مصاحبه با علی دانش‌پژوه رتبه ۱ آزمون دکتری ۹۸

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار با علی دانش‌پژوه رتبه ۱ آزمون دکتری ۹۸ در گرایش حقوق خصوصی

• ضمن تبریک مجدد بابت موفقیت ارزشمندتان؛ لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

مصاحبه اختصاصی با علی دانش‌پژوه رتبه 1 آزمون دکتری 98 در گرایش حقوق خصوصیعرض سلام و ادب، من علی دانش‌پژوه هستم متولد ۱۳۶۷ که در سال ۸۲ وارد حوزه علمیه قم شدم و سال ها در آن جا مشغول تحصیل و تدریس در زمینه های مختلف بودم. در سال ۹۰ با شور و علاقه ای که به فلسفه داشتم وارد دانشگاه پردیس فارابی تهران در مقطع ارشد و رشته فلسفه دین شدم. اما به دلایل شخصی مایل نبودم فلسفه را در دکتری ادامه دهم به همین خاطر به فکر ادامه تحصیل در رشته دیگری بودم که البته کاربرد اجتماعی ملموس تری داشته باشد. سال ۹۴ در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی شرکت کردم و رتبه سوم را کسب کردم و علی رغم قبولی در دانشگاه تهران میل زیادی به ادامه دادن آن در دانشگاه نداشتم لذا انصراف دادم. از آن جایی که رشته ارشد من غیر مرتبط با حقوق محسوب می‌شود، تا سال گذشته امکان شرکت در آزمون دکتری حقوق را نداشتم. سال ۹۶ با همت زیاد و با هدف قبولی در آزمون وکالت مشغول مطالعات حقوقی شدم اما چون دیر شروع کرده بودم نتیجه نگرفتم. سال ۹۷ اما به لطف خدا هم توانستم در آزمون وکالت کانون مرکز قبول شوم و هم در دکتری حقوق خصوصی رتبه اول را به دست بیارم. ناگفته نماند که یکی از دلایل گرایش من به رشته حقوق موفقیت های یکی از برادرانم بود که ایشان هم در چند سال قبل هم در مقطع ارشد و هم دکتری رتبه یک شده بودند و من از طریق ایشان با حقوق انس بیشتری گرفتم.

• چندمین بار بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

این دفعه دومی بود که در رشته حقوق خصوصی شرکت می کردم، سال گذشته رتبه ۲۷ شده بودم اما چون فقط به چند دانشگاه محدود علاقه مند بودم و آنها را فقط انتخاب کرده بودم، سال گذشته پذیرفته نشدم و سعی کردم امسال با رتبه بهتر و آمادگی بیشتری وارد فرآیند مصاحبه ها شوم.

• انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

من از کودکی و شاید به خاطر نوع تربیت خاص و پیشینه خانوادگی همیشه علاقه مند به یادگیری علوم مختلف بودم (فقه و اصول، فلسفه، حقوق) و تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر بیشتر نوعی پاسخ به این نیاز روحی من بوده است.

• از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

عمده مطالعات من به ایام آمادگی آزمون وکالت برمی‌گشت و فرصت چندانی برای مطالعه در خصوص آزمون دکتری نداشتم چون اوایل آذرماه بود که یکی از برادرانم به بیماری سختی مبتلا شد و من از صمیم قلب دوست داشتم بیشتر در کنار او باشم و در مسیر درمانی هر کمکی می توانم انجام بدهم که این باعث می شد وقت کمی در اختیار داشته باشم تا به مطالعه بپردازم.

• منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

یکی از مسایلی که اهمیت زیادی در آزمون ها دارد این نکته است که ثقل سوالات معمولا روی چند بخش خاص از هر درسی است و باید قبلا این قسمت ها را از آزمون های سال های گذشته استخراج کرد و شناخت. برداشت من این بود که در آزمون دکتری در بخش سوالات مدنی قسمت های قواعد عمومی قراردادها، الزام های خارج از قرارداد و عقود معین به ویژه بیع و اجاره اهمیت زیادی دارد. در بخش سوالات تجارت نیز بحث اسناد و همینطور شرکت ها خیلی مهم هستند. درک عمیق داشتن از مطالب همیشه برای من در اولویت بوده به نحوی که اگر مساله ای را خوب بفهمم، هم به خوبی می توانم آن را یاداوری کنم و هم از پس سوالات مربوطه آن بربیایم و با موضوعی که بعضی ها می گویند که باید حقوق را حفظ کرد و به فهم خوب چندان اهمیت نمی دهند موافق نیستم. در این راستا من علاوه بر مطالعات گوناگون، از مباحثه کردن مطالب حقوقی با دوستان خود نیز بهره زیادی بردم.

منابع آزمونی من عبارت بودند از (جدای از منابع اصلی و مرجع به ویژه کتاب های دکتر کاتوزیان و دکتر اسکینی): شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات، حقوق تجارت به روش ساده آقای رشیدی نسب و متون فقه دکتری مدرسان شریف

• سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سوالات دکتری همواره بسیار تحلیلی و مساله محور طرح می‌شوند و غالبا هر سوال ترکیبی از چند بخش حقوق را در بردارد به ویژه در سوالات مدنی. در مجموع از نظر بنده امسال هم طبق روال سال های قبل بود.

• برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و پردیس فارابی تهران را برای ادامه تحصیل می پسندم.

• رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

سوابق پژوهشی من با توجه به پیشینه تحصیلی ام در فلسفه و فقه و أصول چندان حقوقی نیست ولی امیدوارم چند مقاله ای که در مباحث حقوقی دارم تا ایام مصاحبه در مجله های علمی پژوهشی پذیرفته شوند.

مدرک زبان MSRT: نمره ۸۳

سوابق آموزشی: ۴ سال سابقه تدریس در دروس مختلف حوزوی

رتبه یک المپیاد علمی حوزه های علمیه سراسر کشور در سال ۸۸

• و حرف آخر؟

رسیدن به اهداف بزرگ برای کسی که هدفش روشن است، به آن علاقه دارد و در راه آن تلاش می کند و از خیلی از لذت های کوتاه مدت چشم پوشی می کند کاملا ممکن است به شرطی که علاوه بر موارد قبل صبوری هم چاشنی کار شود. خیلی وقت ها ما انسان ها زمان بندی خاصی برای اهدافمان داریم که اگر در آن زمان به نتیجه نرسیم سرخورده می شویم اما باید دانست که مداومت و سماجت، همیشه یکی از ویژگی های افراد موفق بوده و ما هم باید آن را تمرین کنیم تا لذت های عمیق تری را در زندگی تجربه کنیم.

کارنامۀ علی دانش‌پژوه رتبه ۱ آزمون دکتری ۹۸ در گرایش حقوق خصوصی

 کارنامه علی دانش‌پژوه رتبه ۱ آزمون دکتری ۹۸

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ارادت
    آیا با مدرک سطح دو و سه حوزه علمیه معادل لیسانس و ارشد می توان در آزمون دکتری حقوق خصوصی شرکت کرد ؟ یعنی مرتبط محسوب می شود مدارک حوزه علمیه با حقوق ؟

  2. لطفا با رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد هم مصاحبه کنید..از سال ۹۶ به اینور هیچ مصاحبه ای با رتبه های برتر ارشد نکردید

    1. طبق این نوشته در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری چنین چیزی ممکنه، چون ایشون لیسانسشون مرتبط محسوب میشه
      «حقوق )تمامی گرایشها(، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق جزا، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق خانواده
      داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی حقوق و گرایشهای مرتبط میباشند، در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد غیرمرتبط نیز میتوانند در این رشته امتحانی شرکت نمایند».

  3. با سلام
    پردیس فارابی دانشگاه تهران (واقع در قم) که همان دانشکده علوم قضایی سابق است واقعا دانشگاه با کیفیتی است. دست استادان و دانشجویانشان درد نکند.دست مریزاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا