مصوبه تخفیف ۱۵ درصدی برای مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی

مصوبه شماره۱۰۱۷۵۸/ت۵۷۸۰۴هـ مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۱ هیات وزیران

وزارت نفت

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۵/۹/۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی شانزدهم آبان ماه تا پانزدهم اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب، بیش از ده درصد (۱۰%) کاهش یابد، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل پانزده درصد (۱۵%) گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

تبصره۱ـ برای ساختمان‌هایی که تنها در سال ۱۳۹۸ دارای سابقه مصرف گاز طبیعی باشند، مبنای مقایسه، سال ۱۳۹۸ خواهدبود. مشترکان گاز طبیعی که از سال ۱۳۹۹ یا پس از آن گازرسانی می‌شوند، از سال بعد از گازرسانی بر مبنای مصرف گاز سال قبل مشمول این تصویب‌نامه خواهند شد.

تبصره۲ـ دستورالعمل نحوه اعمال معادل‌سازی مصرف گاز براساس دمای یکسان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود.

۲ـ با هدف مدیریت تقاضا و بازدارندگی مصارف غیرضرور بخش خانگی، در صورتی که مصرف گاز مشترکان یادشده در بازه زمانی مذکور در بند (۱) این تصویب‌نامه نسبت به میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب، بیش از پانزده درصد (۱۵%) افزایش یابد، کل مصرف مشترک مشمول افزایش پانزده درصدی (۱۵%) با رعایت بند (ب) ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ـ مصوب ۱۳۸۸ـ و اصلاحات بعدی آن خواهدشد.

۳ـ در صورتی که مصرف گاز ساختمان‌های اداری دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ در بازه زمانی مندرج در بند (۱) این تصویب‌نامه، از هشتاد درصد (۸۰%) میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیشتر شود، کل مصرف مشترک مشمول افزایش پنجاه درصدی (۵۰%) با رعایت بند (ب) ماده (۱) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ـ مصوب۱۳۸۸ـ و اصلاحات بعدی آن خواهدشد.

۴ـ در صورتی که مشترکان غیرخانگی گاز طبیعی با مصرف (۵۰۰۰) مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در بازه زمانی مذکور در بند (۱) این تصویب‌نامه، حداقل برای (۱۰) روز متوالی، مصرف خود را به میزان سی درصد (۳۰%) کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل پنج درصد (۵%) گاز بهای صورتحساب دوره خواهندشد.

۵ـ منابع حاصل از اجرای این تصویب‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صرفاً برای مدیریت تقاضا، کاهش هدررفت، بهینه‌سازی مصرف گاز و توسعه گازرسانی هزینه می‌شود.

۶ـ مشترکان گاز طبیعی که از تسهیلات مصوبه شماره ۲۸۳۹۸۸ مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۴ شورای اقتصاد و اصلاحات بعدی آن در خصوص بهینه‌سازی سامانه‌های گرمایشی/ موتورخانه بهره‌مند شوند، مشمول مزایای تشویقی این تصویب‌نامه نخواهندشد.

۷ـ در اجرای این تصویب‌نامه شرکت ملی گاز ایران/شرکت‌های گاز استانی موظفند از طریق درج در قبوض، پیامک و تعامل مستمر با مشترکان گاز، نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

۸ـ مشترکین مصرف‌کننده خوراک پتروشیمی مشمول احکام این تصویب‌نامه به جز بند (۴)، نمی‌شوند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا