مصاحبه با رضا پورمحمدی رتبه ۲ آزمون دکتری ۹۸

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار با رضا پورمحمدی رتبه ۲ آزمون دکتری ۹۸ در گرایش حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- رضا پورمحمدی، متولد ۱۳۷۴، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد فقه و اصول و محصل سال اول درس خارج از حوزه علمیه است که در آزمون دکتری سال ۱۳۹۸، رتبه ۲ را در گرایش حقوق خصوصی به دست آورده است.

آقای پورمحمدی نیز مانند علی دانش‌پژوه رتبه ۱ آزمون دکتری گرایش حقوق خصوصی، پیشینه تحصیلات حوزوی دارد و درباره انگیزه‌اش از ادامه تحصیل در مقطع دکتری می‌گوید:

من به پژوهش در حوزه حقوق خصوصی با محوریت مباحث مالی و اقتصادی علاقه مند هستم که فعالیت در این حوزه متوقف بر فهم عمیق مباحث حقوقی و استفاده از اساتید خبره در این رشته است. طبیعتاً این فرصت در دوره کارشناسی ارشد که تقریباً نوعی آشنایی با مباحث حقوق خصوصی به حساب می آید، فراهم نیست.

او درباره مدت‌زمان و نحوه مطالعه‌اش به اختبار گفت:

با توجه به اینکه در تابستان و اوایل پاییز در حال تالیف پایان نامه بودم، فرصت مطالعه تمام وقت را نداشتم اما از اوائل آبان کمی آزاد تر شدم و مطالعه را به صورت جدی با میانگین ۴ ساعت مطالعه در روز شروع کردم که در هفته های آخر به ۷ ساعت در روز رسید.

از آنجایی که بنده فارغ از آزمون دکتری، علاقه مند به مباحث حقوق خصوصی بودم، در مقطع کارشناسی، دوره حقوق مدنی دکتر امامی، دوره مقدماتی دکتر کاتوزیان، دوره حقوق تجارت دکتر اسکینی و بخشی از کتب سائر حقوقدانان مثل دکتر محقق داماد، شهیدی، صفایی و سائر اساتید را مطالعه کرده بودم. طبیعتاً این اطلاعات خیلی به من کمک کردند. اما اگر بخواهم منابعی را که به نظرم نزدیک به۸۰ درصد سوالات آزمون را پوشش می دهند نام ببرم از این قرار است:

حقوق مدنی: کتاب شرح قانون مدنی دکتر فرهاد بیات و تست هم کتاب دکتر قربانی (مطالعه سرسری کتاب دکتر بیات فائده ای ندارد، حتما سعی کنید مباحث کتاب را خط به خط تحلیلی و مباحثه کنید)

حقوق تجارت: دو جلد کتاب «حقوق تجارت به زبان ساده» جناب اقای رشیدی نسب و تست دکتر قربانی

متون فقه: تحریر الروضه آقای امینی آیتی و تست هم کتاب آقای لطفی غلط زیاد دارد ولی بد نیست. (توجه کنید که طبق آخرین اعلامیه سازمان سنجش، محدوده متون فقه دکتری حقوق خصوصی از ابتدای مبحث وقف تا آخر مبحث ارث می باشد)

استعداد تحصیلی: بنده و دوستان کتاب دکتر مسیح خواه را تهیه کردیم ولی خیلی فایده خاصی نداشت. به نظرم مطالعه و تمرین نمونه سوالات دوره های قبل کفایت می کند.

زبان انگلیسی: ظاهراً منابع زبان انگلیسی همان منابع آزمون تافل هستند. برای بخش درک متن کتاب دلتا تافل یا تافل لانگمن یا «زبان نیمه متمرکز دکتری» آقای خیرآبادی را مطالعه کنید (جلد مشکی) و برای گرامر هم کتاب بخش گرامر دکتر خیرآبادی خوب بود. اما برای واژگان بنده کتاب ۵۰۴ و لغات ضروری تافل و ۱۱۰۰ را تقریباً کامل خوانده بودم. بخش زیادی از سوالات واژگان آزمون از کتاب ۱۱۰۰ بود. این کتب را به صورت منظم با استفاده از اپلیکیشن هیولای لغت (کافه بازار) در طی یک سال حفظ کردم بودم.

زبان و استعداد تحصیلی علی رغم ضریبشان فوق العاده در آزمون دکتری موثر هستند.

نکته آخر اینکه ظاهراً نزدیک به ۳۰ درصد سوالات هر سال با عبارات تکرار می شوند لذا حتماً سوالات دکتری حقوق خصوصی سال های قبل را کامل بخوانید. مدرسان شریف کتاب خوبی از سؤالات سال های قبل به همراه پاسخ تشریحی تهیه کرده است که غلط زیاد دارد اما اگر پاسخ ها را با پاسخنامه اعلامی سازمان سنجش تطبیق دهید می تواند منبع خوبی باشد.

رتبه ۲ آزمون دکتری که اولویت‌های تحصیلش دانشگاه تهران و شهید بهشتی و در مرحله بعد پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه قم هستند، درباره پیشینه تحصیلات حوزوی‌اش می‌گوید:

برای مطالعه منابع آزمون دکتری،تالیف پایان نامه و مقاله مجبور شدم که یک ترم از حوزه مرخصی بگیرم. اما در رابطه با سابقه تحصیلی حوزوی باید گفت بدون شک کسی که مکاسب و کفایه را کمی خوب خوانده باشد می تواند فهم عمیق تری نسبت به مباحث و استدلال های حقوقی داشته باشد.

رزومه‌ آقای پورمحمدی شامل چهار مقاله علمی پژوهشی، یک مقاله کنفرانسی، یک کتاب، رتبه دو مرکز نخبگان، رتبه دو آزمون دکتری است. او در خاتمه چنین می‌گوید:

صادقانه در شرایط فعلی کشور و با این وضعیت دانشگاه‌ها، ادامه تحصیل در مقطع دکتری و حتی کارشناسی‌ارشد را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم مگر برای عزیزانی که به معنای حقیقی کلمه علاقه مند به علم و پژوهش بوده و آینده علمی آنها به هر دلیلی به تحصیل در مقطع ارشد یا دکتری گره خورده است. علی أی حال برای همه دوستان آروزی موفقیت می کنیم و امیدوارم خداوند به همه ما توفیق سازندگی ایران عزیزمان را بدهد.

نمایش بیشتر

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. سلام اختبار جان
    میشه لطف کنید و بفرمایید که آقای پورمحمدی در مصاحبه کدام دانشگاه ها قبول شدند؟!
    واقعاً برام سوال شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا