نظریه مشورتی در مورد عدم جواز دخالت مستقیم دادستان در امور محجور پس از نصب قیم

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه :

در مورد عدم جواز دخالت مستقیم دادستان در امور محجور پس از نصب قیم

پایگاه خبری اختبار – اداره کل حقوقی در قالب نظریه ای مشورتی و در پاسخ به سوالی ­تصریح کرد: پس از نصب قیم، دادستان دخالت مستقیمی نسبت به امور محجور نداشته و وظیفه نظارت برعملکرد قیم را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی قوه قضائیه، متن سوال مطرح شده در این خصوص به شرح زیر است :

سوال :

درصورتی که برای صغیر یا محجور قیم تعیین و نصب شده باشد و قیم در راستای حفظ حقوق صغیر و محجور همکاری لازم را در انجام اقدامات قانونی و حقوقی (از جمله حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی) انجام ندهد و یا به وی دسترسی نباشد، آیا دادستان می­ تواند قبل از عزل قیم یا نصب قیم ثانی رأساً جهت انجام امور قانونی و حقوقی اقدام کند یا آن که باید حسب مورد بدواً قیم ثانی نصب و یا قیم قبل عزل شود و سپس دادستان با استناد به ماده ۱۲۲۴ قانون مدنی و ماده ی ۹۹ قانون امور حسبی تا نصب قیم بعدی رأساً اقدامات لازم را انجام دهد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه :

به موجب ماده ۱۲۲۴ قانون مدنی، تا قبل از نصب قیم، حفظ و نظارت اموال محجورین به عهده دادستان است. بدیهی است پس از نصب قیم، دادستان دخالت مستقیمی نسبت به امور محجور نداشته و وظیفه نظارت برعملکرد قیم را دارد و تنها درصورت مطرح بودن رسیدگی به درخواست عزل قیم، در اجرای ماده ۹۹ قانون امورحسبی، تا زمانی که نسبت به موضوع عزل قیم تعیین تکلیف قطعی نگردیده و درصورت عدم تعیین قیم موقت، دادستان می تواند رأساً امور مربوط به محجور را انجام دهد و همچنین است درمورد فوت قیم موضوع ماده ۸۹ قانون اخیرالذکر.

ماده ۱۲۲۴ قانون مدنی –  حفظ و نظارت دراموال صغار و مجانین و اشخاص غیر رشید مادام که برای آنها قیم معین نشده بعهده مدعی العموم خواهد بود طرز حفظ و نظارت مدعی العموم بموجب نظامنامه وزارت عدلیه معین خواهد شد.

از قانون امور حسبی :

ماده ۸۹ – در صورت فوت قیم ورثه کبیر او اگر باشند مکلف هستند بدادستان اطلاع دهند و مادام که قیم جدید معین نشده حفظ و نظارت در‌اموال صغار و مجانین و اشخاص غیر رشید که قیم آنها فوت شده بعهده دادستان خواهد بود.

ماده ۹۹ – قیم از تصمیم دادگاه راجع به عزل خود و دادستان از رد درخواست عزل قیم میتوانند پژوهش بخواهند و مادامیکه تکلیف قطعی معین‌نشده امور صغیر بوسیله دادستان یا قیمی که موقتا برای محجور معین می‌شود انجام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. با سلام من به عنوان یک تحصیل کرده رشته حقوق نظرم این است که در هرشرایطی حضور دادستان باید در مورد امورمحجورین باشه چون افرادی که به عنوان قیم تعیین میشوندهرلحظه احتمال اینکه به ضررمحجور کاری بکنن زیاد هست وموارد بسیاری بوده که حق محجورزیرپا گذاشته شده وچون محجور حق دفاع ازخودشو درمحاکم نداره بخاطر همین دادستان باید نظارت بر اعمال قیم  داشته باشه وحضورش الزامی خواهش میکنم اگربا نظرمن موافق یا مخالفید جواب خود را به ایمیل من ارسال کنید در جواب اقای هوشیار باید بگم امکان اینکه ولی خاص رعایت غیطه مولی علیه را نکنه زیاده بخاطر همین حضور دادستان الزامی

  2. سلام ۱-آیا مادریک پسر ۵ ساله  و دختر ۱۰ ساله ای که پدرشان  فوت شده است را با وجود زنده بودن پدر بزرگ  می توان به عنوان قیم تعیین کرد آیا می تواند ولی خاص قیمومت را مادر بدهد؟

    ۲-اگر پاسخ مثبت است چطور می تواند عزلش کند

      1. سلام آقای هوشیارعزیز با تشکر از سایت وزین شما  حضانت نه بله حضانت که قانون صریح گفته است مادر بحث قیم است که آیا با وجود بودن ولی خاص حتی با توافق طرفین می شود مادر را به عنوان قیم منصوب کرد اگر پاسخ مثبت است ولی خاص (پدربزرگ)چطور می تواند مادر را از قیومیت برکنار کند

  3. سلام .نظرخاصی نداشتم فقط خواستم تشکرکنم ازاینکه مطالب روبه ایمیل بنده ارسال میفرمایید.ممنون ازلطفتون.بسیارعالی وخوب هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا