مصوبه اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور)

مصوبه اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور)

مصوب جلسه ۷۸۱ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی

در اجرای مصوبات مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۴ و ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص «سیاست­ها و اولویت­ های تربیت بدنی» و «وظایف کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی» و به استناد بندهای ۵ و ۶ راهبرد ملی و بند ۲۰ اقدامات اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به­ منظور ساماندهی وضعیت فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور براساس رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، «اولویت­ ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» به شرح زیر تعیین می­ شود:

۱) ساماندهی وضعیت رسانه‌ای ورزش کشور (رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و الکترونیک) و ارتقاء‌ کیفی و تقویت رویکردهای فرهنگی و اخلاقی آن از طریق تشکیل «شورای نظارت بر مطبوعات ورزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»‌ و تشکیل «شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر برنامه‌های ورزشی در سازمان صدا و سیما» با همکاری وزارت ورزش و جوانان.

۲)  تقویت و ارتقاء روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزش­های معنوی و اخلاقی همچون مردم‌­ دوستی، ایثارگری و عدالت­خواهی در بین مربیان و مدیران ورزش کشور و ارتقاء فرهنگ حاکم بر ورزشگاه­ها و مسابقات ورزشی با استفاده از ظرفیت­های فرهنگی و تبلیغی کشور به­ویژه سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.

۳) توسعه و ارتقاء کیفی و کمی ورزش بانوان و ترویج فرهنگ حاکم بر ورزش بانوان کشور به‌عنوان الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی ازطریق مشارکت سازمان صدا و سیما و همکاری نهادهای فرهنگی ذی‌ربط با وزارت ورزش و جوانان.

۴) تقویت و ارتقاء سلامت عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه با فرهنگ‌سازی ورزش همگانی در بین همه اقشار مردم ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.

۵) تقویت و نهادینه‌سازی ورزش‌های ملی و بازی‌های بومی و محلی و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر آنها در همه عرصه‌های ورزشی ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.

۶) توسعه سرمایه‌گذاری ورزش کشور در سطوح پایه (ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی) با رویکرد فرهنگی و تربیتی و ایجاد هم­افزایی در بهره­مندی عموم مردم از فضاهای ورزشی دستگاه­های اجرایی ازطریق مشارکت و همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش وجوانان.

۷) ارتقاء سهم ورزش در تولید ناخالص ملی و رونق اقتصاد دانش ­بنیان ورزش با ترویج فرهنگ وقف و گفتمان­ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر جلب مشارکت­ خیرین، سازمان­ های مردم­نهاد، داوطلبان و بخش خصوصی با همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان.

۸) مبارزه ساختارمند با ناهنجاری­ های اخلاقی و فرهنگی، تخلفات و جرائم ورزشی و تلاش حداکثری برای کاهش دعاوی و اختلافات ورزشکاران، مدیران و دست­ اندرکاران این حوزه ازطریق مدیریت عالیه کمیته­ های انضباطی و اخلاق در فدراسیون­ های ورزشی و ایجاد ساختارهای حقوقی، قضایی و داوری ورزشی با هماهنگی نهادهای ذی­ربط.

۹) نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت باشگاه­ های ورزشی عمومی و اعتباربخشی و رتبه­ بندی این باشگاه­ ها با تأکید بر التزام عملی به منشور اخلاقی و انضباطی باشگاه­ ها و نظارت بر حسن اجرای آن با همکاری نهادهای فرهنگی، انتظامی و ورزشی ذی­ربط.

۱۰) ساماندهی وضعیت فرهنگی ورزش قهرمانی و حرف ه­ای کشور به­ ویژه در سطح فدراسیون­ ها و باشگاه ­های ورزشی حرفه­ ای و برنامه ­ریزی در جهت ترویج فضائل اخلاقی، روحیه پهلوانی و جوانمردی و پرهیز از الگوسازی کاذب با همکاری سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای ذی­ربط.

تبصره۱ـ وزارت ورزش و جوانان موظف است گزارش سالانه عملکرد اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

تبصره۲ـ آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه­ های اجرایی اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور به تصویب کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران (موضوع مصوبه ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا