مصاحبه با علیرضا قنبری رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ رشته حقوق عمومی

پایگاه خبری اختبار- علیرضا قنبری متولد ۱۳۷۶ و ساکن همدان است که دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و امسال رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی را کسب کرده است.

با او درباره این آزمون و شیوه مطالعه‌اش گفت‌وگویی کردیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

بنده تقریبا از آذر ماه ۹۸ مطالعه‌ام را شروع کردم که البته به دلیل امتحانات دانشگاه یک وقفه یک ماهه داشت اما به طور جدی از بهمن ماه ادامه دادم.

از قبل برنامه ریزی کرده بودم که برای ترم هشت خیلی واحد دانشگاهی نداشته باشم تا بتوانم روی کنکور متمرکز بشوم.

البته با تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا توفیق اجباری حاصل شد تا زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشم و با توجه به عدم اشتغال زمان خوبی برای استفاده از این موقعیت فراهم شد.

شیوه مطالعه من به این صورت بود که ابتدا یک دور و با سرعت منابع تخصصی را مطالعه کردم و بعد چند نمونه سوال از کنکور‌های ادوار گذشته را نگاه کردم تا با دید طراحان سوال نسبت به مطالب آشنا بشم و بعد دور بعدی مطالعات را شروع کردم و در کنار آن سعی کردم تا موارد مهم را هم خلاصه نویسی کنم که طبیعتاً وقت بیشتری از من می‌گرفت منتهی همین خلاصه نویسی از چندجهت برای بنده خوب بود، اول اینکه خود عمل نوشتن به حفظ مطالب کمک می‌کرد، ثانیا مطالب برایم مرور می‌شد، ثالثا سعی می‌کردم با ادبیاتی غیر از ادبیات مولف مطالب را بنویسم که این هم باز خودش کمک کننده بود، رابعا برای جمع بندی قبل از کنکور از همین مطالب خلاصه شده استفاده کردم.

به علاوه در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف هم شرکت کردم که البته به دلیل اینکه برنامه مطالعاتی بنده با بودجه بندی موسسه مطابقت نداشت در آزمون‌های غیر جامع نتیجه جالبی به دست نمی‌آوردم.

در مجموع این آزمونهای آزمایشی به تنظیم وقت پاسخ‌دهی به سوالات و کمتر کردن استرس قرار گرفتن در موقعیت کنکور و حتی عادت کردن به آزمون دادن با ماسک کمک کرد، پیشنهاد می‌کنم اگر کسی هم امکان شرکت در آزمونهای آزمایشی را ندارد در منزل با سوالات کنکورهای ادوار گذشته موقعیت مشابهه کنکور را برای خودش ایجاد کند تا برای تنظیم زمان پاسخ‌دهی به سوالات هر درس و اولویت پاسخ‌دهی به دروس با مشکلی مواجه نشود.

یک‌سری از منابع مطالعاتی را به واسطه اینکه جز دروس کارشناسی بودند در اختیار داشتم و با یکسری دیگه از طریق مشورت با برخی دوستان مثل آقایان استوار (رتبه برتر سال ۹۷)، ناصح فرد (رتبه برتر سال ۹۸) و پاکیزه دل (رتبه ۲ امسال) آشنا شدم.

برای متون حقوقی از کتاب مدرسان شریف به علاوه جزوات کلاسی استفاده کردم. البته برای این درس خیلی نمی‌توان منبع خاصی را معرفی کرد و کاملاً بستگی به سطح زبان فرد و سلیقه خودش دارد که از چه منبعی استفاده کند.

متون فقه را یک مرتبه از روی متن خود شرح لمعه مطالعه کردم (البته به دلیل ضیق وقت نتوانستم کامل بخوانم و به یکسری از باب‌های مهم بسنده کردم) و بعد هم برای جمع بندی از کتاب دکتر سینجلی انتشارات چتردانش بهره بردم.

برای حقوق بین‌الملل یک مرتبه کتاب دکتر ضیایی را خواندم و بعد برای دور دوم کتاب را خلاصه کردم و قبل از کنکور مباحث این درس را با همان خلاصه ها جمع بندی کردم.

برای حقوق اداری کتاب دکتر امامی و دکتر استوارسنگری نشر میزان را در کنار کتاب دکتر نجارزاده هنجی نشر دوراندیشان مطالعه کردم که کتاب دکتر هنجنی را به کسانی که فرصت کافی ندارند اکیدا توصیه می‌کنم.

برای حقوق اساسی ۱ کتاب استاد قاضی نشر میزان، و برای اساسی ۲ کتاب استاد هاشمی نشر میزان به علاوه کتاب دکتر مصطفایی نشر دوراندیشان را مطالعه کردم.

مطالب حقوق اساسی و اداری را هم طبق همان روال بالا خلاصه و برای جمع بندی از آنها استفاده کردم.

تقریبا از همه سوالات آزمون راضی بودم به جز حقوق اداری، البته با توجه به تنوع قوانین این درس این مسئله دور از انتظار نیست و هرساله سوالات جدیدی در این درس طرح می‌شود.

نکته دیگر اینکه منبع سؤالات متون فقه را صرفا شرح لمعه شهید ثانی معرفی کرده بودند اما در آزمون از منابع دیگر هم سوال آمده بود.

بحث تعویق های چندباره کنکور برای امثال بنده که نسبتا دیرتر مطالعه را شروع کرده بودند فرصت مناسبی را به وجود آورد، البته به همین میزان هم برای افرادی که از قبل خودشان را آماده کرده بودند مشکل ایجاد کرد که یکسری از دوستان بنده نیز در عین آمادگی و شایستگی به دلیل همین تعویق‌ها نتوانستند نتیجه مطلوبی را به دست بیاورند.

شرایط کرونایی اگرچه سختی هایی داشت، اما هرچه که بود برای همه یکسان بود و روی آزمون همه تاثیر گذاشت، اگر برای کنکور سال آینده هم هنوز این شرایط ادامه داشت داوطلبان حتما آزمون دادن در این موقعیت را امتحان کنند تا برای کنکور مشکلی نداشته باشند.

الحمدلله حوزه امتحانی ما از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی داشت و مراقبین هم نسبت به رعایت پروتکل ها سختگیری داشتند

فقط به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، تعداد حوزه ها زیاد شده بود و به همین دلیل از مدارس هم استفاده کرده بودند و صبح کنکور یک ‌مقدار برای پیدا کردن محل حوزه به مشکل خوردم که پیشنهاد میکنم قبل از کنکور حتما یک مرتبه به حوزه امتحانی سر بزنید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

علی‌رغم حس خوبی که نسبت به اساتید دانشکده حقوق و فضای دانشگاه و دوستان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی دارم طبق مشورت‌هایی که کردم اگر خدا بخواهد قصد دارم مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران ادامه بدهم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از این که خیلی سریع جواب دادین
    پس راست میگن ارشد فقط زبان و متون فقه مهمه و دروس تخصصی در اولویت دومه
    واقعا که

  2. من هم با معدل۱۸ونیم از دانشگاه دولتی و با درصد زبان۳۸ و فقه۵۰ بدون اینکه هیچکدوم از درسای خصوصی رو جواب بدم، رتبه زیرگروه یکم ۵۰۰۰شد! فقط میشه سکوت کرد…!

  3. اونوقت چرا ترازش شده ۴۰۳۲ ؟
    من با رتبه ۲۱۸ ترازم شده ۶۲۰۰
    از این فتوشاپا استفاده نکنید ، آخه خطر داره حسن!!!!

  4. بسیار عالی بود..لطفا با رتبه های برتر گرایش های دیگه علی الخصوص با رتبه ۱ حقوق خصوصی ارشد ۹۹ هم مصاحبه کنید
    ممنون از سایت خوبتون

  5. سلام
    ایشان در زیر گروه ۱ (گرایش خصوصی) بدون زدن حتی یک تست مدنی آدم تجارت رتبه۶۸ در سهمیه کسب کردن و بدون سهمیه رتبه ۳۹۵۵ ؟؟؟
    یا من اشتباه متوجه شدم؟؟؟
    لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا