نکاتی درباره پذیرش دانشجویی رشته حقوق در ایالات متحده امریکا

پایگاه خبری اختبار- روح‌اله خلجی و حنا روح‌بخش (وکیل دادگستری در امریکا) در یک لایو اینستاگرامی بعضی نکات کاربردی درباره اخذ پذیرش تحصیلی رشته حقوق در دانشگاه‌های امریکا را بیان کردند. خلاصه‌ای از نکات کاربردی مطرح‌شده در این لایو را در ادامه می‌خوانید.

همچنین ویدئوی کامل این لایو را اینجا می‌توانید ببینید

  • مدرک زبان

اصلی ترین مسئله داشتن مدرک زبان است. امتحان زبان برای دریافت ویزا نیست بلکه برای گرفتن پذیرش است. ممکن است بعضی دانشگاه‌ها شما را به شکل مشروط پذیرش کنند تا وقتی که مدرک زبان را ارائه کنید، اما توصیه می شود تا زمان مراجعه به کنسولگری زبان خود را تقویت کنید و مدرک زبانی برای ارائه به کنسولگری و اخذ ویزا داشته باشید.

درصورتی که از سطح زبان خود مطلع هستید و صرفا می خواهید برای آزمون آمادگی پیدا کنید، به خواندن منابع امتحانی بسنده کنید. خواندن روزنامه‌های محلی مفید است تا شیوه رسمی نوشتن را بیاموزید.

آیلتس یا تافل که برای حقوق حد بالایی ملاک است. معمولا دانشگاه ها تافل بالای ۱۰۰ و آیلتس بالای ۷ را ملاک قرار می دهند.

لازم به ذکر است شرط سنی برای وکالت در آمریکا وجود ندارد.

نحوه پیدا کردن دانشگاه ها:

برای آشنایی با دانشگاه‌ها و انتخاب دانشگاه مناسب دو سایت مفید وجود دارد؛ وب سایت www.webometrics.info امکان دسترسی به لیست تمام دانشگاه های سراسر جهان و رتبه بندی آن ها را با درج آدرس سایت فراهم کرده است. با کلیک روی نام هر دانشگاه با آن دانشگاه و رنکینگ آن، مدارک لازم برای پذیرش و ددلاین‌های مربوط به آن آشنا می‌شوید. سایت www.usnews.com نیز به طور تخصصی اطلاعات مربوط به دانشگاه های آمریکا و رتبه بندی آن ها را فراهم کرده است.

با مراجعه به قسمت Admission سایت ها می توانید از مهلت و آخرین فرصت دانشگاه ها مطلع شوید. توجه به مهلت‌ها (ددلاین‌ها) بسیار مهم است. اکثر دانشگاه ها در دو نوبت پاییز و بهار پذیرش دارند. در امریکا برخلاف ایران، دانشگاه‌های خصوصی رتبه و رنک بالاتری دارند چون دانشجوها امکانات و فرصت بیشتری برای کسب علم دارند. برای رشته حقوق، معمولاً دانشگاه خصوصی و دولتی تفاوت چندانی ندارد و در کل رشته گرانی است.

بررسی امکان پذیرش بورسیه:

لازم است تفاوت اسکالرشیپ (Scholarship) و فلوشیپ (Fellowship) دانسته شود؛ اسکالرشیپ بر اساس نیاز مالی و فلوشیپ براساس رزومه است. اصولا کسی که فلوشیپ دریافت کند در محیط های کاری بیشتر جذب می شود. اگر قصد دارید پس از تحصیل در امریکا کار کنید، بهتر است دانشگاه اصلی هر شهر را انتخاب کنید چون افرادی که در دانشگاه ملاقات می‌کنید و با آنها آشنا می‌شوید اولین افرادی هستند که در این کشور با آنها در ارتباط خواهید بود و اگر در دانشگاه‌های مهم و اصلی تحصیل کرده باشید دایره افراد معتبری که با آنها در تماسید گسترده‌تر خواهد شد.

انتخاب دانشگاه:

در هر رشته‌ای که هستید برای انتخاب دانشگاه لازم است ۹ دانشگاه به ترتیب با رتبه بالا، متوسط و پایین در نظر بگیرید تا اگر در دانشگاه‌های با رنگ بالا پذیرفته نشدید، گزینه های دیگر را از دست ندهید.

هزینه تحصیل رشته حقوق بسیار بالاست و احتمالاً مجبور باشد برای هر ترم حدود ۲۵ هزار دلار هزینه کنید. ممکن است دانشگاهی بخشی از هزینه را به صورت اسکالرشیپ یا فلوشیپ اوارد تامین کند و موارد بسیار کمی وجود دارد که همه هزینه تحصیل را پشتیبانی کند. البته اگر گرین کارت داشته باشید و یا شهروند امریکا باشید، امکان دریافت وام نیز وجود دارد. دانشگاه ها معمولا هزینه یک سال زندگی را تخمین می زنند و در وب‌سایتشان اعلام می‌کنند. اما برای سایر رشته‌ها مثل رشته‌های مهندسی، متفاوت است چون تقاضا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالا در این رشته‌ها کمتر است.

معمولا اکثر دانشگاه های ایالات متحده آمریکا دانشجوی بین المللی جذب می کنند چون این امر به بالا رفتن رتبه‌شان کمک می‌کند، اما باید بدانید شرایط شما با کدام یک مطابقت دارد.

آموزش و مقاطع تحصیلی:

لازم به ذکر است در آمریکا عنوان تحصیلات عالیه نداریم و بایستی پس از دریافت مدرک کارشناسی وارد مقطع JD (Juris Doctor) شوید. این دوره ۳ ساله واقعا دشوار است. پس از دریافت این مدرک می توانید دوره L.L.M را بگذرانید که ۲ ساله است و می توانید حوزه تخصصی خود را برگزینید. سپس مقطع SJD است که کلا ۹ دانشگاه دارند اما متقاضی زیادی ندارند و معادل PHD ایران است و تقریبا ۳ تا ۵ سال زمان می برد.

سیستم حقوقی آمریکا کامن لا است. لذا شما در دانشگاه به جای مطالعه قوانین به مطالعه پرونده ها خواهید پرداخت و از آن به قانون خواهید رسید. عمده آموزش روی کیس هایی است که رسیدگی شده است. برای درک درست قوانین بایستی با قوانین ایالتی و فدرالی آشنا باشید.

آزمون حقوق LSAT:

اصل این امتحان دانستن فلسفه و منطق است. درصورتی که از ایران مدرک حقوقی دریافت کرده باشید لازم نیست در این آزمون شرکت کنید.

برای مقطع JD حتما باید در آزمون حقوق LSAT پذیرفته شوید و تافل را امتحان دهید.

برای مقطع L.L.M صرفا بایستی تافل را امتحان دهید.

بسته به اینکه در ایران وکالت کرده باشید یا خیر، درس هایی که در مقطع L.L.M بخوانید متفاوت خواهد شد. اگر قصد دارید بعدا در آمریکا وکالت کنید، دانشگاهی را برگزینید که هر دو مقطع JD و L.L.M را داشته باشد. علاوه بر این اگر قصد فعالیت در شاخه های تخصصی L.L.M را دارید فرصت های شغلی نیز برای شما وجود دارد.

اگر با مدرک کانون وکلا به آمریکا وارد شوید، در برخی ایالات مثل کالیفرنیا یا نیویورک نیازی به گذراندن تحصیلات دانشگاهی نخواهید داشت تا امتحان کانون وکلای آمریکا را بدهید. در غیر این صورت لازم است یک مقطع تحصیلی را در آمریکا بگذرانید. از آنجا که سیستم ها حقوقی بسیار متفاوتی داریم توصیه می شود حتما دانشگاه بروید زیرا قبولی در آزمون بدون گذراندن دوره آسان نخواهد بود.

از آنجا که شرایط ورود به هر کانون وکلا با سایر ایالات متفاوت است، با دریافت پروانه در کانون یک ایالت، نمی توانید در سایر کانون ها  در برخی حوزه ها (قوانین خاص ایالتی) فعالیت کنید.

برای مثال در کانون وکلای کالیفرنیا و نیویورک، مرحله اول امتحان به صورت تستی و بررسی اخلاقیات است. مرحله دوم امتحان شامل آزمون تشریحی و تستی است که در دو روز متوالی برگزار می‌شود که بسیار دشوار است. رقابت در این دو ایالت زیاد است لذا بهتر است در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام خانم زنده دل اگر امکانش هست ی بار روی کلمهً اینجاًکلیک کنید فکرمیکنم ویدیو مشکل داشته باشه

  2. اما در ایران؛ شما اول سعی می کنید در رشته های روزانه پرطرفدار ریاضی، تجربی و انسانی یا فنی و حرفه ایی و حتی کار ودانش، قبول شوید اگر قبول نشدید میرید در دانشگاه آزاد یا موسسه های غیر دولتی ثبت نام می کنید و صد در صد معدلتون می شود ۱۸ به بالا بعد در آزمون … شرکت می کنید و موفق به دریافت پروانه وکالت می شوید. بعد با ارتباط خوب پرونده های کلان میگیرد؛ نتیجه مهم نیست شد شد نشد نشد؛ ولی خیلی زود ثروت مند میشوید! نیاز به مدرک زبان و این مسخره بازی ها نیست کلا یه مدرک حقوق داشته باشید از هر ایالتی باشد در کل کشور ایران و در هر پرونده می توانید کار کنید
    اینجا رشته حقوق ارزان و عالی است!!!

  3. افسوس اگه سنم از چهل بالا نرفته بود توان وقت صرف کردن داشتم پولشم داشتم فکر میکنم باگرفتن یه مدرک حقوق از داخل آمریکا خیلی می تونستم به ایران کمک کنم کافی بود یه قانون پیدا کنم که ترامپ یا بولتون یا افراد آیپک زیر پا گذاشتن بوسیله این قانون شرشون رواز سر ایران و حتی خود مردم آمریکا کم میکردم افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا