ممنوعیت ثبت دستنویس اسناد رسمی

با ابلاغ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

از روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ثبت اسناد رسمی به صورت دستنویس ممنوع است

پایگاه خبری اختبار – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ابلاغ «شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک سردفتر اسناد رسمی» ثبت اسناد رسمی به صورت الکترونیک را الزامی کرد.

طبق بند یک «شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک سردفتر اسناد رسمی» ، از روز چهارشنبه دهم شهریور ماه ۱۳۹۵ ثبت اسناد رسمی به شکب سابق و به صورت دستنویس در دفاتر اسناد رسمی ممنوع اعلام شده است و از این تاریخ ثبت اسناد رسمی صرفا در دفاتر الکترونیک مجاز خواهد بود.

مادۀ یک شیوه نامه مذکور به این شرح است : « از تاریخ ۱۳۹۵/۶/۱۰ دفتر الکترونیک سردفتر در تمامی دفاتر اسناد رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از این تاریخ، ثبت تمامی اسناد رسمی و اقدامات تبعی مربوط به این اسناد، مطابق ماده ۱۸ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، صرفاً در دفتر الکترونیک خواهد بود و ثبت سند جدید در دفاتر دست­نویس، ممنوع است.»

بر اساس مادۀ ۷ قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف شده بود دفاتر موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و مقررات مرتبط با آن ها را به صورت الکترونیک و به نحوی که صحت، تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری آن تأمین شده باشد ساماندهی و ایجاد کند و با ایجاد دفاتر الکترونیک مذکور، باید ثبت در دفاتر دست نویس منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین دفاتر موجود شود.

پیش از این رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ابلاغ «شیوه نامه بهره برداری از دفتر املاک الکترونیک»، ثبت هر گونه اطلاعات در دفاتر املاک، دفاتر املاک بازداشتی و دفاتر ثبت خلاصه معامله به صورت دست نویس را از اول تیر ۱۳۹۵ ممنوع اعلام کرده بود و حالا هم با ممنوع شدن ثبت اسناد رسمی به صورت دستنویس مفاد مادۀ ۷ قانون جامع حدنگار به طور کامل اجرائی شده است.

ماده ۷  قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ :

سازمان مکلف است دفاتر موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و مقررات مرتبط با آنها را به صورت الکترونیک و به نحوی که صحت، تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری آن تأمین شده باشد؛ در زیرمجموعه مرکز داده ها، نظام جامع و سامانه های مرتبط، ساماندهی و ایجاد کند. همچنین سازمان مکلف است امکان اتصال دفاتر اسناد رسمی به سامانه های مرتبط مذکور و بهره برداری از آنها را به نحوی که امکان ثبت برخط (آن لاین) اسناد و معاملات و پاسخ آنی و الکترونیک به استعلامات ثبتی ایجاد شود؛ فراهم کند. با ایجاد دفاتر الکترونیک مذکور، ثبت در دفاتر دست نویس منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین دفاتر موجود می شود.
تبصره ۱- سازمان مکلف است در راستای الکترونیک کردن دفتر ثبت اسناد رسمی، به نحوی برنامه ریزی کند که دفاتر اسناد رسمی، نسخه الکترونیک پشتیبان و غیرقابل تغییر کلیه اسنادی را که به وسیله سردفتر از طریق سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می شود؛ بایگانی کنند. همچنین دفاتر اسناد رسمی مکلفند از کلیه اسنادی که در سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می شود نسخه ای چاپی با امضای شخص یا اشخاص ذی ربط به عنوان پشتیبان تهیه و بایگانی کنند.
تبصره ۲- ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند نسخه چاپ شده اسناد مالکیت حدنگار صادرشده را به عنوان پشتیبان نگهداری نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا