مصاحبه با لیدا اسدی رتبه یک آزمون دکتری ۹۹ رشته حقوق نفت و گاز

فهرست عناوین این صفحه

‏‎

لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌ تان بفرمایید.

‏‎لیدا اسدی هستم. ٣۴ سال دارم. لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی از دانشگاه تهران با رتبه ۴ کنکور ارشد، رتبه یک دکتری حقوق نفت و گاز و رتبه ده اختبار کانون وکلا هستم. از سال ١٣٩٠ به عنوان وکیل پایه یک دادگستری مشغول فعالیت هستم.

‏‎چندمین بار بود که در آزمون دکتری شرکت می ‌کردید؟

دفعه اول بود

‏‎انگیزه ‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی ‌ارشد بسنده نکردید؟

دغدغه پژوهش در رشته خودم موجب ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا بوده است. رشته ام را بسیار دوست دارم و تشنه یادگیری در این باره هستم.

مصاحبه با لیدا اسدی رتبه یک آزمون دکتری ۹۹ رشته حقوق نفت و گاز
مصاحبه با لیدا اسدی رتبه یک آزمون دکتری ۹۹ رشته حقوق نفت و گاز

‏‎حقوق نفت و گاز شاید کمتر از سایر گرایش ‌های حقوق شناخته شده باشد. درباره این رشته و فضای علمی و کاری آن در ایران توضیح بدهید.

‏‎حقوق نفت و گاز دارای دو گرایش است؛ یکی خود رشته نفت و گاز و دیگری حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی که من قصد تحصیل در رشته تجارت و سرمایه گذاری بین المللی را دارم. در کل هر دو گرایش مذکور جدید است و از نظر من فضای زیادی برای یادگیری و کسب تجربه دارند.

بیشتر بخوانید:

‏‎از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌ وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از آذر ماه مطالعه برای کنکور را شروع کردم. به دلیل اینکه دختر کوچک ۵ ساله ای دارم و شاغل نیز هستم، توانایی اختصاص زمان زیادی برای مطالعه را نداشتم. مخصوصا اینکه آزمون در موعد مقرر (ماه اسفند) به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و از آن زمان به بعد، در قرنطینه همراه با بچه کوچک واقعا امکان مطالعه منظم و گسترده برای من وجود نداشت. شرایط از جهت دیگری نیز برای من سخت بود؛ فاصله ۷ ساله من از محیط آکادمیک و دانشگاه بود. فارغ التحصیلی من از مقطع کارشناسی ارشد در سال ٩٢ بوده که پس از آن به دلیل اینکه دارای فرزند شدم، از محیط دانشگاه دور شدم و حقیقتا بازگشت به این فضا و درس خوندن برای کنکور امری سخت بود.

‏‎منابع و شیوه مطالعه ‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌ گذاری کردید؟

‏‎با تحقیق از کسانی که در مقطع دکتری نفت و گاز و تجارت و سرمایه گذاری بین المللی درس می خواندند، دوستان خوبم، خانم ها صدیقی، مختاری و نصیری در مورد منابع امتحان اطلاعات کسب و روی منابع اصلی تمرکز کردم و پس از تسلط بر این منابع، هر قانون و یا منبع متفرقه ای را که جایی به آن اشاره شده بود نیز نگاهی انداختم. شیوه مطالعه من بر خلاصه برداری و حافظه تصویری بسیار اتکا داشت و در واقع در ذهنم از مطالب عکس می گیرم. خلاصه های بسیار دقیق از متن منابع تهیه کردم که در مرور هفته های آخر بسیار کمک کرد.

‏‎بسیاری از افرادی که دوست دارند کنکور نفت و گاز بدهند، از من در اینستاگرام درباره منابعی که مطالعه کردم پرسیده اند که فرصت رو غنیمت می شمارم و منابع را ذکر می کنم:

‏‎- قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان

‏‎- کتاب حقوق نفت و گاز دکتر شیروی

‏‎- کتاب حقوق تجارت بین الملل دکتر شیروی

– استعداد تحصیلی آقای هادی مسیح خواه

– کلیه قوانین نفت و گاز و قوانین مربوط به تجارت بین الملل که در سایت دکتر شیروی به آنها اشاره شده است از جمله یو سی پی ۶٠٠ و …

 و در نهایت هر قانون متفرقه ای که در جایی به آن اشاره شده است رو سعی کنند مطالعه کنند.

‏‎سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌ کنید؟

سوالات تخصصی بسیار دقیق و علمی مطرح شده بودند و اگر کسی به مباحث تسلط داشت، می توانست در حد خوب و قابل قبولی پاسخ سوالات را بدهد. سوالات زبان به نظرم کمی سخت بود. من دارای نمره هفت و نیم آیلتس آکادمیک هستم که نمره خوبی است ولی در کنکور به دلیل اینکه وقت زیادی را صرف استعداد تحصیلی کردم، سوالات زبان را با استرس زیاد جواب دادم و در واقع فقط می خواستم سوالات را تمام کنم و و قت کم نیاورم.

‏‎آزمون امسال در شرایط خاصی برگزار شد و چند مرتبه هم به تعویق افتاد. این شرایط خاص روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ بی‌انگیزه نشدید در مطالعه؟ با توجه به اینکه مادر هم هستید، مدیریت مطالعه در کنار نگهداری از فرزند در شرایط خاص قرنطینه و… را چطور مدیریت کردید؟

کنکور امسال ۴ دفعه به دلیل شیوع کرونا کنسل شد و در نهایت در مرداد ماه برگزار شد. مسلما با وجود یک بچه ۵ ساله در قرنطینه و استرس و فشار شیوع بیماری ، مطالعه کار بسیار سختی بود. شما تصور کنید هر یک خطی که درس می خوانید یک نفر صدا کند مامان… واقعا تمرکز در چنین شرایطی بسیار سخت است. حقیقتا اگر من همسر همراه و همدلی نداشتم، امکان نداشت بتوانم چنین نتیجه ای بگیرم. هفته آخر قبل از آزمون نهایی، مادر همسر من فوت کردند که تصور کنید با چه فشار مضاعفی مواجه شدم که به لطف و کمک مادرم آن روزها را هم سپری کردیم.

‏‎با اضطراب جلسه آزمون و مشکلات پاسخ‌دادن به سوالات با ماسک و… چطور کنار آمدید؟

در مورد شرایط آزمون و وجود ماسک، باید عرض کنم در حوزه امتحانی من پروتکل ها به خوبی رعایت شده بود ولی به هر حال زمان طولانی کنکور با وجود ماسک روی صورت و … مسلما کلافه کننده است مخصوصا اینکه من چپ دست هستم و علیرغم اینکه هنگام ثبت نام این مورد را درج کرده بودم، صندلی مخصوص چپ دستان در حوزه امتحانی وجود نداشت و با شرایط فیزیکی سختی به سوالات جواب دادم.

بیشتر بخوانید:

‏‎برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران خانه من است. هنگامی که قدم به درون دانشکده حقوق می گذارم، تمامی دغدغه هام را فراموش می کنم و احساس می کنم به آنجا تعلق دارم. اگر خدا بخواهد و مرحله مصاحبه را قبول بشوم، مسلماً دلم می خواهد دانشگاه تهران درس بخوانم. البته درس خواندن در دانشگاه بهشتی و در محضر اساتید محترم این دانشگاه، افتخار بزرگی است ولی همانطور که عرض کردم دانشگاه تهران خانه من است. اگر قبول شوم، قرار است سر کلاس درس اساتیدی بنشینم که از دوره کارشناسی افتخار شاگردی شان را داشتم و چنان احساس تعلق خاطری به وجودشان دارم که از انگیزه های ادامه تحصیلم در مقطع دکتری، یادگیری از محضر این عزیزان است.

‏‎رزومه ‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

خدا را شکر رزومه خوبی دارم البته مهم این است که مورد قبول اساتید محترم واقع شود.

‏‎و حرف آخر؟

حرف آخرم سپاس و تشکر از مادرم و همسرم هست که در تمام لحظات من را همراهی و کمک کردند و از خانواده ام که همیشه حمایتم کردند. از دختر کوچکم لیلین که با تمام بچگیش سعی می کرد مشغولیت من را درک کند. حرف آخر سپاس از استادم جناب آقای دکتر مجید غمامی هست که شاید خودشان ندانند وقتی بعد از فوت مادر همسرم و ابراز نگرانی من از کنکور، فرمودند که “قبول می شوید، شک نکنید” چه نیروی عجیبی در وجود من تزریق کردند و چه قدرتی گرفتم از ایمانی که استادم نسبت به من داشتند. سپاس از وجود دوستانم آقای رضا افتخار و خانم مهنوش نکوفر که موقع دلسردی گرما بخش وجودم بودند.

و حرف دیگری برای مادران شاغل مثل خودم که قصد ادامه تحصیل دارند: نا امید نباشید، تلاش کنید و از فاصله ای که در دوره تحصیل افتاده است دلسرد نباشید و نترسید و بدانید می توانید بازگشت پیروزمندانه ای به عرصه تحصیل داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. خوش به سعادت‌شان، قبولی در دانشگاه تهران یک رویاست برای امثال من با مغز تهی ، هرچی خوبی است مال دیگرانه، خدا با ما بدا کاری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا