نامه رؤسای کانون‌های وکلا به مجلس و قوه قضاییه

نامه رؤسای کانون‌های وکلا به مجلس و قوه قضاییه، پیرو دستورالعمل اصلاح آئین‌نامه ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه 

پایگاه خبری اختبار- رؤسای کانون‌های وکلای دادگستری ایران، پیرو دستورالعمل اصلاح آئین نامه ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به رئیس و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند.

به گزارش اختبار به نقل از خبرگزاری ایسنا، متن این نامه به این شرح است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه ارجمند

ریاست عالیقدر قوه قضائیه

با سلام و احترام

کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور به نمایندگی از وکلای دادگستری ایران و در مقام دفاع از حقوق اساسی عموم مردم، حراست از ارزش و اعتبار و جایگاه نهاد وکالت را به عنوان یک رسالت تاریخی و ملی وظیفه خود می‌دانند.

طرحی که به منظور حذف ظرفیت از آزمون وکالت در حال حاضر در کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی مطرح است و بدون جلب نظر کارشناسان و نمایندگان قوه قضائیه و بی توجه به نگرانی‌های نمایندگان کانون‌های وکلا فرایند بررسی و تصویب را طی می‌نماید و گویا عده معدودی در صدد طرح آن در صحن علنی مجلس هستند؛ کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور را بر آن داشت تا پیش از آن که بار دیگر تجربه تلخ دادگاه‌های عام و طرح‌های خام مشابه کام مردم را تلخ کند و حقوق قانونی و اساسی ملت دستخوش یک مصوبه شتابزده و غیر استاندارد گردد عواقب مخرب و زیانبار آن را گوشزد نمایند.

این طرح هر چند با شعار جذاب اشتغال زائی مطرح شده اما تصویب ان با هیأت و هیبت حاضر نه تنها معضل اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان حقوق را مرتفع نخواهد نمود بلکه بر خیل وکلای بیکار خواهد افزود و با ایجاد نارضایتی در جمعیت جوان وکلای دادگستری بیکار و کم کار باعث سر خوردگی فارغ التحصیلان جوانی خواهد شد که در عطش سرچشمه آب به سراب می رسند و فارغ التحصیلان بی کار اما امیدوار به وکلای بیکار و مأیوس تبدیل خواهند شد و در نهایت نقض غرض را به دنبال خواهد داشت.

توسعه بی رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فاقد استانداردهای علمی لازم و تولید بی حد و حصر فارغ التحصیلان حقوق که متأسفانه درصد بسیار بالایی از آنها توانایی علمی لازم را برای ورود به حرفه وکالت دارا نیستند و وظیفه آموزش و تربیت حرفه‌ای آنها خواه و ناخواه به کانون‌های وکلا و قوه قضائیه تحمیل خواهد شد نه تنها تناسبی با امکانات محدود کانون‌های سراسر کشور ندارد و موجب بروز ضعف در امر آموزش حرفه‌ای و نظارت خواهد شد؛ بلکه نهاد وکالت دچار هرج و مرج و نابسامانی عظیمی خواهد شد و حقوق مردم که وکلای دادگستری را امین خود می‌دانند و به اعتبار توانایی و تخصص و تجربه آنها امور و دعاوی مربوط به جان و مال و عرض خود را به وکلا می‌سپارند در معرض تضییع و تفریط قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر در اجرای ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ هر ساله به طور منظم کمیسیون تعیین ظرفیت جذب وکیل مورد نیاز مرکب از رئیس دادگستری کل و رئیس دادگاه انقلاب هر استان و رئیس کانون حوزه‌های قضائی مربوطه برگزار می‌شود به نحوی که کثرت عددی مسئولین محترم قضائی در این کمیسیون عملاً تصمیم گیری در خصوص میزان ظرفیت و تعداد وکیل مورد نیاز در هر حوزه را به قوه قضائیه واگذاشته است. و بر اساس تصمیمات این کمیسیون‌ها هر ساله آزمون ورودی کارآموزی وکالت به منظور جذب فارغ التحصیلان حقوق در همه حوزه‌های کانون‌های کشور برگزار می‌گردد و تعداد مورد نیاز جذب حرفه وکالت می‌شوند. در این فرایند هر چند ساماندهی اداری و امر آموزش و نظارت بر قبول شدگان برای کانون‌های وکلا که خودگردان هستند و از بودجه و امکانات دولتی برخوردار نیستند معضلات و دشواری‌های به وجود می‌آورد.

معهذا هیأت مدیره های کانون‌ها و تشکیلات و کمیسیون‌های تابعه تبرعی و افتخاری بار این مسئولیت عظیم را به دوش میکشند تا افرادی که قرار است به عنوان وکیل امین و متخصص به جامعه معرفی شوند صلاحیت و توانایی علمی و اخلاق حرفه‌ای لازم را دارا باشند. با این همه چون برخی از تکالیف کاراموزان وکالت در محاکم دادگستری انجام می‌شود شعب دادگاه‌ها به جهت کثرت کاراموزان از پذیرش و آموزش عملی انها معذوریت دارند. پر واضح است حذف ظرفیت از آزمون و تعیین ارقام و اعداد غیر قابل قبول و نامتناسب بدون در نظر گرفتن معیارهای علمی و آموزشی و ظرفیت معقول اشتغال؛ در شرایطی که انتخاب وکیل در دعاوی اجباری نیست؛ چنان تنگنایی بوجود خواهد اورد که در آینده‌ای بسیار نزدیک ناچار به اعاده و اصلاح قانون خواهند شد و آنگاه که وضع یک قانون توقعاتی را ایجاد کند اعاده ان به وضع سابق کار اسانی نخواهد بود. از این رو ۲۵ کانون مستقل وکلای دادگستری کشور و همراه با انها اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا نگرانی عمیق و شدید خود را از فرایند طرح و تصویب این طرح اعلام می‌دارند و مصرانه درخواست دارند که نمایندگان هر یک از کانون‌های مستقل در روند بررسی این طرح در کمیسیون محترم قضائی مجلس مشارکت نمایند تا فرصت اظهار نظر در خصوص طرحی که بالقوه و بالفعل معضلات بیشماری برای هر یک از کانون‌های وکلای دادگستری در حوزه‌های تحت پوشش به دنبال خواهد داشت و بالمال حقوق عامه مردم را تحت الشعاع قرار خواهد داد و موجی از بدبینی و نارضایتی ایجاد خواهد نمود؛ برای آنها منظور شود.

۲۵ کانون مستقل وکلای دادگستری کشور ایران همچنین ضمن تبریک به رئیس عالی قدر قوه قضائیه در این مسند و مسئولیت حساس توجه ایشان را به اهمیت این طرح و عوارض سو آن که حتی بدون جلب نظر مقامات قضائی روند تصویب را طی می‌کند؛ معطوف می‌دارد و همچنین نگرانی جدی خود را نسبت به آئین نامه‌ای که قبل از انتصاب ایشان در اوایل اسفندماه تحت عنوان دستور العمل اصلاح آئین نامه ماده منسوخه ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه پس از ۱۵ سال از تاریخ انقضای عمر قانونی آن وضع گردیده و حتی برخی از مواد آن شأن تقنینی دارد، اعلام می‌دارند و تقاضای توقف و تعلیق فوری آن را دارند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، کانون وکلای دادگستری مرکز، کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، کانون وکلای دادگستری فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کانون وکلای دادگستری اصفهان، کانون وکلای دادگستری خراسان، کانون وکلای دادگستری خوزستان، کانون وکلای دادگستری مازندران، کانون وکلای دادگستری گلستان کانون، وکلای دادگستری گیلان، کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، کانون وکلای دادگستری همدان، کانون وکلای دادگستری کردستان، کانون وکلای دادگستری اردبیل، کانون وکلای دادگستری بوشهر، کانون وکلای دادگستری قم، کانون وکلای دادگستری مرکزی، کانون وکلای دادگستری زنجان، کانون وکلای دادگستری قزوین، کانون وکلای دادگستری لرستان، کانون وکلای دادگستری کرمان، کانون وکلای دادگستری چهار محال و بختیاری، کانون وکلای دادگستری البرز، کانون وکلای دادگستری ایلام، کانون وکلای دادگستری یزد به عنوان نماینده سایر کانون‌ها این نامه را تهیه و ارسال کرده‌اند.

نمایش بیشتر

‫۴۲ دیدگاه ها

  1. بسمه تعالی . بنظر میرسد باتوجه به فضای ایجاد شده در جامعه و خیل عظیم فارغ التحصیلان رشته حقوق و توجه به با بردن کیفیت وکالت و عدم انحصار این رشته در دست عده ای محدود میتوان با افزایش ظرفیت پذیرفته شدگان و کماکان توجه به سنجش سطح اطلاعات ازطریق آزمون رضایت نسبی تمامی افراد ذینفع و جامعه را فراهم نمود .

  2. برادربزرگوار من دهه شصتی هستم زندگی و سرنوشت را خودم با تلاش و پشتکار برای ساختم. در دهه ای در کنکور قبول که قبولی در آن بسیار سخت بود و در دانشگاهی (دانشگاه علامه طباطبایی) قبول شده ام که در سال تقریبا سی نفر برای کارشناسی و نه نفر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می کرد. در آزمون وکالت نمره درس حقوق مدنی را ١٠٠% زدم حقوق تجارت ٨١% درصد آیین دادرسی کیفری ٨۶% درصد و سایر درصدها نیز خوب بودند. از نزدیک چند بار مرحوم فقید دکتر امیرناصر کاتوزیان رو ملاقات و دست ایشان و استاد ارجمند جناب آقای دکتر بهروز اخلاقی جایزه گرفته ام افتخار میکنم که شاگردی مرد اخلاق و علم جناب آقای دکتر کورش کاویانی و دکتر محمدرضا پاسبان بوده ام. این ها رو به قول جناب آقای دکتر جعفری لنگرودی برای خودپسندی و خودستایی نگفتم. برای این گفتم که هر کس سرنوشت خود را خود می سازد و به یاد ندارم شما به جای من در هیچ آزمونی شرکت کرده باشید!!! برادر محترم در هیچ کجای دنیا اجازه اشغال یک شغل اعم از دولتی و غیردولتی رو به یک بازنشسته نمی دهند دوست گرامی این که به بازنشستگان بعد از بازنشستگی اجازه وکالت بدهند خلاف نظم عمومی و مصلحت جامعه جوانان ایران هست. دوست بنده در پاریس فرانسه به نام آقای کوروش شاملو وکیل دادگستری هستش و حتی ایشان یک بار رئیس سابق دیوان عالی کشور فرانسه رو به دعوت کانون وکلای دادگستری مرکز به ایران آوردند پرسیدم آیا در کشور فرانسه اجازه آزمون دادن به افراد بازنشسته را می دهند یا نه؟ که ایشون بیان کردند خیر، چون اینجوری جلوی رشد و پویایی عرصه وکالت توسط جوانان را می گیرند!

    1. برادر کوچک وبا استعدادم جناب امیر حسام بسیار لذت بردم از نمرات عالی شما درازمون وعلاقه شما به اساتید وبزرگان علم حقوق همانطور که فرمودید من جای شما درهیچ ازمون حقوقی شرکت نکرده ام ولی انشاالله امسال تلاش خود را خواهم کرد زمانی که شما در دوران متوسطه تحصیل میکردید بنا به مسائل روز وبرخی مشکلات با اساتید علم حقوق حشر ونشری داشتیم منجمله زنده یاد استاد جلالی نائینی وچندین نفر دیگر که از بردن نامها معذورم که خوشبختانه در ازمون شاگردی انان سرفراز بیرون امدیم تقریبا در هشتاد درصد مسائل بیان شده ان عزیزان هم بسیار گلایه مند بودند ولی برای بهبود اوضاع دادگستری و وکالت و سایر مشکلات خواستار مشارکت تمامی دلسو زان اعم از پیر وجوان بودند دلیل حب وبغض شما را نسبت به این موضوع درک میکنم ولی این هیجان مخالفت شما که اندکی ریشه در دهه شصتی بودن شما دارد اکنون محل اختلاف بیهوده ای است بین ما که همان اقلیت بقول شما کم سواد سود ان را خواهند برد مطمئن باش شرکت در ازمون وگرفتن نتیجه مطلوب راهگشا خواهد بود ومشکلی برای جوانان با استعدادی مثل شما ایجادنخواهد کرد مهم لیاقت افراد در هرکاری است سال خوبی را برای همگان ارزومندم

  3. دوستان عزیز وکیل قوه قضائیه استقلال ندارد و معنی استقلال رو کسانی می فهمند که عملاً در حال وکالت در محاکم هستند. به افراد بازنشسته حتی نباید حق شرکت در آزمون داده شود چه برسد به اعطای پروانه وکالت. چون این افراد استعداد وکالت ندارند و به زور و با ارفاق تو اختبار بعد از چند بار رد شدن پروانه وکالت می گیرند. حتی دیسیپلین یه وکیل جوان با این افراد از لحاظ ظاهری هم بسیار تفاوت دارد. این افراد جای استعدادهای جوان و نخبه این مملکت رو می گیرند!

  4. قطعا حذف ازمون به ضرر همه داوطلبان وکالت است، اما نمیدونم ماده۱۸۷ چه نونی از اسکودا رو اجر کرده؟! اسکودای محترم شما کار خودتو بکن، مرکز مشاوران هم کار قانونی خودشو انجام میده و از دو طریق با ازمون وکیل جذب میشه، و هر کس توانایی داشته باشه از طریق ازمون جذب میشه، منتها نباید میان بازنشسته و دیگر داوطلبان فرق گذاشت همه باید با ازمون پروانه بگیرند ولاغیر،وقطعا حذف ازمون به ضرر همه است پروانه ای که باید فقط تقدیم به قاب روی دیوار نمود وکاربرد دیگه ای نداره.

  5. باسلام افرادی که بازنشسته شدن خودشون باید وجدانشون اجازه نده تواین اوضاع بیکاری جوانان بعد ازبازنشستگی هم بدون ازمون وکیل بشن باشه قانون ایاهمه قانون های وضع شده به عدالت هست هروجدان سالمی اینا به ادم ندا میده که جوانان ارجحیت دارن واگرهم خیلی علاقه مند به شغل وکالت هستن بسم الله مثل بقیه داوطلبان ازمون وکالت درازمون شرکت کنن

  6. گیریم پدر و مادر و خواهر و برادر شما فاضل

    برادر گرامی شما باید این تصمیم رو در ۳۳ سال پیش می گرفتید نه الان! که بخواید با شرکت در آزمون وکالت جای یک جوان با استعداد رو بگیرید متأسفانه قانون های جدید بدون نظرات کارشناسی و اخذ نظرات اساتید حقوق و اهل عمل و به علت بی سوادی نمایندگان مجلس نه در صحن علنی بلکه در کمیسیون های تخصصی بدون در نظر گرفتن مصلحت جامعه آن هم به صورت ناقص تصویب می شود مانند قانون ناقص منع به کار گیری بازنشستگان! وگرنه قانونگذار نباید اجازه می‌داد که به قاضی بازنشسته و کارمند بازنشسته و افراد سن بالا، پروانه وکالت داده شود یا به افراد مسن اجازه شرکت در آزمون کارآموزی وکالت اعطاء شود! بنده خودم در دانشگاه علامه طباطبایی تهران تحصیل نموده‌ام اما حتی نباید به کسانی که صرفاً مدرک دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی یا شهید بهشتی و یا دانشگاه تهران و غیره رو دارند پروانه وکالت داده شود! دوست عزیزی که ادعا می کنید در خانواده شما همه وزیر و وکیل هستند پدربزرگ بنده قاضی بوده اند اما صرف این که پدر و برادر و خواهر و مادر کسی وکیل و قاضی بودند نباید نتیجه گیری کرد که قهراً فرزندان و نوادگان آنها نیز باید وکیل و قاضی شوند! ضمنا پدران دادگستری جدید مرحوم پیرنیا و مرحوم علی اکبر خان داور و مرحوم متین دفتری و مرحوم میرزا عبده بروجردی بوده اند. اگه وزرا و معاونین آنها با سواد بودند که الان دیوان عدالت اداری کار روزانه اش ابطال آیین نامه ها و دستور العمل ها و بخشنامه های خارج از صلاحیت و مخالف قوانین نبود!!!

    1. امیر حسام گرامی -قصاص قبل از جنایت نکنید ۳۳ سال پیش زندگی ما به گونه دیگری رقم خورد که بهره ان را شما الان دارید میبرید حرفه وکالت مبارک شما باشد یاد ندارم ادعای فضل کرده باشم ورود به این حرفه علاقه شخصی است با شرایط کانون هم مخالفتی ندارم ولی کانونها دایره ای برای خود ساخته اند که کسی را یارای ورود به ان نباشد باز هم با قدرت میگویم حرفه وکالت یک شغل خصوصی است وهرکسی که لیاقت داشته باشد حق ورود به ان را دارد وشما بعنوان یک شخص حقوقی نباید بخود اجازه دهید برای دیگران تعیین تکلیف کنید بهرحال امیدوارم که این قضیه ختم بخیر شود وهمگان بر اساس لیاقت خود به خواسته های خود برسند—

  7. دقیقا با شغل سردفتری هم سال۸۶ همین کار رو کردن انتخاب سردفتر بدون ازمون نتیجه ش این شد ک الان تهران اشباع شده و اینکه کسایی سردفتر شدن ک از لحاظ علمی ب هیچ عنوان صلاحیت نداشتن… اون زمان هم کانون سردفتران در مقابل این تصمیم سکوت کرد و نتیجه شد این اشفتگی شغل سردفتری بیکاری خیلی از دفترخانه ها… کانون وکلا باید تمام سعی خود را بکند ک این اتفاق برای وکالت تکرار نشود…

    1. سلام دانش آموخته گرامی
      در سال ۸۶ سردفتری با آزمون انجام شد.این طرح هم نمی گوید که آزمون نباشد.می گوید سهمیه بندی نباشد.

      1. فقط اسمش ازمون بود ولی فرمالیته یود خیلی از خانوما با داشتن مدرک حوزه معاف از ازمون بودن. سردفتری سال ۸۶ بزرگ ترین ظلم در حق حقوقی ها بود. نتیجه ش الان دیده میشه بعد از ۱۰ سال هنوزم اشباع هست. وکالت هم همین طور میشه…… و خدا داند پشت پرده این تصمیم گیریها چه هست…

    2. همین الانم با وجود کم گرفتن وکلا هر سال کلی ازین وکیلا بیکارن بعد تصور کن کیلویی وکیل بگیرن
      چه شود!!!!!
      بدتر از اون که این همه جوون بیکار بعد میان بازنشسته هذ رو بدون آزمون میگیرن
      من طرفدار پر و گا قرص آزمون وکالت اونم با تعداد محدود در قبولی هستم نه اینکه کیلو کیلو وکیل بگیرن اونم از بازنشسته ها یی که زندگیشون کردن

  8. چرا مملکت با این همه نخبه و استعداد و وکیل مستقل و قوه قضائیه مستقل و مجلس مستقل و در عین حال ناظر بر همدیگر تو همه چی از آخر اوله .

  9. حقوق صرفاً دانستن یک سری معلومات حقوقی نیست شما باید در لایحه نویسی مسلط به زبان فارسی و ادبیات فارسی باشید تقریبا مسلط به منطق تا حدودی فلسفه و نیز اطلاعات عمومی و هوش ذاتی نه اکتسابی باشید بنابراین وکالت صرفاً چند کتاب حقوقی خوندن نیست تو دانشگاه های بی کیفیت نیست وکالت سر و کار داشتن با مال و جان و آبروی مردم است.
    ضمنا آقای محترمی که ۵۲ سال سن دارید وکالت عرصه جوان هاست نه کسانی که تازه از شغلی بازنشسته شده اند و برای تفریح میخوان بیان تو این رشته! مثلاً امروز تو یک پرونده اجرایی که امروز در مجتمع قضایی شهید مدنی تهران داشتم ۵ ساعت سرپا بودم و با قاضی و دادورز و وکیل محکوم علیه بحث حقوقی کردم تا تونستم حق موکلم رو استیفاء کنم و ساعت ۱۷ همین امروز رفتم حکم رو اجراء کردم. آیا به نظر شما یک آدم ۵۲ ساله اینقدر انرژی داره برا پیگیری کردن یک پرونده اجرایی!؟ تازه این پرونده یک پرونده سنتی و کلاسیک ساده بود! دوستان مثلا در پرونده هایی که موضوع آن مشمول شرایط عمومی پیمان هستش و طرف مقابل شرکت یا مؤسسه دولتی یا نهاد عمومی غیر دولتی هستش شما در بحث ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری هستش معلومات حقوقی هیچ کمکی به شما نمی کند بلکه در اینجا شما باید علم مدیریت قرار کارشناسی رو داشته باشید و بتوانید در سطح اطلاعات عمومی به زبان تخصصی با کارشناس در جلسه کارشناسی دیالوگ داشته باشید و بتوانید آن را مدیریت کنید! بله دوست محترم وکالت به صورت یک علم مستقل درآمده و از شیوه کلاسیک در حال فاصله گرفتن است و این واقعیت حرفه وکالت است!

    1. امیرحسام بزرگوار ضمن احترام به عقیده جنابعالی در هیچ کشوری برای افراد ۵۰ به بالا حکم مرگ صادر نکرده اند وشما مطمئن باشید در شرایط فعلی ما میتوانیم در کنار جوانان برومندی مثل جنابعالی گره گشای بسیاری از مسائل باشیم وکالت بجز حقوق خواندن دارای ابعاد دیگری نیز میباشد که ریشه در ذات افراد دارد(شجاعت–دقت–مسلط بودن بر ادبیات– شناخت کامل درمورد اجتماع و…….)بنده در خانواده ای بزرگ شدم که چندین وزیر و وکیل وحقوق دان در سطح عالی تقدیم مملکت نمودند واگر ان بزرگواران وهمکاران انها با تلاش خود دادگستری ایران را نمیساختند الان شما شاید شغلی دیگری میداشتید بهرحال نظرم براین است که کانون حق محروم کردن افراد را ندارد واین مردم هستند که انتخاب میکنند که بنده یا شما وکیل انان باشیم ولی دغدغه کانون هم باید مد نظر باشد وراه حل مناسبی برای ان پیدا کنند –با احترام به تمامی دوستان وبزرگواران نظر دهنده

  10. من شخصا سه ساله آزمون وکالت شرکت میکنم ولی به دلیل کم کاری خودم و دلایل دیگر نتونستم موفق بشم ولی با توجه به همه این مسائل با حذف آزمون وکالت مخالفم .همین الانشم وکلای بیکار خیلی زیادن وای به حال روزی که ورود به این شغل آزاد بشه.این که نفرات زیادی پشت این آزمون هستن دلیل نمیشه ورود به این شغلو بی ضابطه کنند.با ظرفیت الان ما دغدغه وجود پرونده رو داریم اگه راست میگن آزمون سردفتری آزاد کنن

  11. آیا فارغ التصحیلان حقوق بی سواد هستندو طراحان سوالات آزمون وکالت باسوادترین باسوادان؟؟ و آیا مدیران کانونهای فی سبیل الله کار میکنندو مثل سایر مسئولین خداخواه و خداترس عشق خدمت در ذره ذره وجودشون ریشه داره؟!؟!؟!؟
    چقد کودکانه مخاطب و به ویژه جامعه حقوقی رو ساده لوح فرض کرده اند. و ی نکته سیار مهم این ک بسیاری از همین فارغ االتحصیلان بی سواد شاگردان همچو شمایی هستند.

    1. دوست عزیز شخصی که میخواد وکیل بشه باید از قوانین اصلی و مهم کشور کاملا با اطلاع باشه…
      اون داره کتاب قانون رو میزاره جلوش و سوال طرح میکنه تا ببینه شما که مدعی هستی میخوای وکیل شی ایا از قانون مطلع هستی به نحو مطلوب یا خیر؟
      مثلا یه مادر یا پدر که با بچه هاشون درس کار میکنن و خودشون شاید دکتر یا فوق لیسانس باشن میخوان امتحان کلاس پنجم رو شرکت کنن؟

  12. حالا شما با این طرح ها وکیل هم بشین یه مشت درپیت درب و داغون حیف شان و جایگاه وکالت ک شما با این استدلال های بچگانه بخواین بهش ورود کنین

  13. جالبه تو متن اومده “عده ای بسیاری از فارغ التحصیلان توانایی علمی لازم برای ورود به حرفه وکالت رو ندارند” پس دانشگاه غیر از درس خوندن چیکار میکنند. آیا ۹۰ درصد آنها دنبال اهدافی غیر از درس هستند؟بعد از اتمام تحصیل با ۳ سال شرکت در آزمون به توانایی نمی رسند؟آیا علم حقوق از علوم فضایی و و پیچیده است که از عهده هر کسی بر نمی آید.خوب میدانیم دلیل چیز دیگری است.این سوالات معیار سنجش علمی نیست. و در هیچ کجای دنیا از فردی که خواهان ورود به این حرفه است در ابتدا توقع وکیل خبره ندارندو مصاحبه در حد اطلاعات دانشگاهی +چند سالی فعالیت در دفتر وکیل است. نه از آزمون این شکلی خبری است و نه هیچ .حد نصاب عددی وجود ندارد.
    ان شاله این رویه اصلاح شود و هر که علاقه مند است بتواند وارد این حرفه شوددر هر شغل افراد بیکار وجود دارند واین توجیهی برای ممانعت افراد به این حرفه نیست.هر کسی مختار است وارد حرفه دلخواه شود با احراز صلاحیت علمی .و معیار احراز ترازوی کانون نیست . اگر کسی نتواند موفق باشد (از حیث مالی )بعد از ورود ،مسوولش خود شخص می باشدو نه کانون .

    1. یکم مطالعه بفرمایید در همه کشورهای پیشرفته روند جذب وکلای دادگستری مشخص و محدود می باشد.
      من بشخصه امسال قبول نشدم اما اگر ده سال دیگر هم قبول نشوم باز میگم باید محدودیت جذب وکیل باشد و در ضمن استقلال کانون وکلا حفظ شود.
      امیدوارم روند اینطور قانون گذاری متوقف شود.

  14. با سلام واحترام
    اینجانب خود یکی از فارغ التحصیلان حقوق در سال ۹۶ میباشم وبدلیل علاقه وافر درسن ۵۲ سالگی کارشناسی خود را دریافت کردم وبواسطه سن وتجربیات کاری وخانوادگی که اکثرا ازبزرگان این رشته میباشند علاقه به دریافت پروانه وکالت دارم ودلیلی نمیبینم چون عده ای از نظر شما صلاحیت کافی ندارند برای همه قانون وضع کنید حرفه وکالت شغلی خصوصی است وهرکس در انتخاب ازاد است واگر وکیلی بیکار است قطعا دلیلی دارد%لذا انتظار این است که بجای جلوگیری از این مورد درگرفتن دانشجو یا نحوه گرفتن مدرک کارشناسی حساسیت بخرج داده که هدف شما عزیزان در صلاحیت علمی فارغ التحصیلان برطرف گردد

    1. ببخشید شما در ۵۲ سالگی انتظار دارید با وجود مسائل مختلفی که هر کدام اسباب کمتر شدن توان شما در رقابت برای موفقیت در این آزمون است قانون به نحوی اصلاح گردد که شرایط شما را اعمال کند؟ برادر من شما بیش از نیم قرن زندگی کردید. لطفا اجازه دهید تا جوانان بیکار این کشور هم زندگی کنند. اینجانب و امثال من چه گناهی کردیم که در این سن و سال جنابعالی و امثال شما ( با وجود تاهل و زن و بچه داشتن و قاعدتا شاغل بودن و از سویی سن و سال بالا که موثر در کاهش توانایی ها ی لازم برای قبولی در چنین آزمونی هست) تمایل دارید وکیل شوید!!! چرا قاضی نمیشوید یا سردفتر یا دفتر خدماتی یا حتی شغل آزاد و خصوصی دیگری را انتخاب نمیکنید؟

      1. علیرضا عزیز پاسخ شما را در جواب امیر حسام دادم باور کنید که سن در اینخصوص مطرح نیست با ازمون هم مخالف نبوده ودغدغه کانون قابل درک است وافراد هم سن بنده مطمئن باشید توانائیهای دارند که شما در سن جوانی ندارید ما نباید به دنبال بهانه برای کوبیدن همدیگر باشیم این شغل خصوصی است وهمه حق انتخاب دارند وقطعا کسانی موفق خواهند شد که نتیجه بگیرند وبزرگان حقوقی ودولتی باید راه حل متعادلی برای این قضیه پیدا کنند وشما بعنوان جوانی که مدرک حقوقی دارد نباید به خود اجازه دهی که برای دیگران شغل تعیین کنید واولین درس درحقوق سعه صدر است وتحمل دیگران به امید موفقیت برای شما

      2. من برای دیگران شغل تعیین نمیکنم… با توجه به استقبال بیش از اندازه این شغل و با توجه به وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه ی ایران و مشکلات و معضلات بیکاری باید مسیر به گونه ای طرح ریزی شود که برای من جوان فضای کاری مناسب بنابر بر تلاشی که داشته ام و همتی که نتیجه اش قبولی در این آزمون بوده است، فراهم گردد. شما اگر این چنین هست که می گویید پس با شجره ای که داری مشکل و معضل اقتصادی نباید داشته باشید. با توجه با عقبه ی خانوادگیتان هم حتما از ارتباطات خوبی برخوردارید.. پس به جای حمایت از چنین طرح آشفته ای با دوستان وکیل خود در قالب مشاوره همکاری کنید تا هم جامعه از اندوخته ها و تجربه هایتان بهره مند گردد و به تعالی رسد و نیز شما هم به هدف خودتان برای خدمت و توسعه اجتماعی میهنمان می رسید… با ادعایی که راجع به خودتان دارید خیلی عجیب است از چنین طرح نامیمونی حمایت میکنید!!!!

      1. سلام
        دوست عزیز در مواردی نظیر پزشکی دو آزمون هست یکی آزمونهای علمی است که همان آزمون جامع و دستیاری و غیره هستند و دیگری آزمون صنفی .آزمون وکالت آزمون صنفی رقابتی است نه علمی.اگر سهمیه ها برداشته شود در مورد آزمون که بحثی نیست و اصولا آزمون لازم است.یادمان باشد پزشکان برای داشتن مطب آزمون نمی دهند هر سن و سالی هم که داشته باشند مجوز مطب را دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا