نجفی توانا: مرحوم کاتوزیان را باید در فرداها شناخت

نجفی توانا، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز

مرحوم کاتوزیان را باید در فرداها شناخت

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز مرحوم دکتر ناصر کاتوزیان را پایه گذار حقوق نوین در ایران خواند و گفت: مرحوم کاتوزیان را باید در فرداها شناخت زیرا امروز ظرفیت شناخت کاتوزیان را ندارد.

علی نجفی توانا عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دکتر ناصر کاتوزیان نه تنها استاد مسلم حقوق مدنی بلکه مبدع و مبتکر سبک جدیدی در تدریس، تالیف و تجمیع نظریه های حقوقی و تحلیل مسایل مربوطه و در نهایت تطبیق مصادیق متداول با احکام قانونی بود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: هنر این هنرمند حقوقی، تلفیق دیدگاه های عرفی و نگاه های فقهی بود که به زیبایی، ظرافت و با قدرت و توانمندی این امر را به سرانجام رساند.

نجفی توانا اضافه کرد: دکتر ناصر کاتوزیان از این جهت پدر علم حقوق تلقی می شود که پایه گذار حقوق نوین در کشور ما بود.

این حقوقدان و استاد دانشگاه اظهار داشت: مرحوم کاتوزیان نه تنها در عرصه حقوق بلکه در گستره وکالت و اخلاق نیز زبانزد بود.

وی تصریح کرد: او حقوقدانی از جنس خاص بود که حقوق را وسیله وابستگی به زور و زر قرار نداد و توانمندی تحلیل استاد به حدی بود که تاکنون نظیر نداشته است.

نجفی توانا افزود: دکتر کاتوزیان در الگوهای رفتاری نیز مورد احترام و تقدیر بسیاری از حقوقدانان قرار داشت و او زمانی حقوق را به بزرگی رساند که از حقوق آزداگان و آزادی حقوق سخن گفت و بر معیارها و اصول آن پای فشرد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکر گفت: جامعه به این استاد فرزانه حقوق و حقوقدان مدیون است و امیدواریم استاد دکتر ناصر کاتوزیان آنگونه که حق وی و تکلیف جامعه است مورد تکریم و احترام واقع شود و تنگ نظری ها مانع بزرگداشت این اسوه اخلاق، علم و عمل نشود.

وی افزود: مرحوم کاتوزیان علم حقوق را وسیله رفع ظلم، احراز حق و اجرای عدالت قضایی می دانست و وکالت را به عنوان یک حرفه و صنف در مقام دفاع از حقوق اشخاص قبول داشت که باید منطبق با قانون، دارای استقلال بوده و وابستگی به قوای عمومی نداشته باشد.

نجفی توانا با بیان اینکه دکتر کاتوزیان توسط اندیشمندان حقوق داخلی و تمام جستجوگران عرصه حقوق در دنیا مورد شناسایی قرار داشت گفت: دیدگاه های وی فراتر از مرزهای ایران بود و نظر دکتر کاتوزیان به عنوان نظری مستدل و مستند مورد ارجاع حقوقدان خارجی قرار می گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا