مصاحبه با مهرزاد بردبار رتبه اول آزمون قضاوت ۹۴ کشور

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار:

آقای مهرزاد بردبار رتبه اول آزمون قضاوت ۹۴ در سطح کشور

پایگاه خبری اختبار – آقای مهرزاد بردبار که موفق به کسب رتبه نخست آزمون قضاوت ۱۳۹۴ در سطح کشور شده اند در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار به تشریح روش مطالعه و منابع مورد استفاده خود پرداختند.

در ادامه چکیده این گفتگو را می خوانید :

با سلام اینجانب مهرزاد بردبار فارغ التحصیل مقطع کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در آزمون قضاوت ۱۳۹۴ موفق به کسب رتبه یک در کشور شدم.

در دوران دانشگاه شرکت در کلاسها و مطالعه ی کتب مرجع همراه با یک برنامه ریزی فنی و اصولی روش مطالعاتی ام بوده است.

روش مطالعه و برنامه ریزی یک امر شخصی است که باید با توجه به سطح علمی دانشپذیر توسط مشاوران متخصص این رشته تهیه گردد. روش مطالعاتی خودم در برنامه ریزی اولیه مطالعه ی کتاب های مقدماتی این رشته بوده و بعد از آن در برنامه ریزی دوم جمع بندی مباحث اصلی و ریشه ای دروس حقوقی و در برنامه ی سوم مطالعه ی مباحث پیچیده و فنی تر این رشته و در برنامه چهارم ترکیب مباحث حقوقی با یکدیگر و حل مساله های پیچیده تر بوده است.

توصیه ام به داوطلبین ازمونهای قضاوت و وکالت در مورد نحوه ی برنامه ریزی و طراحی روش های مطالعاتی این است که به تنهایی و بدون مشاور متخصص وارد این عرصه نشوند زیرا به تجربه ثابت شد که فعالیت انفرادی اصولا باعث موفقیت نخواهد شد. بایستی شخصی آگاه و با تجربه و آگاه به علم روز حقوق به عنوان مشاور در کنار دانشپذیر قرار گیرد و او با شناخت شخصیت و روحیات دانشپذیر و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت و همچنین بررسی عملکرد داوطلب بتواند روش مطالعاتی مناسب را تشخیص داده و با برنامه ریزی شایسته و تعیین منابع مطالعاتی صحیح ، داوطلب را در مسیر صحیح قرار داده و در نتیجه با تلاش اصولی، سطح علمی داوطلب ارتقا یابد. این امر به سرعت اتفاق نمی افتد بلکه محتاج صرف وقت و گذشت زمان است.

منابع مطالعاتی ام به شرح زیر بوده است :

حقوق مدنی : کتابهای دکتر کاتوزیان مثل اموال و مالکیت -اعمال حقوقی- وقایع حقوقی- خانواده- عقود معین جلد ۱ و ۲ پیشرفته – شفعه،وصیت،ارث – و برای جمع بندی از کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی استفاده کردم.
آیین دادرسی مدنی : ۳ جلد کتاب پیشرفته ایین دادرسی مدنی از دکتر شمس
حقوق تجارت : کتابهای دکتر اسکینی
حقوق جزا : ۳ جلد کتاب حقوق جزای عمومی از دکتر اردبیلی – جزا عمومی از استاد ساولانی – ۳ جلد جزا اختصاصی از دکتر صادقی
آیین دادرسی کیفری : ۲ جلد کتاب دکتر خالقی – ۲ جلد کتاب استاد ساولانی
اصول فقه : کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی از دکتر ابوالحسن محمدی – کتاب اصول به بیان ساده از دکتر باقری راد
متون فقه : تحریر الروضه فی الشرح لمعه – فقه استدلالی
حقوق اساسی : قانون اساسی

در مورد منابع تستی، از تست های آزمون های حقوقی سال های قبل به عنوان آموزش مقدماتی بهره مند شوید سپس تست های پیچیده و ترکیبی را مورد مطالعه قرار دهید.

نمایش بیشتر

‫۴۸ دیدگاه ها

  1. سلام

    من با احترامی که برای آقای بردبار قائل هستم، منابع ایشان به درد آزمون قضاوت به کار نمی آید!! در آزمون قضاوت باید مبنا بر قوانین باشه و در کنار اون در بحث مدنی محشای مرحوم حضرت ناصر کاتوزیان و درسهایی از عقود معین ۱و۲ و در بحث جزا جلد دوم میر محمد صادقی و جزای عمومی کلیات دکتر اردبیلی( مثل عوامل رافع  کیفری و شخصی مسئولیت  و معاونت و شروع در حد کلیات) خونده بشه و همینطور در آیین دادرسی کیفری فقط متن قانون و دادرسی مدنی هم ساده ساز فرشید و سه جلد بنیادین شمس و تجارت فقط متن قانون و ساده ساز فرشید! فقه هم متن تحریر و ترجمه دادمرزی که زمانی استاد من در دانشگاه قم بود. با اینها در آزمون قضاوت ۹۳ رتبه ۲۱ آوردم (فقط سه ماه خوندم) و مضاف بر این شما برای مرحله تشریحی و مصاحبه علمی کاملا بیمه هستید!! وکالت سیستمش متفاوت هست تقریبا.

    1. سلام دوست عزیز منابع پیشنهادی شما از نظر ماهوی با منابع اعلامی بنده فرقی ندارند.اصل اینه ک دوستان مطالعه داشته باشند با توجه ب اینکه ازمون قضاوت غیر از مرحله اول ک تستی است بقیه مراحل احتیاج ب مطالعه ی ماهوی و ریشه ای داره برای مرحله دوم و سوم و هفتم کتابهای تست جوابگو نیست ساده سازها و منابع تستی ک از ازمونهای سالهای قبل استفاده کرده باشند صرفا برای مرحله اول این ازمون و یا ازمونهای تستی تک مرحله ای مثل ازمون وکالت و ارشد جوابگو هستند و برای مرحله دوم یا سوم قضاوت به روشهای مطالعاتی منطبق بر ان مرحله احتیاج داریم و بایستی استراتژی خاصی برای قبول شدن در ان مرحله داشته باشیم.

    2. اگر منابع اقای بردبار به درد ازمون قضاوت نمیخورد ایشون رتبه ۱ ایران نمیشد.اقای بردبار منابع مرجعو معرفی کردند یعنی منابعی که سواد و دانش حقوقی رو بالا میبره ایشون پایه ای و اساسی کار میکنند

    1. سلام دوست عزیز.ممنون میشم ک دوستان با اسم و مشخصات واقعی خودشون نظر بدهند.رتبه تشریحی بنده ۲۴ شد.

  2. با درود خدمت جناب بردبار.به شما اولا تبریک عرض میکنم شما مایه افتخار ما هستید.منابع مطالعاتی شما خیلی خوب بودند.سوالی که از شما دارم این است که روش مطالعاتی شما در درس آیین دادرسی کیفری به چه شکل بوده است؟در ذیل مصاحبه گفتید که از تست های آزمونهای گذشته استفاده گردد نحوه مطالعه کتاب تست چگونه بوده است؟آیا هر روز تست کار میکردید یا اینکه ماههای آخر تست میزدید؟در این مورد بیشتر توضیح دهید.انشاالله در تمام مراحل زندگی موفق باشید 

    1. سلام جناب رییسی.ادک جدید درسی است ک باید روی نص قانون خیلی کار بشه غیر از ادک روی قانون جزا هم خیلی باید کار بشه.دوستان باید دقت داشته باشند ک ازمون قضاوت با ازمونهای حقوقی دیگر مثل وکالت و ارشد خیلی فرق داره و صرفا مرحله اول این ازمون با ازمون وکالت و ارشد شباهت داره مرحله اول این ازمون تستی است ولی مراحل بعدی ازمون قضا احتیاج به مطالعه ماهوی و ریشه ای داره.برای رد کردن مرحله اول باید تست کار کرد.بنده هر روز تست کار میکردم.مثلا درس ادک اول نص قانون یک مبحث مطالعه میشد کتاب توضیحات و تفسیر مواد این مبحث مطالعه میشد و بعد از ان تست.

  3. سلام جناب بردبار سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید

    در مورد منابعی که در درس حقوق مدنی مورد مطالعه قرار میدادید ایا این کتابها را در دوران دانشگاه میخوندید یا اینکه فقط برای ازمون وکالت مورد مطالعه قرار دادید؟گفتید که برای جمع بندی از نظم استفاده کردید شیوه مطالعه کتب دکتر کاتوزیان به چه نحو بوده است؟

    با تشکر از شما

    1. سلام اقای محمدی. کتابهای دکتر کاتوزیان مثل اموال و مالکیت ، اعمال و وقایع حقوقی ، خانواده ،عقود معین ۱ و۲ مقدماتی ، ارث رو در دوران دانشگاه مطالعه میکردم.کتابهای عقود معین ۱ و ۲ پیشرفته و نظم در دوران بعد از فارغ التحصیلی مطالعه کردم. سوالات و اشکالاتی که در زیر نویس های نظم داشتم به کتب مرجع دکتر کاتوزیان مراجعه میکردم.برای اماده شدن ازمون وکالت باید سعی کنید منابع رو محدود کنید ولی تکرار داشته باشید.مثلا اگر روی نظم کار میکنید باید سعی کنید روی مواد و زیرنویس ها تکرار داشته باشید و مبحث به مبحث بخونید و تست کار کنید.کتابهای تستی که از سوالات ازمونهای قبل استفاده کرده باشند و پاسخنامه ی تشریحی دارند منابع خوبی هستند.

       

       

      1. ممنون جناب بردبار عزیز بخاطر صرف وقت گرانبهای شما و پاسخگویی به سوالات ما صمیمانه تشکر میکنم همینطور که اخلاق و معرفت شما مثل رتبتون ۱ هست انشاالله که در تمام مراحل زندگی رتبه ۱ باشید.

  4. آقای بردبار عزیز حرفتون کاملا متین و صحیح اینابرای سوادحقوقی و بحث عملی کتابهای خوبی هستن ولی بحث آزمون از سواد جداست کتابهای دکتر اردبیلی کتابهای سنگین یا ثقلیلی نیستن من۲ ۳بارحداقل به لطف خدا مطالعه کردم  ولی به عنوان منبع آزمون نمیتونن  مفید باشن بله درسته برای یه وکیل یا قاضی خوب شدن باید این منابع در طول زمان خونده بشه ولی دررقابتی همچون وکالت یاقضاوت آن هم در فاصله زمان اندک کمی دشوار به نظر میرسدو احتمالا نتیجه نخواهد داد و ضمنا کتاب تست آقای دکتر قربانی در باب تجارت نه صرفا یک تست بلکه کتاب جامعی است که به همه ی دوستانی که با تجارت رابطه خوبی ندارن توصیه میکنم یه باربخونن این کتاب معجزه ای است برای درس تجارت در نوع خودش.اقای بردبار امیدوارم همیشه در تمام مراحل زندگیتون رتبه ۱بشین  درسته آخر این جاده مجهوله ولیانشالله روزی بتونیم همکار بشیم.یا علی

    1. برای یک دانشجوی رشته حقوق در هر مقطعی لازمه که سواد حقوقیش بالا باشه و فقط به کتاب تست بسنده نکنه کتابای دکتر اردبیلی یا مرحوم کاتوزیان بهترین و جامع ترین منابع حقوق جزا عمومی و حقوق مدنی اند کسی که حتی با خوندن چند تا کتاب تست بتونه ازمون وکالت قبول بشه اما بعدش نتونه وکالت کنه مثل اینه که هیچ کاری انجام نداده

    2. سلام آقا میثم.بنده هم میخوام امسال برای شرکت در آزمون قضاوت اقدام کنم، لطف کنید منابع پیشنهادی برای مطالعه را معرفی کنید که بشه تو این چند ماه خوند.ممنونم

  5. سلام خدمت همکار گرامی اقای میثم. منابعی که معرفی کردم منابع مطالعاتی خودم بوده و تمام این منابع رو مطالعه کردم این منابع ، منابع مرجع هستند که در بهترین دانشگاهها تدریس میشوند.در پست بالا هم اشاره کردم که پیشنهاد منبع به یک داوطلب باید بر اساس کلاس علمی او صورت پذیرد.این منابع ، منابع پیشنهادی به داوطلبین نیست بلکه صرفا منابع مطالعاتی بنده بوده است.اگر کتاب دکتر اردبیلی یا اسکینی یا خالقی برای شما ثقیل و سنگین هست منبع مطالعاتی رو عوض کنید یا از کتابهای کمک اموزشی استفاده کنید.ضمنا مطالعه ی یک کتاب تست بدون مطالعه کتب مرجع سواد حقوقی نمی اورد هر چند که ممکن است چند درصدی در یک ازمونی خاص کسب شود.

     

  6. به آقای بردبار تبریک میگم . یه تشکر ویژه هم از ایشان دارم که منابعی که خوانده بودند معرفی کردند

    ان شاالله که یه وکیل موفق بشن

  7. ایشون انگار کتاب های موجود در بازار را معرفی کردن نه منابع مطالعاتیشونو من متاسفم واسه همچین افکاری که به جای نشان دادن راه صحیح راهی گنگ و مبهم را معرفی میکنن یک مورد اشاره میکنم کتاب های دکتر اردبیلی ضمن احترامی که به ایشون داریم بیشتر به ترجمه از منابع فرانسوی شباهت داره تا یک منبع درسی نه تنها راه گشا نیستن بلکه با روح روان آدم بازی میکنه یا ایشون ۵جلد دکتر اسکینی رو خوندن زدن۶۰ من یک جلددکتر قربانی با قانون و خوندم ۵۵زدم یا در ا.د.ک وقتی ایشون امتحان میدادن هنوز کتب ۲جلدی دکتر خالقی منتشر نشده بوده چطور اینو به عنوان منبع معرفی میکنن؟ یا منبع معرفی نکنین یااگر میکنین واقعا اونایی روکه خوندین رو بگین شاید این دور هاشهر مردگان جاهایی که مثل شما ها به مشاور وموسسه ها دسترسی نیست کسانی باشن که  از آنها استفاده کنن اسم چندکتابو بلد بودن و در اینجا شمردن خلاف انصافه 

  8. درود بر جناب بردبار بزرگترین آرزویم این است که او من را به شاگردی قبول کند انسانی به فروتنی و تواضع ایشان ندیده ام 

  9. سلام برای این استاد برجسته علم حقوق جناب بردبار ارزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی میکنم ایشان باعث افتخار این مرز و بوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا