منابع آزمون وکالت چیست؟

کتابفروشی حقوقی دادبازار خرید آنلاین منابع آزمون حقوقی و وکالت؛

در این مقاله قصد داریم به معرفی آزمون وکالت و منابع آن جهت آشنایی داوطلبان که برای بار اول در آزمون وکالت شرکت می کنند بپردازیم تا بتوانند کتاب های حقوقی و آزمونی مناسبی را انتخاب و خریداری کنند که تمام مباحث آزمونی را پوشش بدهد.

رشته حقوق پرطرفدارترین رشته در گروه علوم انسانی است. مهم‌ترین زمینه های شغلی رشته حقوق برای دانش آموختگان این رشته عبارت است از: وکالت، قضاوت، سردفتری، داوری.

عناوین شغلی رشته حقوق:

فارغ التحصیلان رشته حقوق پس از اتمام مقطع کارشناسی با توجه به این نکته که قصد دارند در کدام عنوان شغلی به فعالیت بپردازند باید در آزمون طراحی شده برای آن شرکت کنند. پس از طی فرایند اخذ مجوز موفق به دریافت پروانه مورد نظر می‌شوند. تمرکز این مقاله بر روی اخذ پروانه حرفه وکالت است.

پروسه اخذ پروانه وکالت:

مسیری که برای اخذ پروانه وکالت باید طی نمود بدین صورت است:

  • گام اول: اخذ مدرک کارشناسی حقوق (علوم قضایی) یا دریافت مدرک حوزوی (سطح دو).
  • گام دوم: گذراندن خدمت سربازی برای داوطلبین آقا.
  • گام سوم: ثبت نام در آزمون وکالت.
  • گام چهارم: شرکت در آزمون و کسب نمرات لازم
  • گام پنجم: گذراندن دوره کارآموزی
  • گام ششم: شرکت در آزمون اختبار و قبولی در این آزمون
  • گام هفتم : دریافت پروانه وکالت دادگستری

فرآیند آزمون وکالت:

آزمون وکالت در گذشته تنها توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌شد. اما پس تصویب  قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۹، قوه قضاییه نیز اقدام به برگزاری آزمون‌ و ارائه پروانه وکالت به پذیرفته شدگان نمود.

این روند پس از چند سال برای مدتی متوقف شد اما از سال ۱۳۹۶ مجدداً از سر گرفته شد و نهایتاً با تصویب آیین‌نامه اجرایی جدید ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه در اواخر سال ۱۳۹۷، ضوابط جدید جذب کارآموزان وکالت در این مرکز که «مرکز وکلای قوه قضاییه» نام گرفته است، تعیین شد.

بدین ترتیب در حال حاضر در هر سال یک آزمون از سوی کانون وکلای دادگستری و یک آزمون از سوی مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار می‌شود که در نهایت پذیرفته‌ شدگان هر دو نهاد می‌توانند پروانه وکالت دادگستری دریافت کنند.

 ذکر این نکته ضروری است که نحوه سنجش داوطلبان در این دو نوع آزمون متفاوت است؛ آزمون کانون وکلای دادگستری یک مرحله ای به صورت آزمون کتبی چهارگزینه ای است و پذیرش رقابتی و براساس بالاترین تراز کسب شده در کانون محلی است که شرکت کنندگان در هنگام ثبت نام در آزمون انتخاب نموده اند. در صورتی که آزمون وکلای قوه قضاییه دو مرحله ای است و داوطلبینی که حد نصاب لازم در آزمون کتبی را کسب نمایند برای مرحله دوم که مصاحبه شفاهی و همچنین سنجش روانشناسی می باشد، دعوت می گردند.

داوطلبان مرکز وکلای قوه قضاییه همچنین پرسش‌ها و بررسی های گزینشی و عقیدتی را پیش روی خود دارند.

تفاوت آزمون کانون وکلای دادگستری و آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه:

از تفاوت های آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه منابع آزمون و عنوان درسی است که هر دو مرکز هرساله در آگهی مربوط به ثبت نام منابع و ضرایب آنها را اعلام می دارند. به طور معمول طراحی سوالات از منابع زیر صورت می گیرد و در صورت تغییرات اطلاع رسانی می گردد.

شیوه طرح سوالات آزمون وکالت:

آزمون وکالت تا سال ۱۳۹۰ آزمونی قانون محور بود و به طور معمول تسلط به متن قانون برای موفقیت در آن کفایت می کرد. اما در سال های بعدی با تغییر رویه و جهت گیری سوالات از قانون محور بودن به مفهوم محور بودن توسط طراحان مطالعه قانون به تنهایی جوابگوی نیازهای داوطلبان آزمون های حقوقی از جمله آزمون وکالت نبود. علاوه بر آن در دو سه سال اخیر جهت دهی جدیدی به آزمون ها داده شده و دیده شده که در سوالات علاوه بر تسلط به متن قانون، برای پاسخگویی به سوالات نیازمند درک و فهم ارتباط مواد یک قانون با سایر قوانین است. خصوصاً در حل تست هایی که در قالب مساله یا موضوع پرونده های قضایی هستند. در بعضی سوالات استدلال و حل مساله باید مستند به قوانین خاص، قوانین کاربردی و  آرای وحدت رویه باشد. بنابراین برگزار کنندگان آزمون در رویه جدید راه حل را در منبع قراردادن برخی قوانین خاص که پرکاربردترین قوانین در حل پرونده های قضایی در محاکم دادگستری است دانسته اند.

برای انسجام بخشی به این شیوه،‌ در دو سال اخیر فهرست قوانین خاصی که در آزمون هرسال منبع طرح سوالات خواهند بود نیز از سوی مرجع برگزاری اعلام می‌شود (قوانین خاص اسکودا، قوانین خاص مرکز وکلا). اینگونه بود که قوانین خاص رسما از دو سال پیش به عنوان منبع آزمون وکالت عنوان گردید و در آگهی اتحادیه کانون های وکلای دادگستری (اسکودا) لیست قوانین خاص هر عنوان درسی را به طور جداگانه اعلام و جهت اطلاع داوطلبان انتشار داد.

کتابفروشی حقوقی دادبازار جهت مساعدت در انتخاب بهترین منابع آزمونی در این مقاله و ذیل هر عنوان درسی عناوین اعلام شده توسط اسکودا را جهت آشنایی داوطلبان جدید و یادآوری برای دیگر داوطلبان ارائه نموده است. در این راستا جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین منابع با توجه به پارامترهای مربوط به شیوه برنامه ریزی و روش مطالعه، کتابفروشی اینترنتی تخصصی حقوق دادبازار با پشتوانه اختبار همراه داوطلبان آزمون وکالت است. ضمن آرزوی موفقیت وسلامتی از داوطلبین گرامی دعوت می شود برای مطالعه مقالات متعدد در باب برنامه ریزی و مطالعه به وبلاگ کتابفروشی حقوق دادبازار مراجعه نمایند.

منابع آزمون وکالت کانون های وکلای دادگستری:

منابع آزمون وکالت اتحادیه آزمون کانون های وکالت دادگستری (اسکودا) عنوان شده در ذیل بر طبق آخرین آگهی اسکودا و به انضمام قوانین خاص اعلام شده از سوی این نهاد (آگهی ثبت نام آزمون وکالت ۹۹) تنظیم و جمع آوری شده است.

منابع آزمون تستی وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه:

منابع آزمون تستی مرکز وکلای قوه قضاییه عنوان شده در ذیل بر طبق آخرین آگهی مرکز وکلای قوه قضاییه (سال ۱۴۰۰) به انضمام قوانین خاص اعلام شده از سوی این نهاد تنظیم و جمع آوری شده است.

درس پنجم آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه آیین دادرسی کیفری با ضریب ۲ می‌باشد و شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲
  2. آیین نامه اجرای احکام مصوب رییس قوه قضائیه سال ۱۳۹۸

درس ششم آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه فقه (منبع تحریرالوسیله) با ضریب ۲ می‌باشد و شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. کتاب الوکاله
  2. کتاب القضاء
  3. کتاب الشهادات
  4. کتاب الاقرار
  5. کتاب الایمان

درس هشتم آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه حقوق اساسی با ضریب ۲ می‌باشد و شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. قانون اساسی به همراه نظریات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید میخواستم بدونم برای شرکت تو آزمون وکالت ارائه گواهی موقت لیسانس کفایت میکنه یا اینکه باید مدرک رو ارائه کنیم
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا