نحوه تعیین مالیات برای صاحبان مشاغل گروه سوم

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد:

شرایط استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم

پایگاه خبری اختبار- سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای، شرایط بهره‌مندی از تسهیلات مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم را تشریح کرد.

دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم را اینجا بخوانید

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از سایت سازمان امور مالیاتی کشور، بنا به اختیارات حاصل از مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، به منظور تکریم و جلب رضایت مودیان محترم مالیاتی و تسهیل و تسریع در قطعیت پرونده های مالیاتی صاحبان مشاغل، سازمان امور مالیاتی کشور آن دسته از صاحبان مشاغل گروه سوم ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم (مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴) که میزان فروش کالا و خدمات سال ۱۳۹۵ آنها کمتر از (۱.۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰ریال) باشد، را از انجام بخشی از تکالیف مقرر در قانون مذکور معاف کرده و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول  می نماید.

برای دانلود آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم کلیک کنید

نحوه تعیین مالیات و پرداخت آن

میزان مالیات عملکرد  سال ۱۳۹۵ برای صاحبان مشاغل گروه سوم که دارای شرایط فوق الذکر  باشند، با افزایش (۸) درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۴ به صورت مقطوع تعیین و مبلغ آن برای مودیانی که امکان پرداخت یکجا، تا پایان خرداد ماه را ندارند، حداکثر تا  (4) ماه به صورت مساوی تقسیط  میگردد. برای بهره گیری از  این تسهیلات، مودیان باید تقاضای خود را در همان مهلت تسلیم اظهارنامه با تکمیل فرم مربوط در سامانه تسلیم اظهارنامه الکترونیکی(به نشانی tax.gov.ir ) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و فرم رسید دریافت نمایند. عدم پرداخت به موقع مالیات یا اقساط، مشمول جرایم موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

مودیانی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ آنها حسب مورد با اعمال مقررات از جمله مواد ۱۳۷ و ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم و یا ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، محاسبه شده و یا در طی سال ۱۳۹۴ به صورت کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال ۱۳۹۴ آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر (۸ درصد) قرار گیرد.

توجه: تسلیم اظهارنامه مالیاتی خارج از چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۹۵ به معنای عدم تمایل مودی به استفاده از تسهیلات فوق الذکر است.

موارد خارج از شمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای مالیات عملکردسال ۱۳۹۵

در موارد زیر مودیان، مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای مالیات عملکردسال ۱۳۹۵ نمی شوند و برای اجتناب از جرائم مالیاتی باید اظهارنامه خود را خارج از چارچوب تبصره ماده قانونی موصوف در مهلت مقرر (پایان خرداد ماه) تسلیم نمایند:

۱- مودیانی که فرم مربوط را برای استفاده از تسهیلات تبصره  ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، در مهلت مقرر قانونی (۳۱/۰۳/۱۳۹۶) تکمیل و به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم ننمایند.

۲- مودیانی که متقاضی اعمال مقررات قانونی راجع به کسر وجوه از درآمد مشمول مالیات خود ازجمله مفاد مواد ۱۳۷، ۱۶۵و ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۵ هستند.

۳- کلیه صاحبان مشاغلی که فعالیت و یا درآمد آنها به موجب قانون از پرداخت مالیات معاف است، از قبیل مشمولین مواد ۱۳۴ و ۱۴۲ و بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند و در شمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم قرار نمی‌گیرند.

لازم‌به‌ذکر است که آخرین مهلت تسلیم تقاضای استفاده از تسهیلات مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان خرداد ماه سال جاری می باشد.

تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم:

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا