مقاله: کدام کانون؟ (قسمت اول)


کدام کانون ؟
(قسمت اول)
بررسی تاثیرات انتخاب یک کانون برای داوطلبان آزمون وکالت

© لطفا برای رعایت حقوق معنوی و حمایت از تداوم فعالیت رایگان و عمومی سایت اختبار، حتما هنگام بازنشر، نام نویسنده و پیوند مستقیم به سایت اختبار به نشانی ekhtebar.ir را قید بفرمایید

 نویسنده: سیاوش هوشیار
کارآموز وکالت
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
پذیرفته شده در دو دوره ی متوالی آزمون وکالت (۹۰ و ۹۱)

 

یکی از چالش های اصلی داوطلبان آزمون وکالت، انتخاب کانون هنگام ثبت نام در آزمون است. مسئله ی انتخاب کانون ثبت نام هم شاید مثل سایر امور مربوط به آزمون وکالت همیشه در هاله ای از حدس ها و شایعات و تحلیل و تفسیر هایی قرار دارد که البته نهایتا چیزی جز افزودن به استرس های داوطلبان در پی ندارد.

چرا باید یک کانون را هنگام ثبت نام انتخاب کنیم؟

اصولا هر کانون وکلای دادگستری مستقل است، و هیات مدیره ی هر کانون مستقلا آن را اداره می کند، اتحادیه ی سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تشکیلاتی برای ایجاد هماهنگی و همبستگی بین کانون های فعلا بیست و سه گانه ی وکلای دادگستری ایران است که در همین جهت و به عنوان نماینده ی کانون ها و با همکاری سازمان سنجش برای ایجاد یکنواختی و تضمین سلامت آزمون وکالت، این آزمون را برگزار می کند و بعد از تصحیح اوراق امتحان توسط سازمان سنجش، نتایج داوطلبان مربوط به هر کانون را برای تصمیم گیری و جذب کارآموز به همان کانون اعلام می کند. بنا بر این لازم است داوطلبان کانون مورد نظرشان را هنگام ثبت نام تعیین کنند.

تعیین یک کانون خاص چه آثاری در آینده کاری پذیرفته شدگان  خواهد داشت؟

همان طور که گفته شد، پذیرش کارآموز وکالت اصولا توسط هر کانون به طور مستقل انجام می شود و نقش ایکودا یا سازمان سنجش در این میان فقط به عنوان کارگزار و مجری است.

پس از پذیرش این کانونی که در آن پذیرفته شده اید است تمام امور مربوط به کارآموزی شما را تنظیم و کنترل و نهایتا از شما اختبار به عمل می آورد و پروانه ی وکالت به شما می دهد.

شما برای انجام همه ی امور مربوط به فعالیت های کارآموزی و بعدا وکالت نیاز به ارتباط مستمر با کانون متبوعتان دارید، ارائه ی تکالیف کارآموزی، تعیین موضوع و ارائه ی کارتحقیقی، دریافت اوراق وکالتنامه، انجام آزمون اختبار و …

آیا نقل و انتقال بین کانون ها ی مختلف امکان دارد؟

در انتقال کارآموزان بین کانون های مختلف، موافقت کانون مبدا اهمیت دارد، معمولا هیات مدیره ها با انتقال کارآموزان فقط برای دوره ی کارآموزی شان با دریافت مبالغی موافقت می کنند، ولی باید توجه داشته باشید که پس از اتمام کارآموزی و انجام اختبار باید در حوزه ای که بدوا پذیرفته شده اید دفتر وکالت دایر کنید و در صورت تمایل به انتقال محل کارتان باید مجددا مراحل لازم برای انتقال را انجام بدهید.

آیا نقل و انتقال بین حوزه های (شهر یا بخش های) یک کانون امکان دارد؟

قبولی داوطلبان در آزمون بر اساس رتبه . در هر کانون اعلام می شود، ولی هر کانون هم در محدوده خود که معمولا شامل یک استان یا بیشتر می شود، برای هر حوزه ی قضایی (شهرستان یا بخش) تعدادی کارآموز تعیین می کند، که معمولا کارآموزان پذیرفته شده بر اساس رتبه و با توجه به علاقمندی شان حوزه ی مورد نظرشان را انتخاب می کنند. این حوزه محلی خواهد بود که آن ها در آینده می توانند در انجا دفتر وکالت تاسیس کنند.

البته در این زمینه هم بنا بر سیاست کاری هیات مدیره کانون های وکلا مختلف تفاوت هایی وجود دارد. مثلا پذیرفته شدگان کانون وکلای خراسان در بدو ورود حوزه ی کاری شان را انتخاب می کنند ولی الزامی برای کارآموزی در حوزه ی انتخابی شان ندارند و می توانند بدون هیچ محدودیتی حوزه ی دیگری را برای انجام کارآموزی انتخاب کنند و پس از انجام اختبار برای تاسیس دفتر در حوزه ی انتخابی اولیه شان اقدام کنند. یا در کانون مرکزی (اراک) پذیرفته شدگان بدوا فقط حوزه ی محل کارآموزی شان را انتخاب می کنند و بعد از آزمون اختبار و با توجه به نمره ی کسب شده در آزمون اختبار می توانند حوزه ی محل کارشان را انتخاب کنند.

پذیرفته شدگان کانون مرکز که شامل شش استان می شود، اصولا باید کارآموزی شان را در همان حوزه ای که انتخاب می کنند انجام بدهند، مگر در موارد استثنایی ذیل:

۱) کارآموزان خانم، به استثنای پذیرفته شدگان در حوزه های استان تهران، می توانند کارآموزی شان را در حوزه ی شهرستان مرکز استانی که انتخاب کرده اند بگذرانند، مثلا خانمی که در شهرستان بافق پذیرفته شده می تواند کارآموزی اش را در شهرستان یزد بگذراند و بعد از اختبار در شهرستان بافق دفتر وکالت تاسیس کند.

۲) کارآموزانی که پدر یا مادرشان وکیل دادگستری هستند می توانند در حوزه ی محل کار پدر یا مادرشان کارآموزی کنند (عملا این رویه در همه ی کانون ها جریان دارد)

۳) جلب موافقت یک کانون دیگر برای انجام کارآموزی تحت نظر آن کانون، که با درخواست کارآموز از کانون مبدا و جلب موافقت هیات مدیره که معمولا با دریافت مبالغی به راحتی موافقت می کنند، قابل انجام خواهد بود.

۴) داوطلبانی که در حوزه ای که انتخاب کرده اند وکیل حایز شرایط کیل سرپرست وجود نداشته باشد، این کارآموزان بنا بر تشخیص کمیسیون کارآموزی به نزدیک ترین حوزه ای که وکیل سرپرست دارد معرفی می شوند.

 

آیا در آزمون وکالت بومی گزینی انجام می شود؟

نخستین بار سال گذشته، هیات مدیره ی کانون وکلای کرمان مصوبه ای در این زمینه تصویب کرد، که با فاصله ی کمی با توجه به مخالفت اسکودا، منتفی شد. ولی با توجه به فاصله ی کم این تصمیم گیری ها با ثبت نام آزمون وکالت و اعلام رسمی نقض آن پس از پایان مهلت ثبت نام، موجب برخی مشکلات برای داوطلبان شد.

ولی اصولا بحث بومی گزینی در آزمون وکالت کلا منتفی است و محل اقامت داوطلب هیچ تاثیری در گزینش نهایی کارآموزان نخواهد داشت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا