مصاحبه با سامان قاسمی رتبه ۱ مرحله تستی آزمون قضاوت ۹۸ (ویژه مناطق محروم جنوب شرق کشور)

پایگاه خبری اختبار- سامان قاسمی نراب متولد سال ۱۳۷۲ در استان کرمان است که رتبه ۱ مرحله تستی آزمون قضاوت سال ۱۳۹۸ ویژه مناطق محروم استان‌های جنوب شرق کشور را به دست آورده است. در گفت‌وگویی با او از شیوه و منابع مطالعه‌اش برای این آزمون پرسیدیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا ضمن معرفی خودتان مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان را بفرمایید.

اینجانب سامان قاسمی نراب متولد سال ۱۳۷۲ در روستای رمون از توابع شهرستان جیرفت استان کرمان هستم.

دوران تحصیلاتم را در شهرستان‌های جیرفت و بم گذراندم و نهایتاً در سال ۱۳۹۱ موفق به قبولی رشته حقوق دانشگاه دولتی حکیم سبزواری شدم.

ورود به دانشگاه حکیم سبزواری در رشته حقوق تجربه نوین و ارزشمندی بود که این تجربه باب جدیدی به روی من و علائقم باز کرد.

بنده در سال ۹۸ رتبه ۱ آزمون قضاوت استان‌های جنوب شرق کشور را به دست آوردم. علاوه‌براین رتبه ۱۰ آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری کرمان را نیز کسب کردم و در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه نیز پذیرفته شدم اما در نهایت حرفه وکالت و عضویت در کانون وکلای دادگستری را انتخاب کردم.

چرا ترجیح دادید به سراغ وکالت بروید؟

کلمه مقدس وکیل از اسما اللهی است و برای ما مایه فخر و مباحات هست که نام شغل ما، مآخوذ از اسما الحسنی باشد. فلذا بنده، خدا را به عنوان وکیل در امورات خویش پذیرا بوده و مخلوق که جایگاه موکل را دارا می باشد با حداعلئ اعتماد به وکیل خود که همان ذات باری تعالی می باشد آسوده خاطر بوده و از نتایج کارهای خویش به حد اطمینان رسیده و موجب آرامش روح روان خواهد شد پس وکیل چنین جایگاهی در عالم خاکی دارد و این صفت را که از سر منشا آن که خداوند می باشد اخذ شده و امیدوارم که همه همکاران عزیز متوجه امر خطیر وکالت و وظیفه ثقیلی، که بر عهده آنان گذاشته شده باشند.

از جنبه دیگر وکالت در کنار دستگاه قضایی همانند دو بال برای احیای سمبل عدالت و جاودانگی عدالت خواهند بود و اعتقاد بنده بر این است شخص وکیل هم در مقام وکیل و هم در مقام قاضی انجام وظیفه می کند بدین شرح که وکیل  در وهله اول پرونده موکل خود را مطالعه نموده و این که آیا موکل حقی در پرونده دارد یا ندارد باید نظر بدهد و در صورت احراز حق برای موکل که این نمونه بارز وظیفه یک قاضی می باشد بعد از انجام وظیفه قضایی خود در وهله دوم دفاع از حق موکل که وظیفه ثانویه شخصی وکیل می‌باشد نتیجتا وکالت اعم از وظایف وکیل و قاضی است.

شیوه مطالعاتی شما به چه ترتیبی بود؟

خدمت داوطلبان عزیز عرض کنم که نکته ای لازم به ذکر است برای مطالعه ارائه نسخه واحد برای اشخاص متعدد کاری ناپسند و مذموم می باشد به دلیل این که هر داوطلبی روحیات و خلقیات خاص خود را دارد نمی‌توانیم سبکی واحد برای همه داوطلبان تجویز کنیم.

اما مطالبی از طرف بنده به داوطلبان محترم من باب روش مشورتی مطالعه ارائه خواهد شد که بدین شرح است:

من روز خود را تقسیم به سه وعده نموده و برای هر وعده یک منبع درسی مشخص می‌کردم و مطالعه آن صورت می گرفت به‌طور مثال صبح تا ظهر حقوق مدنی، در نوبت دوم ظهر تا غروب درس آیین دادرسی مدنی و نوبت سوم که آغاز آن از غروب و خاتمه ۱۲ بامداد بود، مطالعه درس جزا صورت می گرفت.

توصیه بنده به داوطلبان این است که روز خود را به طور کامل به یک درس اختصاص نداده و روز خود را حداقل ۲ و حداکثر ۳ درس و هر قسمت عنوان درسی متفاوت مطالعه شود و این که داوطلبان در نوبت اول یا نوبت آخر چه درسی مطالعه کنند  با توجه به شناخت داوطلبین نسبت به خود به این که در نوبت صبح یا شب نسبت به کدام درس علاقه داشته و درک برای آن سخت نباشد اقدام کنند.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

منابع مطالعاتی پیشنهادی بنده به دو دسته تقسیم می‌شود؛

دسته اول:

حقوق جزای عمومی: کتاب‌های دکتر اردبیلی

حقوق جزای اختصاصی: کتاب‌های دکتر میر محمد صادقی

حقوق مدنی: کتاب‌های دکتر کاتوزیان

حقوق تجارت: کتاب‌های دکتر اسکینی

آیین دادرسی مدنی: کتاب‌های بنیادین دکتر شمس

آیین دادرسی کیفری: کتاب‌های دکتر خالقی

مطالعه منابع دسته اول بیشتر در ایام تحصیل در دانشگاه صورت گرفته است.

دسته دوم :

جزای عمومی و اختصاصی جزوه دکتر نوبهاری طهرانی

حقوق مدنی: نظم کنونی دکتر کاتوزیان

تجارت: متن قانون

آیین دادرسی مدنی: دو جلدی علی فلاح

آیین دادرسی کیفری: جزوه دکتر نوبهاری طهرانی

اصول فقه: جزوه دکتر گلستان‌رو

نکته‌ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کند؟

با توجه به مطالعه پایه‌ای و خوبی که در ایام تحصیل در دانشگاه و همچنین در زمان فراغت از تحصیل داشته‌ام الحمدلله در روز آزمون با سبک سوالات و ترفندهای طراحان سوال کاملا آشنا بوده و با تسلط کامل بر شرایط حاکم‌ بر آزمون به راحتی به سوالات پاسخ داده و به نتیجه دلخواه خویش نائل آمدم.

برای داوطلبان دوره های بعدی  آزمون‌های حقوقی اعم از وکالت و قضاوت چه توصیه‌ای دارید؟

رمز موفقیت در آزمون های حقوقی مشخص کردن اهداف و از همه مهم تر پشتوانه اهداف داوطلب که همان انگیزه می باشد موتور محرکی برای شروع موفقیت داوطلب خواهد بود

بنابراین داوطلب بعد از تعیین کردن هدف و انگیزه خود با تفحص و جست جو در بین صاحب نظران و افراد موفق در آزمون های حقوقی منابع آزمون را مشخص نموده و در راستای تهیه آن اقدام نماید. داوطلبان عزیز دقت کنند مهم ترین راز موفقیت در وهله اول ترسیم نقشه راه و فراهم کردن لوازم راه است.

و من الله توفیق.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا