استخدام دستیاران ستادی حذب استعدادهای برتر هست. ملاکهای اعلام شده هم ملاکهای اولیه هستند. به نظر من وقتی بحث استعدادهاست ملاکها باید سخت تر از این هم با

    شن.توصیه ای به مسولین امر دارم اون هم اینکه خواهشا وقتی دستیاران رو استخدام می کنید شرایط مطلوب کاری شون رو هم فراهم کنید .طوری که سیستم اجازه بده تخصصی کار کنند تا احساس هدرشدگی نکنند. سیستمها باید نگاه علمی و تخصصی به سیاست گذاری ها داشته باشند تا بتونن از استعدادها درست استفاده کنند وگرنه اتلاف استعدادها خواهد بود.

  7. از مسئولین بابت این شرایط مچکریم، این ازمون شرایط خیلی خوبی داشته و ما قشر برتر که توی دانشگاه های معتبر کشور از جمله تهران و شریف درس خوندیمو امیدوارتر کرده ، برای کسایی که اعتراص دارند میتونن در بقیه آزمونها که این شرایط لازم نیست از جمله دستگاه های اجرایی شرکت کنند. بنده رتبه ۱۰۰۰ کارشناسی ۲۰ ارشد ۵۰ دکتری هستم و هنوز کار ندارم ولی شاگردایی دارم در دانشگاه علمی کاربردی درس خوندن و الان یه پست خوب دولتی دارند . ایا این درسته؟ 

  8. باسلام

    بنظرم این بهترین شرایط  پذیرش بوده ای کاش تمامی استخدامی ها برای افرادی که معدل های بالاتری داشتن کمی تفاوت قائل می شدن مطمنئاً اگه  شماها هم دارای این شرایط بودین از این تفاوت خوشحال ی شدن . باید دولت به فکر افرادی که واقعا در کنکور سراسری موفق بودن تفاوت قائل بشه متاسفانه این دانشگاه های مسخره جدیدا اونقدر فارغ التحصیل بیرون می ده که جای بسیار تاسفه. یکی فقط مدارک داشتن ملاکه. روزی که من سر کار رفتم تقریبا جز نفرهای اول از لحاظ علمی بودم حتی از رئیس و معاون هم بالاتر ولی نمی دونم  این دانشگاه های مسخره طوری دارن عمل میکنن که همه رو داخل اداره ما مهندس کردن حتی آبدارچی رو. بطوریکه نگهبان قراداد چاپ و تکثیر و ابدارچی حتی سرایدار . غیره هم ادعای مهندسی می کنه و ارزوی نشستن در جای معاون مسئول امور عمومی و حتی ریاست را در سر می پرانن چون اکثرا با پارتی های گنده وارد اداره شدن . من در راز این ماندم که اینا چطوری ۳ روز در هفته را دانشگاه میرن دولت به اینا حقوق می ده تا درس بخونن ای خدا این درد رو پیش کی باید بگیم. مثلا قرارداد چاپ و تکثیر ما با سن بالا و پارتی  نماینده وارد اداره بشه  اداره بهش حقوق می ده تا بره کلاس کامپیوتر تازه کامپیوتر یاد بگیره دو سه سال بعد هم جذبشون میکنن.

  9. جالبه واقعا جالبه.کسای که کارشناسی ناپیوسته بودن چس چی؟؟؟؟بچه هلی که کارشناسی ناپیوسته بودن کدوم رتبه واسشون درنظرگرفته میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

     

     

     

  10. با احترام، ای کاش ملاک عمل مدرک تحصیلی نبود و ملاک را سابقه و تجربیات عینی و غیر عینی قرار داده می شد پس اونایی که دانشجوی ارشد هستند و مدرکشون هنوز آماه نیست چی

  11. @بهار

    شما احتمالا این حرف رو می زنید چون به سواد و معلومات خودتان اعتقاد کافی ندارید و می ترسید  همین فارغ التحصیلان دانشگاه های سطح پایین به مرحله ی نهایی راه پیدا کنند و شما به جایی نرسید وگرنه کسی که در آزمون سراسری و ارشد رتبه ی خوبی کسب کرده نباید نگرانی داشته باشه چون دوباره در این آزمون هم میتونه رتیه ی برتری کسب کنه !

    البته اگه رتبه ی ارشد رو ملاک میذاشتن بازهم منطقی تر بود و نه رتبه ی کارشناسی که با توجه به یه سری دروس عمومی هست!

    1. رتبه ارشد نمیتونه ملاک باشه چون بعضی شغلا از چند رشته میخواستن و مقایسه رتبه رشته های مختلف اصولی نیست ، گرچه اگه بود بنفع من میشد

  12. با سلام و احترام

    رتبه ازمون کارشناسی اصلا نباید ملاک باشد،زیرا چه بسیارند رتبه های برتر ازمونهای مختلف که حتی موفق نشدند تحصیلات خود را انطور که شایسته هست به اتمام برسانند.

    بعد هم برای کار کردن تحلیل و درک واقعی در رشته تحصیلی ملاک هست نه خوب تست پاسخ دادن.

  13. با سلام.

    این ایراد و انتقاد کاملا بجا و صحیح است.و خصوصا متولدین دهه۶۰ را هدف قرار داده است.

    در راستای عدالت کاری کنیم تا به عدالت نزدیک شویم.

  14. گلایه ای بر آزمون استخدامی دارم.
    با این رتبه کشوری کمتر از ۲۰۰۰ در انسانی بسیار کم به رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، روستایی و این دسته از رشته ها میروند. بنده رتبه ۹۰۰ منطقه سه  در مقطع کارشناسی بوده ام ولی رتبه کشوری من بالای دوهزار بوده است. بنده در مقطع کارشناسی ارشد رتبه سه کنکور بوده ام و در رشته خودم تخصص کامل دارم و از نظر پژوهشی نیز رزومه خوبی دارم. متاسفانه اینطور معیاری زمانی که فقط در مفطع ارشد و دکترا پذیرای کارمند هستند، خوب نیست و نمیتواند توانایی فرد را مشخص کند.
    لرای مثال یکنفر رتبه کارشناسیش خوب نیست ولی معدل کارشناسی خوبی دارد و رتبه ارشدش هم پایین است.
    واقعا در حق ما اجحاف شده. لطفا پیام مارا به دست اندرکاران این آزمون برسانید.

  15. خیلی خوبه این پس فرق کسانی که شب و روز درس خواندند با کسانی که به راحتی و از دانشگاه های سطح پایین  به. راحتی و با کمترین زحمتی مدرک گرفتند کی باید مشخص شه، تازه بنظرم رتبه ارشد هم باید ملاک میذاشتن

     

    1. یعنی رتبه ۲۰۰۰ شب و روز درس خونده ولی رتبه مثلا ۲۱۰۰ درس نخونده یا فقط شب ها درس خونده. درسته؟؟!!

      1. من  اون بهار نیستم، بهار بالاییم، اینکه ماها هر کدوممون یه استعدادی داریم و یه جای بخصوصی میتونیم بهترین باشیم تو شک نیست، و زیر سوال بردن بقیه کار درستی نیست،  ولی هستن کسایی که تو گذشتشون زحمت زیاد کشیدن  رتبه کنکور سراسری خوب ارشد خوب دکتری و… و نادیده گرفته شدن من خودم همچین آدمیم که حتی  در حد یه فوق دیپلم ساده هم بدلایلی از قابلیتامون استفاده نشده و نمیشه، چه بسا که شبیه های من رفتن ازین کشور و به اون جایی که سزاوارش بودن رسیدن، باید شایسته سالاری مطرح بشه، که افراد تو دوره تحصبل انگیزشونو برای تلاش از دست ندادن و عبارت پول و پارتی و هر بند پ دیگری از میان برداشته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا