مصاحبه با رضا زالی رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۳۹۹ رشته حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- رضا زالی، رتبه ۱ آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ در رشته حقوق خصوصی را به دست آورده است. او که مقطع کارشناسی را در دانشگاه لرستان و مقطع کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه علوم قضایی به اتمام رسانده، سال گذشته نیز رتبه ۷ آزمون دکتری را به دست آورده بود. از او درباره شیوه مطالعه و آمادگی‌اش برای آزمون دکتری ۹۹ که در شرایط خاص کرونایی برگزار شد سؤال کردیم.

حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ضمن تبریک مجدد بابت موفقیت ارزشمدتان؛لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلیتان بفرمایید.

با عرض سلام و ادب،من رضا زالی متولد ۱۳۷۴ هستم. بنده مهرماه ۹۳ وارد دانشگاه شده و در رشته حقوق تحصیل کردم و به لطف خداوند توانستم کارشناسی رشته حقوق را در شش ترم تحصیلی با معدل ۱۹/۲۶ به اتمام رسانم به نحوی که از لحاظ معدل در بین دانشجویان رشته حقوق دانشگاه لرستان نفر اول شدم. در ترم ششم کارشناسی در آزمون کارشناسی‌ارشد شرکت نموده و رتبه ۷ کشوری را در گرایش حقوق خصوصی کسب نموده و در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری بورسیه قضاوت شدم. در همان سال در المپیاد علمی دانشجویی شرکت نموده و به لطف خداوند در رشته حقوق رتبه دهم را کسب نمودم.کارشناسی ارشد را نیز با معدل نوزده و با رتبه اول در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی در دانشگاه علوم قضایی به اتمام رساندم.

بیشتر بخوانید:

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

امسال دومین بار بود که در آزمون دکتری شرکت نمودم. در آزمون سال گذشته رتبه هفت شدم ولی به دلیل اینکه پایان نامه ارشدم کامل نشده بود و سابقه پژوهشی نداشتم و فقط ۳ تا دانشگاه را انتخاب کرده بودم در مصاحبه‌ها پذیرفته نشدم و دوباره در آزمون دکتری شرکت نمودم و امسال به لطف خداوند با شرایط بهتری در مصاحبه‌ها شرکت خواهم کرد.

مصاحبه با رضا زالی رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۳۹۹ رشته حقوق خصوصی
مصاحبه با رضا زالی رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۳۹۹ رشته حقوق خصوصی

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟چرا به کارشناسی ارشد بسنده نکردید؟

بنده علاقه زیادی به انجام پژوهش (نوشتن کتاب و مقاله) در رشته حقوق خصوصی و تدریس در این رشته در دانشگاههای برتر کشور دارم به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام وارد مقطع دکتری رشته حقوق خصوصی بشوم.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

با توجه به اینکه پارسال نیز در آزمون دکتری شرکت کرده بودم لذا امسال آمادگی نسبی داشتم و به همین دلیل بیستم بهمن‌ماه شروع به مطالعه نمودم و در عین حال که آمادگی کامل داشتم به دلیل شیوع کرونا آزمون دکتری به تعویق افتاد و بنده مطالعه‌ام را برای آزمون قطع کردم. از اوایل تیرماه مجدداً شروع به مطالعه نمودم ولی آزمون مجدداً به تعویق افتاد و بنده باز  هم مطالعه‌ام را به مدت ده روز قطع نمودم و سایر کارهای عقب افتاده‌ام را انجام دادم.یک هفته مانده بود به آزمون که به صورت تمام وقت شروع به مطالعه کردم و به لطف خداوند آمادگی کامل به دست آورده و در آزمون شرکت نمودم. در سال ۹۴ یکی از اساتید دوره‌ی کارشناسی که شخصی بسیار عالم و فرهیخته هستند، علمی را به بنده معرفی کردند به نام تندخوانی و بنده با راهنمایی ایشان در این حوزه مطالعه نموده و با انجام تمرینات تندخوانی، سرعت مطالعه‌ام حداقل دوبرابر شد و پس از آن توانستم علاوه بر خواندن دروس دانشگاهی به مطالعه سایر کتب غیر دانشگاهی در رشته حقوق بپردازم و همیشه سپاسگزار آن استاد فرهیخته هستم. یکی از دلایل اینکه بنده در زمان نسبتاً کمی به آمادگی کامل برای شرکت در آزمون می‌رسم، تندخوانی است به نحوی که یک هفته مانده به آزمون، روزانه با هشت ساعت مطالعه حدوداً ۴۰۰ صفحه مطالعه می‌کنم.امکان مطالعه تمام وقت را نداشتم چون هم متاهل هستم و هم شاغل.

منابع مطالعاتی بنده به شرح زیر است: کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی تالیف مرحوم دکتر کاتوزیان به همراه کتاب تست دوجلدی دکتر شهبازی-تحریرالروضه به همراه تست آزمون دکتری چندسال گذشته –مختصر حقوق تجارت دکتر توکلی. لازم به ذکر است که بنده در سالهای گذشته تقریبا بیشتر کتب مرجع در رشته حقوق را خواندهام و روند مطالعه‌ی این کتب را همچنان ادامه می‌دهم. به همین دلیل برای آزمون منابع تقریباً مختصری را مطالعه کردم.

آزمون امسال در شرایط خاصی برگزار شد و چند مرتبه هم به تعویق افتاد. این شرایط خاص روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ بی‌انگیزه نشدید در مطالعه؟

مسلماً در شرایط کرونایی امسال و با تعویق‌های مکرر و لحظه آخری، در مقایسه با شرایط عادی، مطالعه خیلی سخت‌تر بود و بنده هم چندبار دچار تردید و دودلی شدم چون دیگر مشخص نبود اصلاً آزمون برگزار خواهد شد یا خیر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای مطالعه‌ی آزمونی نداشتم ولی به لطف خداوند توانستم تردید را از بین برده و هفته‌ی آخر قبل از آزمون را با تمام توان مطالعه کنم، مخصوصاً اینکه پس از انتشار کارت ورود به آزمون، مطمئن‌ شدم که اینبار آزمون برگزار خواهد شد. انسان باید سعی کند خودش را با شرایط محیطی وفق داده و به صورت هدفمند تلاش کند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس را انتخاب نموده‌ام.

بیشتر بخوانید:

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

بنده دو مقاله همایشی و دو مقاله علمی تخصصی دارم و یک مقاله علمی پژوهشی هم به یکی از مجلات ارسال نموده‌ام ولی هنوز جوابش نیامده است.

سوابق آموزشی‌ام را نیز قبلاً تشریح کردم.

و حرف آخر؟

به همه دانشجویان رشته حقوق توصیه می‌کنم که اولاً  حتماً تکنیک‌های تندخوانی را برای مطالعه بهتر تمرین کنند، و ثانیاً اصول فقه را یاد بگیرند زیرا حقوق را باید به صورت استدلالی و اجتهادی یاد گرفت و برای استدلال و اجتهاد در این علم، دانستن اصول فقه لازم است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام خبر مسرت بخشی بود
    تبریک به شما رضا جان
    من دوران دبیرستان، در مدرسه عاشورا تحصیل کردم و در سال چهارم با اقای زالی اشنا شدم، از همون موقع عزم راسخشون رو در مطالعه میدیدم و در خلوت خود تحسین میکردم
    بایدگفت خواستن هست تا خواستن
    من هم فارغ التحصیل رشته حقوقم
    ضمن تبریک فراوان و ارزوی سلامتی و کامیابی
    اگر مقدور بود پل ارتباطی در اختیار قرار بدید تا برای ادامه مسیر در رشته حقوق از شما مشورتی بگیرم.
    و من الله توفیق

  2. سلام و عرض تبریک فراوان. به امید موفقیت های بیشتر
    کاش میشد روش تند خوانی رو به‌ ما هم یاد میدادین

  3. باسلام. آقای زالی کدوم موسسه یا شخص رو جهت تقویت مهارت های تندخوانی معرفی می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا