معیار قبولی در آزمون وکالت ۱۴۰۰ چیست؟

پایگاه خبری اختبار- سعید باقری، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، روز گذشته تصویر نامه‌ قوه قضاییه به سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرایط برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

در این نامه، قوه قضاییه لزوم رعایت برخی مفاد آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ در برگزاری آزمون وکالت را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام و بر آن ها تاکید کرده است.

قوه قضاییه همچنین بر رعایت شرایط مذکور در آیین نامه جهت ثبت نام و پذیرش متقاضیان اخذ پروانه کارآموزی وکالت تاکید کرده و به مشخص این موارد را ذکر کرده است:

  • متقاضیان در زمان ثبت نام دارای سن ۲۴ سال تمام شمسی باشند ( تبصره ماده ۳۸ ) ؛
  • اضافه شدن دروس حقوق اساسی و متون فقه در حد تحریرالوسیله امام خمینی(ره) به عنوان منابع جدید آزمون ( ماده ۴۰ )؛
  • تعیین حد نصاب نمره قبولی در آزمون به میزان ۶۰ درصد از نمره کل آزمون ( ماده ۳۱ )؛
  • اخذ تصویر مصدق مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم، پس از قبولی در آزمون به عنوان ضمائم تقاضانامه مقرر ( مواد ۴۳ و ۴۴ ) مشروط براینکه تاریخ پایان خدمت و یا معافیت و فراغت از تحصیل قبل از تاریخ ثبت نام آزمون باشد

بیشتر بخوانید:

در انتها تاکید شده است که در صورت تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و هرگونه تغییر در شرایط پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت، رعایت شرایط مصوب الزامی است.

انتشار این نامه ابهاماتی را درباره نحوه قبولی در آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ برای برخی داوطلبان ایجاد کرد.

در این راستا باید توجه داشت که قبولی در این آزمون فعلاً بر اساس آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا صورت می‌‌گیرد و داوطلبان علاوه بر اینکه مانند سال‌های گذشته باید رتبه‌ای مطابق با ظرفیت اعلامی کانون خود کسب کنند، باید حداقل ۶۰ درصد نمره کل آزمون را نیز به دست بیاورند.

موادی از آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری:

ماده ۳۷- پذیرش کارآموز وکالت با رعایت مقررات قانونی و با احراز صلاحیت‌های لازم به‌صورت رقابتی و سالانه مطابق ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه صورت می‌گیرد؛ پذیرش برای هر کانون با توجه به شاخص‌هایی از قبیل جمعیت استان، سرانه پرونده، تشکیلات قضایی، تعداد پرونده‌های دارای وکیل و تعداد وکلا و کارآموزان آن استان تعیین می‌شود.

ماده ۴۱- حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است.

ماده ۴۲- پذیرش داوطلبان مشمول ماده ۵۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه، منوط به کسب حداقل هشتاد درصد از حداقل نمره قبولی در کانون محل تقاضا است. این متقاضیان علاوه بر کسب نصاب نمره قبولی مذکور، باید شرایط مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه را دارا باشند. استفاده از سهمیه ایثارگران مانع از پذیرش ایثارگرانی نیست که نمره قبولی سهمیه آزاد را کسب کرده‌اند.

اما اگر طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار که فعلا برای تامین نظر شورای نگهبان در حال اصلاح در مجلس است، تا زمان برگزاری آزمون به قانون تبدیل شود، ماده ۶ این طرح ملاک عمل خواهد بود که بدون تعیین ظرفیت و صرفا با کسب ۷۰ درصد از نمره‌ی یک درصد برتر آزمون، امکان قبولی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت طرح تسهیل در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود؟

مخالفت مجلس با متن اصلاحی طرح تسهیل درباره ارائه پروانه وکالت به قضات و اعضای هیات علمی

لازم به ذکر است که طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار فقط شرایط نمره قبولی را تغییر می‌دهد و سایر شرایط مانند شرط سنی و منابع آزمون و… همچنان مطابق با آیین‌نامه لایحه استقلال تعیین می‌شود بنابراین درصورت اجرایی شدن این طرح هم شرط سنی و دروس جدید آزمون وکالت، تغییر نمی‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام
    اگر من امسال ازمون وکالت ثبت نام کنم میتونم مدرک لیسانسم رو سال بعد یعنی شهریور ۱۴۰۱ که دریافت میکنم ارایه بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام یه سوال شما کارنامه رتبه های برتر رو ببیند کدومشو ۶۰ درصد کل ازمون رو زده (نگاه به وجدان ) بعد متون فقه و حقوق اساسی رو اضافه میکنن وبرای کاراموزی اون همه شرط گذاشته میشه پس برای این رویه یه قانونی به نام تسهیل تصویب میکنن ؟در نهایت تکلیف چیه

  3. دوستان طبق قانون کانون وکلا نهادی مستقل از دستگاه قضایی کشور است و قوه قضائیه در مقامی نیست که برای کانون های وکلا تعیین منبع آزمون و یا تعیین حد نصاب نمره و یا هر تعیین تکلیف دیگری را کند.
    وقت آن رسیده است که کانون های کلا محکم جلوی بی قانونی بیاستند و نه این که به آن تن در بدهند.‌‌

    1. باسلام برادر عزیز کدام کانون؟کانونی که برای برگزار کردن یک آزمون حرف و عملش یک درصد هم عملی نمیشه؟یا کانونی که تمام دنگ و فنگش حفظ منافع اقتصادی و پول و پلست؟برادر من اینایی که الان عنوان سردمداران حقوق شهروندی و ادعای استقلال و از این حرفا دارند فقط برای پوز و افاده و از نام آن سواستفاده میکنن و الا در عمل و اساسا اتفاقا من شخصا معتقدم باید قوه قضائیه حتما به امورات مورد نظر ورود کنه تا جلوی تبانی و انحصارطلبی عده ای بیگانه از واقعیت این نهاد مدنی مبارز و ……….و…..و…..و….و.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا