معاون منابع انسانی قوه قضائیه جزئیات آزمون و جذب قضات را تشریح کرد

معاون منابع انسانی قوه قضائیه جزئیات آزمون و جذب قضات را تشریح کرد

برای جذب قاضی خانم مانعی وجود ندارد

سربازی مانع شرکت در آزمون قضاوت نیست و مشمولان بعد از قبولی می توانند دوره خدمت خود را در قوه قضاییه سپری کنند

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بر این شده بود قوه قضائیه ۴ هزار قاضی را به صورت سالانه ۸۰۰ نفر جذب دستگاه قضایی کند.

به گزارش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، وی ادامه داد: از آنجایی که در طول سالهای بعد از انقلاب نیروهای این قوه در معرض بازنشستگی بودند و ما پست های بسیار خالی را در این قوه داشته ایم این موضوع را در دستور کار خودمان قرار دادیم و در طول برنامه پنجم توسعه توانستیم سه هزار و ۷۰۰ نفر را جذب کنیم که هزار نفر امسال نیز جزو همین سه هزار و ۷۰۰ نفر هستند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره نحوه  جذب کارمندان قضائی در دستگاه قضا گفت: ما به دو صورت عمومی و اختصاصی در دستگاه قضا جذب قاضی داریم که روال اداری در جذب عمومی این است که کسانی برای آزمون ثبت نام می کنند که امسال نیز سامانه سازمان سنجش برای ثبت نام باز است و داوطلبان می توانند تا تاریخ دوم مهرماه برای ثبت نام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: آزمون جذب قضائی امسال در هشتم آبان ماه برگزار می گردد و کسانی که حد نصاب علمی لازم را کسب نمایند به آزمون تشریحی در چهارم دی ماه سال جاری دعوت می شوند که نتایج این آزمون نیز دوم اسفند ماه اعلام خواهد شد و پذیرفته شدگان از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ به مصاحبه دعوت خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین امینی خاطر نشان کرد: بعد از گذراندن مصاحبه های علمی افرادی که موفق به کسب نمره شوند به گزینش معرفی می شوند که چندین ماه در آنجا پرونده آنها بررسی خواهد شد و بعد از آن به دوره کارآموزی خواهند رفت که این دوره برای دانشگاهیان ۱۲ ماه و برای افراد حوزوی ۸ ماه اضافه تر خواهد بود که بعد از اتمام این دوره و برگزاری آزمون اختبار نهایی ابلاغ قضائی آنها صادر خواهد شد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره جذب اختصاصی نیز گفت: درکنار آزمون عمومی به منظور ایجاد انگیزه برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی فارغ التحصیلان دانشگاه ها و حوزه های برتری که دارای معدل بالایی نیز هستند از شرکت در آزمون عمومی و تستی و تشریحی معاف و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه جذب آنها مستقیماَ خواهد بود.

دلایل ادامه جذب قاضی در برنامه ششم توسعه ارائه شده است

حجت الاسلام والمسلمین امینی در پاسخ به سوال منبی بر اینکه آیا در برنامه ششم توسعه نیز برنامه ای برای جذب کادر قضایی درنظر گرفته شده است گفت: دراین برنامه نیز این روند ادامه خواهد داشت و ما دلایل توجیه آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه کرده ایم و امیدواریم تصویب شود.

جذب ۲۰۰۰ کادر اداری در انتظار تامین اعتبارات است

وی درباره جذب کارمندان نیز گفت: آنها فرآیندی دیگری دارند که با کادر قضایی متفاوت است و به صورت کلی زیر مجموعه فرآیند استخدامی کل کشور قرار می گیرند.

معاون منابع نیروی انسانی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برنامه پنجم توسعه چند قاضی از سیستم قضایی بیرون رفته اند آیا آماری نسبت به این موضوع وجود دارد گفت: به طور معمول سالانه ۲۰۰ قاضی از دستگاه قضایی به صورت بازنشستگی و بازخرید و غیره خارج می شوند و ما سعی می کنیم به راحتی با درخواست های بازنشستگی موافقت نکنیم.

وی درباره تعداد کادر قضایی نیز در دستگاه قضا تصریح کرد: ۱۰هزار قاضی در دستگاه قضایی مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین امینی درباره جذب کادر اداری نیز در دستگاه قضایی و موانع های آن گفت: ما پیش بینی کرده بودیم که کم کم هر سال ۱۰ درصد پستهای کادر اداری را با جذب نیرو پر کنیم در سالهای گذشته نیز دو آزمون در این رابطه برگزار کردیم که تا به امروز نیز بیش از ۲هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و به علت محدودیت اعتبارات از طرف دولت هنوز منتظر جذب هستند و علاوه بر آنها ۱۷۰۰ نیروی خدماتی که کارهای استخدام آنها تمام شده است منتظر مشغول به کار هستند که مانعی اصلی نیز در این مسیر برای به کاری آنها همان اعتبارات است.

وی افزود: امیدوارم در بودجه جدید در سال آینده اعتبارات لازم برای جذب این تعداد مهیا شود چون هنوز ما ۵۰ درصد پست خالی اداری در دستگاه قضا داریم وعلاوه بر آن با توجه به گسترش شعب دادگاهها و آیین دادرسی جدید نیاز ما به نیروی انسانی بسیار زیاد است.برنامه ریزی برای تامین قضات شورای حل اختلاف

امسال ۱۰۰ قاضی در شورای حل اختلاف به کار گرفته خواهند شد

حجت الاسلام والمسلمین امینی درباره تامین نیروی مورد نیاز شوراهای حل اختلاف نیز گفت: قرار بود شعبات حل اختلاف افراد در قالب همکاری به کارها رسیدگی کنند و قرار نبود دادگستری دیگری ایجاد شود اما بعضی اوقات در شورای حل اختلاف نیاز است که قاضی برای تصمیمات حضور داشته باشد که ما از قضات دادگستری برای آنها به صورت همکاری استفاده می کردیم اما در سال گذشته ۶۰قاضی به صورت اختصاصی برای شعب در نظر گرفتیم و امسال نیز از هزار قاضی جذب شده تلاش می کنیم حدود ۱۰ درصد آنها یعنی ۱۰۰ نفر را در شعب حل اختلاف به کار گیریم.

برای جذب قاضی خانم مانعی وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین امینی درباره جذب قضات خانم نیز گفت: جذب قضات خانم به صورت قانونی منعی ندارد اما طبیعتا محدودیتهایی در دستگاه قضا وجود دارد زیرا ما به آقایان بیشتر نیاز داریم و خانمها فعلا بیشتر در پستهای دادیاری و مشاوره قضایی مشغول به کار هستند.

وی درباره تعداد خانم های قاضی مشغول بکار در دستگاه قضایی گفت: این تعداد بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفراست همانطور که گفتم در پست دادیاری مشاوره و مستشاری مشغول به خدمت هستند.

از ابتدای برنامه پنجم توسعه تا کنون ۳۷۰۰ قاضی جذب شده اند

حجت الاسلام و المسلمین امینی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص ظرفیت و سهمیه استان ها نیز گفت: تا کنون ۳۷۰۰قاضی جذب شده است و در استان ها نیز پست های قضایی مشخص شده است. ظرفیت برای ورود به دستکاه قضا وجود دارد و می توانند در آزمون شرکت کنند. پست ها چیزی نیست که بتوانیم به طور قاطع تعیین کنیم. ما ظرفیت هایی داریم که بر اساس شرایط خاصی مشخص می شود و محدودیتی از این جهت نداریم و کسانی که می خواهند در آزمون شرکت کنند سهمیه ها را لحاظ نمی کنند؛ چرا که ما بر اساس اولویت های اعلام شده داوطلبان به نوعی جایگزینی را تعیین می کنیم.

دستگاه قضا سیستم گزینش خاص خود را دارد

حجت الاسلام و المسلمین امینی در خصوص ملاک های گزینش در آزمون قضاوت به خبرنگار میزان، گفت: در این خصوص آیین نامه وجود دارد و ملاک سیاسی در این رابطه دیده نشده است. آیین نامه گزینش کاملاً مشخص است و سیستم گزینش به طور کاملا حرفه ای کار گزینش را انجام می دهند.

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در خصوص مجموعه ملاک هایی که یک قاضی باید داشته باشد، گفت: مجموعه این ملاک ها را در مرحله جذب و آموزش قضات بررسی می شود. گزینش قضات زیر نظر هیئت اختبار است و  ۳ قاضی عالی رتبه در مورد پذیرفته شدگان در مرحله اختبار نظر می دهند و ملاک سیاسی و شاخص سیاسی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گزینش برای غیر از قضات آیین نامه و قانون دارد و همه دستگاه ها هسته گزینش دارند. در مورد قضات اسنتثا وجود دارد و دستگاه قضا به طور جدا سیستم گزینش خاص خود را دارد و صلاحیت های شخصیتی از طریق روانشاسان و اگر عقیدتی باشد از طریق تیم مربوط به این امر بررسی می شود و صلاحیت علمی هم توسط مرکز خاصی بررسی می شود.

سربازی مانع شرکت در آزمون قضاوت نیست و حتی بعدا می توانند دوره خدمت خود را در قوه قضاییه سپری کنند

وی در خصوص افرادی که سربازی نرفته اند، می توانند در آزمون شرکت کنند،گفت: سربازی مانعی نیست و کسانی که غیبت نداشته باشند می توانند در آزمون شرکت کنند و بعد از قبولی هم می توانند دوره خدمت را در قوه قضاییه سپری کنند.

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در خصوص انواع کارآموزی قضایی گفت: دانشی، مهارتی و کارورزی در محاکم است و پس از ورودبه محاکم افراد می توانند در قالب دستیار و زیر نظر قضات در محاکم حضور یافته و به صورت علمی آموزش می بییند و در انتهای دوره اختبار انجام می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تفاوت جذب در مناطق محروم و برخوردار هم توضیح داد: جذب قاضی در مناطق محروم هیچ تفاوتی با مناطق غیر محروم و برخوردار ندارد. تنها برای افرادی که در این مناطق خدمت می کنند امتیازات اداری دیده می شود و ممکن است از حقوق بیشتر برخوردار شوند. امینی تاکید کرد: نسبت به جذب، گزینش و آموزش در این مناطق هیچ تفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این ممکن است تبدیل پست ها در مناطق محروم زودتر انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا