هیات تخصصی دیوان عدالت اداری: نامگذاری خیابان‌های ارومیه با اسامی ترکی

رای شماره 140009970906011450 مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ هیات تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری

پیام رای:

تجویز قانونگذار نام گذاری خیابان ها و معابر به استناد بند ۲ ماده ۱۰ قانون شوراها و بند ۲۴ و ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری

متن دادنامه:

شماره پرونده: هـ ع؍۰۰۰۰۹۷۴

شاکی: آقای مسعود شمس نژاد فرزند عبدالصمد

طرف شکایت: شورای اسلامی شهر ارومیه

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبات ۳۸ -۲۲؍۱۲؍۹۲ و ۸۱-۲۶؍۱۲؍۹۲ و  صورت جلسه مورخه ۱۶؍۵؍۹۳

شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی شهر ارومیه به خواسته ابطال مصوبات ۳۸ -۲۲؍۱۲؍۹۲ و ۸۱-۲۶؍۱۲؍۹۲ و  صورت جلسه مورخه ۱۶؍۵؍۹۳ به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است.

متن مقرره مورد شکایت:

دومین جلسه شورای نامگذاری در دوره چهارم

حاضرین جلسه: آقایان علیزاده، حضرتپور، پناهی، ذاکر،پیری و خانم مبین

آقایان سلامتی (مدیرعامل محترم خدمات شهری)، عبدی(مدیرعامل محترم سازمان زیبا سازی)) علیزاده(نماینده اداره پست)، طریقی و چهره گشا(نماینده بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس))

جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید روز پنجشنبه ۲۲؍۱۲؍۹۲ راس ساعت ۱۰ صبح به ریاست دکتر علیزاده در محل شورا آغاز و در ساعت  ۱۲ با صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاکش پایان یافت.

آقای دکتر علیزاده ضمن عرض خیر مقدم به کلیه اعضاء حاضر در جلسه شورای نامگذاری و تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دستور جلسه را  بررسی نامه های رسیده از طرف بنیاد محترم شهید و اهالی مناطق جهت نامگذاری عنوان کرد یکی از وظایف  والدین بر فرزندان نام نیک گذاشتن بر آنان است که یکی از وظایف شورای نامگذاری تبعیت از همین دستور دینی پیامبر بزرگوار اسلام مبنیی بر نام نیک  گذاشتن بر خیابان ها، محله ها و… می باشد.

ایشان اعلام کردند یکی از وظایف اعضای محترم شورای نامگذاری علاوه بر ایمنا، عمل شایسته می باشد که نمود ظاهری ایمان، عمل انسان است در طول تاریخ، گروهی به نام مرجثه برخورد  می کنیم که با وجود اعتقاد به خدا و پیامبر (ص) و… خود را مکلف به انجام تکالیف دینی نمی داستند در حالیکه پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در توصیه ای به دختر خودشان اعلام می کنند که دخترم علاوه بر ایمان، خودت عمل کن چون من نزد خدا کاری نمی توانم انجام دهم. ما از این حدیث استنباط می کنیم که علاوه بر ایمان با عمل به تعالیم دینی و با   دقت در نامگذاری معابر شهر خود می توانیم در زندگی اخروی زندگی سعادتمندانه ای داشته باشیم.

مقررر گردید **به نام شهدای ****با توجه به مسیر دانشگاههای ارومیه

حدفاصل بلوار فرهنگیان جنب پارک فرهنگ که ۲۰ متری فاقد نام می باشد بنام شهید علی  خجسته *** محمد خجسته *** نام گذاری گردید.

مقرر گردید خیابان ۲۰ متری حدفاصل  بوعلی و پل قویون بنام شهید موسی جنگجو نامگذاری گردید.

مقرر گردید خیابان ۱۸ متری خیابان بدون نام آزادگان بنام شهید لطیف حداد طلاتپه نامگذاری گردد.

مقرر گردید خیابان ۱۶ متری بدون نام واقع در شهرک شاهد بنام شهید رضا خدیر نامگذاری گردد.

مقرر گردید خیابان ۱۶ متری بدون نام خیابان البرز بنام شهید اباذر سلطانی نامگذاری گردد.

مقرر گردید خیابان ۱۶ متری اول بدون نام شهرک فدک بنام شهید محمد صالح استوار نامگذاری گردد.

مقرر گردید آخر بلوار سعدی تقاطع بدیهی که ۲۰ متری بنام شهید  به نام شهید علیرضا عزیزی درزم نامگذاری گردد.

ب) خیابان ۳۲ متری منشعب از خیابان رودکی ۲۰ متری بنام شهید اسماعیل خاقان نامگذاری گردید.

پ) درخواست اهالی منطقه سعدی خیابان فاقد نام ۲۰ متری بنام پردیس مصوب نگردید.

ت) درخواست خانواده  شهید علیرضا درزم جهت تغییر نام بلوار دانشگاه بنام شهید معظم بدون تغییر باقی ماند.

نمایندگان بنیاد شهید و فرمانداری غائبین جلسه بودند.

صورتجلسه شماره ۸۱ مورخ ۲۶؍۱۲؍۱۳۹۲

۳۸-دومین جلسه شورای نامگذاری در  دوره چهارم روز پنجشنبه مورخه ۲۲؍۱۲؍۹۲ مطرح و مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گرفت. (صورتجلسه شورای نامگذاری به پیوست می باشد.)

ارجاع شده به: رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری و رئیس سازمان اجتماعی و ورزشی

سومین جلسه شورای نامگذاری با محوریت احیای اسامی قدیمی و اصیل شهر ارومیه در مورخه ۱۶؍۵؍۹۳ برگزار گردید:

سومین جلسه شوراری نامگذاری به ریاست دکتر محمد رضا علیزاده امام زاده و با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مهندس بخشایشی نائب رئیس شورای اسلامی شهر دکتر پیری رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی دکتر محمدی رئیس کمیسیون عمران برنامه ریزی و حمل و نقل شهری- مهندس موسی معاون فرماندار ارومیه –مهندس عدل دوست قائم مقام شهردار- فرخی مدیرکل پست- جعفری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران-سپهری کارشناس و مسئول یادواره ها مراسم بنیاد شهید- مهندس عبدی مدیر عامل سازمان زیباسازی در این جلسه دکتر علیزاده ضمن خوش آمد گویی به مدعوین حاضر گفت اقدامات انجام شده در راستای خواسته های مردم شریف ارومیه جهت احیای اسامی محلات قدیمی محل سکونتشان که گاه قدمت چندین ساله دارند انجام گرفته است.

آقای عبد مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری گزارشی از عملکرد سازمان برابر تصمیمات اتخاذ شده در جلسه پیشین از جمله تابلوهای نصب شده در معبر اصلی و فرعی مزین به نام شهدا و اسامی دیرینه محلات را بصورت جداگانه تشریح کرد و لیستی جامع از اسامی محلات تاریخی و قدیمی شهر جهت اتخاذ تصمیمات نهایی به حاضرین ارائه نمود در ادامه حاضرین با بررسی موشکافانه عواقب و پیامدهای احتمالی محاسن و معضلات این طرح به بحث و گفتگو پرداختند و تصمیماتی نیز در این راستا به   شرح ذیل اتخاذ گردید مقرر گردید با توجه به اینکه ارومیه رنگین کمانی از ادیان مذاهب و فرهنگهای مختلف است در نامگذاری تمامی ساکنان محلات و اسامی اصیل مورد توجه قرار گیرند.

مقرر گردید تعداد ۳۲ محله قدیمی نصب و  احیا گردد و در اسامی خیابانها تغییری ایجاد نشود.

۱-درویشگر کوچه سی ۲- دوقوز…… ۳-کول اوستو ۴- جاری باشی ۵- شهر چایی محله سی ۶- بالو دروازسی ۷- مسجد علی محله سی ۸- داش مسجد محله سی ۹—چال باشی محله  سی ۱۰- شورشورا محله سی ۱۱—تندیرچیلر محله سی۱۲- زنجیر فلکه سی ۱۱۳-دوشابچی  خانا۱۴- قاپان خیابانی ۱۵- کسری  فلکه سی ۱۶- بهنه۱ ۱۷—آغداش محله سی ۱۸- قویون کوریوسو ۱۹-….  کوزلو کوریو ۲۰—حافظ خیابانی  ۲۱- الواج محله سی ۲۲- دمیرچی خانه ۲۳- عسگر خان دروازه سی ۲۴- عسگر آبادی خیابانی ۲۵- آغا قبیری ۲۶- بندی درمان ۲۷- عرب باغی کوچه سی ۲۸- مهدی القدم محله سی   ۲۹- بازار باش دروازه سی ۳۰- توپراق قلا دروازه سی  ۳۱- نظمیه کوچه سی ۳۲- یوزخانه مقرر گردید در اجرای این طرح از دستورالعمل اجرایی آیین نامه نظارت بر نامگذاری  شهرها خیابان ها اماکن و موسسات عمومی ((شورای عالی انقلاب فرهنگی- شورای فرهنگ عمومی مصوب جلسه ۴۶۶ مورخه ۲۰؍۶؍۸۶ پیروی گردد. مقرر گردید برای نامگذاری بعضی از محلات قدیمی ارائه شده که نیاز به توضیح است از دو کارشناس تاریخی و ادبی در جلسه آینده استفاده شود.

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

۱) شورای اسلامی شهر اورمیه به موجب مصوبات مورد شکایت بدون در نظر   گرفتن موقعیت فوق  العاه حساس شهرستان ارومیه و ترکیب جمعیتی رنگین کمانی و بافت و تنوع زبان اقدام به تغییر اسامی خیابان ها و محلات به اسامی نامناسب نموده که مغایر با اصل ۱۰۵ قانون اساسی می باشد.

۲) به موجب اصول ۱۵-۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه اقوام و زبانها از حقوق مساوی برابر برخوردار می باشند لکن نصب تابلو در امکان عمومی و خیابانها به زبان ترکی فارغ از آنکه برای سایر همشهریان کرد زبان و آشوری زبان قابلیت درک و فهم آنرا نداشته  بلکه قویاً موجب ایجاد جو قومیتی در شهر و خصوصا استفاده ابزاری کاندیداهای قومگرای در ادوار مختلف انتخاباتی شده است علیهذا با عنایت به مراتب مذکور ابطال مصوبه مورد شکایت موثر و به جاست.

خلاصه مدافعات طرف شکایت:

شورای اسلامی شهر ارومیه به موجب لایحه  دفاعیه تقدیمی مورخه ۱۶؍۸؍۱۴۰۰ اعلام نموده.

وفق آیین نامه نامگذری شهرها، خیابان ها و امکان و موسسات عمومی در نامگذاری اسامی خیابانها، اماکن حفظ حویت ملی و ویژگی های منطقه ای مدنظر مصوبات شوراری عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و شناساندن محله های قدیمی هر شهر جزء وظایف مصوبات مربوطه می باشد و شهرستان ارومیه نیز با عنایت به تعدد قومیت ها و همجواری با کشورهای دیگر در سطح استان نیز مستعد در ایجاد محل فرافکنی های سیاسی و قومیتی می باشد ضمن اینکه شهر باستانی ارومیه با وجود مذاهب و اقوام تاریخی و عدیده  که تمدنهای بسیاری را در خود دیده  نیاز به حفط آثار تاریخی و مطالعات و اقدامات ارزشمند فرهنگی می باشند

لذا مصوبه مورد شکایت در جهت حفظ ارزش های ملی و محلی شهر تصویب شده و رد شکایت مورد استدعاست.

هیات تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره بـه اتفاق آراء اعضاء حاضر در جلسه بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

رای هیات تخصصی شوراهای اسلامی

طبق بند ۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با اصلاحات بعدی مصوب ۱۳۷۵ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط از وظایف شوراهاست.

همچنین طبق بند ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری وضع مقررات خاصی برای نام گذاری معابر و نصب لوحه نام آنها و شماره گذاری اماکن و نصب تابلوی الصاق اعلانات و برداشتن و محو کردن آگهی ها از محل های غیرمجاز و هرگونه اقداماتی که در حفظ نظارت و زیبایی شهر موثر باشند بر اساس بند ۲۴ ماده ذکور تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابان ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آن ها با رعایت مقررات مربوط از وظایف شهرداری هاست.

بنابراین مصوبه ۸۱ مورخ ۲۶؍۱۲؍۹۲ و ۳۸ مورخ ۲۲؍۱۲؍۱۳۹۲ و صورتجلسه ۱۶؍۵؍۱۳۹۳ مبنی بر شورای نامگذاری مصوب شورای اسلامی شهر ارومیه مـغایر قانون و خارج از حـدود اختیارات نبوده و به اسـتناد مواد ۱۲ و ۸۴  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رای بـه رد شکایت صادر می شود.

این رای ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./ط

رحمان پیوست

رئیس هیات تخصصی شوراهای اسلامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا